zwetend paard in de wei zetten?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
filou

zwetend paard in de wei zetten?

Bericht door filou » ma 12 jan 2009, 07:05

Gisteren middag lekker even gaan rijden
samen met een vriendin die een kwpn paard heeft.
Toen we terug kwamen op stal was haar paard wat nat
van het zweten ,haar hals ,borst en natuurlijk de plek waar het zadel
had gezeten.
We wilde ze lekker nog even in de wei zetten,maar iemand van stal
zei ,zou ik niet doen ze is nat en met deze kou,dan vat ze kou.
Aan zweetdekens en andere dekens hebben we niet en doen we niet aan ook.
nou we hebben haar paard maar even binnen in de box gezet en wat afgedaan met stro,zelf ging ze ook al liggen rollen.
Daarna toch lekker buiten gezet ook al was ze nog wat nat.
We waren eigenwijs werd er toen gezegd,wij vinden dat wel meevallen haha,maar is dat nu zo ????
In de avond gaan ze altijd naar binnen voor de nacht en overdag zoveel
mogelijk lekker op de wei.

Ik heb mijn fjordje gewoon op de wei gedaan hoor die was helemaal niet nat.
En dat met een berevacht :)
Save a Horse,Ride a Cowboy

Filou x Salento= Kai
Vera

Bericht door Vera » ma 12 jan 2009, 07:37

wat raar dat jullie niet aan zweetdekens doen, dat is toch heel normaal?
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 12 jan 2009, 08:23

Ik ga altijd mezelf maar na; als je hebt gezweet, door bijv sporten, en je hebt bijv wat gedronken(zodat je wat bent afgekoeld), ga je dan zonder jas naar buiten en zeker met dit weer? Nee, met deze kou zou ik ze niet nat naar buiten laten gaan, zeker niet zonder jas. Dus als antwoord op jouw vraag; ja, dan vind je ik je wel een beetje eigenwijs. Maar blijkbaar weet je het niet, anders stel je de vraag hier niet.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Charret

Bericht door Charret » ma 12 jan 2009, 08:29

Heel goed voorbeeld Suzanne!

Ik vind het ook absoluut geen strak plan om ze dan op de wei te zetten. :n

En zoals Sandrien al aangeeft wat is er mis met een zweetdeken?!
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 12 jan 2009, 08:38

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Ros nooit een zweetdeken op doe na het rijden. Hij kan als hij wil gewoon binnen staan en die wintervacht krijg je gewoon niet helemaal droog. Hij kiest eigenlijk altijd voor buiten. Ik stap wel erg goed uit en hij komt nooit warm terug van de rit. Hij staat ook buiten in de regen nat te worden, als ze op de huid maar droog zijn is mijn gedachte. Hij is er nog nooit ziek van geworden en ook niet stijf of spierpijnerig. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje drama om niks dat ze perse na het rijden een zweetdeken om moeten. Al vind ik het wel afhankelijk van hoe je paard thuis, weer op stal komt na het rijden (je hebt van die mensen die maar een minuut of vijf uitstappen). En dan kan je wel zeggen je gaat zelf ook niet zonder jas naar buiten met de kou, maar het paard heeft zijn jas al aan. Wij (de meesten :D) hebben niet zo'n pak haar als paarden in hun wintervacht. Paarden zijn geen mensen, ze houden zich op een andere manier warm dan wij. Dat vind ik dus echt een hele slechte vergelijking.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op ma 12 jan 2009, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 12 jan 2009, 08:44

Tja, maar dat staat er dus niet bij hoe lang ze hebben droog gestapt. Maar in ieder geval weet ze dan nu wanneer wel of niet in de wei. En daar gaat het toch om?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 12 jan 2009, 08:53

Ik zeg ook helemaal niet dat een zweetdeken gebruiken niet ok kan zijn hoor dat doet ieder voor zich, ik zeg alleen maar dat ik het anders doe.
Ik vind een paard vergelijken met een mens altijd een beetje raar, een paard is geen mens en gaat anders met kou en warmte om dan wij. Vandaar dat ik dat zeg, het was geen aanval hoor ik heb alleen een andere mening. :)
Eran

Bericht door Eran » ma 12 jan 2009, 08:54

Als een paard op temperatuur is gestapt, de ademhaling weer rustig is, dan zie ik er geen kwaad in ze op de wei te zetten, als het goed is, is de vacht dan op de huid droog en zijn alleen de uiteinden van de haren nog vochtig.

Als je een paard met zweetdeken op in de wei zet kan hij zijn haren niet meer uitzetten om het warm te krijgen...
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » ma 12 jan 2009, 09:22

Een kennis met een ijslander doet het zo... op adem laten komen een uurtje op stal dan is de ondervacht weer droog en dan kunnen ze volgens haar gewoon naar buiten terwijl de bovenvacht nog nat is. Doe het zelf niet!
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 12 jan 2009, 09:31

Wij hebben ook mensen die na 15 minuten uitstappen hun paard nog een uurtje buiten zetten zonder deken omdat ze toch opd e huid wel droog zouden zijn. Vreemd genoeg hoor je er nu een stel op stal kuchen.

Ik zou het zelf absoluut niet doen, zeker als je een stal tot je beschikking hebt. Dan zou ik met dit weer wachten tot ze echt droog zijn.

Zweet is namelijk de manier van het lijf om af te koelen. Als de huid droog is, maar de buitenlaag nog nat en dus ijskoud wordt kan je paard alsnog kou vatten op zijn spieren.
Met regen worden paarden op de borst en de onderkant van de hals (die toch wel gevoelig zijn vor dit soort dingen) namelijk over het algemeen niet tot nauwelijks nat en weet je zeker dat de onderlaag geen vocht bevat.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 12 jan 2009, 09:46

Misschien kuchen ze wel om een andere reden :)* . Daarbij komt dat kuchen geen koutje vatten op de spieren is...
Een kwartier uitstappen met een paard dat dik in zijn wintervacht zit dat echt nat is, is natuurlijk gewoon te kort. Ik vind ook een verschil zitten in zweten en zweten. Je kan je paard een beetje klam rijden maar je kan je paard in wintervacht ook zeiknat rijden. Ik neem aan dat ik niet uit hoef te leggen dat ik mijn paard dus niet door en door nat rijd als hij daarna nog naar buiten moet en de temperaturen zijn zoals nu. Je moet er gewoon rekening mee houden. Maar een klamme vacht worden ze echt niet ziek van hoor. Als ze zelf een sprintje trekken door de wei worden ze ook klam ik kan er niet dagelijks bij gaan staan om ze nadat ze het sprintje hebben getrokken een zweetdeken om te doen. Daarbij komt dat als de temperaturen weer wat hoger worden en het zonnetje schijnt Cratos sowieso altijd staat te zweten. Die krijgt echt een mega pak haar, veel meer dan Ros. Moet ik die dan omdat hij het al zo warm heeft en niet af mag koelen ook maar een deken om doen? En dat gebeurd echt met temperaturen die niet eens 10+ zijn. Sorry ik blijf het pamperen vinden. Als je normaal met je paard omgaat en je houdt rekeningen met de omstandigheden dan wordt je paard er echt niet ziek van als hij na een ritje zonder dek met wintervacht naar buiten gaat.

[edit] voor de geinteresseerden wellicht een leuk artikel om te lezen al vind ik zelf de manier van schrijven met hoofdletters en de hoeveelheid uitroeptekens dan weer niet nodig, maar zeker het begin van het artikel legt prima uit hoe paardjes het zelf regelen:
Hoe blijven paarden warm?

De uitleg hieronder is een vertaling en beknopte samenvatting van het uitgebreide (Engelstalige) "How horses keep warm. Het is beslist de moeite waard om het originele artikel te lezen. Hoe goed kunnen paarden tegen de koude, en hoe doen ze dat? Het komt neer op drie A's: Aanpassing, Acclimatisatie, Acclimatisering

Aanpassing

Paarden zijn geëvolueerd in een veel kouder klimaat dan de mens. Het menselijk lichaam is gebouwd om warmte snel te kunnen afstaan, het lichaam van het paard is gemaakt om warmte te produceren en vast te houden. Een aantal opvallende aanpassingen zijn: Het enorme spijsverteringsgestel van het paard, uitgerust om zeer vezelrijk voedsel te verteren, produceert een enorme hoeveelheid warmte. Het paard heeft een groot relatief rond lichaam, met een grotere inhoud/oppervlakte verhouding dan dat van de mens, en raakt dus per kilo lichaamsgewicht veel minder warmte kwijt dan wij. Maar ook de ledematen van het paard zijn heel fraai aangepast aan de koude: De benen van een paard bevatten veel minder spieren dan die van de mens, dus de benen hebben veel minder bloed nodig en koelen het bloed dus ook minder af. Vanwege het lagere metabolisme in de benen hebben de cellen in de benen ook minder moeite met lagere temperaturen. Menselijke tenen "bevriezen" vrij snel, maar paarden hebben zelden bevroren benen! Onze neuzen zijn meer gemaakt om de lucht te filteren dan om ze op te warmen, maar paardeneuzen zijn speciaal uitgerust om de lucht op te warmen. Paarden verliezen dan ook weinig warmte via de longen.

Acclimatisatie

Als de aanpassing of acclimatisering onvoldoende blijkt heeft het paard een heel scala aan "noodvoorzieningen" om snel de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

· Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficiënter dan de mens.

· Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.

· Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.

· Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.

· Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog

Acclimatisering

De hierboven beschreven noodvoorzieningen werken prachtig, maar kosten veel energie. Voor de langere termijn (het winterseizoen) treft het paard andere maatregelen. In de herfst maakt het paard een wintervacht, die in dikte wordt aangepast aan het temperatuurverloop. Deze wintervacht kan tot midden December nog worden aangepast aan de heersende temperaturen.
De wintervacht van een paard overtreft onze beste winterkleding! Er zitten verschillende soorten haren in de vacht: Fijne haren om te isoleren, stugge haren om de fijnere isoleerharen overeind te houden, haren om de regen te weren. Een paard waarbij de structuur van de vacht niet door borstelen wordt verwoest, en waarbij de vetlaag niet door shampoos en dergelijke wordt weggespoeld is zeer goed bestand tegen regen en zorgt ervoor dat de huid altijd droog blijft.
Wanneer de temperatuur omlaag gaat krijgt het paard meer honger. Hij gaat een isolerend vetlaagje opbouwen, en bovendien gaat zijn metabolisme langzaam omhoog. Het resultaat is een juweeltje van temperatuurregulatie: Het paard gaat meer warmte produceren en bouwt tegelijkertijd een paar extra lagen isolatie.

Zweten, gevaarlijk of niet?

Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

· Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.

· Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.

· Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.

· Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.

· Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.

Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan. Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Dit gebrek aan natuurkundig inzicht en het daaruit volgende antropomorfisme doet mensen besluiten om dan maar een deken op het paard te leggen en daarmee de fantastische temperatuurregulatie van het paard te saboteren... En dat brengt ons op het volgende onderwerp.

Dekens, nodig of niet?

Het is op grote schaal gebruikelijk om paarden van een deken te voorzien. Maar, zoals al vaker is gebleken: dat iedereen het doet wil nog niet zeggen dat het goed is! De paardendekenleveranciers varen er wel bij, maar heeft het voor het paard wel enig nut?

Winterdekens

Zoals hierboven beschreven, paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan.

Leg je in de herfst een deken op je paard dan zal het paard zich acclimatiseren aan de deken, en helpt de deken niet om het paard in de winter warm te houden!

Enkele nadelen van dekens zijn:

· Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard calculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.

· De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.

· Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!

· Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.

· Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Ze vinden een wintervacht niet zo mooi, zijn bang dat een ondeskundige dressuur-jury bij gebrek aan inzicht minpunten in rekening brengt omdat hun paard een gezonde vacht heeft of ze vinden de wintervacht lastig omdat het paard tijdens intensief rijden bezweet raakt. Dit laatste argument hebben we echter al afdoende bestreden: aangezien het geen kwaad kan dat het paard bezweet rondloopt hoef je ook niks te doen om het zweten tegen te gaan. In de praktijk blijkt: Paarden met dekens om zijn sneller ziek en hebben minder weerstand. Er is zelfs een verband tussen dekens en slechte hoeven. Om die reden zijn natuurlijke bekappers tegen het gebruik van dekens!

Zweetdekens

Als de paarden bezweet uit de lessen kwamen, deden wij eerst altijd dekens op. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Maar hoe werkt zo'n deken nu eigenlijk?? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch hightech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Nou, gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

Ga nu maar eens heel goed kijken naar de vacht van een bezweet paard en kijk wat er gebeurd! Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ook hier weer een vorm van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als het paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mensen, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...
Mensen en paarden zijn op dit gebied dus absoluut niet vergelijkbaar. Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
En dan komen we weer terug op de winterdekens, die worden gebruikt om de wintervacht tegen te gaan, de wintervacht die ongewenst is omdat het paard dan makkelijker bezweet raakt, en dat weer lastig is omdat we er heilig van overtuigd zijn dat het paard ziek wordt als hij bezweet rond loopt... Antropomorfisme ten top...

Onze paarden gaan dus bezweet en wel, hup, de actiestal in! Ze kunnen de inloopstal ingaan als ze denken dat ze het koud krijgen, maar dat doen ze niet. In plaats daarvan zoeken ze een zanderige plek op, gaan even fanatiek rollen, het zand neemt de overmaat aan vocht en zout op, het zand dat aan het paard blijft kleven droogt op, valt eraf, en neemt daarbij het zout uit het zweet mee. De volgende dag hebben we dan weer een schoon paard, waar geen spoortje ingedroogd zweet (is eigenlijk zout) meer op te bekennen is.

Heeft het paard het nu koud of niet?

Heb je een paard wel eens zien bibberen?Allereerst: dit is geen reden voor paniek. Bibberen is een normale en efficiënte manier om extra warmte te produceren. Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom vinden we het zo alarmerend. Een paard heeft echter nog een hele trukendoos om warmte te produceren (zie boven) dus als hij eens een keer aan het bibberen is betekent dat niet dat je onmiddellijk moet ingrijpen.

Wanneer bibbert een paard? Grote kans dat dit in september/oktober is, tijdens de eerste koudere en natte dagen die de voorbode zijn van de naderende winter. Het is volkomen normaal dat het paard het dan een tijdje koud heeft, ook onze eigen paarden staan dan te bibberen in de regen. Het is zelfs nodig dat je paard het in die periode koud krijgt, het is die kou die het paard prikkelt tot het aanmaken van een wintervacht, voor het omzetten van het metabolisme in de "winterstand". Net als dat wij het na de zomer koud moeten krijgen om te besluiten dat we voortaan maar weer eens een jas aan gaan doen als we naar buiten gaan en dat het tijd wordt om de CV maar weer eens in te schakelen.
Als je het paard in deze periode een deken omdoet dan wordt de deken als het ware "ingecalculeerd" bij het aanmaken van de wintervacht; de wintervacht wordt dan dus minder dik als compensatie voor de deken, en het uiteindelijke effect is dat je aan de deken niets meer hebt als het eenmaal winter wordt. Je kan het vergelijken met mensen die binnenshuis een jas aandoen en dan niets extra's meer hebben als ze naar buiten gaan en vervolgens kou vatten, ondanks de jas...
Wij doen dus niets tegen het bibberen van onze paarden en nadat deze eerste periode voorbij is zien we ze de hele winter niet meer bibberen! Ook niet tijdens de strengste koude, en dat zonder deken!

Heeft een paard het toch koud in de winter, ondanks voorgenoemde maatregelen?Dan kan dat liggen aan de voeding van het dier. Zoals hierboven uitgelegd is het enorme spijsverteringsgestel van paarden de belangrijkste warmtebron in het lichaam, maar die kachel werkt alleen wanneer het spijsverteringsgestel hard aan het werk is. Voor een paard is een voortdurende aanvoer van ruwvoer noodzakelijk. Bij het voeren van fastfood zoals "krachtvoer" hoeft het spijsverteringsgestel nauwelijks inspanning te leveren en produceert dan ook nauwelijks warmte. Je paard krijgt het koud door het krachtvoer!
Ingele

Bericht door Ingele » ma 12 jan 2009, 10:42

leoensuzanne schreef:Ik ga altijd mezelf maar na; als je hebt gezweet, door bijv sporten, en je hebt bijv wat gedronken(zodat je wat bent afgekoeld), ga je dan zonder jas naar buiten en zeker met dit weer? Nee, met deze kou zou ik ze niet nat naar buiten laten gaan, zeker niet zonder jas. Dus als antwoord op jouw vraag; ja, dan vind je ik je wel een beetje eigenwijs. Maar blijkbaar weet je het niet, anders stel je de vraag hier niet.
Jij hebt geen vacht he, een paard wel!

Mits het paard een goede vacht geeft (dus niet geschoren oid) kunnen ze als ze gewoon op adem zijn, goed uitgestapt dus, gewoon de wei op hoor :)
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 12 jan 2009, 11:09

Fjordy heeft ook een flinke wintervacht, en die zweet heel snel. Ik kan hem dan ook nooit droog stappen, ik stap altijd tot hij weer op adem is en lekker rustig.

Dan krijgt hij eten op stal en gaat hij toch de wei weer op :j Hij gaat altijd zelf gelijk rollen.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
filou

zwetend

Bericht door filou » ma 12 jan 2009, 11:25

We hebben een kwartier uitgestapt en haar ademhaling was helemaal rustig.
Eigenwijs kunnen we dan wel zijn maar haar stal is eigenlijk buiten
ze kan met haar hoofd buiten kijken ,dus veel maakt het dan toch niet uit?

Wij hebben allemaal paarden met wintervachten en ook heeft geen van ons op stal dekens enz. Ze drogen toch wel en we rijden eigenlijk
allemaal recreatief.

Maar in ieder geval allemaal bedankt voor jullie spontane reakties

Filou x Salento= Kai
Doortje
Contacteer:

Bericht door Doortje » ma 12 jan 2009, 11:27

Ik zet Shirley nooit nat op de wei. Ik probeer meestal aan het eind van de dag te gaan rijden zodat ze daarna op stal kan blijven staan voor de nacht en anders gaat ze eerst op stal totdat ze opgedroogt is. Ben toch bang dat ze anders verkouden wordt.
Shirley mijn gele draakje!!!
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » ma 12 jan 2009, 11:33

Als de haren nat zijn, kunnen ze geen warmte vasthouden. Ik zou het dus nooit doen!
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 12 jan 2009, 11:36

Evaliensvenna schreef:Als de haren nat zijn, kunnen ze geen warmte vasthouden. Ik zou het dus nooit doen!
Lees het artikel wat ik er neergezet heb maar eens een stukje door. Dan zie je dat het niet klopt wat je zegt :).
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 12 jan 2009, 11:37

ik rijd ze niet door tot nat want die van mij staan ook in de wei, maaar wel met deken, ik doe ze na t rijden zweetdeken op teruglopen naar stal en dan winterdeken weer op, even afkloppen maar is altijd goed gegaan.

vind ook dat je moet kijken naar de mogelijkheden die je hebt, bedoel er wordt geopperd om m eerst n uur binnen te zetetn, maar als dat er nu niet is, moet ze t toch anders doen, al zou ik het zelf anders doen als je nu doet, succes
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
filou

Bericht door filou » ma 12 jan 2009, 11:38

Ben op paard natuurlijk aan het lezen
kijken wat die er over schrijven
En het stukje lezen van Marijke_

Filou x Salento= Kai
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 12 jan 2009, 11:46

Een verdraaid interessant stuk Marijke.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie