Welk bit?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
nientje_pjotr
Contacteer:

Welk bit?

Bericht door nientje_pjotr » ma 26 jan 2009, 11:21

Hoi,
Ik had een vraagje,
Ik rij Gerrit nu met dit bit,maar heb af en toe het idee dat hij er niet meer zo goed op reageerd als eerst.
Afbeelding

Weten jullie mss een bit wat wel redelijk zacht is in de mond maar toch een ietwat scherpere inwerking heeft als dit bit?

Alvast bedankt!
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Yvette_Minouk

Re: Welk bit?

Bericht door Yvette_Minouk » ma 26 jan 2009, 13:59

Is hij ongehoorzaam tijdens het rijden dan, dat je liever een scherpere inwerking wilt hebben, of zijn er andere dingen?

Ik zou persoonlijk niet zomaar overstappen op een scherper bitje, omdat hij af en toe niet meer zo goed reageert.
Ik zou eerst eens kijken wat de oorzaak kan zijn van het minder reageren.
Zou het aan zijn tanden kunnen liggen?
Of misschien aan een goeie/slechte dag
Of misschien dat je zelf iets minder duidelijk bent voor hem? Of stijvigheid, spierpijn?
Misschien als je duidelijk hebt wanneer en op welke dag hij minder reageert, dat je dan die oorzaak aan kunt pakken.
Fran

Bericht door Fran » ma 26 jan 2009, 14:05

Ligt er natuurlijk ook aan waarop hij niet meer reageert, gaat hij rennen en houdt je hem dan niet meer (gevaarlijke situaties) dan zou ik eerder voor een scherper bit gaan kijken dan als het een stuurprobleem is en het dus aan je eigen rijkunsten of eigenwijsheid kan liggen.

Heb geen verstand van bitten dus op je vraag kan ik geen goed antwoord geven.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 26 jan 2009, 15:42

ik denk dat het veranderen van bit alleen maar tijdelijk verandering zal brengen... meestal zit dat in de ruiterhand, houding, zit of de mond als ze anders reageren... en denk ik dat je de verandering eerder daarin zult moeten zoeken

heel veel mensen die overstappen naar bitloos zeggen 'nou mijn paard was zoveel rustiger met zijn hoofd, of hij liep zoveel lekkerder' terwijl dat eigenlijk alleen komt door de ruiterhand en hoe die gebruikt wordt!
ik rijd uniek al jaren op een dubbel gebroken watertrens.... heb ooit scherpere bitten gehad, zelfs het danger bit, maar uiteindelijk ben ik erachter dat ik iets anders moest gaan doen ipv uniek of het bit...
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » ma 26 jan 2009, 18:30

Danger bit is niet meteen een hard bit hoor.. Zo klinkt het een beetje..
Ik rijd Jeskim ermee en dat gaat prima. Een danger bit schiet op slot als je wat meer spanning in je hand neemt. Dat werkt het in als een stang. Maar anders ligt hij gewoon dubbelgebroken in de mond.
Het meer een soort zekerheid, Jeskim heeft wel eens fratsen..

Misschien kun je een bit met kopen proberen, wil ook nog wel eens verschil maken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 26 jan 2009, 18:48

Ga eerst even na WAAROM hij niet meer goed op het bit reageert i.p.v. er meteen iets "scherpers" in te gooien. ik denk hierbij aan:

Tandproblemen (nogal wiedes..)?
Rijd je anders?
Blokkades/pijn in hals, rug, achterhand? (ja, daar kan je vooraan écht last van hebben)

als hij eerst goed liep op dit bit en nu niet meer, dan moet je eerst alle andere mogelijke oorzaken uitsluiten voor je het wijt aan 'puberen' o.i.d.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Daphne

Bericht door Daphne » ma 26 jan 2009, 20:55

Ook een tip: kijk eens in zijn mond. Ik heb Yanneke ook een tijd met een dik 'zacht' bit gereden maar ze reageerde steeds sneller steeds meer hyper. Toen ik eens goed keek besefte ik dat het bit eigenlijk wel erg dik was voor haar kleine mondje. Nu rijd ik haar al een hele poos op een ongebroken bitje met tongboogje. Das een vrij dun bitje en daar loopt ze echt als een zonnetje op. Toevallig dacht ik er een tijdje terug wel aan toe te zijn om weer terug te gaan naar een fijn enkelgebroken bitje maar daar reageerde ze weer heel heftig op. Dus kijk ook eens naar de ruimte in de mond en pas daar evt je bit op aan!
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 26 jan 2009, 22:54

Daphne schreef:Ook een tip: kijk eens in zijn mond. Ik heb Yanneke ook een tijd met een dik 'zacht' bit gereden maar ze reageerde steeds sneller steeds meer hyper. Toen ik eens goed keek besefte ik dat het bit eigenlijk wel erg dik was voor haar kleine mondje. Nu rijd ik haar al een hele poos op een ongebroken bitje met tongboogje. Das een vrij dun bitje en daar loopt ze echt als een zonnetje op. Toevallig dacht ik er een tijdje terug wel aan toe te zijn om weer terug te gaan naar een fijn enkelgebroken bitje maar daar reageerde ze weer heel heftig op. Dus kijk ook eens naar de ruimte in de mond en pas daar evt je bit op aan!
Ben ik het helemaal mee eens.
Maar het bit van Janine is al wel een heel dun en daardoor vrij scherp bit (natuurlijk wel afhankelijk van de hand van de ruiter). Misschien eens enkel gebroken proberen?
Ik heb thuis een hele collectie bitten (geen scherpe beulartikelen overigens) die ik wel eens wissel. Dat bevalt best goed om eens iets anders te testen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » di 27 jan 2009, 08:52

Bedankt voor jullie antwoorden.
Met de tanden van gerrit is niks mis mee, dat is het eerste waar ik zelf altijd naar kijk.
Voordat ik met inrijden begin laat ik altijd de tanden controleren.
Ben verder niet anders gaan rijden of zo.
Ik rijd m'n paarden altijd wel op dit bit, nooit wat mee gehad.

@Noekie; hij is af en toe een beetje ongehoorzaam.
Hij draait zich soms ineens om en rent er dan vandoor en er zijn dagen dat hij loopt als een zonnetje.
Ik ken gerrit nu wel een beetje en heb echt het idee dat hij me aan het 'pesten'/uitproberen is.
Uitingen van pijn/stijvigheid hebben we 'nog' niet kunnen ontdekken bij hem,hij loopt ook niet anders dan anders.

Ik ga meestal echt niet zo snel over op een ander bit.
Maar met het mennen zagen we het ook al.
Met de liverpool was er geen weg mee te bezeilen terwijl hij op een utrechtse stang als een zonnetje loopt en er echt plezier in heeft.
Daarom zit ik er over na te denken of dit bit wel zo 'geschikt' voor hem is en of hij mss iets anders nodig heeft.
Dus wel een zacht bitje,maar met ietsjes meer inwerking.

@Jeempie; een enkelgebroken komt er bij mijn paarden er niet meer in.
Heb daar met Neidy de nodige problemen mee gehad.
Het bit op de foto is trouwens iets dunner dan het bit wat ik heb, had ik er even bij moeten zetten.
GerritAfbeeldingCindy

;(
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 27 jan 2009, 09:32

nientje_pjotr schreef:@Jeempie; een enkelgebroken komt er bij mijn paarden er niet meer in.
Heb daar met Neidy de nodige problemen mee gehad.
Het bit op de foto is trouwens iets dunner dan het bit wat ik heb, had ik er even bij moeten zetten.
Mag ik vragen wat voor problemen dan? Ik begin er meestal mee bij jonge paarden en stap pas later evt over op dubbelgebroken. Nooit iets vreemds gemerkt. :?
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » di 27 jan 2009, 09:51

Neidy had een open wond op d'r geheemelte.
Hadden we bij de koop nooit wat van gemerkt,wel snel in de mond gekeken maar niet verder dan dat.
Ze werd lopiger en ging steeds vreemder doen.
Toen de tandarts erbij gehad en stuitte we op die plek.
Heb een tijdje niet gereden omdat de plek moest helen,heb dus sodoende een beetje de kriebels bij dat bit.
Ik begin met de paarden altijd met een dubbelgebroken.
GerritAfbeeldingCindy

;(
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 27 jan 2009, 10:01

Aha, oke. Ik heb daar nooit last mee gehad, zelfs niet bij Mindy die een permanent hangend rooster heeft (heel laag gehemelte). Misschien pech gehad, maar ik kan me wel voorstellen dat je er dan huiverig voor bent :j
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » di 27 jan 2009, 10:39

En dan te bedenken dat ik mijn vorige pony ook altijd met een enkelgebroken heb gereden.
Heb er toen ook nooit wat mee gehad.
GerritAfbeeldingCindy

;(
Esther

Bericht door Esther » di 27 jan 2009, 19:24

Jeskim loopt ook veel fijner op een dubbelgebroken. Ik denk dat het bij haar haar ook wat in haar gehemlte prikte ofzo. Ze liep altijd met haar hoofd omhoog of wat te schudden. Met een dubbelgebroken bit doet ze dit niet meer.
Ik heb nooit een wond kunnen ontdekken ofzo, maar ik denk dat het niet fijn voelde..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wia80
Contacteer:

Bericht door Wia80 » di 27 jan 2009, 20:55

Yoshino loopt goed op een sweet-ironbitje dubbelgebroken. Hier zit een smaakje aan wat het voor haar wat prettiger maakt. Heb er verschillende in gehad (in overleg met de paardentandarts) en deze accepteert ze absoluut super. Volgens de tandarts kan de smaak en materiaal van een bit ook veel doen en niet alleen de dikte en soort.
Contessa
colunder

Bericht door colunder » di 27 jan 2009, 21:50

Ik heb Alex het eerste half jaar met een dikke holle bustrens gereden(enkel gebroken).
daar liep hij eigenlijk heel lekker op maar omdat ik veel mensen hoorden over een dubbel gebroken trens heb ik die voor hem gekocht omdat dat vriendelijker zou zijn.
Ik heb dit een hallf jaar geprobeerd(niet heel vaak gereden) maar ik had het idee dat hij het niet fijn vond dus toch weer de holle bustrens gepakt, en gelijk liep hij weer net zo ontspannen als het eerste half jaar.
Alex geeft dus heel duidelijk aan dat hij de enkel gebroken veel fijner vind.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » wo 28 jan 2009, 08:27

En zo gaf Akes aan dat hij fijner liep met een kneveltrens.
Nu rijd ik hem ook met dubbelgebroken en dat is ook goed nu.
Bij gerrit hoefde ik geen kneveltrens erin te leggen dan werd hij gek.
GerritAfbeeldingCindy

;(
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 28 jan 2009, 10:41

@Janine: Had je bij Neidy dan niet een te groot bit in? Een groot bit in een, voor dat bit, te klein mondje kun je samenknijpen, maar een goed passende enkel gebroken moet je wel érg hard trekken wil je die samenknijpen tot een punt ;) Oftewel, bij een passend bit blokkeerd als het goed is de kaak het punt waarop je hem tot een punt kan scharnieren. Maar met een te groot bit is dat natuurlijk veel makkelijker, omdat de afstand van teugel tot de kaak verder van elkaar verwijderd is.

(sorry was even in de praktijk aan het denken, hoe dat precies zit)

Qua bit blijft het altijd lastig. Ieder paard heeft een andere mond. Eigenlijk zouden we bitten moeten hebben die anatomisch aangepast kunnen worden op iedere paardenmond. (en dan nog kun je maar lastig een onderscheid maken tussen: vind een paard smal fijn of juist breed?)

Verschil liverpool en utrechtse vind ik ook een beetje zitten in de beweging van de bril. Sommige paarden kunnen maar moeilijk over die lichte knijping. Als ik jou zo hoor is Gerrit er ook zo een, die heeft liever een bit die stabiel in zijn mond ligt. Maar hoe is hij verder? Rustig of onrustig in zijn mond? En in zijn hoofdhouding? En hoe neemt hij over het algemeen het bit aan? Zwaar, licht, loopt hij er graag achter of gaat hij er achter lopen net voor hij wegramt? Of voert hij juist de druk op voor hij wegrent? Houdt hij vast of laat hij zich leiden aan het bit of doet hij er helemaal niks mee?
Geluk is de vrucht van intens werk
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » wo 28 jan 2009, 13:01

Zo..wat een vragen zeg :D
Hij is verder vrij rustig in de mond,maar je moet geen gekke dingen gaan doen.
Bijv. als hij schrikt doe je eigenlijk automatisch aan de teugels 'trekken'. Dat kan hij dus echt niet hebben dat getrek in de mond.
Dat heb ik bij de koop ook geconstateerd en heb hem dus vrij 'los' gelaten met rijden en dat werkt bij hem heel prettig,hij is/loopt dan ook ontspannen.
Als je hem dus zo rijd heeft hij zijn hoofd ook rustig.
Is hij eens gek in z'n kop of je geeft wat meer druk in je hand word hij onrustig.
Verder neemt hij het bit goed aan in z'n mond.
Je houd het voor z'n mond en hij pakt het bit netjes aan,houd het verder rustig in zijn mond.
Hij voert de druk op wanneer hij weg wil lopen en houd soms vast.
Dus dan hou ik hem weer wat losser aan die kant om er zo aan te werken dat hij het loslaat.

@ bedoel je met Neidy de maat van het bit?
Die was goed, 12,5 was net aan de krappe kant.
Dus ze had een 13,5...van de eerste eigenaar overgenomen....die enkelgebroken dan.
Met de dubbelgebroken hebben we nergens geen last van gehad, en volgens mij marjan ook niet.
GerritAfbeeldingCindy

;(
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » wo 28 jan 2009, 13:54

Al eens bitloos geprobeerd (ben geen tegenstander van een bit hoor) misschien dat hij daar wel eens heel anders op reageert.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Plaats reactie