Veulenhalster (ongeduldig typje)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ivonne

Veulenhalster (ongeduldig typje)

Bericht door Ivonne » ma 25 aug 2008, 08:37

Ik weet het, ben overal enorm vroeg mee, maar zit er ook helemaal vol van, dat we, als alles goed gaat, volgend jaar een veulentje krijgen.
Ik heb op de keuring eens rondgekeken wat voor halster die veulens allemaal omhadden. Nou zijn dit natuurlijk al veulens van een paar week of maand oud.
Maar wat voor halster koop je nou voor een pasgeboren fjordenveulen? Is dat een speciale maat of gewoon die wij ook voor de jonge KWPN-veulens hebben?

Ik ga morgen nl naar een ruitersportzaak Cowboy Magic kopen en ben bang als ik een mooi veulenhalster zie, ik de verleiding niet kan weerstaan, ookal duurt het nog 9 maand..........
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 25 aug 2008, 09:07

ik had ook al vroeg veulenhalsters :D
op internet gezien een baby-blauwe en een zacht-roze (want ik wist natuurlijk niet wat het werd :D)

die bleken veel te groot, maar denk dat ze dat voor ieder veulen waren....

ik ben gewoon naar een ruitersportzaak geweest en heb een kleinere gehaald.... gewoon veulenhalster.....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 25 aug 2008, 10:02

wij hebben van die veulenhalsters die je op alle plaatsen kunt verstellen. Ik ben niet zo happig op al die gespen, maar heb alleen in het begin het halster de hele dag buiten aan gelaten.
Nu krijgt ze het halster alleen aan met het naar buiten zetten, binnen halen, poetsen ed.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 25 aug 2008, 10:19

Een gewoon veulenhalster, die is inderdaad op alle plaatsen verstelbaar. Bovendien ben ik er niet voor dat een veulen met een halster in de wei staat, veel te gevaarlijk en het is niet lekker als ze met die gesp die op de neus zit in mams uier zitten te drukken als ze drinken. Bij Dakoot ging het alleen om als hij uit de wei werd gehaald met Ving, of er naar toe. Zo leren ze ook wennen aan het aan en uit doen van een halster.

Maarre niet raar hoor Ivonne, ik had ook al een veulenhalster toen Ving rond de 3 maanden drachtig was, leuk toch een beetje voorpret alvast!!
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Daphne

Bericht door Daphne » ma 25 aug 2008, 12:15

Idd gewoon een veulenhalstertje :j

Bij Djimm

Afbeelding

Die kun je mooi aan alle kanten verstellen, en dat bleek wel nodig ook! Wat groeien die hoofden snel zeg! Met 6 a 7 maanden heb ik hem ook een ponyhalster omgedaan omdat deze echt te strak zat :D

Maar veel plezier met het uitzoeken, altijd leuk die voorpret!
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 25 aug 2008, 13:38

Ik ga hem/haar ook niet met halster om in de wei zetten hoor, hou ik ook niet van. Maar ik wil hem/haar wel vanaf het begin wennen aan het om en af doen van het halster en meelopen aan een touw. Wij hebben hier de stallen zo dat ik 's morgens de deuren open kan gooien en ze staan in de wei. Maar dat gebeurt bij die boer waar ik werkte ook vaak, dat de veulens de eerste weken los meegaan de wei in en dat ze dan nog aan een halster moeten wennen. Ik vind dat veel lastiger.
Op de keuring in Onstwedde zag je veel verschil in veulens. Er was 1 poppie die was zó lief en makkelijk. Mams was in de ring en er stond een kind mee buiten de ring, hij liep er wat mee heen en weer. Dat beestje deed niks, heel relaxed. Die was duidleijk goed gewend even bij mama weg te zijn en liep zo lief mee. Er was ook een veulen die aan zijn moeder vastgebonden zat. Mams de ring in, veulen met de handrem erop erachteraan, haha.
Baranna 13-5-2006

Jilly

Bericht door Jilly » ma 25 aug 2008, 15:36

Wij hebben ook altijd halstertjes die je overal kan verstellen, dat is echt nodig op een bepaald moment :D

Gisteren hier toch maar besloten dat Jara haar halster echt niet meer omkan en over moet op ponymaat (is nu 4 mnd) :=
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 25 aug 2008, 15:49

ik heb al jaren (15/18 jaar) een veulenhalstertje wat je met een gesp kunt verstellen. Geen gaatjes in het halster, maar echt het schuifmodel.

Passen zowel de volwassen shetten, de pasgeboren shetlandveulens en ook de fjordenveulens tot een maand of 3.

Is al echt een oudje, maar echt goud waard. Gesp zit ook aan de onderkant van de neusriem dus prikken doen ze moeders sowieso niet.

Met dit halster durf ik ze wel eventjes op de weide te laten staan, maar met de veulenhalsters die je tegenwoordig vaak ziet durf ik dat ook niet.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Esther

Bericht door Esther » di 26 aug 2008, 03:17

Er zijn toch ook wel veuelnhalsters te koop die te groot zijn voor het koppie. Ik begin vaak met een HH, die passen wel..
Voor de keuring past een HH ook nog wel, maar daar heb ik een leren halstertje voor en dat is al niet meer de kleinste..

edit: Je moet ze trouwens bij een HH halstertje nooit aan het ringetje vastzetten of mee laten lopen o.i.d. die is er namelijk zo maar af, zijn niet dicht gelast.. Ik maak het touw altijd gewoon aan het bandje vast..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 26 aug 2008, 06:51

Met HH bedoel je neem ik aan Harry'sHorse? Daar ben ik sowieso wel fan van. Die tip van het ringetje ga ik gebruiken, thanks! Valt me idd op dat áls een veulenhalster kapot is, het altijd om het ringetje gaat.
HH heeft ook halster met zo'n schuifje ipv een echte gesp?
Zijn er binnenkort nog leuke paardenbeurzen ;) met een héleboel kraampjes om lekker te snuisteren?
Baranna 13-5-2006

Annemarie

Bericht door Annemarie » di 26 aug 2008, 06:54

Lovemischa schreef:Met HH bedoel je neem ik aan Harry'sHorse? Daar ben ik sowieso wel fan van. Die tip van het ringetje ga ik gebruiken, thanks! Valt me idd op dat áls een veulenhalster kapot is, het altijd om het ringetje gaat.
HH heeft ook halster met zo'n schuifje ipv een echte gesp?
Zijn er binnenkort nog leuke paardenbeurzen ;) met een héleboel kraampjes om lekker te snuisteren?
Horse Event in Deurne is straks nog. Veel te zien en te koop. Tenminste wel toen ik er was :)ddd .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 26 aug 2008, 06:58

wanneer? Hoever is Deurne vanaf ons? je hebt natuurlijk de Zuidlaardermarkt ook in Oktober, daar is ook wel redelijk veel paardespul en niet duur.
Baranna 13-5-2006

jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » di 26 aug 2008, 10:48

Ik had voor Arisca een lederen halstertje gekocht!
Die was op 2 plaatsen verstelbaar dus heb het halstertje heel lang kunnen gebruiken en bleef erg mooi en was super sterk!
Ik heb 'm nu nog, en hangt in de stal doet me herinneren aan Aris als klein schattig veulentje! :D
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Plaats reactie