pff die verrekte mok!! help!!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Lisa

pff die verrekte mok!! help!!

Bericht door Lisa » ma 05 jan 2009, 18:18

Ja ook Alinde heeft mok.
Anders als Vera. Ik had het idee dat ze voordat ze naar mij is toegegaan ze niks had. Zou het hier heersen ofzo!

Vera had het hoog en was ook echt op de huid met open plekken enzo en die is zelfs heel even wat kruipel gelopen.

Alinde heeft het echt in de kootholte. Ze heeft wat zwarte korstjesbij allebij de voorbenen en 1 achterbeen. Ik heb niet echt het idee dat het dicht op de huid zit en dat ze er veel last van heeft.
Maarja wat ga ik hier aan doen??? niks? :?

Ik had zelf het idee om het te wassen met betadine en eens even kijken hoe het er dan uitziet, maar als het allemaal bevroren is kan ik ook niet bij het water dan kan ik natuurlijk wel met emmers gaan slepen (hmm gaat hier toch eens overna denken :)* )

Moeten de sokken eraf of gewoon lekker laten zitten en niks erop smeren ik heb echt geen flauw idee!

Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat het er ook aan kan liggen wat voor krachtvoer je erin stopt, maar zoveel krijgt ze niet! Ze krijgt na het rijden (wat maar 3 tot 4 keer op het moment is ivm weer enzo) en natuurlijk nu even helemaal niet 2 weken ivm mijn arm. En dan krijgt ze 1/4 tot 1/3 basisbrok en datzelfde ook muesli is dat teveel dan?

allemaal vragen dus :D
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 05 jan 2009, 18:32

scheren en hydrocortiderm halen bij de DA :j

enne als je twijfelt of het echt mok is gewoon de DA even laten kijken lijkt me....
die kwpn'er van mij heeft het ook, die andere 3 hebben niks... uniek heeft het vorig jaar gehad op de manege, toen had ik haar benen voor het eerst niet geschoren en stond ze daar in de flinke blubb....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Sarissa

Bericht door Sarissa » ma 05 jan 2009, 18:39

Je kan er ook gewoon de goedkoopste tandapasta op smeren :D
Dat droogt het uit. en gaat het ook weg. Dat is het advies van mijn school.
Mijn Topfjord Sarissa!! ( Melissa x Jolster )
B+12 ---> L1+10---> L2+0
Ruiterbewijs gehaald met Sarissa! :D
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 05 jan 2009, 18:41

Een ander klein wondermiddeltje en zonder heftige troep erin is Sudocreme erop :)) Wordt hier tegenwoordig zelfs aangeraden door veeartsen. Wel kootholte scheren, je kan er wel wat sok overheen laten hangen maar eronder kaal. Sudocreme kan je gewoon bij de drogist halen en werkt echt super.
Succes ermee.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
claudia

Bericht door claudia » ma 05 jan 2009, 18:49

Ik zou eerder twijfelen of het mok zou zijn.

Jij zegt dat het niet echt op de huid zit en mok zit toch echt op de huid.

Hydrocortiderm kan helpen (maar zeker niet bij alle soorten)
Vroeger had je echte mokzaalf maar dat mag allemaal niet meer gebruikt worden.
Wij maken hem in de praktijk nog wel zelf(mag eigenlijk ook niet)

Tandenpasta is wel een heel goedkoop middel maar ik heb medelij met het paard.
Smeer dat maar eens op een wondje en voel maar eens hoe dat dat bijt.
(mijn advies (en ook van mijn bazen) GEEN tandenpasta)

Kaal scheren heeft als voordeel dat je er makkelijker bij kunt en dat het minder snel vuil wordt, nadeel is dat als je paard buitenloopt en het is modderig dat juist het vuil er makkelijker in kan.

Ik zou eens goed kijken hoe het eruit ziet en als je het niet vertrouwt even je DA bellen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Lisa

Bericht door Lisa » ma 05 jan 2009, 19:06

Ik ga eerst wassen. Ik kan dan ook beter zien hoe het er allemaal uitziet en dan zijn er ook delen van de korstjes weg (er komt nu af en toe plukjes haar met een korstje vanaf)

Binnenkort komt toch DA voor de enting dus kan hij mooi meteen even kijken naar de beentjes

Heel modderig is het land niet. Ze staat juist op een droog stuk. Natuurlijk is de grond wat modderiger op plekken waar ze veel staan/lopen, maar dat heb je overal.
Alinde mijn ster!!

Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 05 jan 2009, 19:50

Bij Diëgo hielp Hydrocortiderm ook goed. Maar dat zal bij elk geval wel anders zijn denk ik. Tandpasta is wel een stuk goedkoper, als dat ook werkt.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Esther

Bericht door Esther » ma 05 jan 2009, 20:16

Ik zou géén tandpasta smeren hoor!! Dat is echt niet fijn!!
Koop dan gewoon een pot bij de welkoop tegen mok, dat is er voor gemaakt.

Maar de juiste diagnose is belangrijk op dit moment. Ik niet net gaan wassen voor de DA komt. Ook zou ik de sokken er nog niet afhalen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » ma 05 jan 2009, 21:12

Tandpasta brandt als de neten. Niet doen hoor :n

Sudocreme kan nooit kwaad. Dat werkt helend.
Ik ben zelf erg van de Tea Tree en smeer er dus Tea Tree balsem op. Werkt ook helend en is tevens ontsmettend. Werkt super +:)+
Viv

Bericht door Viv » di 06 jan 2009, 06:08

Niet scheren iig (dan heb je juist meer kans op mok). Accedermspray werkt ook prima, zeker als er ook kleine wondjes zijn. Hoef je er verder niet aan te komen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Lisa

Bericht door Lisa » di 06 jan 2009, 08:26

Ik wou straks in ieder geval toch korstjes weg wassen. Kan ik ook zien wat eronder zit DA komt pas over ong. 2 weken dus dat duurt nog even en zo lang ze er niet echt last van heeft vind ik het ook niet nodig om die eerder te laten komen.
Alinde mijn ster!!

Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 06 jan 2009, 08:40

Ik zou er met dit weer dan ook wat vettigheid op smeren, want betadineshampoo droogt wel uit. En met dit weer is het ideaal weer voor kloven...(heb bijv. never nooit last van droge handen, maar nu wel)
Geluk is de vrucht van intens werk
Lisa

Bericht door Lisa » di 06 jan 2009, 08:43

Zat zelf te denken aan uierzalf er even op te doen, had je mijn pb nog gehad? annabel
Alinde mijn ster!!

DaphneT

Bericht door DaphneT » di 06 jan 2009, 10:33

Altijd erg voorzichtig wezen met mok! Liever niet met betadine-shampoo wassen, om de reden die Annabel aangeeft. Betadine werkt irriterend op de huid. Een rode, geirriteerde huid is weer gevoeliger voor de indringing van bacterien. Daarom dus ook nooit tandpasta gebruiken!
Het liefst wassen met baby-shampoo. Dat is heel zacht. Je kan dan kijken of de korstjes echt op de huid zitten of alleen in de sok. Als ze op de huid zitten, kan je ze voorzichtig losweken, zodat een eventuele zalf beter inwerkt. Dit maar 1-malig doen en NOOIT krabben (om bovengenoemde reden van irritatie). Veel dierenartsen hebben nog wel een zelfgemaakte mokzalf. Ik weet niet of Alinde erg lange, volle sokken heeft. Zo ja, dan zouden er ook mijten een rol kunnen spelen. In dat geval zal je moeten wassen met een anti-parasiet shampoo via de dierenarts. Vaak staan paarden met mijten heel erg te stampen met de benen. Succes!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 06 jan 2009, 13:57

Ik heb gehoord dat hoevenvet erop smeren ook helpt (makes sense: het haalt ook het vocht uit de hoeven). Heb het zelf niet geprobeerd, maar lijkt me in ieder geval al minder pijnlijk dan tandpasta :?

Ik heb altijd geleerd dat je beter niet scheert, tenzij je je paard dan absoluut droog en proper kan hebben staan. Ander komt er veel makkelijker vuil in.

Maar als je niet zeker bent, wacht je best met smeersels op het oordeel van de DA. Zelf niet te veel prutsen.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 06 jan 2009, 14:08

werkkt uierzalf dan ook preventief? Als er nog niks aan de hand is, of is het dan hoe dan ook beter om er lekker af te blijven?

Ik ga geregeld met mn vingers door de kootholtes heen, maar voel enkel gladde huid
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Lisa

Bericht door Lisa » di 06 jan 2009, 19:23

Vandaag alleen wat uierzalf erop gedaan. Het zit toch dichter op de huid dan ik dacht, maar volgens mij is het niet echt huid kapot of ontstoken.
Uierzalf houd het nu mooi vettig en als de Da komt rond de 20ste dan kan hij meteen even kijken. Zolang ze er niet echt last van heeft kan dit geen kwaad mneem ik aan.

Tandpasta was ik ook niet van plan. Smeer dat maar eens op je lippen en laat het een tijdje zitten prikt vreselijk!

Alinde stampt niet met haar hoeven hoor en ik mag er ook gewoon aankomen. Achter vind ze hoefjes optillen nog niet zo leuk, maar dat heeft volgens mij niks met de mok te maken, want ze doet het ook bij het been waar geen mok aan zit.
Alinde mijn ster!!

Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 06 jan 2009, 21:03

Als het mok is:

Mok wassen met betadine, heel goed drogen en dan dik Zinkzalf erop smeren (sudocreme of babykonten zalf met zinkoxide erin).
Dit is antbacterieel, waterafstotend, blijft lang zitten, verzacht de huid en houdt de korsten soepel zodat ze niet scheuren en zeer gaan doen.

Onze dierenarts geeft er altijd oorzalf voor (zal wel een antibiotica zalf zijn) en die werkt ook prima, maar zinkoxide zalf is en blijft in mijn ogen bij MOK en raft nogsteeds de beste oplossing.

Als je niet zeker weet of het mok is, haal dan de dierenarts erbij.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
fjordido

Bericht door fjordido » di 06 jan 2009, 21:32

weet je wat echt goed helpt tegen mok? droogzetters voor koeien! ideaal!
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 06 jan 2009, 22:30

Orion1996 schreef:Als het mok is:

Mok wassen met betadine, heel goed drogen en dan dik Zinkzalf erop smeren (sudocreme of babykonten zalf met zinkoxide erin).
Dit is antbacterieel, waterafstotend, blijft lang zitten, verzacht de huid en houdt de korsten soepel zodat ze niet scheuren en zeer gaan doen.

Onze dierenarts geeft er altijd oorzalf voor (zal wel een antibiotica zalf zijn) en die werkt ook prima, maar zinkoxide zalf is en blijft in mijn ogen bij MOK en raft nogsteeds de beste oplossing.

Als je niet zeker weet of het mok is, haal dan de dierenarts erbij.
Ik heb wel eens oogzalf gehad voor de mok van mijn andere paardje daar zat ook een antibiotica in en het was goed vet
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie