energie en werken
energie en werken
wat doen jullie. Geven jullie je paard 2 uur voor het rijden extra biks, zodat ie tijdens het werk die energie heeft die die nodig is?
geven jullie je paard na de arbeid extra biks, zodat ie daarmee het verloren energie weer op kan krikken?
geven jullie je paard helemaal niks na het rijden en moet ie het doen met zijn brok wat ie normaal krijgt?
ik heb nu les met karev, en ik merk aan haar dat ze een uur pittig genoeg vind, ondanks dat ze over de hele dag een 3/4 schep sportbrok krijgt. Nu is dat gewoon haar basis, en krijgt ze nu dus na het rijden nog een kwart extra. Maar mischien handiger om voor het rijden aan die kwart extra te geven, zodat ze die energie ook dán kan gebruiken als ze hem nodig is?
geven jullie je paard na de arbeid extra biks, zodat ie daarmee het verloren energie weer op kan krikken?
geven jullie je paard helemaal niks na het rijden en moet ie het doen met zijn brok wat ie normaal krijgt?
ik heb nu les met karev, en ik merk aan haar dat ze een uur pittig genoeg vind, ondanks dat ze over de hele dag een 3/4 schep sportbrok krijgt. Nu is dat gewoon haar basis, en krijgt ze nu dus na het rijden nog een kwart extra. Maar mischien handiger om voor het rijden aan die kwart extra te geven, zodat ze die energie ook dán kan gebruiken als ze hem nodig is?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Mijn paard krijgt helemaal niks behalve gras en hooi. Als ik hem brok ga voeren stuiteren we heel Gennep rond dus nee doe maar niet. Hij krijgt wel in de wintermaanden zo'n halve voederkoek en af en toe een appel of wortel maar that's it.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Ik denk dat het ook gewoon een kwestie is van conditie opbouwen. Een uur intensief les is veel inspannender dan een buitenrit en daar moet ze aan wennen denk ik. Ik zou niet gelijk klaar staan met meer voer.
Over het algemeen zijn wij veel te goed voor onze paarden en stoppen we er dingen in die ze niet echt nodig hebben.
Over het algemeen zijn wij veel te goed voor onze paarden en stoppen we er dingen in die ze niet echt nodig hebben.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- Machteld&Falco
Ik denk dat je dit niet met voeren kan oplossen maar met conditietraining. Een uur les is best inspannend. Het verteringsproces duurt bij mijn weten ook langer dan twee uur. Bij opschroeven van het rantsoen is dat bij paarden meestal pas twee dagen nadien merkbaar, dus ik betwijfel dat je dat kwartje meer twee uur op voorhand ook daadwerkelijk gaat voelen..
maar elk paard is natuurlijk ook niet gelijk. Bullie heeft het mischien niet nodig idd.DeeDee schreef:Mijn paard krijgt helemaal niks behalve gras en hooi. Als ik hem brok ga voeren stuiteren we heel Gennep rond dus nee doe maar niet. Hij krijgt wel in de wintermaanden zo'n halve voederkoek en af en toe een appel of wortel maar that's it.
ik heb karev altijd brok gevoerd, en ze is er nog nooit stuiterig van geworden(zelfs niet toen ze nog op de vorige stal stond en 2 kg daags kreeg, zonder mijn weten overigens)
haar basis is dus nu een kleine 3/4 schep sportbrok per dag, verdeeld over 2x. de sportbrok is denk ikniet te vergelijken met een merk sportbrok, de brok die ze krijgt is van de lokale molenaar. Die brok staat wat hoger in de vitaminering, en heeft als extra biotine toegevoegd.
Maar wel ben ik van mening, dat als je paard op gewicht is, en ze werkt, dat de energie die er uit gereden word, weer terug gegeven moet worden. als ik heftig ga sporten, en daarna(of daarvoor) geen extra eten/energie neem, ga ik ook van mijn graatje, en val ik teveel af. Nou zal dat niet te vergelijken zijn zo met paarden, maar denk wel dat je een paard dat in lichamelijk goede conditie is, zijn energie moet terug geven, voor of na het rijden.
Ook met een paard dat te dik is bijv. zou ik niet zo maar aan de slag gaan, en hem dan na de arbeid weer terug zetten, dan is de kans op een spierbevanging toch ok aanwezig? Of haal ik nu dingen doorelkaar?
Karev is goed in conditie, niet te dik, niet te dun. qua uithoudingsvermogen is het ook idd niet te vergelijken, een bakles of 3 ur buiten rijden
Bij mij krijgen ze ook niets extra's met betrekking tot werk. Maar pas alsjeblieft op met extra brok geven voor het werk. Hiermee heb je kans dat ze eerder verzuren (spierbevangenheid).
Spierbevangenheid heeft niet echt met te dik te maken (hoefbevangenheid wel), maar meer met een teveel aan energie. Dit zag je vroeger bijvoorbeeld bij werkpaarden. Zij stonden op zondag op rust, maar kregen wel de normale portie krachtvoer. Op maandag gingen ze dan weer aan het werk, met 'maandagziekte' ofwel spierbevangenheid tot gevolg.
Spierbevangenheid heeft niet echt met te dik te maken (hoefbevangenheid wel), maar meer met een teveel aan energie. Dit zag je vroeger bijvoorbeeld bij werkpaarden. Zij stonden op zondag op rust, maar kregen wel de normale portie krachtvoer. Op maandag gingen ze dan weer aan het werk, met 'maandagziekte' ofwel spierbevangenheid tot gevolg.
Even naar de endurance kijkend of een dressuurwedstrijd. Dan geef ik de dag ervoor altijd extra (2 uur ervoor heeft geen enkel nut) als ik weet dat er de volgende dag veel van poownie gevraagd wordt. Dan is de energie opgenomen en voer verteerd.
En na de endurance ook nog extra om evt tekorten aan te vullen en herstel te bevorderen. Lag eraan hoe ze uit de wedstrijd kwam.
Na dresuur hooguit een half schepje muesli extra maar meer als dank dat ze weer dr best had gedaan. Werk moet leuk blijven
En na de endurance ook nog extra om evt tekorten aan te vullen en herstel te bevorderen. Lag eraan hoe ze uit de wedstrijd kwam.
Na dresuur hooguit een half schepje muesli extra maar meer als dank dat ze weer dr best had gedaan. Werk moet leuk blijven

- Machteld&Falco
Maar ons spijsverteringsstelsel werkt anders dan dat van een paard. Paarden hebben een enorm lang darmstelsel en een relatief kleine maag. Het is gemaakt om geleidelijkaan energie op te nemen (door 20 uur per dag te eten) en hier gaan ze zo efficiënt mogelijk mee om. Dat proces van 20 uur per dag eten ga je echt niet versterken door haar een kwartschep meer te geven voor de arbeid. Ze slaan hun energie zo op om hem te gebruiken tijdens inspanningen. en halen in principe genoeg uit hun ruw- en groenvoer. Ik denk niet dat je lessen dermate inspannend zijn dat ze zoveel meer nodig heeft. Het is nu niet dat ze topsportprestaties moet leveren. Zoals je het beschrijft is het gewoon echt een kwestie van opbouwen. Ze mag dan wel conditie hebben voor de lange afstand, dat wil niet zeggen dat ze zware oefeningen aankan, daarvoor dien je dr anders te trainen en heeft alles te maken met de lengte en kracht van haar spieren. (zie het verschil tussen een gewichtheffer en een marathonloper).Tamara schreef:maar elk paard is natuurlijk ook niet gelijk. Bullie heeft het mischien niet nodig idd.DeeDee schreef:Mijn paard krijgt helemaal niks behalve gras en hooi. Als ik hem brok ga voeren stuiteren we heel Gennep rond dus nee doe maar niet. Hij krijgt wel in de wintermaanden zo'n halve voederkoek en af en toe een appel of wortel maar that's it.
ik heb karev altijd brok gevoerd, en ze is er nog nooit stuiterig van geworden(zelfs niet toen ze nog op de vorige stal stond en 2 kg daags kreeg, zonder mijn weten overigens)
haar basis is dus nu een kleine 3/4 schep sportbrok per dag, verdeeld over 2x. de sportbrok is denk ikniet te vergelijken met een merk sportbrok, de brok die ze krijgt is van de lokale molenaar. Die brok staat wat hoger in de vitaminering, en heeft als extra biotine toegevoegd.
Maar wel ben ik van mening, dat als je paard op gewicht is, en ze werkt, dat de energie die er uit gereden word, weer terug gegeven moet worden. als ik heftig ga sporten, en daarna(of daarvoor) geen extra eten/energie neem, ga ik ook van mijn graatje, en val ik teveel af. Nou zal dat niet te vergelijken zijn zo met paarden, maar denk wel dat je een paard dat in lichamelijk goede conditie is, zijn energie moet terug geven, voor of na het rijden.
Ook met een paard dat te dik is bijv. zou ik niet zo maar aan de slag gaan, en hem dan na de arbeid weer terug zetten, dan is de kans op een spierbevanging toch ok aanwezig? Of haal ik nu dingen doorelkaar?
Karev is goed in conditie, niet te dik, niet te dun. qua uithoudingsvermogen is het ook idd niet te vergelijken, een bakles of 3 ur buiten rijden
Trouwens, in de oertijd gingen mensen ook echt niet van hun stokkie omdat ze voor een inspanning niet gegeten hebben. Je wist ook niet wanneer die leeuw nu net besloot aan te vallen

ja na het werk is minder risicovol dan ervoor, maar betekent wel dat je (bij grote hoeveelheden) de dag erna haar niet op rust moet zetten (is natuurlijk altijd beter om wat beweging te hebben na intensieve arbeid de dag ervoor)Tamara schreef:dus dan zou je beter na het werk iets kunnen geven daphne?
ze krijgen bij mij standaars p dag 1 kg basisbrok en 1 kg havens elite plus haver en weet ik veel wat er in zit, voor de extra energie, begin nu weer met rijden opbouwen enals blijkt dat t niet voldoende is dan stap ik over naar de sportbrok, maar voorlopig gata t op dit menu goed, ik voer ze trouwens brok na het werk.
Orlinde krijgt hooi en paarden-kuilgras en 's avonds een paar wortels. Ze krijgt geen standaard/ vast rantsoen brokken ofzo.
Afhankelijk van de hoeveelheid werk krijgt ze nog wat meusli (zonder haver) bij, dit geef ik haar na het rijden. Dat is dus elke dag anders.
Ze krijgt een handje als ze weinig heeft gedaan tot een halve schep voor 1 a 2 uur werk. Als het echt zwaar of lang is geweest krijgt ze een hele schep meusli. Wij doen veel buitenritten en een of twee keer per week les (inderdaad erg vermoeiend, ook voor mijzelf haha).
Met endurancewedstrijden krijgt ze de avond ervoor een schep meusli en de ochtend van de wedstrijd ook zoiets (heel vroeg). Daarop rent ze vrolijk de wedstrijd door.
Ze staat 's zomers 24/7 op de wei en 's winters overdag in de paddock met onbeperkt hooi of paarden-kuilgras en 's nachts op stal met hooi en een paar wortels.
Afhankelijk van de hoeveelheid werk krijgt ze nog wat meusli (zonder haver) bij, dit geef ik haar na het rijden. Dat is dus elke dag anders.
Ze krijgt een handje als ze weinig heeft gedaan tot een halve schep voor 1 a 2 uur werk. Als het echt zwaar of lang is geweest krijgt ze een hele schep meusli. Wij doen veel buitenritten en een of twee keer per week les (inderdaad erg vermoeiend, ook voor mijzelf haha).
Met endurancewedstrijden krijgt ze de avond ervoor een schep meusli en de ochtend van de wedstrijd ook zoiets (heel vroeg). Daarop rent ze vrolijk de wedstrijd door.
Ze staat 's zomers 24/7 op de wei en 's winters overdag in de paddock met onbeperkt hooi of paarden-kuilgras en 's nachts op stal met hooi en een paar wortels.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Vlak voor het werk voeren is niet verstandig ivm werken met een volle maag. Enkele uren van tevoren krachtvooer is ook niet handig vanwege de glucose-dip die volgt opde maaltijd doordat het lichaam insuline in de bloedbaan brengt die de glucose uit het bloed haalt.
Veel extra voeren na het werk moet je ook niet doen. Denk daarbij aan het gezegde dat je je paard vandaag moet voeren voor morgen (ivm spierbevangenheid).
Zorg voor een stabiel rantsoen en bouw voldoende rustmomenten in in je trainingsuurtje. Dan past het lichaam bij een juiste training vanzelf de conditie aan.
Veel extra voeren na het werk moet je ook niet doen. Denk daarbij aan het gezegde dat je je paard vandaag moet voeren voor morgen (ivm spierbevangenheid).
Zorg voor een stabiel rantsoen en bouw voldoende rustmomenten in in je trainingsuurtje. Dan past het lichaam bij een juiste training vanzelf de conditie aan.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Afhankelijk wat Tika gedaan heeft krijgt ze voer na het werk,
dat kan varieren van twee handjes tot een halve beker muesli.
Maar met de kou krijgt ze wel wat extra omdat ze wat meer energie verbranden
dat kan varieren van twee handjes tot een halve beker muesli.
Maar met de kou krijgt ze wel wat extra omdat ze wat meer energie verbranden
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Persoonlijk denk ik -absoluut niet negatief bedoeld!- dat Karev echt niet wat extra's nodig heeft na een les. Zover ik weet rij je recreatief, dus het betere volte- en versnellingenwerk
Dat moet ze gewoon kunnen op haar normale rantsoen, mits je dat natuurlijk niet dagelijks urenlang doet. Voor een uurtje les per week hoef je haar rantsoen niet aan te passen. Als je haar naderhand wat muesli oid te happen geeft lijkt me dat prima
Er bestaat trouwens een heel handig boekje waarmee je de energiebehoefte van je paard kunt berekenen. Ik ben de naam even kwijt, maar zal zo eens kijken of ik het er eens bij kan pakken. In dat boekje wordt onderscheidt gemaakt tussen warmbloeden en koudbloeden, merries/ruinen en hengsten, het niveau en de zwaarte van de training. Ik geloof dat een niet-zogende/lacterende-recreatief-bereden-merrie zo ongeveer de laagste energie behoefte van allemaal had, dus ik denk dat jouw Karev zich prima redt hoor!

Er bestaat trouwens een heel handig boekje waarmee je de energiebehoefte van je paard kunt berekenen. Ik ben de naam even kwijt, maar zal zo eens kijken of ik het er eens bij kan pakken. In dat boekje wordt onderscheidt gemaakt tussen warmbloeden en koudbloeden, merries/ruinen en hengsten, het niveau en de zwaarte van de training. Ik geloof dat een niet-zogende/lacterende-recreatief-bereden-merrie zo ongeveer de laagste energie behoefte van allemaal had, dus ik denk dat jouw Karev zich prima redt hoor!
ja zoek maar ff opDaphne schreef:Persoonlijk denk ik -absoluut niet negatief bedoeld!- dat Karev echt niet wat extra's nodig heeft na een les. Zover ik weet rij je recreatief, dus het betere volte- en versnellingenwerkDat moet ze gewoon kunnen op haar normale rantsoen, mits je dat natuurlijk niet dagelijks urenlang doet. Voor een uurtje les per week hoef je haar rantsoen niet aan te passen. Als je haar naderhand wat muesli oid te happen geeft lijkt me dat prima
![]()

ik reed ook idd alleen maar recreatief, maar ze heeft anderhalf jaar lui lekkerland gehad, en nu gaan we aan de slag. Ik ga 4x per week naar de manege, waar we echt wel een uur intensief getraind word. Nu bestaat dat voornaamelijk uit, rechtrichten, buigingen, voorwaarts, tempowisselingen. Nou heeft ze niet bepaald een slechte conditie, maar een uur intensief is toch wel iets anders als 3 uur boscrossen.
Ik denk dat ik ook idd eerst wel met een extra muesli uit de voeten kan, maar vroeg het me zo eens af, dat mocht ze door die training meer nodig gaan zijn, wat is dan slim, voor of na die tijd.
Re: energie en werken
erna , lijkt mij ....
Spark voer ik smorgens heel vroeg en dan 1/2 schep biks met muslie erdoor en een grote berg kuil gemend met een plak hooi ,
smiddags als ik ga rijden en hij heeft goed zijn best gedaan en heeft hard moeten werken krijgt die de middag iets extra's op zijn gewone voer ipv 1/2 dus 3/4 brok en muslie en daarbij de kuilxhooi en dan wat wortels smidags erbij de middag voer ik rond 4 uur half 5 omdat ze er nog een nachtje op moeten slapen .... ende volgende ochtend krijgen ze weer .
Maar met voeren voor het rijden moet je echt uitkijken ik doe dat nooit !
ivm de kans op spierbevangen .
Succes met je 4 x per week les joh !
lekker actief bezig zo
Spark voer ik smorgens heel vroeg en dan 1/2 schep biks met muslie erdoor en een grote berg kuil gemend met een plak hooi ,
smiddags als ik ga rijden en hij heeft goed zijn best gedaan en heeft hard moeten werken krijgt die de middag iets extra's op zijn gewone voer ipv 1/2 dus 3/4 brok en muslie en daarbij de kuilxhooi en dan wat wortels smidags erbij de middag voer ik rond 4 uur half 5 omdat ze er nog een nachtje op moeten slapen .... ende volgende ochtend krijgen ze weer .
Maar met voeren voor het rijden moet je echt uitkijken ik doe dat nooit !
ivm de kans op spierbevangen .
Succes met je 4 x per week les joh !
lekker actief bezig zo
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
ik ga het rantsoen iets hoger zetten,ze kreeg 2 x daags een bekert vol, heb ff nagekeken, en dat is net iets meer dan een halve kg schep. nu krijgt ze 2x daag: 1 beker s'morgens, 2 sávonds, dat word dan een flinke 3/4 kiloschep in totaal
Mijn reactie is weg dus nogmaals..
Denk je echt dat ze dat extra voer nodig heeft? Valt ze af dan is ze het nodig, maar als ze ondanks het werk mooi op gewicht blijft is het misschien meer een rijtechnisch iets. Je schreef al dat ze niet goed meer op het been reageert en daar moet aan worden gewerkt, je moet haar wat actiever rijden misschien. En conditie is ook erg belangrijk.
Zou eerst eens kritisch naar deze dingen kijken voor je het voer gaat veranderen.
Het ene paard is gewoon werklustiger dan het andere, je hebt ook paarden die gewoon van aard wat flegmatieker zijn en daar moet je gewoon aan werken..
Denk je echt dat ze dat extra voer nodig heeft? Valt ze af dan is ze het nodig, maar als ze ondanks het werk mooi op gewicht blijft is het misschien meer een rijtechnisch iets. Je schreef al dat ze niet goed meer op het been reageert en daar moet aan worden gewerkt, je moet haar wat actiever rijden misschien. En conditie is ook erg belangrijk.
Zou eerst eens kritisch naar deze dingen kijken voor je het voer gaat veranderen.
Het ene paard is gewoon werklustiger dan het andere, je hebt ook paarden die gewoon van aard wat flegmatieker zijn en daar moet je gewoon aan werken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'