vraagje aan merrie houders
vraagje aan merrie houders
zouden jullie er bezwaar tegen hebben als jullie hengstige merrie in de wei 'gedekt 'zou worden door een ruin?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Cindy+Uniek
Nee die springen er alleen maar op. Die "dekken "niet echt. Ze kunnen weleens blijven hangen maar dekken niet echt.Tamara schreef:ja daar had ik nog niet aan gedacht viv. (mischien heel dom gedacht, maar gaat de leuter er ook echt in als een ruin dekt, of springt ie er alleen bovenop?)
Zelf zou ik het niet prettig vinden als het vaak zou gebeuren. Zo een keer erop springen kan niet veel kwaad.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dat hangt helemaal van de ruin af. Sommige doen dat wel en andere springen alleen maar wat. Daarvoor zou je het zelf eens moeten zien. Nisko liep vorig jaar ook bij een ruin in die dekte. Er liep nog een merrie bij in, maar Nisko was zijn favo. Maarja, die drong zich ook nogal eeeeh op als ze hengstig was. Of hij er ook echt in ging heb ik niet kunnen zien. Ik was er niet echt blij mee, en dan vooral om de reden die Vivian zegt. Ruinen kunnen een merrie wel vies maken van binnen. Maar ik heb aan Nisko verder nooit wat bijzonders kunnen ontdekken behalve extreme hengstigheidTamara schreef:ja daar had ik nog niet aan gedacht viv. (mischien heel dom gedacht, maar gaat de leuter er ook echt in als een ruin dekt, of springt ie er alleen bovenop?)

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Dat zijn dan wel de echt volhouders, de meeste ruinen springen wel maar kunnen verder niet veel uitrichten.Annemarie schreef:Dat hangt helemaal van de ruin af. Sommige doen dat wel en andere springen alleen maar wat. Daarvoor zou je het zelf eens moeten zien. Nisko liep vorig jaar ook bij een ruin in die dekte. Er liep nog een merrie bij in, maar Nisko was zijn favo. Maarja, die drong zich ook nogal eeeeh op als ze hengstig was. Of hij er ook echt in ging heb ik niet kunnen zien. Ik was er niet echt blij mee, en dan vooral om de reden die Vivian zegt. Ruinen kunnen een merrie wel vies maken van binnen. Maar ik heb aan Nisko verder nooit wat bijzonders kunnen ontdekken behalve extreme hengstigheidTamara schreef:ja daar had ik nog niet aan gedacht viv. (mischien heel dom gedacht, maar gaat de leuter er ook echt in als een ruin dekt, of springt ie er alleen bovenop?).
Maar het is wel heel erg vervelend als je daar je paard bij hebt lopen.
Zeker is een infectiegevaar aanwezig.
Een overweging is om je merrie een dag of 10 even alleen of met wat merrie's te zetten.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Jouke doet het ook bij Alies. Zodra ik haar hengstig zie haal ik ze een weekje uit elkaar. Jouke is gewoon te groot/zwaar en ze maken haar toch vies van achteren. Nu heeft hij het afgelopen hengstigheid niet gedaan dus konden ze bij elkaar blijven. Als iemand het van stal ziet geeft ze altijd ff een gil.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
In de tijd dat Erna in een groep buiten was werd ze niet alleen door een ruin 'gedekt' maar ook verschillende hengstige merries probeerden het. Hetzelfde wat je ziet bij tochtige koeien.
Het probleem was dat Erna door de vele bestijgingen een wervel knel is komen te zitten. Uiteindelijk wel goed gekomen maar ik zou toch oppassen met zoiets.
Het probleem was dat Erna door de vele bestijgingen een wervel knel is komen te zitten. Uiteindelijk wel goed gekomen maar ik zou toch oppassen met zoiets.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
als je het verloren bent...'
Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
- margalorenz
Wij hadden op stal een ruin die dekte. Hij ging er ook echt in. Zijn geslachtsdeel (wat zeg ik dat toch netjes) werd niet schoongemaakt door de eigenaar en ik was wel wat bang voor ontstekingen bij mijn merrie en was er echt niet blij mee. op een gegeven moment begon een andere ruin uit de groep het gedrag over te nemen en begon ook te dekken. Deze ruin had ijzers en beet behoorlijk hard tijdens " de daad". Er kregen wat merries beschadigingen en toen hebben we toch maar besloten dat de ruinen en merries niet meer bij elkaar mochten. Bij ons is er nu een afscheiding gemaakt in de wei, maar ze kunnen wel over de lijn aan elkaar snuffelen en knabbelen enz. Dit was voor iedereen een fijne oplossing.
Dat wil ik absoluut niet bij mijn merrie's! 

Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Ik zou er als ik een merrie had ook niet blij mee zijn als het zou gebeuren denk ik. Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik de leuters van mijn ruintjs ook nooit schoonmaak. Ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
Op de manege waar ik eerst stond, was ook een ruin die dat deed. Maar hij bleef ook doorgaan en deze merries hadden wel altijd wondjes. Voor straf mocht hij ook niet meer bij de paarden in de grote wei en werd hij dus met een andere 'stoute'ruin apart in de bak gezet.
Ik zou er ook niet blij mee zijn, hoor.
Ik zou er ook niet blij mee zijn, hoor.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ik heb hier een shireruin in pension gehad die zeer gecharmeerd was van Minerva, een kleine fjordenmerrie van 1.38 m en haar steeds wilde bespringen tijdens haar hengstigheid
......Dit vond ik geen succes.
Heb de shire even in een ruinengroep gezet en het jaar daarop was er totaal geen belangstelling meer van de shire voor Minerva
. De nieuwegheid was er duidelijk af.

Heb de shire even in een ruinengroep gezet en het jaar daarop was er totaal geen belangstelling meer van de shire voor Minerva

Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
ze staat bij 2 kwpn'ers in de wei, een oude bok van 22, en een jonkie van 7. beide rond de 1.70 schat ik. Ze springen er niet constant op, maar hebben het wel beide geprobeerd. Viel me vanmiddag ook op dat ze aardig onrustig zijn als karev hengstig is. De 7 jarige mag niet van de 22 jarige bij karev komen,en jaagt hem steeds weg. Karev staat er peisend en kauwend, met de achterbenen wijd tussen..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Moet je die leuter schoonmaken? Hoe doe je dat?
Heb dr nooit aan gepraktiseerd om dat te doen. Maar zou het ook niet geweldig vinden als mijn merrie steeds bestegen wordt door een ruin.
Vindt het bij de kippen al zielig met een overactieve haan, paardjes zijn toch wat groter
Heb dr nooit aan gepraktiseerd om dat te doen. Maar zou het ook niet geweldig vinden als mijn merrie steeds bestegen wordt door een ruin.
Vindt het bij de kippen al zielig met een overactieve haan, paardjes zijn toch wat groter
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
truus1970 schreef:Moet je die leuter schoonmaken? Hoe doe je dat?

Maar je hoeft echt niet elke week te gaan boenen en ik zou zeker niet aan de slag gaan met zeep of baby/oliedoekjes oid. Daar wordt 't alleen maar erger van. Je kunt evt plastic handschoentjes aandoen en dan met lauw water en een spons of oud washandje voorzichtig schoonmaken. Sommige ruinen vinden het zelfs helemaal niet erg als je de koude waterspuit erop zet

Zico's geval zelf is vrij schoon maar de koker, waar het zaakje in verdwijnt dus

Ik zou maar wel de leuter schoonmaken van je ruin. In de natuur dekken ze, dan zijn ze de troep kwijt. Zoals wij ze houden krijg je die vellen erop en in de koker zit ook gore klei-achtige derrie. Die troep kan ontstekingen bij een merrie veroorzaken en bovendien kan de koker van de ruin zelf ook gaan ontsteken als er teveel zooi in komt.
Orion gaat 1 x in de 3 a 4 weken op de spuitplaats, tuinslang in zn koker, 5 minuten weken en peuteren maar. Gewoon tot je pols zn koker in en alle gore dingen die je voelt VOORZICHTIG los maken. Wat niet los komt, langer weken.
En na het plassen als ze uitschachten gewoon de vellen eraf wrijven. Geen zeep of andere meuk gebruiken, alleen water.
Omdat ik Orion altijd schoon maak vind onze stalhouder het niet zo erg als die zijn merries dekt. Hebben ze ook nog is lol krijg ik dan te horen
Maar persoonlijk hoef ik geen overactieve ruin op mn merrie. Een keer dekken ok, maar te vaak is ook niet lekker.
Orion gaat 1 x in de 3 a 4 weken op de spuitplaats, tuinslang in zn koker, 5 minuten weken en peuteren maar. Gewoon tot je pols zn koker in en alle gore dingen die je voelt VOORZICHTIG los maken. Wat niet los komt, langer weken.
En na het plassen als ze uitschachten gewoon de vellen eraf wrijven. Geen zeep of andere meuk gebruiken, alleen water.
Omdat ik Orion altijd schoon maak vind onze stalhouder het niet zo erg als die zijn merries dekt. Hebben ze ook nog is lol krijg ik dan te horen

Maar persoonlijk hoef ik geen overactieve ruin op mn merrie. Een keer dekken ok, maar te vaak is ook niet lekker.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008