Wolfstand

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ivonne

Wolfstand

Bericht door Ivonne » zo 25 jan 2009, 20:51

Ik schaam me wel een beetje om dit te vragen, zou het moeten weten, maar weet het niet en kan het ook nergens vinden.
Ik dacht altijd dat alleen hengsten/ruinen een wolfstand konden hebben. Maar ik weet het niet zeker......... Er is toch iets in het gebit dat alleen de mannelijke dieren kunnen hebben? Is dat de wolfstand of is dat iets anders?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
JoyceNan

Re: Wolfstand

Bericht door JoyceNan » zo 25 jan 2009, 20:56

nee hoor merries kunnen deze ook hebben!

Niets om je voor te schamen. Je kunt niet alles weten ;)
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 25 jan 2009, 21:08

Maar wat is dan een hengstenkies/hengstentand? Die kreet hoor ik ook wel eens.
Baranna 13-5-2006

Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » zo 25 jan 2009, 21:14

Lovemischa schreef:Maar wat is dan een hengstenkies/hengstentand? Die kreet hoor ik ook wel eens.
Jij bedoelt een hengstenkies (merries kunnen die overigens ook krijgen), dat zijn die hoekige tanden tussen de snijtanden en de kiezen

Wolfstandjes zijn kleine kiesjes die voor de eigenlijke kiezen kunnen zitten. Ze zitten echter niet echt stevig in het been verankerd waardoor het voor paarden soms nogal pijnlijk is (zeker wanneer het bit ertegenaan kletst). Daarom worden ze meestal verwijderd. Op de tweede afbeelding hieronder zie je ze. Soms zie je wolfstanden niet omdat ze ook onderhuids kunnen zitten en niet echt doorkomen, dan is verwijderen wat ingrijpende :)

http://www.hanneschris.be/i/layout/slecht-gebit.jpg
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 25 jan 2009, 21:30

Ik hoorde laatst van iemand dat die ze preventief had laten verwijderen bij een 3 jarige ruin, om problemen met het bit te voorkomen. Zijn er meer mensen die dit doen, of is dit onzin? Ik neem aan dat we vanzelf aan Baranna merken als ze eenmaal een bit in heeft en last van de wolfstanden heeft?
Baranna 13-5-2006

Claudje

Bericht door Claudje » zo 25 jan 2009, 21:47

Ik zou voordat je gaat rijden het gebit sowieso laten controleren op eventuele haken of niet goed wisselende/gewisselde
tanden en kiezen, dan komen ze wolfstandjes vanzelf tegen :j Ik liet Marga en Ullwinn sowieso elk jaar controleren,
Caylinn is nog niet geweest, omdat zij nog niet onder het zadel is geweest, geen bit in heeft gehad en nog niet gewisseld
had op het moment dat Ul voor het laatst gecontroleerd werd. Maar voordat ik straks met haar echt aan de gang ga, laat
ik haar gebit wel even checken :j
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » zo 25 jan 2009, 21:49

Lovemischa schreef:Ik hoorde laatst van iemand dat die ze preventief had laten verwijderen bij een 3 jarige ruin, om problemen met het bit te voorkomen. Zijn er meer mensen die dit doen, of is dit onzin? Ik neem aan dat we vanzelf aan Baranna merken als ze eenmaal een bit in heeft en last van de wolfstanden heeft?
ze zijn heel moeilijk te zien (omdat ze soms onder het tandvlees aanwezig zijn) en niet alle paarden krijgen ze. Sommige hebben er last van en anderen dan weer niet.. Ik weet niet wat ik zou doen... Je kan er echt niet naast kijken als ze er last van krijgen, dus dan kan je er niet omheen. Maar als ze geen last veroorzaken is dat weer een onnodige ingreep... Je kan altijd je DA/tandarts even om raad vragen en even laten kijken. Zou ik sowieso doen voor je begint met inrijden.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 26 jan 2009, 09:08

Bij ons heten de door Machteld genoemde hengstenkiezen hengsten- of ruinentanden.
Mindy's gebit werd voor het eerst gecontroleerd door een tandarts toen ze ong 14 jaar was. Er werden wolfskiesjes ontdekten ik heb ze laten trekken omdat ze vaak onrustig in de aanleuning is. Maakte helemaal niets uit. Jamie was toen 17 en werd ook voor het eerst gecontroleerd. Perfect gebit.
Voor mij hoeft een jaarlijkse controle dus niet. Maar misschien komt dat omdat ik ze vrij natuurlijk probeer te houden met veel ruwvoer en weinig krachtvoer.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 26 jan 2009, 09:59

Er wordt ook vaak gezegd dat merries met een dominant karakter vaak in combinatie met een hengstentand/kies komen.

Bij mijn weten kunnen wolfstanden bij alle paarden voorkomen ongeacht het geslacht.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Jilly

Bericht door Jilly » ma 26 jan 2009, 10:58

janna schreef:Er wordt ook vaak gezegd dat merries met een dominant karakter vaak in combinatie met een hengstentand/kies komen.

Bij mijn weten kunnen wolfstanden bij alle paarden voorkomen ongeacht het geslacht.
Ging hier toch niet op dan. :P
Hebben bij een merrie een wolfstand kunnen ontdekken en was dat toch de grootste seut van de hoop haha.

Ik heb absoluut geen idee of Hay er een heeft, maar laat hem binnenkort sowieso eens nakijken.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 26 jan 2009, 13:50

@ Jilly: Maar een wolfstand is best veel voorkomend he. Ging juist om de zogenaamde Hengstentand bij dominante merries.

Maar is niet wetenschappelijk bewezen dacht ik hoor. Dit hoor je alleen vaak van paarden tandartsen.
Giel

Norvyn
Ilona

Bericht door Ilona » ma 26 jan 2009, 20:20

Afgelopen december heb ik een paardentandarts laten komen voor Fabio, de Criollo waar ik op rijd. Hij morste nogal met zijn eten en dacht ff laten chekken. Hij had inderdaad wat haken op zijn kiezen die weer netjes glad geveild zijn. Ik mocht ook even voelen ervoor en erna, dan voel je wel verschil (wel mouwen totaan je schouders opstroken, jemig wat ga je ver die mond in!).
Hij had ook een wolfstand die ze er gelijk uit gehaald hebben. Die ingreep stelt echt niets voor! Met een of ander gereedschap erop, paar tikken erop en eruit was de tand. Ongeveer zo groot als een rijstkorrel. Mocht 2 dagen niet rijden (met bit dan) en daarna was het weer oké.
Dus om een wolfstand te laten verwijderen zal ik ook niet zo bang voor zijn, heb het nu zelf gezien en stelde echt niet veel voor. Nou was Fabio ook wel heel erg braaf en rustig tijdens zijn bezoek aan de tandarts.
Volgens mij kunnen de gevolgen van de omgang met paard (rijden) erger zijn wanneer ze nog een wolfstand(en) hebben dan dat je ze laat verwijderen.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 26 jan 2009, 20:43

Jeempie schreef:Bij ons heten de door Machteld genoemde hengstenkiezen hengsten- of ruinentanden.
Mindy's gebit werd voor het eerst gecontroleerd door een tandarts toen ze ong 14 jaar was. Er werden wolfskiesjes ontdekten ik heb ze laten trekken omdat ze vaak onrustig in de aanleuning is. Maakte helemaal niets uit. Jamie was toen 17 en werd ook voor het eerst gecontroleerd. Perfect gebit.
Voor mij hoeft een jaarlijkse controle dus niet. Maar misschien komt dat omdat ik ze vrij natuurlijk probeer te houden met veel ruwvoer en weinig krachtvoer.
Mijn DA vertelde me dat paarden die veel hooi kauwen juist sneller haken krijgen... Ik weet niet hoe het zit, maar Falco eet echt wel veel ruwvoer en die had er toch een paar. Ik laat tandarts om de twee jaar komen, tenzij ik een probleem bemerk.
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 26 jan 2009, 21:10

Maar Janna, is een wolfstand dan toch iets anders dan een hengstenkies/tand, zoals ik uit jouw berichtje begrijp? Baranna is juist geen dominante merrie, ik ken geen socialer paard dan haar. Dus dat zal dan wel goed komen ;)
Baranna 13-5-2006

Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 26 jan 2009, 21:38

Lovemischa schreef:Maar Janna, is een wolfstand dan toch iets anders dan een hengstenkies/tand, zoals ik uit jouw berichtje begrijp? Baranna is juist geen dominante merrie, ik ken geen socialer paard dan haar. Dus dat zal dan wel goed komen ;)
Ja, dat zijn twee verschillende dingen. Hengstentanden liggen meer vooraan in de mond, een klein stukje van de snijtanden. Het zijn eigenlijk gewoon hoektanden, maar omdat die hun functie verloren zijn (paarden zijn van omnivoor naar herbivoor geëvolueerd) krijgen niet alle paarden ze nog. Heeft niet zozeer met geslacht te maken, al lijken hengsten ze vaker te hebben dan merries

Wolfstandjes zitten vlak voor de kiezen.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 27 jan 2009, 08:37

Lovemischa schreef:Maar Janna, is een wolfstand dan toch iets anders dan een hengstenkies/tand, zoals ik uit jouw berichtje begrijp? Baranna is juist geen dominante merrie, ik ken geen socialer paard dan haar. Dus dat zal dan wel goed komen ;)
Het is idd niet hetzelfde.
Wolfstand zitten net voor de molaren, hierdoor kunnen paarden last hebben van de tanden tijdens het rijden.
Een hengstentand licht een stuk naar voren meer richting de snijtanden.

hier een plaatje om het te verduidelijken, de haaktanden zijn dus de hengstentanden.
http://www.hoefsmederijroelwesdijk.nl/_ ... 98d_0f.jpg

Maar het is natuurlijk veel duidelijker als je het eenmaal gevoeld heb, zo heb ik de uitleg gekregen tijdens mijn 4 weekse stage in oenkerk. Allemaal voelen en aangeven wat voor dingen je voelt.
Giel

Norvyn
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 27 jan 2009, 08:57

Ik heb Vinga dr wolfstand thuis in een doosje liggen, die is toen ze 4 jaar was getrokken.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Anouska

Bericht door Anouska » di 27 jan 2009, 17:02

Bij Bjørn zijn voor 2 weken terug 2 wolfskiezen getrokken met verdoving (onze tandarts is ook DA). Was zijn 1e keer bij de tandarts. Hij vertelde ook dat bij jonge dieren het soms voorkomt dat tijdens het wisselen van de kiezen de wolfstanden er vanzelf uit gaan. Maar meestal worden ze toch getrokken. Het bijwerken van het gebit, maken van bitseats en trekken van de wolfskiezen koste mij in totaal €119,57.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Plaats reactie