Wanneer krachtvoer bij gaan voeren
- nancy imka
Wanneer krachtvoer bij gaan voeren
Hallo,
Ik heb Imka nu voor het eerst sinds ik dr heb helemaal buiten staan. Ze kan wel een stalletje in maar dat is niet erg warm ofzo binnen (geen binnenbox). Ze staat nu nog 24/7 in het land en krijgt al een behoorlijk dik vachtje! Ik geef haar al vanaf vroeg in het voorjaar een pavo koek per dag. Maar nu vroeg ik mij af wanneer ik een beetje moet gaan denken aan krachtvoer?
Ze rijdt gemiddeld drie keer per week zeker! Verder krijgt ze dus een pavo koek met kerabol erover heen (is een soort biotine met nog meer erdoorheen voor dr hoeven) en wat oud brood. Normaal gaf ik haar altijd krachtvoer tegen de tijd dat ze op stal gingen. En dat was al in september de nachten om het zo af te bouwen. Maar nu blijft ze natuurlijk gewoon op het land staan, tot het echt te nat word dan komt ze in de paddock te staan. Nu kan ze ook altijd in en uit het stalletje dus in princiepe veranderd er daar verder niks aan. Zodra ze niet meer genoeg hebben aan het gras hebben we hooi maar wanneer zou ik dan kunnen gaan starten met wat krachtvoer. Ik geef altijd muslie dus dat is ook niet zo energiek als bix neem ik aan.
Ze valt nu nog niet in of af dus er zit nog wel genoeg in het gras.
Maar wanneer zouden jullie ongeveer starten ermee? Imka is trouwens ook al 20 vandaar dat ik haar ook niet erg terug wil laten vallen in gewicht. Heb al vaker gezien dat oudere paardjes moeilijk weer iets voller te krijgen zijn. Maar wil ook niet te veel voeren ivm de hoefbevangenheid wat ze al een aantal keren geweest is.
Ik heb Imka nu voor het eerst sinds ik dr heb helemaal buiten staan. Ze kan wel een stalletje in maar dat is niet erg warm ofzo binnen (geen binnenbox). Ze staat nu nog 24/7 in het land en krijgt al een behoorlijk dik vachtje! Ik geef haar al vanaf vroeg in het voorjaar een pavo koek per dag. Maar nu vroeg ik mij af wanneer ik een beetje moet gaan denken aan krachtvoer?
Ze rijdt gemiddeld drie keer per week zeker! Verder krijgt ze dus een pavo koek met kerabol erover heen (is een soort biotine met nog meer erdoorheen voor dr hoeven) en wat oud brood. Normaal gaf ik haar altijd krachtvoer tegen de tijd dat ze op stal gingen. En dat was al in september de nachten om het zo af te bouwen. Maar nu blijft ze natuurlijk gewoon op het land staan, tot het echt te nat word dan komt ze in de paddock te staan. Nu kan ze ook altijd in en uit het stalletje dus in princiepe veranderd er daar verder niks aan. Zodra ze niet meer genoeg hebben aan het gras hebben we hooi maar wanneer zou ik dan kunnen gaan starten met wat krachtvoer. Ik geef altijd muslie dus dat is ook niet zo energiek als bix neem ik aan.
Ze valt nu nog niet in of af dus er zit nog wel genoeg in het gras.
Maar wanneer zouden jullie ongeveer starten ermee? Imka is trouwens ook al 20 vandaar dat ik haar ook niet erg terug wil laten vallen in gewicht. Heb al vaker gezien dat oudere paardjes moeilijk weer iets voller te krijgen zijn. Maar wil ook niet te veel voeren ivm de hoefbevangenheid wat ze al een aantal keren geweest is.
Het hangt er wel een beetje vanaf welke muesli je geeft of er minder energie in zit dan in biks en natuurlijk ook wat voor biks je geeft. Veel muesli's zit meer in dan in de basisbrok qua energie. Maar je hebt zoveel verschillende soorten muesli's dat ik er geen zinnig woord over kan zeggen
. Ik zou bij gaan voeren als je merkt dat ze terugvalt in energie bij het rijden, dan heeft ze blijkbaar een extra nodig. Cratos krijgt bij ons anderhalve schep muesli per dag en Ros eigenlijk alleen een halfje na het rijden. Wij hebben muesli met haver zonder toegevoegde "rommel", maar wij voeren sinds twee maanden muesli die rechtstreeks van een molenaar uit Duitsland komt. Die man maakt het zelf. Muesli wordt over het algemeen beter door het lichaam verwerkt dan biks.

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
- nancy imka
Ja ok, dus echt gewoon beginnen als ze terug valt en niet alvast ter "ondersteuning" zodat ze niet gaat terug vallen.
Ik zit een beetje in mn hoofd met deze vraag omdat ik straks natuurlijk weer geopereerd ga worden en ik nu alles wil regelen en klaar zetten voor straks. Niet dat mn vriendin naast dat ze op Imka moet letten ook nog eens voer enz moet gaan halen.
Ik heb vorig jaar pavo natures gegeven. Ik geef eigenlijk al een hele tijd geen bix meer. Muslie lijkt mij nml veel lekkerder voor een paard. En ik heb er maar een en zoveel eet ze niet dus de kosten zijn het niet
Ik zit een beetje in mn hoofd met deze vraag omdat ik straks natuurlijk weer geopereerd ga worden en ik nu alles wil regelen en klaar zetten voor straks. Niet dat mn vriendin naast dat ze op Imka moet letten ook nog eens voer enz moet gaan halen.
Ik heb vorig jaar pavo natures gegeven. Ik geef eigenlijk al een hele tijd geen bix meer. Muslie lijkt mij nml veel lekkerder voor een paard. En ik heb er maar een en zoveel eet ze niet dus de kosten zijn het niet

Imka krijgt helemaal niks na het rijden. En ze zal ook niet snel aangeven of ze moe is ofzo. Het paard van mn vriendin (ook een trekpaard) krijgt net als Cratos ook de hele zomer al bij gevoerd. Die staat nu op een halve schep muslie. Maar die doet dan ook helemaal niks verderIk zou bij gaan voeren als je merkt dat ze terugvalt in energie bij het rijden, dan heeft ze blijkbaar een extra nodig. Cratos krijgt bij ons anderhalve schep muesli per dag en Ros eigenlijk alleen een halfje na het rijden.
- nancy imka
Imka heeft vandaag voor ruim 8 dagen tegelijkertijd pavokoeken opVera schreef:pavo koeken zijn toch prima? ik neem aan dat je ook hooi gaat voeren als het gras op is, dat is belangrijker dan krachtvoer. (in die koeken zitten alle vitaminen al)

Ze had onze nieuwe kasten dus weten open te maken en heeft de hele doos aan stukken gescheurt en alle koeken heerlijk opgepeuzeld.

Buiten dat het nooit gezond kan zijn moet ik nu ook nog eens heel snel nieuwe gaan halen want dit is het enige wat ze bij krijgt. Ik hoop maar dat ze de buit met zn 2e hebben gedeeld....
Bij de dierenarts zeiden ze dat het niet zo heel veel kwaad kon. Dus dat hoop ik dan maar. Vanavond stond ze er in ieder geval fit bij

Maar goed Imka vond dus duidelijk dat ze toe was aan iets meer krachtvoer