Hoesten, help!!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Hoesten, help!!
Dakota hoest al langere tijd, dierenarts is erbij geweest, longen zijn goed, maar zijn luchtweg is geirriteerd.
Dus een hoestdrankje gehad wat helaas niet hielp. Nu heb ik hem een week Ventipulmin of zo iets gegeven, ook geen resultaat.... ook foenegriek helpt weinig.
Hij krijgt kuil dus geen hooi meer, staat overdag buiten en s'nachts binnen met een open bovendeur voor frisselucht.
De dierenarts vermoed dat het chronisch is en dat hij een stofallergie heeft ontwikkeld.....
Wie o wie heeft een wondermiddel wat Dakota van zn hoest kan helpen of in iedergeval verminderen?
Dus een hoestdrankje gehad wat helaas niet hielp. Nu heb ik hem een week Ventipulmin of zo iets gegeven, ook geen resultaat.... ook foenegriek helpt weinig.
Hij krijgt kuil dus geen hooi meer, staat overdag buiten en s'nachts binnen met een open bovendeur voor frisselucht.
De dierenarts vermoed dat het chronisch is en dat hij een stofallergie heeft ontwikkeld.....
Wie o wie heeft een wondermiddel wat Dakota van zn hoest kan helpen of in iedergeval verminderen?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Ik zou hem even laten scopen op de kliniek. Dan weet je gelijk wat. Met luisteren tijdens een visite kunnen ze nooit helemaal de lokatie en de ernst vaststellen van de slijmvorming.
Een flesje Ventipulmin meegeven is wel de allermakkelijkste behandeling. Om vervolgens te concluderen dat het "vermoeden" is dat het chronisch is geworden lijkt mij wel heel erg kort door de bocht als het paard vanbinnen niet is bekeken en niet passend is behandeld.
Foenegriek moet je niet geven, dat onderdrukt alleen de hoestprikkel en heeft geen enkele genezende werking.
Een flesje Ventipulmin meegeven is wel de allermakkelijkste behandeling. Om vervolgens te concluderen dat het "vermoeden" is dat het chronisch is geworden lijkt mij wel heel erg kort door de bocht als het paard vanbinnen niet is bekeken en niet passend is behandeld.
Foenegriek moet je niet geven, dat onderdrukt alleen de hoestprikkel en heeft geen enkele genezende werking.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Hij rochelt niet, het is een droge hoest.
Morgenochtend bel ik de DA voor een afspraak om zijn luchtwegen van binnen te bekijken.
Morgenochtend bel ik de DA voor een afspraak om zijn luchtwegen van binnen te bekijken.
Als het inderdaad chronisch is, is het vermijden van stof het allerbelangrijkste, maar daar ben je volgens mij al mee bezig. Dus liever op zaagsel, dan op stro (liefst hele stal), niet opstrooien en vegen als hij op stal staat, nat hooi en zoveel mogelijk buiten. Om het zeker te weten kan je een longfunctieonderzoek doen en eventueel een longspoeling. Daarbij kunnen ze kijken welke cellen zich in de luchtwegen bevinden en het functieonderzoek dient om te kijken in hoeverre zijn aandoening nog reageert op medicijnen en hoe de elasticiteit van de longen nog is. Maar denk dat het nu nog niet nodig is bij hem, alleen als het uiteindelijk echt niet weggaat.
Een scopie is vaak vooral verhelderend voor het beeld voor de eigenaar. Een diagnose kan je er niet definitief mee stellen, maar wel waarschijnlijker.
Als je dierenarts er echt van uit gaat dat het echt een chronisch stofprobleem is en ventipulmin alleen helpt niet, zouden er een keer een injectie bijgegeven kunnen worden of in heel hardnekkige gevallen prednisolon capsules en eventueel equimucin (slijmoplossers). Samen met de ventipulmin (dan wel op halve dosis). Overigens moet je dan wel weer even gestopt zijn geweest met de ventipulmin (een week), want na 10 dagen werkt het even niet meer omdat het lichaam er aan gewend is.
Een scopie is vaak vooral verhelderend voor het beeld voor de eigenaar. Een diagnose kan je er niet definitief mee stellen, maar wel waarschijnlijker.
Als je dierenarts er echt van uit gaat dat het echt een chronisch stofprobleem is en ventipulmin alleen helpt niet, zouden er een keer een injectie bijgegeven kunnen worden of in heel hardnekkige gevallen prednisolon capsules en eventueel equimucin (slijmoplossers). Samen met de ventipulmin (dan wel op halve dosis). Overigens moet je dan wel weer even gestopt zijn geweest met de ventipulmin (een week), want na 10 dagen werkt het even niet meer omdat het lichaam er aan gewend is.
- nancy imka
Krijgt hij dan geen antibiotica kuurtje? Toen Imka twee jaar geleden hoeste toen kreeg ze een of twee weken antibiotica mee daarna was het wel zo goed als over...
Verder weet ik eigenlijk niet zo veel over hoesten. Weet wel dat mijn moeder onze hond altijd een hoestdrankje gaf gewoon voor mensen. Dit kon ook geen kwaad zei de dierenarts. Ik weet alleen niet meer welke hoestdrank het was. Misschien dat je dit eens kan proberen?
Verder weet ik eigenlijk niet zo veel over hoesten. Weet wel dat mijn moeder onze hond altijd een hoestdrankje gaf gewoon voor mensen. Dit kon ook geen kwaad zei de dierenarts. Ik weet alleen niet meer welke hoestdrank het was. Misschien dat je dit eens kan proberen?
Tjee, wat balen dat hij dat nu al is gaan doen.
Ik vind het ook wel erg kort door de bocht om te zeggen dat het chronisch is.
Bronchofort is idd een middel wat ook voor paarden gebruikt wordt wat je een beetje kunt vergelijken met de bisolvon voor mensen.
Venkel klinkt leuk maar heeft alleen een beetje een verlichtende werking.
Antibiotic heeft niet altijd nut.
Verstandig om toch even verder te gaan kijken.
Arme Dakootje.
Veel sterkte
Ik vind het ook wel erg kort door de bocht om te zeggen dat het chronisch is.
Bronchofort is idd een middel wat ook voor paarden gebruikt wordt wat je een beetje kunt vergelijken met de bisolvon voor mensen.
Venkel klinkt leuk maar heeft alleen een beetje een verlichtende werking.
Antibiotic heeft niet altijd nut.
Verstandig om toch even verder te gaan kijken.
Arme Dakootje.
Veel sterkte
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- nancy imka
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Oke een knol kan ik proberen 
Hij heeft 1,5 maand geleden een verkoudheid gehad en daar ook antibiotica voor gekregen, ik dacht eerst dat hij daar een hoestje aan over had gehouden maar dan zou dat met een goed hoestdrankje toch over moeten gaan.
Gezien het feit dat ik vorige winter ook zo heb lopen tobben met zijn hoest, wil ik toch wat verdere stappen onderenemen.

Hij heeft 1,5 maand geleden een verkoudheid gehad en daar ook antibiotica voor gekregen, ik dacht eerst dat hij daar een hoestje aan over had gehouden maar dan zou dat met een goed hoestdrankje toch over moeten gaan.
Gezien het feit dat ik vorige winter ook zo heb lopen tobben met zijn hoest, wil ik toch wat verdere stappen onderenemen.
Hebben ze je na de antibiotica ook pro-biotica aangeraden? De antibiotica werkt ook de goede dingen tegen, mijn dierenarts adviseert altijd om daarna een pro-bioticakuur te geven zodat de goede dingen in de darmen en slijmvlies weer goed kunnen opbouwen.
Ik zou inderdaad ook laten scopen om een en ander uit te sluiten
.
Ik zou inderdaad ook laten scopen om een en ander uit te sluiten

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Inderdaad ik heb bakken met geld uitgegeven voor drankjes, poedertjes etc. maar niks helpt echt goed.
Volgende week woensdag om 15.15 staat onze afspraak in de kliniek, dus ben erg benieuwd of ze wat kunnen zien aan zn luchtwegen.
Volgende week woensdag om 15.15 staat onze afspraak in de kliniek, dus ben erg benieuwd of ze wat kunnen zien aan zn luchtwegen.
Ik vind zaagsel véél stoffiger dan stro hoor. ik zou zelf absoluut geen zaagsel in de stal willen juist ivm het stof. Wij hebben erg mooi stofvrij stro.DaphneT schreef:Dus liever op zaagsel, dan op stro (liefst hele stal), .
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ik dacht dat vlas ook aardig stofvrij is. Ik hoop dat je volgende week wat wijzer wordt Andrea. Ook vervelend als Dakoot zo blijft kwakkelen met zijn gekuchel.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ik denk dat Daphne krullen bedoelt, die zijn absoluut het minst stoffig, in stro zit veel meer stof. Ook vlas bevat stof maar neutraliseert beter dan stro, als ik vlas in de stal deed zorgde ik ook altijd dat de paarden niet in de stal stonden want je krijgt er echt een stofwolk van.
Morgan!!