Grasbrok

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ootje

Grasbrok

Bericht door Ootje » za 20 sep 2008, 19:00

Wie heeft ervaring met grasbrok?
Hoe vaak voer je het, hoe veel en kan het in plaats van hooi/kuil?
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 20 sep 2008, 21:51

Wij voeren grasbrok.
We voeren het altijd droog, daar moeten veel paarden wel even aan wennen. Die vinden het een beetje vreemd en eten het eerst aarzelend.
Verder krijgen ze hier vaak een krappe tot een volle 1 kiloschep grasbrok en verder gewoon hooi of kuil. De grasbrok is zeg maar vervangend voor krachtvoer, voor de paarden die dit eigenlijk niet nodig hebben. Ze krijgen hier twee keer daags een schep.
Geluk is de vrucht van intens werk
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 20 sep 2008, 22:23

intressant topic, is dit dan zeg maar ook dekkend voor alle vitamines en mineralen?

Ik ben nog altijd aan het rondneuzen voor voer waar ze toch wat meer van op kunnen en ze niet te vet van worden want ik haal het nooit wat op het advies staat om te voeren. Ik voer veel minder en ze groeit gewoon dicht
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Viv

Bericht door Viv » zo 21 sep 2008, 05:07

Tjo kreeg grasbrok naast dr sportbrok en hooi om aan te komen. Kreeg een halve schep per dag. Gewoon droog. IPV hooi/kuil zou ik zelf niet doen, dan mis je toch teveel structuur in de darmen.

Nance, grasbrok zou ik niet voeren als ze niet aan mag komen. Kun je beter pavokoeken gebruiken.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » zo 21 sep 2008, 08:00

Alco krijgt de grasmix van den Hartog en daar zit grasbrok bij in.

Ik voer het ook naast zijn musli en brokken en hooi.

Ik ben er erg over tevreden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 21 sep 2008, 08:04

We hebben hier wel mineralenblok er bij hangen. Afhankelijk van de graskwaliteit dekt het de behoefte. Hier is de grasbrok momenteel van lang laten groeien september-gras.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ootje

Bericht door Ootje » ma 22 sep 2008, 16:32

Bedankt voor de reacties.
We hebben op de manege een partij grasbrok, maar ik zal nog wel zien of ik het aan Odette ga voeren.
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » ma 22 sep 2008, 18:43

Grasbrok moet toch met water aangelengd worden :? althans dat is met de grasbrok die ik Fee geef het geval.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 22 sep 2008, 19:58

Viv schreef:Tjo kreeg grasbrok naast dr sportbrok en hooi om aan te komen. Kreeg een halve schep per dag. Gewoon droog. IPV hooi/kuil zou ik zelf niet doen, dan mis je toch teveel structuur in de darmen.

Nance, grasbrok zou ik niet voeren als ze niet aan mag komen. Kun je beter pavokoeken gebruiken.
Oh ok, jammer dacht misschien kan ze hier iets meer van eten zonder dik te worden...

Ik voer al een hele tijd die pavo koeken en sinds een korte tijd muslie.

Wat mijn andere paardje wel altijd kreeg was pulp en dat moest je wel aanmengen met water. Dat kreeg ze savonds en dan maakte je de volgende portie al weer klaar voor smorgens.
Maar grasbrok lijkt mij niet dat dat aangemengt moet worden. Volgens mij werd dat daar nml ook aan de schapen bij gevoerd
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Viv

Bericht door Viv » di 23 sep 2008, 03:59

Jet&Erna schreef:Grasbrok moet toch met water aangelengd worden :? althans dat is met de grasbrok die ik Fee geef het geval.
Nee dat is pulpbrok wat aangelengd moet worden. Grasbrok kun je gewoon droog voeren.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » di 23 sep 2008, 17:20

Viv schreef:
Jet&Erna schreef:Grasbrok moet toch met water aangelengd worden :? althans dat is met de grasbrok die ik Fee geef het geval.
Nee dat is pulpbrok wat aangelengd moet worden. Grasbrok kun je gewoon droog voeren.
dan ben ik daarmee in de war O:)
als je het verloren bent
...'

Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 23 sep 2008, 18:24

Ik heb de grasbrok die ik vroeger voerde ook altijd geweekt. Het werd wel 3x zoveel met water erbij!
En Jamie heeft ook een keer slokdarmverstopping gehad van droge grasbrok. Durf dat dus niet zomaar te geven droog.

@ Nancy: waarom wil je je fjord dan graag zoveel geven als ze toch dichtgroeit?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 23 sep 2008, 19:57

Jeempie schreef:Ik heb de grasbrok die ik vroeger voerde ook altijd geweekt. Het werd wel 3x zoveel met water erbij!
En Jamie heeft ook een keer slokdarmverstopping gehad van droge grasbrok. Durf dat dus niet zomaar te geven droog.

@ Nancy: waarom wil je je fjord dan graag zoveel geven als ze toch dichtgroeit?
Nou omdat ze met nog een paard staat die wel heel veel krijgt en dan staat zij altijd zo zielig te kijken vandaar dat ik iets zoek waar ze wel wat meer van kan eten zonder dat het meteen een dikmaker is. Want die pavokoek is een hap en het is op. Ze staan bij ons ook niet op stal dus ze staat dan echt heel zielig erbij van dat zij niks heeft.
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Vera

Bericht door Vera » wo 24 sep 2008, 11:40

Bella schreef:Wij voeren grasbrok.
We voeren het altijd droog, daar moeten veel paarden wel even aan wennen. Die vinden het een beetje vreemd en eten het eerst aarzelend.
Verder krijgen ze hier vaak een krappe tot een volle 1 kiloschep grasbrok en verder gewoon hooi of kuil. De grasbrok is zeg maar vervangend voor krachtvoer, voor de paarden die dit eigenlijk niet nodig hebben. Ze krijgen hier twee keer daags een schep.
ik wilde al gelijk reageren toen je schreef: grasbrok vervangend voer voor krachtvoer, maar bij verder lezen snapte ik hem! :D

wij geven ongeveer een halve schep tussen de middag als ektraatje in de periode dat ze niet in het gras komen.
Maar ondanks dat het ruw voer is kun je het hooi/kuil/lucerne er niet mee vervangen, dat hebben ze gewoon ook nodig, maar je kan wel iets minder voeren als je grasbrok bij geeft.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 24 sep 2008, 12:42

Hoi Nancy, je zou haar dan ook een plak stro bij kunnen voeren...
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 24 sep 2008, 13:10

Tja, zielig kijken is voor ons sneu, maar voor paarden werkt dat toch wel anders hoor. Plakje stro is idd een goede oplossing of er gewoon niet naar kijken.
Er lopen namelijk onvoorstelbaar veel (huis)dieren in nederland rond met ongezond overgewicht omdat ze zo goed zielig kunnen kijken!
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 24 sep 2008, 14:24

Naisven schreef:Hoi Nancy, je zou haar dan ook een plak stro bij kunnen voeren...
Stro hoeft ze toch niet, het gaat haar puur om wat er in die witte voerbakjes aan komt... :D
Het is ook niet dat ik hard op zoek ben om iets te kunnen geven waar ik meer van kan voeren waar minder voedingswaarde in zit. Maar als ik het vinden kan zou ik het wel willen overwegen om te kijken hoe ze daar op reageerd zodat ze ook een iets vollere bak krijgt. Momenteel krijgt ze veel groente "afval" wat wij hier over hebben erbij vind ze heerlijk dus wat dat betreft krijgt ze nu al iets meer bij
Tja, zielig kijken is voor ons sneu, maar voor paarden werkt dat toch wel anders hoor. Plakje stro is idd een goede oplossing of er gewoon niet naar kijken.
Er lopen namelijk onvoorstelbaar veel (huis)dieren in nederland rond met ongezond overgewicht omdat ze zo goed zielig kunnen kijken!
Imka is momenteel ook niet te dik nu ( *o/* )
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Mieke

Bericht door Mieke » wo 24 sep 2008, 14:43

Jeempie schreef:Ik heb de grasbrok die ik vroeger voerde ook altijd geweekt. Het werd wel 3x zoveel met water erbij!
grasbrok hier word wel iets voller met water erbij, maar niet 3x zoveel.

Toen ik er op school over vertelde wat we het droog voerden werd ik met grote ogen aangestaard ;) bart voert het al tientallen jaren en heeft er nog nooit last mee gehad..
Ctje :)
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » wo 24 sep 2008, 17:33

Waarom geef je gewoon niet wortels erbij als extraatje. Een 20 kilozak wortels kost 2.75 en ze heeft wat te knabbelen!
als je het verloren bent
...'

nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 24 sep 2008, 20:23

Jet&Erna schreef:Waarom geef je gewoon niet wortels erbij als extraatje. Een 20 kilozak wortels kost 2.75 en ze heeft wat te knabbelen!
Kan ik voorlopig even niet tillen en aangezien ik ook niet mag autorijden is dit niet te halen iedere week vandaar ;)

Maar goed verder op de grasbrok, weet nu dat dit niks voor ons is.
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie