hoeveel grams deken...?
hoeveel grams deken...?
San staat nu nog onder haar regendeken (ongevoerd). Ze heeft al een vrij dikke vacht inmiddels. Ik wil haar half november scheren; dan ben ik weer met haar aan het werk na de blessure (tenminste, dat hoop ik...). Dan krijgt ze een 200 grams op. Ik heb ook nog een 360 grams voor de echte winter.
Vanmorgen was het best koud bij ons en ik twijfelde om toch al de 200 op te leggen; maar met die vacht wordt dat toch te warm denk ik. Ze lijkt het niet koud te hebben zo, dus de regendeken voldoet wel.
Maar als ik ze scheer over een paar weekjes, is die 200 dan niet te weinig...?
Hoeveel hebben jullie paarden (al dan niet geschoren) nu op? En hoe gaan jullie het verder doen?
Vanmorgen was het best koud bij ons en ik twijfelde om toch al de 200 op te leggen; maar met die vacht wordt dat toch te warm denk ik. Ze lijkt het niet koud te hebben zo, dus de regendeken voldoet wel.
Maar als ik ze scheer over een paar weekjes, is die 200 dan niet te weinig...?
Hoeveel hebben jullie paarden (al dan niet geschoren) nu op? En hoe gaan jullie het verder doen?
Ik heb ze nu onder regendek staan. Ongevoerd.
De vacht gaat toch wel groeien, daar hoef je geen dikkere deken voor op te leggen.
Ozar heeft nog weinig vacht voor zijn doen nu, maar als ik hem geschoren heb doe ik een 250 grams op. En als het kouder wordt een 350.
De vacht gaat toch wel groeien, daar hoef je geen dikkere deken voor op te leggen.
Ozar heeft nog weinig vacht voor zijn doen nu, maar als ik hem geschoren heb doe ik een 250 grams op. En als het kouder wordt een 350.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Olaf heeft nu even geen deken op, de dekens worden nu gewassen en volgende week krijgt hij zijn ongevoerde regendeken op. Als hij geschoren is krijgt hij een 200 grams op. Als het kouder wordt krijgt hij een dikkere deken op.
Olaf heeft het snel warm, als het zonnetje schijnt staat hij al snel te zweten onder een deken.
Olaf heeft het snel warm, als het zonnetje schijnt staat hij al snel te zweten onder een deken.
Het is natuurlijk per paard verschillend, maar een niet geschoren Fjord hoeft nu echt geen deken op! Tenminste niet voor de kou. een ongevoerde regendeken kan natuurlijk. Geschoren is 200 gram prima en als het kouder wordt 300 of 400.
Weet je dat voor paarden een temperatuur tussen -5 en 15 graden de ideale temperatuur is? Dus koud hebben ze het (over het algemeen) niet snel.
Weet je dat voor paarden een temperatuur tussen -5 en 15 graden de ideale temperatuur is? Dus koud hebben ze het (over het algemeen) niet snel.
Morris, mijn superfjord!
- Ilonka
Ilonk staat geschoren (helemaal) nu onder een ongevoerde regendeken en een Boett. Van de winter krijgt ze als ze helemaal geschoren is en het regent een Bucas Turnout Light (dus met fleecevoering), nog nooit meer opgehad. Half geschoren, dekenmodel, staat ze zelfs zonder deken buiten in de winter zolang het maar niet regent, en ja ze staat 24/7 buiten.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
- Cindy+Uniek
ik heb uniek maandag geschoren en onder 200 gram gezet (daarvoor had ze niks op en staat nu nog 24/7 buiten)
ik scheer benen trouwens niet dus dan houdt ze iig nog wel iets warmte vast.... het hangt er ook vanaf hoe koud het half november is.... als het dan al vriest en je scheert denk ik dan 200 te weinig is...
ik scheer benen trouwens niet dus dan houdt ze iig nog wel iets warmte vast.... het hangt er ook vanaf hoe koud het half november is.... als het dan al vriest en je scheert denk ik dan 200 te weinig is...
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
- Ilonka
Oh maar je kan natuurlijk ook gewoon twee dekens op doen ipv één dikkere toch? Ik heb wel eens als Ilonk het koud had (Nat geworden op haar geschoren vacht) een fleece onder haar Bucas gedaan, of een badstof.)
Ilonk heeft net als Uniek nog wel haar op benen (en het halve hoofd) bij een paard dat 24/7 buiten staat vind ik dat wel een must.
Ilonk heeft net als Uniek nog wel haar op benen (en het halve hoofd) bij een paard dat 24/7 buiten staat vind ik dat wel een must.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
- Cindy+Uniek
ja idd heeft uniek ook ja die staat dan wel 's nachts op stal binnenkort, maar overdag wel buiten ja!Ilonka schreef:Oh maar je kan natuurlijk ook gewoon twee dekens op doen ipv één dikkere toch? Ik heb wel eens als Ilonk het koud had (Nat geworden op haar geschoren vacht) een fleece onder haar Bucas gedaan, of een badstof.)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
- Patricia (Belle)