groei van bekken e.d

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
filou

groei van bekken e.d

Bericht door filou » di 06 jan 2009, 16:06

Toen ik een aantal jaren geleden ben begonnen met paardrijden
mag wel zeggen bijna vroeger 29jr.terug
spraken ze veel over groei van de bekken en heup problemen,rug enz.
Mocht toen niet meer dan 1x per week lessen.
Ging soms toch wel 3x per week(mocht van moeders Tong uitsteken ),Nooit ergens last van gehad trouwens
Later met 16 jaar was hier geen sprake meer van en hoorde je er niks meer
over op manege,s.
Nu hadden we laatst bij ons op stal toch weer is over.
Als je echt heel intensief rijdt,wedstrijden enz. ga ik toch twijfelen of dit wel zo goed is.
Zelf heb ik een dochter van 12jr. die momenteel toch ook wel 1 a 2 x per week aan het rijden is.
Niet zo heel intensief maar toch....Volgend jaar gaat ze beginnen met haar paard in te rijden
en dan zal ze wel weer meer gaan rijden.
De meiden die er nu bij ons op stal zijn zitten van leeftijd 12 tot 18jr.
Save a Horse,Ride a Cowboy

Filou x Salento= Kai
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 06 jan 2009, 16:46

Ik had er zelf nog nooit van gehoord, buiten dan de spreekwoordelijke o-benen. Zelf ga ik het er in ieder geval niet om laten :D en rugproblemen? Nee :) volgens mijn huisarts is paardrijden zelfs goed MITS je rug goed getraind is en je houding goed is (juiste kanteling bekken dus waardoor je de schokken goed opvangt)!

Ik ben als kind erg snel gegroeid en erg vroeg gestopt (was op mijn twaalfde al 1.72m), en dat slaat natuurlijk op je gewrichten en op je rug.. Ik had een zwakke rug, last van mijn kieën en heupen... en daar kwam nog eens een slechte houding bij waardoor ik klappen niet met mijn bekken maar met mijn onderrug opving, waardoor ik tijdens het rijden last kreeg van mijn rug (en mijn knieën). Volgens de arts van het medisch onderzoek kon ik rijden wel vergeten. Gelukkig zei mijn huisarts wat anders: rug en knieën eerst verstevigen zodat je de belasting van het rijden aankan, dan blijf je die spieren trainen tijdens het rijden (en een sterke rug helpt bij een goede houding). Zo ben ik gaan zwemmen. Heeft me echt geholpen (alsook het verbeteren van mijn houding)!

Je moet bekijken. Als je dochter echt nog hard groeit, dan zou ik het rijden nog even beperken (tot die 1 à 2 maal per week) en volgend jaar verder zien. Maar aangezien ze een jong paard gaat inrijden zit ze toch niet lang achter elkaar, dus dat zijn regelmatig korte stukken en is niet erg belastend. Laat haar gewoon belang hechten aan een goede houding. Niet alleen voor het plaatje en voor het paard, maar ook voor zichzelf. Dat geldt voor alles: rug, knieën, ...
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 06 jan 2009, 18:08

Tja wat zal ik er over zeggen.
Tegenwoordig hoor je er inderdaad niks meer van.
Wanneer dat wel zo was geweest, had ik waarschijnlijk nooit artrose in mijn heupen gehad en ik ben nog maar 22.

Het is denk ik heel verstandig om te kijken naar een klein/smal paard wanneer het kind nog jong is. Wanneer het een smal beestje is veroorzaak je met 'vaak' paardrijden waarschijnlijk geen slijtages. Maar zet je een jong kind op een breed paard, dan zou het eventueel slecht uit kunnen pakken als andere lichamelijke factoren niet zo gunstig ontwikkeld zijn.

Ik zou het wel in de gaten houden. Wanneer er verder geen tekens zijn is er waarschijnlijk niets aan de hand (volgens mijn huisarts gaan bekken, heup en rugproblemen gepaard met pijn).
Mir

Bericht door Mir » di 06 jan 2009, 18:15

Ben geen fysio (dan moeten we Anna om raad vragen :D ) maar ik weet wel dat je, als je continu je gewrichten in een eindstand hebt (bijv. je heup een end uitgedraaid hebt) je spieren hiervoor hard moeten werken en overbelast kunnen raken. Zou je dus met smalle heupen op een brede knol gaan rijden, kun je last krijgen van je spieren en banden, die weer weinig stabiliserende steun kunnen geven dan aan je gewrichten. tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.
Ben net zelf door zwangerschap aan het tobben met bekkenklachten, verdiep me er nu beetje in. En lees veel dat mensen die intensief zwemmen of paardrijden eerder bekkenklachten hebben dan anderen. Nou ben ik al een beetje een instabiel botje, dus dat werkt ook nog eens tegen.
Het is dus denk ik heel afhankelijk van de bouw van je lijf en de breedte van de paardenrug. Een kind van 8 op een heel brede fjord lijkt dan niet ideaal.
Maar rijd ook al jaren paard en met een goede houding kun je juist heel veel profijt hebben van de spieren die je traint met paardrijden.
Tanja

Bericht door Tanja » di 06 jan 2009, 18:29

Ik weet wel dat op jonge leeftijd , rond de 7 jaar langdurig rijden niet goed is.
Maar of dat nog voor jouw dochter ook geldt,dat zou ik niet weten.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Viv

Bericht door Viv » wo 07 jan 2009, 05:33

Nou dat onderwerp is nog steeds actueel hoor. Maar dat is meer voor de leeftijdscatagorie van 6-12 jaar.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
filou

bekken

Bericht door filou » wo 07 jan 2009, 06:34

Dank jullie wel voor je reactie.
Mijn dochter rijdt nu ook niet zoveel en meestal op een smal paard dan.
haha niet op mijn fjord hoor,ja heel soms maar het klikt tijdens het rijden
niet altijd. :D
Zelf is ze in het bezit van een paint en die is best smal en zal ook wel zo blijven.
We doen het gewoon rustig aan.
Save a Horse,Ride a Cowboy

Filou x Salento= Kai
Vera

Re: groei van bekken e.d

Bericht door Vera » do 22 jan 2009, 14:46

ik ken het verhaal. paardrijden zou slecht zijn voor je bekken en meisjes die paardrijden hebben moeite met bevallen en dat soort dingen.

Nou het verhaal van moeilijke bevallingen kan ik uit de wereld helpen hoor: Ik heb vanaf mijn 4e jaar paard gereden en ongeveer vanaf mijn 6e/7e heel intensief en bij mij vliegen de kinderen eruit.

de eerste keer was de dokter precies op tijd, kon het kind opvangen na een klein uurtje weeen, de tweede keer in het zieken huis, was er helemaal niemand bij na ongeveer een kwartier aan de weeen opwekker te hebben gelegen. en de derde keer dacht ik bij het eerste krampje laat ik maar gelijk bellen en ook toen was de dokter maar net op tijd. Dus dat fabeltje kan alvast uit de wereld!
en kromme pootjes heb ik volgens mij ook niet :D
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 22 jan 2009, 21:42

heheh, die kromme pootjes heb ik wel. Maar niet door paardrijden maar een erfenis van mn vader en die heeft nog nooit op een paard gezeten.

Ik heb me laten vertellen dat door het paardrijden de binnenkant van de dijen erg goed ontwilleld raken en dit bij een zwangerschap tot bekkenproblemen kan leiden ivm met instabiliteit.
Ik heb idd 2 keer erge last gehad.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Mir

Bericht door Mir » vr 23 jan 2009, 08:41

Naar die bekkenproblemen tijdens zwangerschap is ook onderzoek gedaan, en opvallend veel paardrijders/turners/zwemmers hadden last van bekkenklachten, in verhouding echt meer dan mensen die andere sporten beoefenden. Maar dat betekent nog niet dat alle paardrijders bekkenklachten tijdens zwangerschap krijgen natuurlijk.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 23 jan 2009, 17:27

Mir schreef:Naar die bekkenproblemen....opvallend veel paardrijders/turners/zwemmers
Dat zijn juist de mensen die sterkte bekkenbodem spieren hebben. Als je te lang door gaat met je sport als je zwanger bent kan je daar idd problemen mee krijgen. Dit komt omdat je normaal in de zwangerschap altijd een bepaalde gradatie aan 'bekkeninstabiliteit' krijgt (anders kunnen je bekken tenslotte niet wijken voor het kind wat erdoor moet) en als je de bekkenbodemspieren sterk getraind houdt, houden je spieren eigenlijk de bekken bij elkaar. Omdat de rest 'weker' wordt krijg je dan idd soms problemen. Heel easy gezegd dus he.

Persoonlijk zou ik kinderen onder de 7 jaar niet wekelijks laten paardrijden. Dit niet omdat de bekken dan niet groeien of vergroeien, maar omdat de heupgewrichten niet volgroeid zijn. Kommetje kopje verhouding is anders dan bij volwassenen (ondieper dacht ik). Verkeerde slijtage op jonge leeftijd kan weer problemen geven op latere leeftijd... enz enz :P

Meiden van 12 tot 18 jaar zie ik persoonlijk, gezien de groei/vorming/uitharding van heupen/bekken geen bezwaar tegen dat ze 3 tot 5 keer per week rijden. Afhankelijk van het aantal uren, de grootte van het kind en de breedte van de pony dan wel.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Plaats reactie