Kan een paard het koud hebben?
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Kan een paard het koud hebben?
Dat vraag ik me dus af met deze extreme temperaturen, bij Dakoot
staan de bovenste haren omhoog, zou hij het dan kou hebben? Hij heeft
geen overdreven dikke wintervacht.
staan de bovenste haren omhoog, zou hij het dan kou hebben? Hij heeft
geen overdreven dikke wintervacht.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Even rillen is opwarming, voortdurend blijven rillen is last hebben van de koude. Maar vaak zie je ook wel de paarden die het echt koud hebben, dat ze tussen de groep, uit de wind gaan staan, hun achterhand samenknijpen en zich proberen zo klein mogelijk te maken.
In de regen heeft het paard het ook sneller koud dan bij de vorst. (zodra de huid nat is, niet de haren, maar de huid en het waait dan koelt een paard (snel) af).
In de regen heeft het paard het ook sneller koud dan bij de vorst. (zodra de huid nat is, niet de haren, maar de huid en het waait dan koelt een paard (snel) af).
Geluk is de vrucht van intens werk
Nou, sinds Nis buiten staat weet ik precies wanneer ze het wel of niet koud heeft. Vorig jaar (2007) toen ze pas buiten stond ging het ineens veel regenen en zakte de temperatuur in enen flink. Toen ging ze rillen over haar hele lijf en had ze het wel degelijk erg koud. Toen heeft ze een poosje een regendek opgehad.
Nu met deze kou is het geen centje pijn. Is het kouder zet ze de vacht "open", is het een wamere dag, liggen de haren plat. De open vacht is om warmte vast te houden. Als ik mijn vingers dan echt ingraaf tussen de haren is het daar heel lekker warm. En de vacht isoleert goed, zie mijn foto's van de ijzige Nis van laatst. En zoals Annabel zegt, met regen hebben ze het echt veel en veel sneller koud dan alleen met lage temperaturen. Aan Nis kan ik in elk geval zien dat ze de temperaturen erg goed kan hebben, geen centje pijn. Alleen merk ik dat ze nu echt flauw is van de bevroren ondergrond, dat loopt nogal oncomfortabel. Maar ja, ff niets aan te doen.
Ik zou me om Dakoot geen zorgen maken, koud heeft hij het volgens mij in elk geval niet als ik afga op hoe je zegt dat ie erbij staat.
Nu met deze kou is het geen centje pijn. Is het kouder zet ze de vacht "open", is het een wamere dag, liggen de haren plat. De open vacht is om warmte vast te houden. Als ik mijn vingers dan echt ingraaf tussen de haren is het daar heel lekker warm. En de vacht isoleert goed, zie mijn foto's van de ijzige Nis van laatst. En zoals Annabel zegt, met regen hebben ze het echt veel en veel sneller koud dan alleen met lage temperaturen. Aan Nis kan ik in elk geval zien dat ze de temperaturen erg goed kan hebben, geen centje pijn. Alleen merk ik dat ze nu echt flauw is van de bevroren ondergrond, dat loopt nogal oncomfortabel. Maar ja, ff niets aan te doen.
Ik zou me om Dakoot geen zorgen maken, koud heeft hij het volgens mij in elk geval niet als ik afga op hoe je zegt dat ie erbij staat.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Nee koud heeft hij het niet dan denk ik, hij staat nog niet te rillen dus het zal wel meevallen dan. Hij is zelfs al aan het verharen.
Wow, da's op tijd met verharen. Nis verhaart nog totaal niet. Maar dat heeft misschien ook wel weer te maken met dat Nis 24/7 buiten staat. Ben benieuwd wanneer ze begint, zal me een feest worden met haar pak haar hihi.Dreeke schreef:Nee koud heeft hij het niet dan denk ik, hij staat nog niet te rillen dus het zal wel meevallen dan. Hij is zelfs al aan het verharen.
Klinkt niet alsof Dakoot het koud heeft idd. En als hij het echt koud heeft zie je dat snel genoeg

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
-
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Zijn oren waren gisteren steenkoud, ook de puntjes, verder voelde hij helaal koud aan, tja ik weet het niet hoor, hij rilt niet of zo.
Ik denk ook dat ze meer last van kou hebben als het hard waait en of regent. Het is nu wel fris, maar hier windstil. Baranna heeft helemaal geen wintervacht, dat hebben paarden toch minder dan ponie's. Zij staat net als Marga ook zonder deken overdag buiten. Ik heb niet het idee dat ze het koud heeft hoor. Ze verveelt zich wel, want even lekker gek doen durft ze niet met die harde grond en ze heeft normaal toch wel elke dag een paar uitspattingen..
Verharen doen ze hier nog niet. Het probleem met die harde grond vind ik wel dat ze niet rollen en nu rolde Baranna dus in de stal, iets wat ik doodeng vind. Als ze verharen rollen ze nog meer, dus ik hoop dat het verharen nog even op zich laat wachten.
Bij Nisko zal het inderdaad wel een puinhoop worden, als al dat haar los komt........
Verharen doen ze hier nog niet. Het probleem met die harde grond vind ik wel dat ze niet rollen en nu rolde Baranna dus in de stal, iets wat ik doodeng vind. Als ze verharen rollen ze nog meer, dus ik hoop dat het verharen nog even op zich laat wachten.
Bij Nisko zal het inderdaad wel een puinhoop worden, als al dat haar los komt........
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Jazeker kan een paard het koud hebben. Heb helaas zo'n koukleum op stal staan (die dus nu ook lekker met deken op staat).
Die stond paar weken geleden al meteen temp van 35,nogwat op stal. Dus maar snel deken opgelegd.
Hij heeft ook geen wintervacht (althans niet zoals ik van Tjo en andere fjorden gewend ben).
Dus als je het echt zeker wilt weten, even temp opnemen.
Die stond paar weken geleden al meteen temp van 35,nogwat op stal. Dus maar snel deken opgelegd.
Hij heeft ook geen wintervacht (althans niet zoals ik van Tjo en andere fjorden gewend ben).
Dus als je het echt zeker wilt weten, even temp opnemen.
- Machteld&Falco
Nee hoor, als de basis van het oor het niet koud heeft, dan hebben ze het niet koud. Oren zijn net als vingers: de toppen krijgen het als eerste koud omdat dat nu eenmaal de uitsteeksels zijn. Het lichaam sluit hier als eerste de bloedtoevoer af om de rest van het lichaam en de organen te beschermen voor de kou. Het is niet omdat die puntjes koud zijn (wat ze meestal zijn met zulk weer) dat de rest het koud heeft. Dat is een misvatting. Je kan dus beter aan de basis van de oren voelen.noekie schreef:Je zou eens aan zijn oren kunnen voelen, als zijn oren helemaal koud zijn en dan ook het uiterste puntje van het oor, dan is dat vaak een teken dat ze het koud hebben, heb ik tenminste altijd begrepen.
Hadden ze mij ooit ook eens verteld, maar Hay z'n oortjes voelden afgelopen weekend niet bepaald warm aan, maar verder had hij het goednoekie schreef:Je zou eens aan zijn oren kunnen voelen, als zijn oren helemaal koud zijn en dan ook het uiterste puntje van het oor, dan is dat vaak een teken dat ze het koud hebben, heb ik tenminste altijd begrepen.

Aan de basis heb ik nog niet geprobeerd, maar van de puntjes klopt dus volgens mij ook niet

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.