Mijn vriendin heeft de laatste tijd echt super pech met haar paarden, het begon met een Andalusiër die ze heeft willen "redden". Op zich niets mis met het paardje, maar het ging niet met Pjaf (de fjord). De Andalusiër kon absoluut niet met de vrijheid omgaan die ze had op de wei. Gelukkig is ze wel bij een goed huis terecht gekomen via bokt en gaat het super met deze merrie.
Toen kocht Anja een schimmelruin (kruising kwpn-er), dit leek heel goed te gaan, alleen ze kreeg totaal geen band met hem. Hij kleefde aan Pjaf en heeft zelfs haar staart half weggevreten, maar mensen waren rare wezens en die liep je gewoon omver. Met rijden kon Anja geen vertrouwen bij hem winnen, wij zeiden weleens dat het wel leek alsof hij autistisch was. Nadat hij de herderpup een gebroken poot had bezorgt en met rijden steeds idiotere bokkensprongen ging maken was het voor haar gedaan. En dan hebben we het nog niet over het mollen van de stal, over het prikkeldraad heenspringen wat ruim een meer hoog stond en het omverlopen van de moeder van Anja als die kwam voeren.
Toen vond ze een Friese merrie, een schat van een dier, superbraaf met rijden, super lief naar Pjaf. Gewoon het perfecte paardje, achteraf stom van Anja dat ze haar niet heeft laten keuren, maarja ze kon de schimmelruin op de fries inruilen en was op slag verliefd op de merrie. Ze heeft daar in de bak gereden, daarna nog buiten en dat ging allemaal perfect.
Het ging ook hartstikke goed met rijden met de fjorden, dus eindelijk had anja haar droompaardje gevonden.
Totdat ik eens in de wei van haar was en eens goed naar die Fries keek en vond dat haar knieën nogal erg ver naar buiten kwamen. Ik heb Anja hierop geattendeerd en die heeft de DA erbij gehaald. Ze zou losse knieën hebben, dat is een friezenkwaal en dat had die fries die ik een paar jaar terug had ook.
De ene dierenarts zei dit, de andere zei dat, de vorige eigenaar was niet aanspreekbaar (lees hij kwakte de hoorn op de haak als Anja belde). Via via hoorde ze dat de fries al eerder is afgekeurd bij een verkoopkeuring op een gebroken rib. Dit had Anja wel gezien, maar die verkoper vertelde dat het een kneuzing was van een partijtje dollen in de wei. Gelukkig heeft ze een rechtsbijstandverzekering en die wil voor haar aan de slag gaan, zodat ze haar geld terugkrijgt. Want er staat nu een duur paard op de wei en ze kan er niets mee.

Er is ook een fysio bij geweest en die zei dat het een kwestie was van spierentraining en dat ze dan over ong. 1,5 jaar een super paardje zou hebben. Maar het lag er wel aan of de botten beschadigd waren, ze raadde Anja aan om foto's te laten maken.
Gistermorgen is ze naar de DA gegaan voor foto's (een andere dan haar eigen) en deze heeft niet eens foto's gemaakt, want volgens hem heeft de Fries dus Ataxie. Hij kon prikken op haar billen wat hij wilde, de fries reageerde niet. Ook kon hij zo de achterbenen onder haar uit trekken.
En nou komt mijn vraag, sorry dat de inleiding wat langer is. Ze kan nog wel zelf mesten en urineren, maar ze mag absoluut geen veulen meer krijgen en ook nooit meer bereden worden. Kan dit erger worden? Dus dat ze valt en niet meer op kan staan? Stel dat ze ingeslapen moet worden en de rechtzaak loopt nog? Heeft iemand ervaring met dit soort dingen?