wat te doen
wat te doen
ik heb Karev onder de deken , maar nu heeft ze onwijze schuurplekken op haar rug/bovenaan de lendenen. Ik heb 4 verschillende dekens(merk), maar alle 4 doen dit. Nu zit ze niet heel erg dun in de vacht, maar ook niet heel dik. ze staat nu onder een 200 grams.. Als ik de volgende dag kom, is de deken niet verschoven of dat ie raar ligt ofzo. Ze staat gewoon veel met de kop aan de grond te vreten, dus of het daar nou van komt?
Kan ik hem nu nog afgooien, of is dat te koud?
Kan ik hem nu nog afgooien, of is dat te koud?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Alles kan (of het ook echt gezond is is een tweede maar een paard met een goede weerstand zou snel genoeg een vacht weer aangemaakt hebben).
Maar krijgt ze echt kale schuurplekken of puur afgebroken haar van de deken? Dat laatste is niet heel gek, icm een dikkere vacht. Je kunt kijken of je de deken van voor iets losser kunt doen. Daardoor zal de deken stabieler blijven liggen, zodra ze haar hoofd naar beneden doet. Een deken die te strak vastgemaakt wordt, trekken ze met hun hals naar beneden, waardoor op de lendenen de deken dus steeds iets naar voren getrokken wordt als ze haar hoofd naar beneden doet...vind het een vrij veelvoorkomend probleem bij fjorden.
Doe je de deken van voren losser, dan kan het paard vrij zijn hoofd naar boven en beneden bewegen, zonder dat de deken hierbij weggedrukt wordt.
(ik leg ook heel vaak paarden dekens op als ze staan te eten....dan zie je goed wanneer je een deken te strak vast maakt)
Ik denk ook, als ik kijk naar de paarden hier onder de deken, dat ze binnen aanzienlijke tijd zal verharen. En dan worden als het goed is die schuurplekken ook minder (omdat de haren dan minder groot zijn en daardoor meeschuiven).
Andere optie? Wat vettigheid op je hand en dat op de plekken smeren..dan worden de haren misschien wat minder statisch als de deken schuurt.
Maar krijgt ze echt kale schuurplekken of puur afgebroken haar van de deken? Dat laatste is niet heel gek, icm een dikkere vacht. Je kunt kijken of je de deken van voor iets losser kunt doen. Daardoor zal de deken stabieler blijven liggen, zodra ze haar hoofd naar beneden doet. Een deken die te strak vastgemaakt wordt, trekken ze met hun hals naar beneden, waardoor op de lendenen de deken dus steeds iets naar voren getrokken wordt als ze haar hoofd naar beneden doet...vind het een vrij veelvoorkomend probleem bij fjorden.
Doe je de deken van voren losser, dan kan het paard vrij zijn hoofd naar boven en beneden bewegen, zonder dat de deken hierbij weggedrukt wordt.
(ik leg ook heel vaak paarden dekens op als ze staan te eten....dan zie je goed wanneer je een deken te strak vast maakt)
Ik denk ook, als ik kijk naar de paarden hier onder de deken, dat ze binnen aanzienlijke tijd zal verharen. En dan worden als het goed is die schuurplekken ook minder (omdat de haren dan minder groot zijn en daardoor meeschuiven).
Andere optie? Wat vettigheid op je hand en dat op de plekken smeren..dan worden de haren misschien wat minder statisch als de deken schuurt.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ik heb gister de dekne idd van voren wat losser gedaan. die plekjes waren eerst afgebroken haartjes, maar nu is de plek kaal aan het worden, zal er ff een foto van maken. Op de borst ook trouwens, met aan 1 kant rare plekjes in de schurplek.
Maar ik heb zo het idee dat ze nu niet veel vacht aanmaken, mischien wel heel raar geredeneerd, maar 6 nov. heeft de da een plek op de hals van karev helemaal tot de huid kaalgeschoren, ivm ontsteking. Daar zit nu, 6 wk later nog bijna geen haar weer op, dus ik dacht ze maken nu weinig vacht aan, maar ja , als de dekne ineens weg zou zijn, moet ze natuurlijk wel.
Zouden jullie hem nu af durven gooien? Ze staat van 11 tot 4 buiten.
Maar ik heb zo het idee dat ze nu niet veel vacht aanmaken, mischien wel heel raar geredeneerd, maar 6 nov. heeft de da een plek op de hals van karev helemaal tot de huid kaalgeschoren, ivm ontsteking. Daar zit nu, 6 wk later nog bijna geen haar weer op, dus ik dacht ze maken nu weinig vacht aan, maar ja , als de dekne ineens weg zou zijn, moet ze natuurlijk wel.
Zouden jullie hem nu af durven gooien? Ze staat van 11 tot 4 buiten.
- Machteld&Falco
Sinds ik een tijdens vorst-kou van deken+binnen naar buiten zonder deken heb zien gaan, ben ik er wel van overtuigd dat bij echte koude die paarden binnen no-time weer een vacht hebben.
En van 11 tot 4 zou ik wel zonder deken durven. De paarden die hier binnen onder dek staan, gaan ook geregeld een paar uur in de paddock en op stal zonder deken. (niet echt de indruk dat ze van die paar uurtjes het meteen koud krijgen, pas bij koude wind en langer dan een halve dag)
En van 11 tot 4 zou ik wel zonder deken durven. De paarden die hier binnen onder dek staan, gaan ook geregeld een paar uur in de paddock en op stal zonder deken. (niet echt de indruk dat ze van die paar uurtjes het meteen koud krijgen, pas bij koude wind en langer dan een halve dag)
Geluk is de vrucht van intens werk
Ik ken iemand die onder zijn deken zo'n populaire halve schapen shabrak van onder het zadel heeft liggen met een dekensingeltje erom. Geen schuurplekken meer 
Wel zorgen dat je deken groot genoeg is dat die niet strak komt te staan.
Weet je trouwens zeker dat ze van je dekens zijn en niet van je dekjes?

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
-
Ik heb bij beide fjorden voor dit een bh aan gegeven. En ik spuit ze wel eens in met Equistar, zodat de deken wat meer erover heen glijdt.
Het zijn in het begin afgebroken haren, maar dat kan idd kaal worden.
Het zal er ws aan liggen doordat de deken aan de binnenkant was vies wordt en door de warmte plakt dit wat aan de deken vast. Daardoor gaat het wat schuren en worden de haren dus korter.
Ik heb het nooit geprobeerd met vaseline, maar heb wel het idee, dat de deken aan de binnenkant dan alleen maar vuiler wordt, dus als je het dan eens vergeet, dat de plek erger wordt. Tja, het blijft een moeilijk iets. Maar wat is vervelender? Een kale plek of een koud paard. (oeh, dit kan nog een heel discussiepunt zijn, maar ik bedoel het niet bot, zoals het er mss wel staat)
Als je een goede oplossing hebt, wil ik het ook weten. Succes.
Het zijn in het begin afgebroken haren, maar dat kan idd kaal worden.
Het zal er ws aan liggen doordat de deken aan de binnenkant was vies wordt en door de warmte plakt dit wat aan de deken vast. Daardoor gaat het wat schuren en worden de haren dus korter.
Ik heb het nooit geprobeerd met vaseline, maar heb wel het idee, dat de deken aan de binnenkant dan alleen maar vuiler wordt, dus als je het dan eens vergeet, dat de plek erger wordt. Tja, het blijft een moeilijk iets. Maar wat is vervelender? Een kale plek of een koud paard. (oeh, dit kan nog een heel discussiepunt zijn, maar ik bedoel het niet bot, zoals het er mss wel staat)
Als je een goede oplossing hebt, wil ik het ook weten. Succes.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
ja, is alleen in de winter, en niet zomers als ze geen deken heeft.Orion1996 schreef:Ik ken iemand die onder zijn deken zo'n populaire halve schapen shabrak van onder het zadel heeft liggen met een dekensingeltje erom. Geen schuurplekken meer
-
Is de deken misschien recht toe recht aan?
Kan ook zo zijn dat het gewoon aan het model van de deken ligt.
Minouk heeft haar schoft helemaal open gehad van dekens.
Nu hebben we voor de paarden deze dekens:
http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=2489
En die zijn meer gevormd bij de rug, waardoor het niet strak trekt over de lendenen en de uitsnijding op de schoft zorgt voor geen problemen meer
Maar als de andere oplossingen hierboven ook helpen is dat natuurlijk een goedkopere oplossing!
De paardenbh wat Suzanne zegt past niet ieder paard (ook al staat er XL op).
Kan ook zo zijn dat het gewoon aan het model van de deken ligt.
Minouk heeft haar schoft helemaal open gehad van dekens.
Nu hebben we voor de paarden deze dekens:
http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=2489
En die zijn meer gevormd bij de rug, waardoor het niet strak trekt over de lendenen en de uitsnijding op de schoft zorgt voor geen problemen meer

Maar als de andere oplossingen hierboven ook helpen is dat natuurlijk een goedkopere oplossing!
De paardenbh wat Suzanne zegt past niet ieder paard (ook al staat er XL op).
Ik ken je probleem, heb er zelf ook last van bij miijn dekens, ik heb het nu opgelost door een dekentussenstukje te kopen zodat het borstgedeelte breder word en je paard makkelijker zijn hoofd naar beneden kan doen, zonder dat de deken strak gaat zitten bij de nek.
Misschien is het voor jou ook een oplossing?
Misschien is het voor jou ook een oplossing?