verkeerde keuze???? update

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
truus1970
Contacteer:

verkeerde keuze???? update

Bericht door truus1970 » wo 17 dec 2008, 08:08

Hoi,

We hebben voor Binky vorige week 9en natuurlijk voor onszelf) een merrie gekocht, leuke 12 jarige merrie. Nu mag die merrie niks, zodra ze bij ons komt, wordt ze vakundig weg gebeten en gemept door Binky En dat gaat echt niet zachtjes. Ik ben hier behoorlijk van geschrokken. ook gedroeg Binky zich niet als lief braaf fjordje tijdens de rit in drouwen, diegene die te dichtbij kwam, kon op zn minst een kontje verwachten, of meer. (behalve marga).

Voor mij is Bink een super pony, maar tegenover andere paarden wordt hij steeds minder sociaal.

Wat kan ik hier tegen doen, of moet ik de natuur zn gang laten gaan en ze het zelf maar uit laten maken. Vindt het zo jammer dat Binky zo asociaal is tegen over andere paarden. Of moet hij zn meerdere eerst nog tegen komen?
Pensionpaard was hier eerst de baas(ruin), maar dat is Binky nu ook, alleen wordt pansionpaard nog net niet weggemept, maar die is er met dit weer ook bijna nooit meer, alleen nog in het weekend
Laatst gewijzigd door truus1970 op za 10 jan 2009, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 17 dec 2008, 08:22

Bij ons was het zo toen Jasmijn (shetlander) bij 'de kudde' kwam, werd ze ook weg geslagen. We hebben haar een hele tijd apart laten staan, maar wel naast de anderen in een wei. als we er bij waren, lieten we op de beurt Anca of Ronan bij haar lopen. Op den duur is ze wel geaccepteerd. Ronan is echt de baas.
Ik denk dat dat bij Binky ook zo is. Heeft de merrie wel de ruimte om goed weg te kunnen? Anders zou ik ze even naast elkaar zetten om ze te laten wennen.
Ik denk ook dat jullie een beetje boven dit gedrag moeten gaan staan. TEnslotte zijn jullie de leiders van de hele kudde. Maar ja, ws is je merrie de onderste van de ladder en Binky weet dat.
Ik zie bij Jasmijn wel, dat ze letterlijk de onderste in de ladder is. Ze blijft dan ook altijd netjes haar beurt afwachten. In het begin kroop ze met regelmaat achter mij als ik in de wei was, omdat ze wist dat ik de baas over Roon was. Dan deed hij niets.
Het is toch een stukje natuur. maar om ongelukken te voorkomen, zou ik het rustig aan doen om ze bij elkaar te laten komen.
Succes.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » wo 17 dec 2008, 09:40

Red Bull deed het ook bij Ulvy. Nou en Ulvy was toen pas 6 maanden dus ik wilde liever geen ongelukken. Wij hebben ze ook apart gezet, met een draadje ertussen zodat ze elkaar wel konden zien en snuffelen etc. Op een dag nam ik Ulvy mee wandelen en toen werd RB boos. Hij was het er helemaal niet mee eens dat hij alleen achter bleef. Toen besloot ik ze bij elkaar te zetten en dit ging eigenlijk meteen goed.

In de winterdag wil RB nog wel eens sjaggie zijn, dan is er minder eten en wil hij eigenlijk het hooi wat er is niet delen. Hij wil dan nog wel eens happen naar Ulvy, maar Ulvy is nogal een pony met karakter en loopt of gewoon weg of bijt terug en blijft gewoon staan. Die laat zich duidelijk niet de kaas van haar brood af eten O:) Bull kan sjaggie doen wat hij wil daar trekt ze zich niks meer van aan. Wat dat betreft zijn ze aan elkaar gewaagd.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 17 dec 2008, 10:00

In de loop der jaren wel geleerd, dat zoveel vriendschappen tijd nodig hebben. Ik heb een broek, waar de brandstrepen nog in zitten, van Sas die ineens een ander paard aan vloog (en met dr hoef langs mijn broek schoof). Later was het haar beste vriendin.
En Raya heeft nog steeds een gigantische bult op haar achterbeen vanwege een groot gevecht met haar toenmalige aartsrivaal. Momenteel schijnen dat ook jut en jul te zijn samen. Kortom: Heb geduld of zet ze tijdelijk gescheiden en probeer het later weer.

Valt me vaak ook op dat de paarden die écht meppen juist bang zijn voor het andere paard en daarom van zich af slaan. (in de meeste gevallen, andere gevallen lijkt het vaak om eten of iets te gaan)
Geluk is de vrucht van intens werk
Claudje

Bericht door Claudje » wo 17 dec 2008, 10:03

Voor wat betreft het slaan onder het zadel, daar zou ik toch proberen om hem dat af te leren.
Kan later erg vervelend en gevaarlijk worden als hij dat blijft doen. Ullwinn wilde als net
ingereden paardje ook nog wel eens zijn kont in de lucht gooien, vooral omdat hij snel angstig
was als er meerdere paarden langs hem liepen tijdens het rijden. Dat het ik hem gelukkig snel
afgeleerd en het geeft nu helemaal geen problemen meer :n Ik vind dat als ik aan het rijden
bent, het paard maar naar mij heeft te luisteren en daar hoort slaan naar andere paarden niet bij.

Wel grappig dat hij het bij Marga niet deed, die straalt te veel gezag uit denk ik := Ik denk dat
als hij zijn gedrag in de wei bij haar uit zou proberen dat hij héél snel genezen zou zijn :D
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
colunder

Bericht door colunder » wo 17 dec 2008, 10:46

Alex deed dat ook bij Aron, ik heb Alex toen apart gezet met schriklint ertussen en Aron met Amber ernaast.
Na drie dagen heb ik het schriklintje weggehaald en was er niks meer aan de hand.Ik denk dat je het even aan moet kijken, het zal vast wel goed komen met die 2.
Bink is natuurlijk ook op een lekkere puber leeftijd en zal proberen hoever hij gaan kan.
Alex had dat ook maar wordt hierin tot de orde geroepen door Amber die hem soms even goed op z'n plaats zet!
Misschien de nieuwe eerst met die andere ruin zetten en dan pas bink erbij.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 17 dec 2008, 11:12

In de wei moet je het zijn gang laten gaan denk ik, maar voor onder het zadel ga ik helemaal met Claudia mee. Bij Nisko straf ik dat ook af. Geen gemep als ik erop zit, dat wil ik echt niet hebben. Nu doet Nisko het niet vaak en meestal alleen als een vreemd paard bijna achterop gaat zitten maar toch, ik straf dat wel af (en dan niet zachtjes foei, maar flinke brul en een tik met de zweep).
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 17 dec 2008, 13:43

Kan me voorstellen dat je ervan schrok, paarden zijn niet altijd lieverdjes naar elkaar..

Wat hierboven al gezegd wordt, ik zou ze eventjes apart zetten of als ze de ruimte hebben het gewoon even zo laten gaan.

Wanneer jullie in de wei zijn en bij haar willen komen, maar Binky laat het niet toe. Dan zou jij kunnen ingrijpen om Binky weg te sturen of op zijn donder te geven (eventueel door stemgebruik of een schop onder zijn kont), wat Suzanne al zegt dan ben jij de baas.

En onder het zadel ook afstraffen.. Thuis staat ook een asociale fjord in de wei :+ maar zij stond lager in rang.. en vier jaar lang heeft Minouk een pesthekel aan haar gehad en nu zijn ze maatjes :)
En onder het zadel ook oren in de nek en dreigen, maar als je zelf gelijk gereageerd kun je dat goed afleren.
Mir

Bericht door Mir » wo 17 dec 2008, 14:14

Ik vind het op zich wel een natuurlijke reactie van Binky dat hij jullie merrie laat weten dat hij de onbetwiste nummer 1 is. Misschien wel even niet leuk om te zien, maar anders was het andersom geweest en was Bink afgedroogd door jullie nieuwe dame O:) . Meestal is het in het begin nogal wat gespring en gehap, maar komt er langzaam een verstandhouding. En op een gegeven moment hoeft Bink zijn oor maar te bewegen en snapt Raica het wel. Als het grof geweld wordt kun je ze idd misschien even apart zetten, maar als ze de ruimte hebben in het land en het is allemaal nog te behappen...
Onder het zadel idd aanpakken (als het echt erge angst is is dat moeilijker, maar wat ik zo lees moet je dat wel af kunnen leren, is hij niet in paniek) op het moment dat er wat gebeurt.
Komt vast goed!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 17 dec 2008, 15:27

dank jullie wel voor de reacties. In het weiland laat ik ze maar even zelf de rangorde uitmaken, ruimte is er wel voor. ze komen soms ook samen uit de stal, alleen als raika bij mij wil komen, dan is het hommeles, als een ander bij raika wil komen, is dat prima, jaloerse sik. Hij is blijkbaar wijs met zn vrouwtje.
Dat slaan onder het zadel accepteer ik ook niet, helaas mepte ik zodag ook mis met mn zweep. en had mn eigen been te pakken. Ik gebruik die zweep ook bijna nooit.....

Pensionpaard is er doordeweeks bijna nooit, alleen op zaterdag en zondag, als zn baasje het wachten kan, anders blijft die dan ookk op stal.....tja daar kan ik niks van zeggen (heb ik natuurlijk wel gedaan, maar goed....hun paard, hun keus).
Vandaag ws Bink weer super met rijden en heeft hij ook weinig mal gedaan naar Raika. Maar ja, toen stond ík ook niet bij raika maar een ander....

blijf toch hoop houden dat ze wel vriendjes worden, heb bink al vertelt dat ik genoeg liefde voor hun 2 en had, maar daar snapte hij nog weinig van denk ik
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 17 dec 2008, 15:37

truus1970 schreef:ze komen soms ook samen uit de stal, alleen als raika bij mij wil komen, dan is het hommeles, als een ander bij raika wil komen, is dat prima, jaloerse sik. Hij is blijkbaar wijs met zn vrouwtje.
Dit is ook een kwestie van wennen ja. Norah deed het vroeger veel, erg lastig wanneer je juist dat andere paard te pakken wou krijgen. Maar ook verwarrend voor het andere paard, als die juist graag dichterbij wil komen. Op zo'n moment zorg ik dat ik zelf weer baas wordt en het initiatief neem om de paarden te bevelen waar ze wel en niet mogen zijn. (het is lief dat ze mij beschermen, maar als het niet nodig is ben ik graag zelf baas)

Hetzelfde euvel heb ik op dit moment met Binkie (zal t in de naam zitten) en Ansgar. Bink springt bijna tussen mij en ansgar (achter zijn tralietje) in om mij te 'beschermen'.
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » wo 17 dec 2008, 17:44

Tea en Jeskim is ook water en vuur, vooral in het begin..
Jeskim was altijd baas, maar nu nam Tea de leiding over.. Jeskim gaf zich wel snel gewonnen, maar ik geloof niet dat het ooit vriendjes worden..

Als Jeskim maar genoeg ruimte heeft om zich uit de voeten te maken is er geen probleem.. Als Jeskim in de 'Aura', zo noem ik dat maar, van Tea staat moet ze weg kunnen anders voelt Tea dat als een uitdaging..

Heb ze ooit eens samen in een te klein stukje gehad en had als resultaat een flinke bijtwond bij Jeskim, precies waar de singel zit, dus het littekenweefsel moest operatief verwijderd worden.. kassa!!

Nu verdragen ze elkaar wel hoor, ze staat nu best wel eens dicht bij elkaar en jeskim kan ook gewoon geaaid worden zonder dat Tea zich meteen op staat te dringen.. Moet nog wel eens oppassen als ik Jeskim uit de wei haal, want die durft niet zo dicht lang Tea en Tea komt er ook nog wel eens achteraan.

Jeskim maakt het er zelf ook wel naar, want dat is gewoon niet een paard wat makkelijk met andere paarden kan. Die slaat echt naar andere paarden, ook met rijden.. Met jonge paarden is ze fantastisch, maar met volwassen paarden is het geen makkelijke.. Het verbaasde me vreselijk dat die ineens wel heel dik was met Tatum, dat is ook het enige volwassen paard dat ze goed kan verdragen, en Bente natuurlijk..

Tea heeft één keer geslagen onder het rijden, maar toen was ze ook echt helemaal de kluts kwijt. Was in een grote groep en ze vond het doodeng.. Was echt pure onzekerheid van haar. De Appaloosa van een vriendin is ook wel eens achterop Tea gebotst en dan is er niets aan de hand..

Ik denk dat het gewoon een poosje tijd nodig heeft, het moet allemaal even wennen, Binky moet er ook aan wennen dat de aandacht verdeeld moet worden.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
geertje

Bericht door geertje » wo 17 dec 2008, 19:17

toen Marit haar intrede bij ons maakte, dacht ik leuk een vriendin voor mijn ruin,
nou, heb het geweten, een komplete slachtpartij, waarbij er aan beide kanten bloed vloeide,
heb ze weer bij elkaar weg gezet, want ik wil geen kapotte paarden,
ze staan nu met een dubbele draad naast elkaar,
dat gaat redelijk, zolang ze niet gaan neuzen want dan is het gillen en gieren en meppen, het kost nog wel eens een lint,
of ze uberhaupt nog eens vriendjes worden ik betwijfel het,
ze hebben beide een dominant karakter en geven geen duim breed toe,

zolang er maar eentje is die onderdanig gaat doen, gaat het vaak wel goed, maar met twee sterke karakters blijft het vaak eeuwig vechten.

onder het zadel zijn ze geen van beide dominant en gedragen zich voorbeeldig naar andere paarden, dan ben ik de duidelijke leider,
maar in hun vrijheid, waar je natuurlijk niet de hele dag bij staat, gaat het volledig mis.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » za 10 jan 2009, 16:46

even een update.

de liefde in het land is helemaal terug. Staan 2 gezellige neuzen naast elkaar als ik kom, en die neuzen blijven ook gezellig naast elkaar. wel eens een oor naar achterofzo. maar daar is best mee te leven, daar doe ik verder ook niks mee.

Vandaag hadden ze pensionpaard er ook weer eens ingezet, die viel buiten de boot, stond alleen te kijken.

Ben blij dat ze nu wel gezellig kunnen doen. Mijn doel is nu bereikt, 2 gezellige paarden in het land
Nu paardloos.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 10 jan 2009, 16:50

Als wij mensen mekaar voor het eerst zien zijn we over het algemeen toch ook niet direct zo close toch.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » za 10 jan 2009, 16:53

Super! Het had dus gewoon wat tijd nodig. Lekker hoor, zo'n gezellige bende :)
colunder

Bericht door colunder » za 10 jan 2009, 18:29

Dat vraagt om foto's!!!!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Esther

Bericht door Esther » za 10 jan 2009, 19:21

Het duurt even, maar ze accepteren elkaar uiteindelijk wel!! Ze moeten het ook maar doen met z'n tweeën.
Maar fijn dat het goed gaat samen!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie