welk zadel..?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ilona

welk zadel..?

Bericht door Ilona » do 18 dec 2008, 18:59

Aangezien Castor van het voorjaar 3 jaar wordt en ik hem wel graag in 2009 onder het zadel wil (laten) beleren, zit ik af en toe wat na te denken over een zadel.
Hebben jullie advies wat nou handig is om aan te schaffen voor een jong paard?
Ik wil het liefst een westernzadel. Dan zit ik wel eens te denken om te beginnen met een zadel van bijvoorbeeld Zadelmarkt. Niet te duur en kan dan als Castor nog wat breder wordt of veranderd in bouw vrij makkelijk vervangen worden (qua €). Maar dan als 2de zadel wel een echt goed zadel.
Nou ben ik ook de Barefoot Arizona (boomloos) tegen gekomen en hier ben ik eigenlijk ook wel weg van. Een boomloos zadel is toch gewoon 1 maat (qua paardenras/rug/schoft dan)? Ik zou alleen wel zo'n zadel willen testen, dit mag ook, maar Castor is nog niet zadelmak.. _-:( Lastig testen.
Wat is jullie ervaring met zadels voor jonge paarden of hebben jullie nog goede tips waar ik op moet letten of wat het verstandigste is???
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Ukie
Contacteer:

Re: welk zadel..?

Bericht door Ukie » do 18 dec 2008, 19:03

Ik snap wel dat je niet met een super zadel wilt beginnen, maar zadelmarkt zou ik echt niet doen
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... l+ontleden
Ilona

Bericht door Ilona » do 18 dec 2008, 19:12

Ja ik had ook het artikel in de BIT (2 mnd geleden) al gelezen over goedkope zadels.. Wordt je niet echt vrolijk van. Van buiten ziet het er allemaal zo leuk uit...
Jilly

Bericht door Jilly » do 18 dec 2008, 19:18

Ik zou dan gaan voor een middeklasse 2e hands zadel. Die vind je wel voor een paar honder euro in nette staat.

Aan zo'n zadelmarkt zadel zou ik niet (meer) beginnen :n

Boomloos is natuurlijk ook een optie als je het zelf goed vindt rijden. Heb er geen ervaring mee op een groen paard.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » do 18 dec 2008, 20:04

Boomloze zadels zijn toch vaak vrij lang voor een fjord..
Ik heb op Bente het zadel van Jeskim, een thorrowgood met verstelbare boom.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » do 18 dec 2008, 20:52

Boomloos zou ik zelf niet doen (jaja en dat uit de mond van een vervent boomloosrijder), te weinig steun en stabiliteit voor een jong paard.
Mijn Cheyenne blijft ook nog even in de kast voor Cadiz.
Barefoots zijn er in 3 maten (shet, 1 en 2) zie www.boomloosrijden.nl

Zadelmarkt zijn topics teveel over, NOOIT aan beginnen en zeker niet voor een jong paard. Geef liever genoeg geld uit aan een goed passend (vintage) kwaliteitszadel wat evt nog wat veranderd kan worden mocht zn rug anders worden door bespiering.

Westernzadel zou ik persoonlijk niet mee beginnen, deze kun je niet opvullen enzo dus je zult snel aan een andere moeten als hij spieren gaat ontwikkelen (been there done that). Ookal wil je western gaan rijden met hem, begin met een vz of dressuurzadel tot hij goed ontwikkeld is. Dit spaart een hoop westerncenten uit is mijn ervaring.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » do 18 dec 2008, 21:19

gewoon vzh en dan eentje die te verstellen is, ik ben gevallen voor een wintec, hoewel ik zelf pro lederen zadels ben denk ik dat dit nu dat paardlief nogal wat lichamelijke veranderingen zal ondergaan (bespeiring etc) toch het meest praktische is.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
linda2008

Bericht door linda2008 » vr 19 dec 2008, 05:15

Ik vind wintec ook de meest ideale oplossing voor jonge paarden. Je kan de boom altijd wisselen, het is niet erg duur, gaat lang mee en is ook nog eens heerlijk licht in gewicht.
Funny Boy Fortuna (Singapore x Nimmerdor)
Thorben (Havstad x Yerxes) R.I.P.! bedankt voor alles!
Fynn (Troubadour x Zelhem) R.I.P.! bedankt voor alles!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 19 dec 2008, 06:26

Viv schreef:Boomloos zou ik zelf niet doen (jaja en dat uit de mond van een vervent boomloosrijder), te weinig steun en stabiliteit voor een jong paard.
ja ik dacht ook meteen 'volgens mij is dat niet zo best!'

vaak is een fjordenrug te kort en de druk komt dan volgens mij voornamelijk op de plaats waar je zit en wordt minder mooi verdeeld dan bij een boom-zadel..... toen uniek zo met haar rug zat wilde ik boomloos gaan rijden, maar mijn fysio vond dat ik dat absoluut niet moest doen :n juist een beetje achterop haar rug zat de ergste blokkade en daar zou ook de meeste druk komen als ik boomloos zou gaan.....

ik heb al vanaf dat ik uniek kon inrijden een wintec, af en toe wat aangepast, maar vind het fijne zadels :j

ik wil er tegen de tijd ook een voor dj en cherry, ze zijn niet duur en bijna altijd passend te maken (denkt aan alle ellende met tricolor haar hoge schoft, maar uiteindelijk pastte hij :D)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
colunder

Bericht door colunder » vr 19 dec 2008, 07:25

Ik heb voor Alex ook een wintec, ik heb er al een bredere boom in laten zetten dus ik was blij dat ik voor een wintec gekozen had anders had ik een heel ander zadel moeten kopen.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
filou

Bericht door filou » vr 19 dec 2008, 07:50

Ik ben begonnen met een wintec
lekker licht zadel en in een hand om draai
verstelbaar door de boom.
Ben nu over gestapt op een boomloos zadel
Save a Horse,Ride a Cowboy

Filou x Salento= Kai
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » vr 19 dec 2008, 09:11

linda2008 schreef:Ik vind wintec ook de meest ideale oplossing voor jonge paarden. Je kan de boom altijd wisselen
Maar bedenk wel dat je niet iedere wintec zo op ieder paard kan neerleggen.
Ook een wintec moet goed aansluiten op een paard.

Heb voor mijn paarden ook een wintec,maar het VZ zadel van gerrit past niet op akes...wat voor boom ik er ook in stop, het past niet.
Dus een wintec hoeft niet altijd te passen!!
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
ieris
Contacteer:

Bericht door ieris » vr 19 dec 2008, 11:42

Ik zou ook zeker geen zadel van zadelmarkt nemen,die zou ik echt niet vertrouwen, en stel je voor dat je hiermee de rug van je jonge paard beschadigd, dan beschadig je ook meteen zijn vertrouwen in het zadel.

Zelf zou ik dan gaan voor een goede 2e handse, of een wintec, of de leren versie de bates.

Succes met je zoektocht in ieder geval.
serenza

Bericht door serenza » vr 19 dec 2008, 13:22

ik heb voor de enen een kentour zadel erg fijn zadel maar dat is persoonlijk en voor de andere een passier en de andere een kn.
T is ook maar net wat je er voor kwijt wilt en waar je zelf lekker op zit.
Yoehoew YOLIEN (V.RONNIE) BEVALLEN VAN ANTON= FLOW 11-05-2009 OM 23.50UUR
LUNA (V BRIGGEN) BEVALLEN VAN REINAR= FLAIRE 26-05-2009 OM 02:45UUR
Ilona

Bericht door Ilona » vr 19 dec 2008, 17:56

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
De meesten (die tot nu gereageerd hebben) hebben goede ervaring met een Wintec zadel zie ik. Die is ook verstelbaar en dat is dan inderdaad misschien handig voor een nog 'groeiend' paard.
Ik heb zelf niet zoveel verstand van 'passende' zadels, dus dan is het zeker wel zo handig om er een kenner bij te laten komen..?
Omdat ik niet precies weet wat een goed passend zadel zal zijn, is het dus ook voor mij lastiger om een goede 2-de hands via marktplaats ofzo te vinden..
Ik ga nog maar eens even goed verder zoeken naar wat meer informatie. Heb gelukkig nog even de tijd.
Verdere tips zijn nog altijd welkom!
Ilona

Bericht door Ilona » vr 19 dec 2008, 18:03

Heeft toevallig iemand ervaring met een Thorowgood zadel? Ook breed en redelijk betaalbaar.
Marloes

Bericht door Marloes » vr 19 dec 2008, 20:26

Ik heb ook goede ervaringen met Wintec, die heb ik nu ook gehad als tijdelijk zadel voor Ullwinn. Prima zadels als ze passen! :j
Thorowgood heb ik geen ervaring mee.

Ik zou kiezen voor een goede tweedehands of een Wintec.
Esther

Bericht door Esther » vr 19 dec 2008, 21:14

Wintecs zijn ook prima, maar dat lag dus totaal niet op Jeskim.. Dus is het een thorrowgood geworden, die lag prima..
Wintec hoeft inderdaad niet altijd te passen, Een wintec was wat te rind voor Jeskim, in de lengte bedoel ik dan, die wipte van achteren en lag van voren heel erg hoog, paste helemaal niet..

Ik vind de thorrowgood een fijn zadel.
Ik heb een vzh T6 dacht ik.. Het is een kunststof..

Is gewoon even bekijken wat het beste op je paard ligt.. Ik heb zelf niet echt veel verschil tussen een wintec en een thorrowgood.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 19 dec 2008, 23:33

Ilona schreef:Heeft toevallig iemand ervaring met een Thorowgood zadel? Ook breed en redelijk betaalbaar.
De thorowgood is beter aan te passen op je paard dan wintec. Wij hebben er pas een aan laten meten voor Cratos.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
nina1993

Bericht door nina1993 » za 20 dec 2008, 09:27

Ik heb sinds november een Thorowgood T4 voor Zhellie. Ook een jong paard en door de dracht toch erg wisselend qua omvang. De T4 lag mooier dan de T6 bij haar, maar ze zijn allebei goed geschikt voor een fjord.

Door het Fish systeem is de thorowgood ook op de schouder aan te passen in plaats van alleen bij de boom. Kleine veranderingen in bespiering kun je dus op die manier opvangen.

Ik heb er nu meerdere keren mee gereden en vind het zadel fijner dan een wintec. Daar voel je veel meer de boom in lopen.

Ik denk dat het slim is om zowel de thorowgood als de wintec eens uit te proberen. Ken je niet een stalgenootje oid met zo'n zadel?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Plaats reactie