boomloos en witte haren? [nu met foto's op pag2]
boomloos en witte haren? [nu met foto's op pag2]
Ik rij nu voornamelijk op Exel, omdat de Fries van Anja "losse" knieën biljkt te hebben, dus degene die normaal op Pjaff rijdt gaat nu op Vera.
Maar Exel krijgt witte haren op zijn rug, terwijl we boomloos rijden, dan kan je toch geen drukplekken krijgen? Of zouden die witte haren van iets anders zijn?
Maar Exel krijgt witte haren op zijn rug, terwijl we boomloos rijden, dan kan je toch geen drukplekken krijgen? Of zouden die witte haren van iets anders zijn?
Laatst gewijzigd door Ziggy op vr 15 aug 2008, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

Je paard kan van een boomlooszadel heel goed drukplekken krijgen. Het is zelfs zo dat uit onderzoek gebleken
is dat boomloze zadels de druk helemaal niet zo goed verdelen als eerst gedacht werd. Mag ik vragen waar de
plekken zitten? Over het algemeen komen ze voor op de plek van de beugelriemophanging
Rijd je met een
speciale pad onder het zadel en zo ja, gebruik je enkele of dubbele inlages?
is dat boomloze zadels de druk helemaal niet zo goed verdelen als eerst gedacht werd. Mag ik vragen waar de
plekken zitten? Over het algemeen komen ze voor op de plek van de beugelriemophanging

Ereplaatsje voor

de plekken zitten meer op de rug/schoft en ik gebruik zo'n speciaal pad met aan iedere kant 1 inlageClaudje schreef:Je paard kan van een boomlooszadel heel goed drukplekken krijgen. Het is zelfs zo dat uit onderzoek gebleken
plekken zitten? Over het algemeen komen ze voor op de plek van de beugelriemophangingRijd je met een

- Cindy+Uniek
dit is mij ook verteldClaudje schreef:Je paard kan van een boomlooszadel heel goed drukplekken krijgen. Het is zelfs zo dat uit onderzoek gebleken
plekken zitten? Over het algemeen komen ze voor op de plek van de beugelriemophangingRijd je met een

toen eruit kwam dat uniek zo met haar rug zat heb ik ook met mijn fysio overlegd voor boomloos en ik heb er toen eentje geleend van iemand en mijn fysio zei ook direct dat mijn wintec de druk absoluut beter verdeelde en dat er bij die boomloze juist de meeste druk kwam op uniek d'r gevoeligste punt op haar rug zeg maar....
dat was dus een makkelijke keuze voor mij

ik zou het wel gelijk nakijken dan, want uniek heeft afgelopen winter drukplekjes/schuurplekjes van die borstbeschermer gehad en nou heeft ze mooi een witte schoft

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
- Cindy+Uniek
ja dat is bij uniek op d'r schoft ook gebeurt... maar uniek heeft ook wat plekjes onder het zadel doordat ze ooit een week weg is geweest en die mensen legden het zadel niet goed... (lees alle haren stonden overeind toen het zadel eraf kwamWiesje schreef:Ik heb altijd geleerd dat witte haren nav drukplekken (wat NIET de oorzaak hoeft te zijn) pas na enige tijd ontstaan nadat de drukplek ontstaan is (en de huid moet dan toch ook eerst kaal geweest zijn??)
Correct me if i'm wrong

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
En vergeet vooral niet dat boomzadels net zo veel drukplekken geven hoor (zo niet meer want zadels zijn booming business), nog meer dan boomloze. Maar daar hoor je nooit geen zadelmaker over (logisch anders hebebn ze geen werk meer
)
Als je bij een boomloos zadel al drukkingen hebt komt het vaak door de pad en de inlages en niet door het zadel zelf. Of veel te strak aansingelen omdat men bang is dat het zadel gaat schuiven.

Als je bij een boomloos zadel al drukkingen hebt komt het vaak door de pad en de inlages en niet door het zadel zelf. Of veel te strak aansingelen omdat men bang is dat het zadel gaat schuiven.
Ik heb ook wel zadelmakers gehoord over witte plekken door een boomzadel, geloof niet dat een zadelmaker pro-alle-boomzadels is. En als boomzadels zelfs nog meer drukplekken zouden geven, er worden naar verhouding altijd nog meer boomzadels dan boomloze zadels gebruikt, dus dat zou ik niet zo raar vinden. Nu wordt het net een pro-boomloze zadels topicViv schreef:En vergeet vooral niet dat boomzadels net zo veel drukplekken geven hoor (zo niet meer want zadels zijn booming business), nog meer dan boomloze. Maar daar hoor je nooit geen zadelmaker over (logisch anders hebebn ze geen werk meer)

Witte plekken komen inderdaad niet altijd van drukkingen, het kan ook komen door het heen en weer schuiven van het zadel. Wie weet dat Tjo
nooit plekken kreeg door de dubbele inlages, of omdat de Barefoot gewoon beter pastte bij haar. Er zijn zoveel verschillende factoren waar je
in dit geval rekening mee moet houden (dit even in zijn algemeen) Dat het bij Tjody en Viv niet fout is gegaan door drukplekken, wil niet zeggen
dat het dan bij Ziggy ook niet zo kan zijn.
Het is zeker niet zo dat witte haren van drukplekken pas ontstaan als de huid al kaal is geweest. Dat is alleen zo bij hele ernstige drukkingen.
Een drukplek kan ook iets heel kleins zijn, zo klein dat het je nooit opvalt en dan kan je paard toch 'ineens' witte plekken hebben. Maar die kleine
plekken worden door het paard vaak wel als erg vervelend/pijnlijk ervaren, ook al laten ze dat meestal niet zo erg merken.
Misschien is inderdaad de pad het probleem en schuift die te veel of is het materiaal niet goed geschikt voor jullie als combinatie.
Het is zeker niet waar dat je geen zadelmakers hoort over drukplekken van boomzadels. Die zijn er juist steeds meer. Boomzadels geven inderdaad
ook drukplekken als ze niet goed passen, maar dat is dan ook omdat zeker 80% van de mensen met een niet passend boomzadel rijdt. Zoals ik eerder
al zei, er moeten heel veel factoren kloppen, voordat een zadel goed past. Als een boomzadel goed past, zou hij geen drukplekken mogen geven, maar
datzelfde geldt voor een boomlooszadel. Bij een boomlooszadel kan je wel degelijk drukplekken krijgen door het zadel zelf, het gebeurd voornamelijk
door de stijgbeugelophangingen en doordat de zadels vaak veel druk geven in het midden van het zadel waar de ruiter zit. Er zijn zelfs gevallen waar je
duidelijk kan zien aan de rug van het paard waar de zitbeenknobbels van de ruiter zitten tijdens het rijden.
Een goed zadelmaker is 'pro-boomzadel' als die past, anders niet. Maar helaas zijn goede zadelmakers moeilijk te vinden en blijft het ook nog zo dat de
één wel goede ervaringen heeft met een bepaalde zadelmaker en de andere juist niet. Dat wil niet zeggen dat de ene persé slecht is en de andere niet.
Het blijft mensenwerk en bij zadels is niets zwart-wit, alles is een groot grijs gebied. Het enige dat zwart-wit is, is dat het zadel ten alle tijde moet passen
bij de combinatie van ruiter en paard en daar schort het dus helaas heel vaak aan.
nooit plekken kreeg door de dubbele inlages, of omdat de Barefoot gewoon beter pastte bij haar. Er zijn zoveel verschillende factoren waar je
in dit geval rekening mee moet houden (dit even in zijn algemeen) Dat het bij Tjody en Viv niet fout is gegaan door drukplekken, wil niet zeggen
dat het dan bij Ziggy ook niet zo kan zijn.
Het is zeker niet zo dat witte haren van drukplekken pas ontstaan als de huid al kaal is geweest. Dat is alleen zo bij hele ernstige drukkingen.
Een drukplek kan ook iets heel kleins zijn, zo klein dat het je nooit opvalt en dan kan je paard toch 'ineens' witte plekken hebben. Maar die kleine
plekken worden door het paard vaak wel als erg vervelend/pijnlijk ervaren, ook al laten ze dat meestal niet zo erg merken.
Misschien is inderdaad de pad het probleem en schuift die te veel of is het materiaal niet goed geschikt voor jullie als combinatie.
Het is zeker niet waar dat je geen zadelmakers hoort over drukplekken van boomzadels. Die zijn er juist steeds meer. Boomzadels geven inderdaad
ook drukplekken als ze niet goed passen, maar dat is dan ook omdat zeker 80% van de mensen met een niet passend boomzadel rijdt. Zoals ik eerder
al zei, er moeten heel veel factoren kloppen, voordat een zadel goed past. Als een boomzadel goed past, zou hij geen drukplekken mogen geven, maar
datzelfde geldt voor een boomlooszadel. Bij een boomlooszadel kan je wel degelijk drukplekken krijgen door het zadel zelf, het gebeurd voornamelijk
door de stijgbeugelophangingen en doordat de zadels vaak veel druk geven in het midden van het zadel waar de ruiter zit. Er zijn zelfs gevallen waar je
duidelijk kan zien aan de rug van het paard waar de zitbeenknobbels van de ruiter zitten tijdens het rijden.
Een goed zadelmaker is 'pro-boomzadel' als die past, anders niet. Maar helaas zijn goede zadelmakers moeilijk te vinden en blijft het ook nog zo dat de
één wel goede ervaringen heeft met een bepaalde zadelmaker en de andere juist niet. Dat wil niet zeggen dat de ene persé slecht is en de andere niet.
Het blijft mensenwerk en bij zadels is niets zwart-wit, alles is een groot grijs gebied. Het enige dat zwart-wit is, is dat het zadel ten alle tijde moet passen
bij de combinatie van ruiter en paard en daar schort het dus helaas heel vaak aan.

Ereplaatsje voor

ik heb een london (barefoot dressuur) en heb nu ineens hetzelfde probleem.
toevallig dat dit topic er nu staat
bij komt het door het dekje dat er onder ligt.
helaas zijn er voor de London nog maar 2 dekjes verkrijgbaar,deze,en de andere zit (nep)bont onder,waar wikke ontiegelijk onder gaat zweten,zit nu serieus te dubben om een "gewoon" zadel weer te kopen,wil niet dat wikke straks helemaal witte aftekeningne krijgt op zijn rug.
wel jammer want de barefoor zit voor mijn stuitje super.

toevallig dat dit topic er nu staat

bij komt het door het dekje dat er onder ligt.
helaas zijn er voor de London nog maar 2 dekjes verkrijgbaar,deze,en de andere zit (nep)bont onder,waar wikke ontiegelijk onder gaat zweten,zit nu serieus te dubben om een "gewoon" zadel weer te kopen,wil niet dat wikke straks helemaal witte aftekeningne krijgt op zijn rug.
wel jammer want de barefoor zit voor mijn stuitje super.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
- margalorenz
Ik heb hetzelfde probleem met mijn barefoot gehad, maar had ook problemen met mijn aangemeten boomzadel!
Nu heb ik (hoop ik) de oplossing voor mij en zirsta gevonden.

Dit zadel heet de " trekker pro endurance" en is semi boomloos. Er zit een flexibele versteviging in voor de drukverdeling en opvang van de druk bij de stijgbeugelophanging en bij de banden van de singel. Dit zadel is van voren breder en smaller te maken en er zitten echte kussens onder die te verkrijgen zijn in verschillende diktes. de kussens zijn te verplaatsen en het zadel kan dus aan bijna ieder paard aangepast worden. Verder heeft dit zadel kniewrongen die je kunt verplaatsen, een v- singel en de zit van de ruiter is ook nog verstelbaar van 15 inch tot 19 inch (engelse maten)
Ik gebruik het zadel voor vanalles en ik heb er erg veel plezier van.
Het flexibele van boomloos en toch een goede drukverdeling en goed aan te passen aan het paard. Doordat dit zadel kussens heeft hoef je niet perce met een speciale pad te rijden.
In nederland is het alleen verkrijgbaar bij green distance. daar is het zadel uitgebreid getest met van die pads om druk te meten.
het zadel komt oorspronkelijk uit Duitsland.
Nu heb ik (hoop ik) de oplossing voor mij en zirsta gevonden.

Dit zadel heet de " trekker pro endurance" en is semi boomloos. Er zit een flexibele versteviging in voor de drukverdeling en opvang van de druk bij de stijgbeugelophanging en bij de banden van de singel. Dit zadel is van voren breder en smaller te maken en er zitten echte kussens onder die te verkrijgen zijn in verschillende diktes. de kussens zijn te verplaatsen en het zadel kan dus aan bijna ieder paard aangepast worden. Verder heeft dit zadel kniewrongen die je kunt verplaatsen, een v- singel en de zit van de ruiter is ook nog verstelbaar van 15 inch tot 19 inch (engelse maten)
Ik gebruik het zadel voor vanalles en ik heb er erg veel plezier van.
Het flexibele van boomloos en toch een goede drukverdeling en goed aan te passen aan het paard. Doordat dit zadel kussens heeft hoef je niet perce met een speciale pad te rijden.
In nederland is het alleen verkrijgbaar bij green distance. daar is het zadel uitgebreid getest met van die pads om druk te meten.
het zadel komt oorspronkelijk uit Duitsland.
Ik heb geen problemen met mijn barefoot, maar rijd ook niet heel intensief..
Er zijn volgens mij trouwens wel meer Londen dekjes te krijgen, heb je op boomloosrijden.nl gekeken..
De dekjes met de sympanovaonderkanten veroorzaken nog wel eens problemen bij paarden met een gevoelige huid.
Er zijn volgens mij trouwens wel meer Londen dekjes te krijgen, heb je op boomloosrijden.nl gekeken..
De dekjes met de sympanovaonderkanten veroorzaken nog wel eens problemen bij paarden met een gevoelige huid.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
jeetje wat een hoop reacties, even om op jouw vraag terug te komen Wendy, dat roze pad gebruik ik dus niet bij Exel, ik gebruik de Grandeur.
Ik zou kunnen proberen om de inlages van het roze pad eens bij de zwarte erbij te doen.
Ik heb foto's gemaakt met mijn telefoon, ga zo ff dochterlief aankijken of zij de foto's via haar foon op me laptop wil zetten, dan kunnen jullie zien wat ik bedoel.
Ik zou kunnen proberen om de inlages van het roze pad eens bij de zwarte erbij te doen.
Ik heb foto's gemaakt met mijn telefoon, ga zo ff dochterlief aankijken of zij de foto's via haar foon op me laptop wil zetten, dan kunnen jullie zien wat ik bedoel.