Hoe doen jullie dat met oud en nieuw

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
nancy imka

Hoe doen jullie dat met oud en nieuw

Bericht door nancy imka » di 23 dec 2008, 21:42

Hoe doen jullie dat met jullie paardjes op oud en nieuw??

Ik sta op een stal die erg binnen de bebouwde kom ligt.Het vuurwerk word allemaal op een meter of 50 afstand afgestoken van het land waar onze paarden staan.We dachten eerst we laten ze wel in het land omdat het toch erg schijnt te gaan vriezen totdat we zagen hoe ze nu af en toe al reageren op een bommetje.We laten ze dus maar in de paddock gewoon vrij bij hun inloop stal met het lintje naar het land dicht.Omdat we bang zijn dat ze erg uit hun dak gaan en zich misschien kapot rennen of erger in de sloot belanden.Ze hebben dus de ruimte maar worden beperkt,radio aan voer erbij,dan moet het toch goed gaan??

Er wonen mensen die het in de gaten houden hoor,maar ja we zijn de paniek liever voor.Iemand nog tips??
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nina1993

Bericht door nina1993 » di 23 dec 2008, 21:51

Enige tip die ik je kan geven is zorgen voor een goede omheining. Voeren doe je pas om 5 voor 12 en niet op de normale voertijd (met ruwvoer althans). Zo hebben ze honger en zal de aandacht eerder uit gaan naar het eten dan naar de rest.

Verder zal er toch wel paniek ontstaan, daar doe je maar heel weinig aan. De radio zou ik deze week al aan laten staan zodat het een gewoonte is tegen die tijd en dus een vertrouwd geluid.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
geertje

Bericht door geertje » di 23 dec 2008, 21:58

overdag gaan die van ons gewoon naar buiten,
dan valt het geknal wel wat mee, en ze geven er dan ook niet zoveel om,
en natuurlijk houden we een oogje in het zeil.

maar zo gauw het donker wordt komt alles op stal en de luiken dicht,
meer voor afgedwaald vuurwerk, en het lawaai wat te dimmen.
vlak voor twaalf uur, net voordat het kabaal los barst,
krijgen ze wat te knabbelen in de vorm van kuil, zodat ze bezig zijn,

de oudere paarden geven geen krimp, maar het jonge spul raakt nog wel eens opgewonden, maar over het algemeen reageren ze rustig.

nu staat alles bij ons om deze tijd van het jaar zo wie zo s'nachts binnen,
dus we doen eigenlijk niets anders dan anders.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 23 dec 2008, 21:59

Orion staat gewoon op stal in een hal. Daar gaan de deuren dicht, de lampen aan en de radio aan.

Cyra heeft vorig jaar tegen een woonwijk aan gestaan. Ze staat er nu weer. In het midden van het land hebben ze een schuur waar ze eigenlijk altijd in het donker wel in staan. Gooit er gewoon een lading kuil in zodat ze zeker s avonds daar in gaan. Laat de deur gewoon open. Ze redden zich daar tot nu toe altijd allemaal heel goed.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Pamba
Contacteer:

Bericht door Pamba » di 23 dec 2008, 22:43

Mijn paard staat in haar stal, ze heeft een soort uitloopstalletje waar ze alles altijd goed kan zien, zolang ze het ziet vind ze het niet echt eng. Je moet je alleen niet bemoeien met haar anders word ze wel een beetje paniekerig. Gelukkig wonen we niet helemaal in het dorp zelf maar een beetje er buiten. :)
colunder

Bericht door colunder » di 23 dec 2008, 23:25

Ik zet ze altijd in het weitje bij de stal. daar staat een heras hekwerk omheen,daar zullen ze niet snel doorheen gaan
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Viv

Bericht door Viv » wo 24 dec 2008, 05:21

ff voor 12en plak hooi erin en op stal zetten (paard in de sloot met oud en nieuw zit je ook niet op te wachten). Radio aan als dat kan en evt ook lichten aan, scheelt ook veel.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
fjordido

Bericht door fjordido » wo 24 dec 2008, 06:19

die van mij vinden vuurwerk mooi. knallen kunnen ze wel tegen, er wordt vaak gejaagd op de akkers achter ons én er staan ganzen-wegjaag-kanonnen, dus van een paar knallen zijn ze niet onder de indruk.
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » wo 24 dec 2008, 06:27

Ik zet ze gewoon rond dezelfde tijd als anders op stal met voer.
Naast ons zit een jager, dus klappen zijn ze gewend. En ze vinden ook vuurwerk mooi om naar te kijken. Dus hangen ze met hun hoofd boven de staldeur om 12 uur naar buiten te kijken.
Ik geef ze rond een uur of half 1, 1 uur nog een plak hooi erbij. Maar dat is meer omdat ik 's ochtends er niet heel vroeg zal bij zijn met voeren.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 24 dec 2008, 07:30

Die van mij reageert er niet op. Ook hier wordt wel eens gejaagd en 's zomers staat er een kanon om de vogels af te schrikken, dus hij is wel knallen gewend.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 24 dec 2008, 07:36

Naisven vindt het niet echt eng, maar Kjeld breekt bijna de tent af. Ook nu er af en toe wat vuurwerk afgestoken wordt, staat hij 's nachts zwetend op stal en eet veel minder. Hij vindt enige troost bij Nais (staan samen in een stal), maar het blijft een panico. Overdag in de paddock staat hij ook de hele tijd om zich heen te kijken en af en toe in de piaffe...

Met oud en nieuw laat ik het licht aan en een radio en geef hooi, maar daar kijkt hij niet naar. Rond een uur of 1 ga ik kijken of alles goed is (ook hij raakt alleen maar meer gestresst als je bij 'm bent) en hij is meestal rond de feestdagen een week of 3 niet aanspreekbaar (vanaf het 1e rotje O:) )
Jilly

Bericht door Jilly » wo 24 dec 2008, 07:42

Bij ons gaan ze op stal met een flinke hoop hooi, bovendeuren dicht en radio aan.
Stalmaster is ook bij de stallen dan.

Heb er in het verleden met Hay nooit problemen mee gehad, dus verwacht nu ook wle dat hij z'n hooi interessanter vindt :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 24 dec 2008, 08:27

hier wordt er op dit moment nog niet erg veel op knallen gereageerd, maar we zoeken wel de rust even op met oud en nieuw. Zaterdag gaan de paardjes naar balloo,
vorig jaar stonden ze op ong 200 meter van het land met 8 karbid bussen op een rij. Dat wordt me toch net even te gek.
En kan ik eens lekker door het balooërveld rijden. Al ben ik maar 1 dag vrij volgende week..........
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
yvette

Bericht door yvette » wo 24 dec 2008, 08:39

Vroeger bij Petra had ik er geen omkijken naar, maar op de nieuwe stal is er niet echt toezicht. Ik weet dat er een aantal mensen om 0:00 uur naar stal gaan om de boel in de gaten te houden, maar ze kunnen in geval van nood niemand bereiken.
Ik denk dat ik (afhankelijk van mijn plannen) Iza 's avonds nog een berg hooi ga brengen en haar en haar buren van wat rescue in de drinkbakken voorzie...op hoop van zegen...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Mir

Bericht door Mir » wo 24 dec 2008, 08:58

Roos gaat de woonkamer weer in... nu maar hopen dat het dan ook nog beetje vriest want op dit moment is het meer bagger dan pony :D .
Roos is nooit bang geweest in der hele leven... tot de nieuwe buren van mijn ouders.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 24 dec 2008, 10:02

Je was me even voor Nancy, wilde hier ook een topic over openen. Ik heb de keuze of de paarden in het land te laten of op stal te zetten. Wij wonen in het dorp en ons land ligt achter de boerderij. De 2e optie is alles op stal zetten. Onze stallen zijn op het erf in een schuur met een open voorkant, een soort kapschuur zeg maar. Vorig jaar hebben ze daar ook gestaan en dat is op zich goed gegaan maar toen hadden we geen buren naast ons wonen, huis stond te koop en vorige bewoners waren al vertrokken. De nieuwe bewoners, schat ik in, zijn vuurwerkafstekers en de open kant van de schuur is naar hun erf gericht. Ik twijfel nu wat ik zal doen. De buren aan de andere kant zijn over de 80 en steken geen vuurwerk af. Tegenover ons ook nieuwe bewoners en daarvan weet ik het niet.
Laatst gewijzigd door Anita op wo 24 dec 2008, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
lauraatje

Bericht door lauraatje » wo 24 dec 2008, 10:03

San vindt het geweldig om te kijken.
Ze staat vrij buitenaf, dus niet direct tussen de knallen.
Miep gaat net zolang stampen tot de bovendeur opengaat en ze kan kijken naar het lager gelegen dorp.

Dus om half 12 gaat de deur open en om half 1 weer dicht. Dan krijgt ze een beetje hooi voor het idee.
claudia

Bericht door claudia » wo 24 dec 2008, 11:24

Die van mij staan lekker thuis op stal. Wij blijven dan ook thuis.
De lampen gaan aan en de radio ook.

Alco is er in het begin erg bang voor maar dat wordt langzaam aan beter.
Coen vond het vorig jaar niet erg.

Nono staat nu bij een andewr paard , daar gaat annelies kijken en het paard van annelies staat bij mij dus die hou ik in de gaten.

Vorige jaar hebben we de oude merrie iets kalmerend gegeven en dat ging heel erg goed dus ik denk dit jaar weer.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Claudje

Bericht door Claudje » wo 24 dec 2008, 12:04

Marga en Ullwinn had ik altijd gewoon op de wei staan, die wilden niet eens op stal, vonden alles veel te leuk om te zien :D
Dus die kregen dan een dikke bult hooi in de wei en dat ging super, ze stonden wel midden in het dorp en meestal zijn ze
dagen van te voren al over en weer aan het knallen met carbit/melkbussen.

Caylinn staat nu bij Jan en José en ik geloof niet dat daar heel erg veel vuurwerk afgeschoten wordt in de buurt van de wei :=
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
lientje

Bericht door lientje » wo 24 dec 2008, 12:16

Bij mij gaan ze 's morgens op stal, en daar blijven ze tot de volgende ochtend. Dik in het stro, alle deuren dicht (ook bovendeuren ivm vliegende vuurpijlen etc) berg hooi erbij en klaar.

Gaat bij ons al 19 jaar goed :D We zitten ook behoorlijk bij de bebouwde kom.
Ik geef ze rond 4 of 5 uur flink veel hooi. ik denk niet dat ik nog ga kijken s nachts.
Dan pas de volgende ochtend weer.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Plaats reactie