voer, vitamines en mineralen
voer, vitamines en mineralen
nav pb's van bella zit ik te denken.
ik ben over gestapt op de natures best muesli van pavo. Valt in de smaak, hardstikke fijn.
Ik voer hem in de 1e plaats voor de vitaminen en mineralen, en niet om pony er dikker/energierijker ed van te krijgen. ze is goed op gewicht.
Er hangt een goede liksteen(mineralen steen) in de stal, waar je dus een groot deel van de vit/min. mee afdekt. Heeft het dan zin om de muesli puur voor de vit/mineralen erbij te geven, of zou ik er dan beter een andere muesli naast kunnen geven die meer in de energie behoefte aanvult? Karev is niet sloom, ook niet enorm pittig, gewoon fijn zo. ze zou dan bijv de ochtend en avond een kwartje kunnen krijgen omdat de rest ook biks krijgt, en na de arbeid een halve extra?
lastige materie.
ik ben over gestapt op de natures best muesli van pavo. Valt in de smaak, hardstikke fijn.
Ik voer hem in de 1e plaats voor de vitaminen en mineralen, en niet om pony er dikker/energierijker ed van te krijgen. ze is goed op gewicht.
Er hangt een goede liksteen(mineralen steen) in de stal, waar je dus een groot deel van de vit/min. mee afdekt. Heeft het dan zin om de muesli puur voor de vit/mineralen erbij te geven, of zou ik er dan beter een andere muesli naast kunnen geven die meer in de energie behoefte aanvult? Karev is niet sloom, ook niet enorm pittig, gewoon fijn zo. ze zou dan bijv de ochtend en avond een kwartje kunnen krijgen omdat de rest ook biks krijgt, en na de arbeid een halve extra?
lastige materie.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
op zich heb je daar gelijk aan kelly, maar ik heb nu al van verschillende voer leveranciers(los van elkaaR) gehoord dat je van de liga minstens een kg moet voeren wil je er baat bij hebben. ik zoek iets waar ik niet teveel van hoef te geven, waarbij karev gezond blijft alles nbinnen krijgt wat ze nodig is, en muesli vindt ik een rijker product, en het is wat afwisselender.
ik heb net ook even gebeld met een leverancier hier in de buurt, en zij zegt dus dat je muesliniet als en kracht voer moet zien, maar meer als iets erbij, een lekkernij.
zij adviseerde mij een sportbrok, die is qua samenstelling iets luxer als de basis brok. (qua ingredienten. maar ze adviseerde me dus bij de arbeid die karev nu doet een kilo per dag van die sport brok. ik vond dat wat veel, maar volgens haar wordt een paard niet dik van biks, maar de rest erom heen.
Qua vitamines ed zou ze het goed kunnen hebben. van verschilende bedrijven hoorde ik nl dat een halve kg liga per dag echt veel te weinig is.
zij adviseerde mij een sportbrok, die is qua samenstelling iets luxer als de basis brok. (qua ingredienten. maar ze adviseerde me dus bij de arbeid die karev nu doet een kilo per dag van die sport brok. ik vond dat wat veel, maar volgens haar wordt een paard niet dik van biks, maar de rest erom heen.
Qua vitamines ed zou ze het goed kunnen hebben. van verschilende bedrijven hoorde ik nl dat een halve kg liga per dag echt veel te weinig is.
Ik voer Nature best samen met brok.
Daar zit genoeg in.
Alco krijgt 3x daags ruim een halve schep van samen. (in totaal bijna 2 scheppen op een dag) en dan 's avonds nog slobbermix (1 1/2 schep.)
en de heledag door hooi.
Alco mag dit wel hebben anders wordt hij te iel.
Maar opzich zite in de musli genoeg.
Ik zou ook niet veranderen als het hier goed op gaat.
Daar zit genoeg in.
Alco krijgt 3x daags ruim een halve schep van samen. (in totaal bijna 2 scheppen op een dag) en dan 's avonds nog slobbermix (1 1/2 schep.)
en de heledag door hooi.
Alco mag dit wel hebben anders wordt hij te iel.
Maar opzich zite in de musli genoeg.
Ik zou ook niet veranderen als het hier goed op gaat.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Waarom zou je de energiebehoefte aanvullen als ze goed is zo? Ik denk persoonlijk voor wat Karev doet dat je dan echt niet elke dag sportbrok hoeft te voeren.
Ik voerde Nisko eerst ponybrok (Subli, speciaal voor sobere rassen) en nu krijgt ze basisbrok omdat de rest op stal dat ook krijgt. Dat zou je misschien nog naast de muesli kunnen doen, maar het lijkt me dat het voor Karev met muesli en mineralenblok ook prima gaat. En ze zag er prima uit hoor vorige week
. Nis krijgt alleen 5 handjes als ze gewerkt heeft en verder gras, daar hebben wij nog zat van.
En Nis zag er volgens de DA vorige week dermate goed uit dat brok volgens haar eigenlijk niet eens nodig was, Nis was eeh gevuld genoeg
. Maar voor de mineralen ed geef ik haar toch paar keer per week een beetje.
Ik voerde Nisko eerst ponybrok (Subli, speciaal voor sobere rassen) en nu krijgt ze basisbrok omdat de rest op stal dat ook krijgt. Dat zou je misschien nog naast de muesli kunnen doen, maar het lijkt me dat het voor Karev met muesli en mineralenblok ook prima gaat. En ze zag er prima uit hoor vorige week

En Nis zag er volgens de DA vorige week dermate goed uit dat brok volgens haar eigenlijk niet eens nodig was, Nis was eeh gevuld genoeg

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
maar van brok worden ze niet dik heb ik me laten vertellen, maar van ales erom heen wel.
je moet hun brok ook niet zien als sporp brok, zo noemen ze hem, om de brokken te onderscheiden. ze hebben een basis brok, en sport brok, en qua vitaminering zijn ze gelijk, alleen de sportbrok bevat extra lijnzaad.
je moet hun brok ook niet zien als sporp brok, zo noemen ze hem, om de brokken te onderscheiden. ze hebben een basis brok, en sport brok, en qua vitaminering zijn ze gelijk, alleen de sportbrok bevat extra lijnzaad.
Zou niet weten waarom je Karev op sportbrok zou moeten zetten. Een basisbrok is ook goed, zit alles in wat ze nodig hebben. Bjørn krijgt Natures best in combi met een basisbrok. Maar net wat de anderen ook zeggen, waarom veranderen als het goed gaat?
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
www.fitenvitaaldier.nl
ik lees dus van verschillende leveranciers dat de liga veel te weinig inhoudt( los van elkaar geven ze laaemaal hetzelfde antwoord). Plus het feit dat ik vindt dat karev er niet mooi glanzend uit ziet, kijk maar eens naar de foto's van ivonne in pp.
ik was benieuwd of ze genoeg binnen kreeg, en ben dus naar de lokale voer producent gegaan, en heb daar advies gevraagd. zij maken zelf hun voer, de tinker bij ons op stal staat daar ook op, en die ziet er top uit. de brok heet idd sportbrok, maar is niet te vergelijken met een sportbrok van pavo, havens e.d. zij hebben 3 soorten brok, basis, sport en excellent. nou zou je van de excellent verwachten dat dit een brok is voor enorme sport paarden, maar dit is juist de brok die geadviseerd wordt bij bijv een ziek paard, zogende merries ed, daar zit net wat meer in. zij denkt dat gezien het werk dat karev doet, ze het goed zal doen op die sport brok. Ik ga het gewoon eens proberen
ik was benieuwd of ze genoeg binnen kreeg, en ben dus naar de lokale voer producent gegaan, en heb daar advies gevraagd. zij maken zelf hun voer, de tinker bij ons op stal staat daar ook op, en die ziet er top uit. de brok heet idd sportbrok, maar is niet te vergelijken met een sportbrok van pavo, havens e.d. zij hebben 3 soorten brok, basis, sport en excellent. nou zou je van de excellent verwachten dat dit een brok is voor enorme sport paarden, maar dit is juist de brok die geadviseerd wordt bij bijv een ziek paard, zogende merries ed, daar zit net wat meer in. zij denkt dat gezien het werk dat karev doet, ze het goed zal doen op die sport brok. Ik ga het gewoon eens proberen
Ik voer Taco Pavo Condition.
zit veel vitamine en mineralen in maar geen overbodige energie.
Hij krijgt de sportmuesli van Havens en krijgt een emmer Hartog lucerne op een dag.
Dan nog 6 kilo hooi. Taco is echt niet dik.
Perla krijg 1 1/2 kilo sportbiks van Equiral en 1 kilo haver en 6 kilo hooi.
Het is zo verschillend per paard.
als ik Perla geef wat Taco krijgt groeit ze dicht en als ik Taco geef wat Perla krijgt springt hij boven me uit.
Je moet gewoon goed naar je paardje kijken en je kan best eens wat experimenteren. Alleen moet je het wel een maandje of 2 de kans geven.
zit veel vitamine en mineralen in maar geen overbodige energie.
Hij krijgt de sportmuesli van Havens en krijgt een emmer Hartog lucerne op een dag.
Dan nog 6 kilo hooi. Taco is echt niet dik.
Perla krijg 1 1/2 kilo sportbiks van Equiral en 1 kilo haver en 6 kilo hooi.
Het is zo verschillend per paard.
als ik Perla geef wat Taco krijgt groeit ze dicht en als ik Taco geef wat Perla krijgt springt hij boven me uit.
Je moet gewoon goed naar je paardje kijken en je kan best eens wat experimenteren. Alleen moet je het wel een maandje of 2 de kans geven.

Die kleine locale voer boer is vaak heel erg goed! Haal zelf ook mijn brok bij een kleine voerboer, perst de brok ook nog zelf.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
www.fitenvitaaldier.nl
www.fitenvitaaldier.nl
dat doen deze ook, hebben een molen enzo. http://www.mulder-pot.nl/Nousje loves Bjorn schreef:Die kleine locale voer boer is vaak heel erg goed! Haal zelf ook mijn brok bij een kleine voerboer, perst de brok ook nog zelf.
Ik vind haar vacht er van die foto's heel normaal uitzien hoor, van dichtbij trouwens ook niet hoor hihi. Wintervacht is sowieso ook minder glanzend dan zomervacht. Tenminste, dat is bij Nisko zo. Het is allemaal wat wolliger en pluiziger. Ik zou me daar niet te druk over maken. Ben benieuwd of je met sportbrok nog verschil gaat merken.Tamara schreef:iPlus het feit dat ik vindt dat karev er niet mooi glanzend uit ziet, kijk maar eens naar de foto's van ivonne in pp.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Als je haar dan een Pavo Auro koek bijgeeft? Ik vond ook altijd dat mijn paarden te weinig vitaminen en mineralen binnen kregen met dat hele kleine beetje krachtvoer dat ze krijgen. Ik denk dat ik ze binnenkort weer ga halen, in het gras zit niet veel meer en Marga krijgt nog steeds maar een kwart maatbeker (half structuurmuesli/half ponybrok van Subli)
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
- nancy imka
Als ik zou geven wat ze adviseren dan zou Imka binnen de kortste keren hoefbevangen zijn!
Ik zou als ik jou was niks veranderen aan je voer. Als je haar dof vind kan je haar ook wat lijnzaadmeel bijvoeren daar gaan ze van glanzen. Maar zoals annemarie ook al zei de wintervacht is nou eenmaal niet zo glanzend.
Ik geef Imka eigenlijk helemaal geen bijvoer. Ik geef een pavokoek per dag en een handje pavo natures best bij. Verder heeft ze onbeperkt hooi en ze ziet er goed uit!
Verder krijgt ze niet iets extra's als ze gereden heeft aangezien ze wel altijd al oud brood erbij krijgt en een kilo wortels.
Succes en ben benieuwd hoe Karev erop reageerd!
Ik zou als ik jou was niks veranderen aan je voer. Als je haar dof vind kan je haar ook wat lijnzaadmeel bijvoeren daar gaan ze van glanzen. Maar zoals annemarie ook al zei de wintervacht is nou eenmaal niet zo glanzend.
Ik geef Imka eigenlijk helemaal geen bijvoer. Ik geef een pavokoek per dag en een handje pavo natures best bij. Verder heeft ze onbeperkt hooi en ze ziet er goed uit!
Verder krijgt ze niet iets extra's als ze gereden heeft aangezien ze wel altijd al oud brood erbij krijgt en een kilo wortels.
Succes en ben benieuwd hoe Karev erop reageerd!
Marga glimt ook niet hoor Tamara, kijk maar eens bij pp, komt gewoon door de teddyvacht. Karev ziet er super uit zo, ik zou niet teveel veranderen.
Baranna 13-5-2006
Ik kan natuurlijk alleen maar van de foto's oordelen maar dan vind ik Karev er ook goed uitzien.
Je moet er volgens mij van uit gaan dat leveranciers altijd te veel adviseren want ze willen verkopen. Die ervaring heb ik ook met hondenvoer. Als je geeft wat er op de zak staat groeit je hond dicht.
Je moet er volgens mij van uit gaan dat leveranciers altijd te veel adviseren want ze willen verkopen. Die ervaring heb ik ook met hondenvoer. Als je geeft wat er op de zak staat groeit je hond dicht.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco