Raar in de vacht

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Charret

Raar in de vacht

Bericht door Charret » wo 30 jul 2008, 05:45

Het viel ons vorige week al op dat Sandra van de een op de andere week gewoon weer een dikke vacht had.

Waar Lies, Jouke en eigenlijk iedere ander paard hier een super glad vachtje heeft heeft Sandra gewoon echt weer een dikke vacht :? Ze staan nu al enige tijd 24/7 op de wei. Allemaal en alleen San heeft zo'n vacht. Ze staat nu dan ook constant te zweten in de wei en met het rijden is ze binnen no time helemaal nat.
Ze eet goed, drinkt goed. Heeft nog wel pit. Ik snap er helemaal niks van en weet niet zo goed wat ik ermee aan moet.

Iemand een idee?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Viv

Bericht door Viv » wo 30 jul 2008, 06:19

Hoe ver stamt ze qua moeders bloedlijn af van de generaties in Noorwegen? Daar heeft het ook vaak mee te maken. Tjo had rond deze tijd ook altijd alweer een wintervacht in aanmaak en ook Cees is zn zomerhaar alweer aan het verliezen merk ik.
Doe je helaas niks aan op wat scheren vlak voor het zomerseizoen na dan.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » wo 30 jul 2008, 08:08

Echt?? >;)

Uhm..ik zal eens kijken:
http://www.abcpiazza.nl/FindHorse.asp?s ... vensnummer
dit is haar lijn..
Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik vind het zo sneu voor haar. Tis zo verrekte heet.
yvette

Bericht door yvette » wo 30 jul 2008, 08:15

Ik heb daar eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord.
Wel kan het zijn dat door omstandigheden een paard een keer niet goed door zijn vacht heenkomt. Als ze het echt zo warm heeft zou je kunnen overwegen om haar te scheren, maar ik weet niet of ze dag en nacht buiten staat...zou je al weer met regendekentjes moeten gaan werken als het weer wat minder wordt.
Ik moet in september al voor de eerste keer scheren, maar Iza staat dan ook op stal, dus dat maakt niet zoveel uit.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Charret

Bericht door Charret » wo 30 jul 2008, 08:21

Ja ze staan nu 24/7 buiten. Liefst houd ik dat ook zo want je doet San geen groter plezier.
Nu is het weer ook zo wisselvallig geweest de laatste tijd. Maar de haren los laten doet ze nu ook niet.
Jilly

Bericht door Jilly » wo 30 jul 2008, 08:30

Daar had ik nu eigenlijk ook nog nooit van gehoord!

Volgens mij ligt het ook gewoon wat aan de aard van het beestje... Er zijn er een paar die nu ook niet mooi in hun zomervacht zitten (het is ook al zo'n raar weer geweest natuurlijk) en Hau kwam nooit echt in de wintervacht, die bleef echt een glad velletje houden, en dat terwijl hij toch in Noorwegen geboren is.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Viv

Bericht door Viv » wo 30 jul 2008, 09:14

Tsja dat was iig wat mij destijds verteld is en Tjo stond niet eens 24/7 buiten maar maar paar uur per dag.

Blijft hoe dan ook vervelend zo'n dikke vacht in de zomer.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 30 jul 2008, 09:22

Viv schreef:Tjo had rond deze tijd ook altijd alweer een wintervacht in aanmaak en ook Cees is zn zomerhaar alweer aan het verliezen merk ik.
De aanmaak van zomer en wintervacht wordt gestimuleerd door de daglengte.
Aangezien de langste dag van het jaar al weer is geweest, en de dagen weer korter worden gaan de paarden langzaam aan weer vacht wisselen voor de komende winter.

Oberon leek in zijn wintervacht te blijven hangen, en is gisteren geschoren. Nou moet ik er wel bij zeggen, ze poets hem vrij weinig, en beweging krijgt hij hooguit 1 keer per week, en ze is nog al dekenfreakerig deken op, deken af. Zijn lijf weet gewoon niet meer wat hij er mee aan moet.
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 30 jul 2008, 09:28

Lastig zeg zo'n dikke vacht. Nisko laat momenteel heeeeeeel veel kleine haartjes los. En dat kriebelt. Wel is haar vacht nu nog gewoon dun. Ik zou Sandra nu nog niet scheren omdat ze nog 24/7 buiten staat. Geen idee war je hier verder nog aan kan doen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 30 jul 2008, 10:12

Ilonk haart ook alweer dat het een lieve lust is, maar inderdaad net als bij Nisko is de vacht nog wel dun.

Als je scheren overweegt zou ik gaan voor het dekenmodel zodat je niet met regendekens in de weer hoeft en Sandra het wel een stuk koeler heeft.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 30 jul 2008, 11:23

Pablo heeft nog zomervacht, maar de andere fjord op stal heeft alweer een flinke vacht...
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
claudia

Bericht door claudia » wo 30 jul 2008, 11:28

Ze zeggen ook vaak, wat goed is tegen de kou is goed tegen de warmte.

Maar Alco is ook al aan het verharen, die heeft alleen heel dun haar.

Als het echt te gek wordt is er maar een optie en dat is dan scheren.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
yvette

Bericht door yvette » wo 30 jul 2008, 11:31

claudia schreef:Ze zeggen ook vaak, wat goed is tegen de kou is goed tegen de warmte.
Dat zei de dierenarts ook toen Cosimo als veulen zo dik in de vacht bleef zitten (en 2006 was een heeeele warme zomer). Blijkbaar kan een dikke vacht ook weer beschermen tegen de zon.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Kelly

Bericht door Kelly » wo 30 jul 2008, 11:36

Taco is ook altijd al heeeeeel vroeg bezig met zijn wintervacht.
Als het warm is zet hij het heel mooi omhoog. Lijkt dan wel een windvanger :D
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Charret

Bericht door Charret » wo 30 jul 2008, 11:37

Eerlijk? Maar ze staat te zweten. Op stal is het iets koeler maar niet gek veel dus daar schieten we niet veel mee op.
Zelfs mijn Shet heeft nog een über glad velletje en die staat nooit op stal.

Scheren wordt zo lelijk [qua kleur] bij Sandra dus als ze ooit nog geschoren wordt is het wel helemaal kaal.
Claudje

Bericht door Claudje » wo 30 jul 2008, 11:42

Ullwinn heeft ook best dik haar, gelukkig heeft hij er geen last van. Maar zijn zomervacht blijft toch al vreemd,
aangezien hij allemaal 'eilandjes' in zijn vacht krijgt. Het zijn geen dwarrels, maar daar lijkt het wel een beetje op.
Je ziet het vooral duidelijk als hij in de zon staat, dat lijkt het net of hij vlekken heeft, doordat sommige stukken meer
licht reflecteren dan anderen.

Ik denk ook dat als ze er niet te erg last van heeft qua warmte dat je er verder niets achter hoeft te zoeken :)
Zweten zou ik ook doen met dit weer O:) en het gaat natuurlijk wel steeds over extreme verschillen qua weer/temperatuur.
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 30 jul 2008, 11:42

Maar ja scheren doe je toch ook om de functionaliteit en niet om het mooi? Althans ik scheer omdat het handig is, ziet het er ook nog eens mooi uit is dat fijn mee genomen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » wo 30 jul 2008, 15:52

Een kennisje van me, scheert begin augustus bij één van haar fjorden
altijd de borst kaal.
Deze fjord begint ook altijd vroeg zijn wintervacht aan te maken en staat
dan behoorlijk te zweten.
Het helpt heel goed en ze kunnen mooi 24/7 buiten blijven staan.
Vera

Bericht door Vera » wo 30 jul 2008, 17:22

Charret schreef:Eerlijk? Maar ze staat te zweten. Op stal is het iets koeler maar niet gek veel dus daar schieten we niet veel mee op.
Zelfs mijn Shet heeft nog een über glad velletje en die staat nooit op stal.

Scheren wordt zo lelijk [qua kleur] bij Sandra dus als ze ooit nog geschoren wordt is het wel helemaal kaal.

zweten is ook een vorm van afkoeling geen probleem dus. het zou erger zijn als ze niet zou zweten.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » wo 30 jul 2008, 20:27

Svenna begint ook altijd vroeg weer te verharen, en heeft nu ook al niet meer superglad haar. Net een ruwharige teckel in deze periode.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Plaats reactie