zand eten
zand eten
De beide paarden in ons land gaan zand eten. Ze hebben meer dan voldoende gras, altijd water, een liksteen en elkaar. Maar nu gaan ze zand eten, ze schrapen het met de tanden los, trappen het randje wat los, zodat ze het zand kunnen eten of opslikken, wat voor dingen ze er mee doen. Dit lijk mij helemaal niet goed voor zo'n paardebuik, maar wat kan je eraan doen?
Niet zo dat ze emmers naar binnen eten, maar toch wel zo dat het me opvalt dat ze daar staan zand te happen.
Niet zo dat ze emmers naar binnen eten, maar toch wel zo dat het me opvalt dat ze daar staan zand te happen.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
- nancy imka
Het paard van mijn vriendin at van de winter ineens bagge/klei we weten ook niet waarom. Ze is dr zeewier gaan bijvoeren. Ook de dierenarts wist niet waarom ze dit deed. Hij zei is vast een tik van dr (ze heeft ook een tijdje terug echt heel veel gedronken en daar heeft ze voor in de kliniek gestaan om zeg maar af te kicken ze dronk zoveel dat ze er echt door vermagerde en dus ziek was)
Misschien een vitaminestoot geven?
Succes!
Misschien een vitaminestoot geven?
Succes!
- margalorenz
dat is lastig!
Als je zandkoliek wilt voorkomen zou je gekookt linzaad kunnen voeren. Het slijmlaagje zorgt ervoor dat het zand niet in de darmen blijft.
verder kun je misschien een vitamine stoot geven voor de zekerheid (bijvoorbeeld equivital, dat is een soort pasta in een spuitje).
Het kan misschien ook wel verveling zijn. Een speeltje in de wei/ hooi op kleine hoopjes of een andere uitdaging waardoor er je beestje zo druk is dat hij geen zand gaat eten zou misschien ook wel kunnen helpen.
Als je zandkoliek wilt voorkomen zou je gekookt linzaad kunnen voeren. Het slijmlaagje zorgt ervoor dat het zand niet in de darmen blijft.
verder kun je misschien een vitamine stoot geven voor de zekerheid (bijvoorbeeld equivital, dat is een soort pasta in een spuitje).
Het kan misschien ook wel verveling zijn. Een speeltje in de wei/ hooi op kleine hoopjes of een andere uitdaging waardoor er je beestje zo druk is dat hij geen zand gaat eten zou misschien ook wel kunnen helpen.
ga eerst proberen de sandclear. Het zand eethoekje heb ik al afgesloten. Had al aan peper zitten denken, maar ik denk dat dat niet goed is.
verveling kan ik me niet voorstellen, daar het land groot is, en ze met zn tween zijn, binnenkort komt er nog een veulen bij in, dan is verveling echt wel weg.
ga morgen sandclear kopen....
verveling kan ik me niet voorstellen, daar het land groot is, en ze met zn tween zijn, binnenkort komt er nog een veulen bij in, dan is verveling echt wel weg.
ga morgen sandclear kopen....
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
- Cindy+Uniek
hmmm vervelend... uniek en arie deden het in het voorjaar ook in de paddock en toen bleek dat de zoutblokken in stal opwaren (die rode) nadat ik nieuwe op had gehangen deden ze het niet meer....
maar als je een zoutblok hebt liggen lijkt me dat ook stug... hoop dat dat sandclear helpt!
maar als je een zoutblok hebt liggen lijkt me dat ook stug... hoop dat dat sandclear helpt!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
ze hebben zo'n groot wit zoutblok hangen, voor koeien en paarden stond erop.
die rode, bedoel je daar van die himalaya stenen mee? Zou daar wat anders in zitten dan die witte vierkanten?
Die van ons wordt ook veel gebruikt, Ze vindnen hem heerlijk
die rode, bedoel je daar van die himalaya stenen mee? Zou daar wat anders in zitten dan die witte vierkanten?
Nu paardloos.
Nu paardloos.
- nancy imka
Een zoutblok helpt niet altijd, ik heb bij mijn paarden een hymalaya liksteen en een vierkant zoutblok, ze hebben ook voldoende hooi en gras in de wei.
Maar ik zie ze soms toch aan het zwarte zand likken, ik weet ook niet waarom ze dat dan doen.
Ik geef ze soms wel gekookt lijnzaad, schijnt erg goed te zijn en is lang niet zo duur als zandclaer.
Maar ik zie ze soms toch aan het zwarte zand likken, ik weet ook niet waarom ze dat dan doen.
Ik geef ze soms wel gekookt lijnzaad, schijnt erg goed te zijn en is lang niet zo duur als zandclaer.
- Cindy+Uniek
nee geen himalaya.... die witte zeggen ze altijd dat die voor koeien zijn en dan heb je een rode variant..... ook in kleine blokjes voor in stal en ook grote vierkante... die heb ik altijd!truus1970 schreef:ze hebben zo'n groot wit zoutblok hangen, voor koeien en paarden stond erop.
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥