buiten versus bak

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tamara
Contacteer:

buiten versus bak

Bericht door Tamara » di 14 okt 2008, 16:07

In de bak is Karev ontzettend braaf, werkwillig, goed aan het been, netjes terug te rijden op zit, en licht in de hand. Buiten is ze alles behalve dat.

Trekken drammen, huppelen, hulpen negeren enz. Ze weet dus heel goed hoe het moet maar vergeet buiten alles. Soms is ze niet te houden, en trekt ze dwars door het bit heen.Vooral met meerdere paarden, die ze dan niet kan bij houden...en dan wil ze er achteraan.

Wat is dan wijsheid, een ander bitje gebruiken voor alleen het buitenrijden, of vinden jullie dat not done bij een 4 jarige?

Ik zet haar heus wel aan het werk als ze begint te stieren buiten, wijken schoudervoor enzo als het kan, maar ze wordt gewoon loeisterk dan.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Mir

Bericht door Mir » di 14 okt 2008, 17:41

Wat ik een must vind met buiten rijden met andere paarden, is een metgezel met ongeveer hetzelfde basistempo. Als ze paarden niet bij kan houden ivm tempo/grootte van de stappen, lijkt het me logisch dat ze begint te drammen om bij te blijven. Is er niet iemand te vinden met een paardje met ongeveer hetzelfde tempo, dat je duidelijk een verschil merkt? met een paard wat gevoelig is op de groep blijft het altijd rekening houden.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 14 okt 2008, 20:04

Kan je haar voor het buitenrijden misschien longeren of eerst in de bak rijden?

In groepen zijn paarden vaak lastiger dan met 2 of soms zelfs alleen. Met Mindy rijd ik daarom het liefst alleen. Met Zortin ging ik vaak na het rijden een stukje buiten uitstappen om hem te laten wennen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Megan

Bericht door Megan » di 14 okt 2008, 20:45

Hey Tamara,

Ja, lastig zeg. Vond juist dat Karev laatst zo leuk pittig voorop liep! :)ddd
Ben volgende week een weekje vrij :D, dus als je zin hebt om samen te rijden? Kijken of ze zich dan anders gedraagt met Zero samen.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Krista

Bericht door Krista » di 14 okt 2008, 20:56

Ik wil je niet ontmoedigen maar Oos is 14 en die is buiten net zo :o
Heb bij een strandrit een keer voor mn eigen veiligheid een correctiebit ingehangen, dat werkte wel, maar verder in het dagelijkse leven doe ik er maar mee aan eerlijk gezegd. Wat ik iig nooit doe is met ruinen of hengsten gaan buitenrijden die ook nogal nadrukkelijk aanwezig zijn zeg maar. Met wat rustiger paarden samen gaat het beter. Dan kan ie een beetje voorop lopen en het baasje uithangen.
Zo was Ozar met Love me een dodelijke combinatie die haalden het rottigste in elkaar boven, Oos drammen en bokken en wegvliegen om maar voorop te komen, Love me drammen, staartknijpen en meppen voor de sulk. Met Vivaldi gaat het beter, daar heeft hij heilig ontzag voor en daar blijft ie wel achter. Zij het dan met de oren in de nek ;-)
Punt met een ander bit vind ik eigenlijk je verlegt je grenzen. Straks is ie daar ook niet meer van onder de indruk, en wat moet je dan?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 14 okt 2008, 21:17

je hebt gelijk krista qua bit. Ik zat eigelijk aan een pessoa te denken, en dan een 2e teugel eraan, vor als het echt te gek wordt. En dan verder rijden op de normale stand zegmaar. Een noodrem als het moet. Weet niet wat het verschil is tussen een pelham en een pessoa?

Op zich is Karev wel goed met die andere paarden waar ik dan mee buiten rij, en ze kan ze ook wel redelijk bijhouden, maar als ze gaan draven, en een aanzet naar galop, dan wordt het lastig. En dan vooral in galop wil ik graag wel op ieder moment kunnen stoppen.

@megan: normaal durft ze niet zo goed voorop, mar dit was op weg naar huis, en dan durft ze wel!
Als het mooi weer is volgende week kunnen we wel ff een daggie afspreken. sms me maar
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 14 okt 2008, 21:20

Ik wil je niet ontmoedigen maar Oos is 14 en die is buiten net zo
En Imka is 20 en doet het ook al zolang als dat ik haar heb. In de bak super te rijden maar buiten drammen! En niet willen stoppen, nek dubbel slaan als ik haar om wil trekken en dan gewoon rechtdoor lopen met haar nek dubbel

Tja of je een ander bit erin wil doen, ik rij Imka nu al jaren weer met een hackemore. Eerst een met korte scharen nu een met lange. Je gaat idd je grenzen verleggen en dat is wel jammer ervan! Iedere keer moet je naar iets scherpers grijpen. Ik kon met Imka echt niet veilig meer buiten rijden en verkopen was voor mij geen optie en uit veiligheids redenen heb ik toen naar een hackemore gegrepen. En dit werkte super! Ik heb alleen een hackemore met scherpere scharen genomen omdat ze een peesblessure kreeg en echt MEGA vervelend deed.
Sinds ik op mn nieuwe stal sta heb ik zelfs al weer eens met een dubbel gebroken bitje gereden dus er zit bij ons zeker wel weer vooruit gang in!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » wo 15 okt 2008, 03:00

Houd je haar niet te strak vast? Jeskim was eerst een vreselijke draak buiten. Heb haar in het begin met een thiedemann gereden en heb er nu nog een danger bit, dubbelgebroken, maar kan op slot schieten en werkt dan in als stang.
Door steeds in te houden en dan weer de teugels los te laten heb ik uiteindelijk de thiedemann eraf gekregen en het danger bit ben ik nu ook niet meer nodig..
Steeds opnieuw los, los los!!

Dat ze gaat drammen als je achterop raakt kan ik me voorstellen en kun je Karev ook niet echt kwalijk nemen, dat zou bijna ieder paard doen, das instinct..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » wo 15 okt 2008, 04:32

Keer kennismakingsklasse laten lopen, dan leren ze het vanzelf wel af na tig kilometer :D (uitzonderingen daargelaten).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 15 okt 2008, 05:28

ken er nog zo een di e alleen maar vliegen wil als ik met zn weidemaatje een buitenrit maak.
Dat is een draver en die heeft 2 standen, hard en zacht. Eerste keer trok Binky zich er niks van aan, maar nu, hij lviegt net zo hard mee als ie de kans krijgt.

Ik denk idd, zitten zitten en zitten en spelen met de teugels anders gaat ie hangen op het bit en wordt sterk van en jij bekaf
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 15 okt 2008, 07:43

Viv schreef:Keer kennismakingsklasse laten lopen, dan leren ze het vanzelf wel af na tig kilometer :D (uitzonderingen daargelaten).
Oh nou dat mag jij proberen met Sylvy want ik weet me geen raad meer :P.

Sylvyrijd ik in een grote groep op een simpel stangetje (voor de wagen heeft ze een nog scherper liverpool stangetje in en nog reageert ze in de bak super, op haar dubbelbegroken bitje ;)).

Sylvy is 11 en dat is echt een drama in een groep, maar alleen eigenlijk ook. Alleen met Yessie is ze rustig.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 15 okt 2008, 08:23

Hier ook zo'n fanatieke met buitenrijden. Pablo rijd ik buiten alleen op een stang anders niet. In de bak rijd ik m probleemloos bitloos, maar hij vind het buiten veel te leuik :P
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
colunder

Bericht door colunder » wo 15 okt 2008, 09:43

Ik heb Collin buiten ook altijd met Hackemore gereden, was levensgevaarlijk met een bitje.
Zelfs met hackemore kon je hem in het begin amper baas(hij heeft verschillende kinkettingen aan barrels getrokken).
Later kon ik hem met een losse teugel rijden, maar zelfs op zijn 25e vertrouwde ik hem niet met een bitje in het bos.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » wo 15 okt 2008, 09:45

Ik zou zeggen kies voor de pelham. Veiligheid gaat boven alles. Ik heb het ook te lang utigesteld vind ik eigenlijk.
Vond het TE zeg maar omdat te doen, maar zolang je er twee teugels aan doet en je rijdt haar op de bovenste teugel dan is er niets anders dan dat je met je gewone bit rijdt. Uiteraard moet je ketting niet super strak zitten want dan ishet wel al anders.

Aan het ringetje van de hefboom doe je een 2e teugel. En mocht ze een keer vervelend zijn, kun je daar een ligt rukje aan geven zodat ze weet wie de baas is ;)

Geloof me dat het werkt en Nan is ook gewoon te rijden op een bitje buiten hoor maar voro de koude tijden(altijd drukker), het strand en in de groep rijd ik haar lekker veilig met een pelham
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Vera

Bericht door Vera » wo 15 okt 2008, 10:02

sommige paarden hebben dat gewoon. Vera kan ik ook niet fijn mee buiten rijden. Wel als ik met de trailer ergens naar toe ga, maar niet van huis af.
Ik doe dan een martingaal om die ik een gaatje korter heb gegespt, dan kan ik haar aardig onder de duim houden.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 15 okt 2008, 10:12

kan je met een pelham ook een gecombineerde neusriem gebruiken dan? dus met een sperrriem, of moet die er dan af?
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 15 okt 2008, 10:21

Is wel zie vriendelijk om de sperriem er dan af te houden.
Megan

Bericht door Megan » wo 15 okt 2008, 11:00

gezellig, ik stuur je een sms-je

Heb trouwens nog een pelhambit hier hangen. ;) Heb ik in het verleden ook gebruikt heb voor een erg heftige fjord. Was toen ook tijdelijk om buiten gevaarlijke toestanden te voorkomen. Als je idd alleen de hefboom gebruikt wanneer het op dat moment nodig is, en verder voorzichtig rijdt, is het vlgns mij niet schadelijk. Heb later, toen die dramperiode weer over was, gewoon weer met een gebroken trensje gereden.

Je mag hem wel lenen om uit te proberen hoor! Hoef je er niet direct een aan te schaffen.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ingele

Bericht door Ingele » wo 15 okt 2008, 13:21

hmm lastig Tamara, maar veiligheid gaat wel boven alles, dus ik ga met Megan mee, proberen kan geen kwaad.. als je het bit er dan alleen bij pakt als het echt nodig is en verder met los teugeltje, of los comtact rijdt, lijkt het mij geen probleem :)
Suus

Bericht door Suus » vr 17 okt 2008, 11:13

Een kennismaking rijden gaat niet helpen denk ik. Tenminste, mijn brave, goed te rijden Fjord, heeft op de 49 km. in Vaassen gewoon de hele route lopen trekken, drammen, schreeuwen en noem maar op. Ik rijd altijd op een watertrens en een westernhoofdstel, niks te zeggen dus als ie lastig wordt.

Ik vind een ander bit voor nood wel beter, al ga je je grenzen dan verleggen.
Morris, mijn superfjord!
Plaats reactie