veulenkorrel / basisbrok
- Cindy+Uniek
veulenkorrel / basisbrok
zoals jullie weten heb ik sinds zondag een shetland veulen erbij als maatje voor dj
nou heeft hij nog wat weke knietjes achter en werd mij aangeraden veulenkorrel te gaan voeren (die boer zei dat hij bij zijn moeder gewone brok mee at)
maar ze staan natuurlijk samen en als dj zijn eten op heeft gaat hij verder bij bertus, omdat die natuurlijk nog veel langzamer eet...
ze uit elkaar halen heeft (nog) geen zin, want die kleine heeft nog nooit alleen gestaan, is in ene bij zijn moeder weg en nu bij dj dus hij raakt helemaal in paniek alleen en kijkt dan dus ook niet om naar eten...
nu bedacht ik me 2 opties
- of ik ga veulenkorrel voeren, ook aan dj dan krijgt die kleine dat ook gewoon binnen
- of ik meng basisbrok en veulenkorrel door elkaar, zodat ze van beide wat binnen krijgen
maar is veulenkorrel niet erg voor dj, of voed dat wel genoeg oid?!?!
het andere wat ik zou kunnen gaan doen is ze toch uit elkaar gaan halen en die kleine 's nachts alleen in een stal zetten zodat hij én alleen leert te staan én veulenkorrel ongestoord kan eten.....
wat vinden jullie?
nou heeft hij nog wat weke knietjes achter en werd mij aangeraden veulenkorrel te gaan voeren (die boer zei dat hij bij zijn moeder gewone brok mee at)
maar ze staan natuurlijk samen en als dj zijn eten op heeft gaat hij verder bij bertus, omdat die natuurlijk nog veel langzamer eet...
ze uit elkaar halen heeft (nog) geen zin, want die kleine heeft nog nooit alleen gestaan, is in ene bij zijn moeder weg en nu bij dj dus hij raakt helemaal in paniek alleen en kijkt dan dus ook niet om naar eten...
nu bedacht ik me 2 opties
- of ik ga veulenkorrel voeren, ook aan dj dan krijgt die kleine dat ook gewoon binnen
- of ik meng basisbrok en veulenkorrel door elkaar, zodat ze van beide wat binnen krijgen
maar is veulenkorrel niet erg voor dj, of voed dat wel genoeg oid?!?!
het andere wat ik zou kunnen gaan doen is ze toch uit elkaar gaan halen en die kleine 's nachts alleen in een stal zetten zodat hij én alleen leert te staan én veulenkorrel ongestoord kan eten.....
wat vinden jullie?
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ik zou hem sowieso alleen leren staan, dat komt altijd van pas. Verder zou ik zijn brokjes in de stal voeren en hem daarna gewoon weer het land op doen. Stil staan is voor zo'n ukkie natuurlijk niets.
Alleen vraag ik me af of veulenkorrels wel voldoende zoden aan de dijk zal zetten. Ik zou dan eerder naar de pavo podo lac grijpen en overleggen met je hoefsmid.
Alleen vraag ik me af of veulenkorrels wel voldoende zoden aan de dijk zal zetten. Ik zou dan eerder naar de pavo podo lac grijpen en overleggen met je hoefsmid.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Hier hebben wij hetzelfde.
Ik heb het zo gedaan dat Aron een plek heeft waar hij wel kan komen en de andere niet,gewoon door ergens een schriklintje te maken waar Aron onderdoor kan.
Op die plek(gewoon een hoek van de wei) krijgt Aron zijn veulenbrok en kan hij er zo lang over doen als hij wil.
Als het op is wandelt hij gewoon weer terug naar de andere,Geen probleem!!!!
Ik heb het zo gedaan dat Aron een plek heeft waar hij wel kan komen en de andere niet,gewoon door ergens een schriklintje te maken waar Aron onderdoor kan.
Op die plek(gewoon een hoek van de wei) krijgt Aron zijn veulenbrok en kan hij er zo lang over doen als hij wil.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
- Cindy+Uniek
ja maar die van mij hebben een paddock van 15 x 15 en daar aan vast de stal waar de voerbakjes in zitten..... en nogmaals die kleine is direct van zijn moeder naar dj gegaan dus hij heeft weinig interesse in eten als hij dj niet in het oog heeft, omdat hij nooit alleen is geweest.....colunder schreef:Hier hebben wij hetzelfde.
dus buiten geven vind ik geen optie (is ook echt te modderig) want dan zal hij toch niet gaan eten, maar bij dj blijven staan.....
@ nina, een veulenkorrel zit toch in principe ook genoeg in tegen ocd en dergelijke?! ik heb al met mijn smid overlegd en die zei dat ik veulenbrok moest gaan voeren, vandaar dat ik die van subli gehaald heb.....
Blijf jij altijd wachten tot ze de brokken op hebben? Ik heb een tijdje (nog) een moederloos veulen gehad die ontzettend langzaam at. En Castor, toen al ouder, eet niet, maar vreet! Maar ik moest Jora (het andere veulen) toch een paar keer per dag eten geven, terwijl Castor in dezelfde wei stond.
Ik moest Castor dan even vastzetten terwijl ik Jora eten gaf (geweekte brokjes en wat melkpoeder in een oude wormspuit). Ondertussen stond Castor dan redelijk geduldig te wachten en af en toe kreeg hij ook een hapje mee. Dit zijn nu trouwens wel de makkelijkste paarden om een wormkuur te geven!
Kan jij DJ ook niet vastzetten tot Bertus ook zijn brokken op heeft? Of wordt hij dan vervelend? Of zo'n veulenvoerbak met spijlen, of is DJ zijn neus daar misschien nog te klein voor zodat hij ook mee kan eten?
Veulenbrok is misschien al te weinig voor Bertus. Misschien kun je beter de veulenopfokkorrel gaan geven. (een opvolgbrok van veulenkorrel).
Misschien als hij wat meer gewend is, kun je misschien de ene in stal zetten en de ander in een emmer ofzo in de paddock eten geven?
Ik moest Castor dan even vastzetten terwijl ik Jora eten gaf (geweekte brokjes en wat melkpoeder in een oude wormspuit). Ondertussen stond Castor dan redelijk geduldig te wachten en af en toe kreeg hij ook een hapje mee. Dit zijn nu trouwens wel de makkelijkste paarden om een wormkuur te geven!
Kan jij DJ ook niet vastzetten tot Bertus ook zijn brokken op heeft? Of wordt hij dan vervelend? Of zo'n veulenvoerbak met spijlen, of is DJ zijn neus daar misschien nog te klein voor zodat hij ook mee kan eten?
Veulenbrok is misschien al te weinig voor Bertus. Misschien kun je beter de veulenopfokkorrel gaan geven. (een opvolgbrok van veulenkorrel).
Misschien als hij wat meer gewend is, kun je misschien de ene in stal zetten en de ander in een emmer ofzo in de paddock eten geven?
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

zolang de veulens bij hun moeder lopen, eten ze gewoon met moeders mee,
bix, geplette gerst, bieten enz.
als ze afgespeend worden krijgt het veulen hetzelfde, op de bix na, die wordt veranderd in veulen bix.
omdat ze altijd wat terug vallen na het spenen,
en zodoende hebben ze een extra tje nodig,
na verloop van tijd, gaan ze weer gewoon over op de normale bix.
bix, geplette gerst, bieten enz.
als ze afgespeend worden krijgt het veulen hetzelfde, op de bix na, die wordt veranderd in veulen bix.
omdat ze altijd wat terug vallen na het spenen,
en zodoende hebben ze een extra tje nodig,
na verloop van tijd, gaan ze weer gewoon over op de normale bix.
-
Je kunt bij het voeren van de veulenbrok ook erbij blijven staan.
Of dat jij de emmer/voerbak vasthoudt.
Zo hebben we dat bij Evian ook altijd gedaan:
1. omdat veulens vaak moeilijk bij de grond komen met eten.
2. dat hij al zijn veulenbrok zelf binnenkreeg.
Kost alleen wat minuutjes, maar als je die hebt weet je zeker dat hij zijn eten binnenkrijgt en hoeft hij niet gelijk van Dj weg.
Of dat jij de emmer/voerbak vasthoudt.
Zo hebben we dat bij Evian ook altijd gedaan:
1. omdat veulens vaak moeilijk bij de grond komen met eten.
2. dat hij al zijn veulenbrok zelf binnenkreeg.
Kost alleen wat minuutjes, maar als je die hebt weet je zeker dat hij zijn eten binnenkrijgt en hoeft hij niet gelijk van Dj weg.
- Cindy+Uniek
bedankt voor de reacties, maar soomigen lezen niet goed.......
het gaat er niet zo zeer om hoe of wat, maar welke brok ik het beste kan geven..... ik zat zelf te denken om veulenkorrel en basisbrok te mengen zodat ze beide binnen krijgen.....
ik kan er niet bij blijven, 's ochtends in ieder geval al niet want dan ga ik gelijk door naar mijn werk.....
het veulen hoeft niet van de grond te eten?! er hangt gewoon een voerbakje op goede hoogte!
@ geertje ik snap wel hoe het werkt, dat was dus ook niet mijn vraag.... hij at bij zijn moeder gewoon wat gewone biks mee, maar moet nu veulenkorrel krijgen, maar omdat ze samen staan de vraag mengen, of apart zetten....
ik denk dat ik het voorlopig maar meng.... dj is gelukkig wel heel lief tegen hem, hij slaat hem niet weg ofzo dus hij eet dan ook nog wel wat hapjes.... maar zodra dj het op heeft en ik houd hem vast gaat die kleine ook niet meer eten want hij doet alles na.... dus dat heeft op dit moment ook geen zin... dan loopt ie gewoon om dj heen te draaien en ik kan moeilijk met dj bovenop de voerbak gaan staan dat is ook niet te doen...
het gaat er niet zo zeer om hoe of wat, maar welke brok ik het beste kan geven..... ik zat zelf te denken om veulenkorrel en basisbrok te mengen zodat ze beide binnen krijgen.....
ik kan er niet bij blijven, 's ochtends in ieder geval al niet want dan ga ik gelijk door naar mijn werk.....
het veulen hoeft niet van de grond te eten?! er hangt gewoon een voerbakje op goede hoogte!
@ geertje ik snap wel hoe het werkt, dat was dus ook niet mijn vraag.... hij at bij zijn moeder gewoon wat gewone biks mee, maar moet nu veulenkorrel krijgen, maar omdat ze samen staan de vraag mengen, of apart zetten....
ik denk dat ik het voorlopig maar meng.... dj is gelukkig wel heel lief tegen hem, hij slaat hem niet weg ofzo dus hij eet dan ook nog wel wat hapjes.... maar zodra dj het op heeft en ik houd hem vast gaat die kleine ook niet meer eten want hij doet alles na.... dus dat heeft op dit moment ook geen zin... dan loopt ie gewoon om dj heen te draaien en ik kan moeilijk met dj bovenop de voerbak gaan staan dat is ook niet te doen...
-
Ik bedoel ook niet dat de brokken dan op de grond liggen hoorCindy+Uniek schreef: het veulen hoeft niet van de grond te eten?! er hangt gewoon een voerbakje op goede hoogte!

Maar kan me wel voorstellen dat je het zo las, stond er niet zo duidelijk.
Sommige mensen voeren de paarden ook met 'losse voeremmers' bij, die je dan op de grond zet. Vandaar.
http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-podosupply.html
Is dit niet wat voor je veulen?
Daar hoef je maar een paar gram van te geven en is dus sneller op zonder dat je ander paard mee eet!
Is dit niet wat voor je veulen?
Daar hoef je maar een paar gram van te geven en is dus sneller op zonder dat je ander paard mee eet!