Molenrem?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Doortje
Contacteer:

Molenrem?

Bericht door Doortje » do 08 jan 2009, 16:30

Wij hebben sinds kort een marathonwagen gekocht omdat wij ook wedstrijden willen gaan rijden maar nu zit er aan de achterkant een klein wieltje waar je aan kunt draaien. Nu weet ik (viavia) dat dit de molenrem is maar wat doet dat ding precies? Ik kan er niets over vinden. Mischien dat iemand van jullie het weet.
Shirley mijn gele draakje!!!
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 08 jan 2009, 21:12

Waarschijnlijk voor de stuurvertraging ( of je kar spoort of de bocht afsnijdt) om die aan en uit te zetten?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Viv

Bericht door Viv » vr 09 jan 2009, 06:04

De 'molen' is de draaikrans.
Een molenrem is dus een rem op de draaikrans, deze voorkomt dat de wagen gaat slingeren achter de paarden wanneer met hoge snelheid wordt gereden.
Er zijn vele soorten manieren waarmee de draaikransrem in werking wordt gesteld. Dit kan door de groom of door de menner. Het kan middels een pedaal of middels een systeem waarbij je de rem met de hand aan draait.

Stuurvertraging is wat anders:
Stuurvertraging is een systeem waarbij de wagen even later de wending inzet ten op zichte van de paarden, hierdoor loopt de wagen in hetzelfde spoor als de paarden en kun je 'strakker' rijden in de marathon en vaardigheid. Ook hier zijn heel veel verschillende systemen voor.

Stuurvertraging kun je niet regelen (dat zir erop of niet), molenrem kan dus dmv een wieltje of pedaal geregeld worden (wij hebben bv een pedaal)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 09 jan 2009, 09:48

Ik las toevallig gisteravond in de laatste Mensport dat de molenrem ook wel wordt gebruikt om correct achterwaarts te kunnen gaan. Ook het verhaal van Viv hierboven werd daar in verteld.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Doortje
Contacteer:

Bericht door Doortje » za 10 jan 2009, 13:40

Viv: bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu snappen we het tenminste.
Shirley mijn gele draakje!!!
Plaats reactie