Pagina 1 van 2

Ongebroken

Geplaatst: zo 27 jul 2008, 21:35
door Amber_
Ik heb zaterdag Fjordy op een 'normaal' enkel gebroken bitje gereden, gewoon is om te proberen. :D Ik rij normaal met pessoa bit op de laatste ring, aangezien te oefen was kon ik het wel is proberen.

Het ging zeker prima, misschien net ietsjes te sterk. Dus ik wil net iets meer te zeggen hebben. Marijke (en nog meer) kwamen met een ongebroken trens, maar nu werd mij net gezegt dat het juist zachter kan zijn dan een enkel (omdat die kan 'steken').

En is deze wel toegestaan in de wedstrijden ?

En anders werd mij dit bitje aangeraden, wie heeft hier ervaring mee ?
Afbeelding

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 04:25
door Viv
Ik heb met beide ervaring (naja een gewone dubbel gebroken dan) en vind beide lekker rijden. Zijn ook beide toegestaan op wedstrijden.
Een ongebroken is idd zachter omdat er idd geen schaar/knijp beweging in zit. Ik vond het superfijn rijden.

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 05:21
door claudia
Ik rijd Zortin met een dubbelgebroken en die doet het daar lekker op en Alco heb ik een hele tijd met een correctiebitje gereden, niet gebroken met een lichte tongboog.
Daar liep hij weer lekker op.

Beide toegestaan om mee te rijden.

Het is gewoon een kwestie van uitproberen.

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 05:38
door Amber_
Hmm, maar als het iets zachter is, dan blijft ik houden dat Fjordy zeg maar er door heen trekt. Met enkel ging goed, had alleen net voor de hindernis iets te weinig te vertellen. Met een ongebroken, als het zachter is, zal het net zo zijn denk ik ?


Claudia, Hoe werkt zon correctiebitje ?

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 06:19
door Daphne
Lastig he zo'n drukke poonie :j Gekke vraag, maar heb je wel eens in Fjordy zijn mond gekeken? Toen ik namelijk eens goed naar/in Yannes haar mond keek viel me op dat er echt héél weinig ruimte is. Dus het scharen van een enkelgebroken bit had ze gewoon haast geen ruimte voor waardoor ze erg onrustig was in haar mond. Ook heb ik een tijdje met een dubbelgebroken bit gereden met zo'n bol middenstukje. Terwijl ik dus dacht, hoe dikker het bit, hoe zachter voor het paard. Niet dus als je paard weinig ruimte in zijn/haar mond heeft.

Nu rijdt ik Yannes al een tijdje op een dun ongebroken watertrens met kleine tongboog. Ze accepteert dit bit 10x beter, dus daardoor heb ik direct veel meer te vertellen, geen verzet meer. Alleen het mooie is, is dat ik het nu dus niet meer nódig heb om meer te vertellen te hebben, omdat ze nu veel constanter loopt en niet meer door het bit en mijn hand heen dendert. Ik ga na mijn vakantie een dun gebroken bitje kopen, kijken hoe ze daar op reageert. Ik merk namelijk wel dat het sturen met een ongebroken bit lastiger is. Of hoe zeg je dat, je kunt iets minder fijn (als in de zin van precies) sturen op alleen een ongebroken bit. Wat dat betreft is een gebroken bit in een cross wellicht fijner omdat je met minder stuurhulpen meer effect hebt.

Lang verhaal, maar mijn advies is dus: kijk eens goed naar de ruimte in Fjordy zijn mond. Ik zou de oplossing eerder zoeken in een dunner bitje dan speciaal in een gebroken/ongebroken bitje. Succes, ben benieuwd wat het gaat worden!

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 06:53
door Evaliensvenna
Ik rijd met een ongebroken trens of busstang, Svenna luisterd daar beter op en is rustiger met haar hoofd. Ik heb ook een pessoa bit maar daar blijft ze onrustig van in me hand.

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 09:57
door Cindy+Uniek
hmm kan je er verder niet in raden, maar jij had toch ook zo'n danger bit?

(voor degene die niet weten wat dat is: dubbel gebroken watertrens die maar iets kan 'inbuigen' dus als ze erg sterk worden werkt ie min of meer als stangetje)

doet ie het daar niet goed op dan?

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 10:06
door Marijke_
Maar dan is dat dangerbit dus een stangetje zonder de hefboomwerking? Dan kan je volgens mij net zo goed met een ongebroken trens rijden. Het is juist die hefboomwerking die zorgt voor de scherpere inwerking met name door middel van de druk achter de oren.

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 10:08
door Cindy+Uniek
Marijke&Rosco schreef:Maar dan is dat dangerbit dus een stangetje zonder de hefboomwerking? Dan kan je volgens mij net zo goed met een ongebroken trens rijden. Het is juist die hefboomwerking die zorgt voor de scherpere inwerking met name door middel van de druk achter de oren.
8)7 lees nog is goed :D
(voor degene die niet weten wat dat is: dubbel gebroken watertrens die maar iets kan 'inbuigen' dus als ze erg sterk worden werkt ie min of meer als stangetje)

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 10:09
door Cindy+Uniek
heb plaatje gevonden:
http://www.bandiri.com/pictures/hm/20500l.jpg
hij kan niet verder 'inbuigen/knikken' dan wat je ziet

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 10:18
door Amber_
Een ongebroken trens heeft geen hefboom werking toch ?

@ Daphne: Daar hebb ik nog nooit naar gekeken eigenlijk, zal het is doen ! Ik hebb zelf wel heel veel gebroken bitjes, dun en dik. Zal is proberen !
Cindy+Uniek schreef:hmm kan je er verder niet in raden, maar jij had toch ook zo'n danger bit?

(voor degene die niet weten wat dat is: dubbel gebroken watertrens die maar iets kan 'inbuigen' dus als ze erg sterk worden werkt ie min of meer als stangetje)

doet ie het daar niet goed op dan?
Ja heb ik nog steeds, maar dat werkt nog minder dan een enkel :? Zo apart

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 10:39
door Evaliensvenna
Als ik dat zo hoor, zou ik zeker zo'n busstang proberen! Zo duur zijn die ook niet, volgens mij!

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 11:40
door dc
ik heb zo'n bit als op de foto, alleen enkel gebroken. ik vindt het zeer fijn rijden als ze echt anders te sterk zijn voor een normaal bit. het is wel niet zo inwerkend als jou pessoa.

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 11:50
door Tamara
amber als je een ongebroken wil uitproberen, ik heb een bus van 12,5, en een watertrens van 13 cm. Mag je voor een klien prijsje overnemen.

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 13:50
door Vera
Amber_ schreef:Hmm, maar als het iets zachter is, dan blijft ik houden dat Fjordy zeg maar er door heen trekt. Met enkel ging goed, had alleen net voor de hindernis iets te weinig te vertellen. Met een ongebroken, als het zachter is, zal het net zo zijn denk ik ?


?
dat hoeft helemaal niet, vera gaat juist minder trekken op een zachter bit.
Bij het mennen kan ik met haar echt niet meer een liverpool stang met kinketting rijden, dan trekt ze als een gek. Juist met iets minder scherp bit loopt ze veel fijner.
Het is een kwestie van uitproberen.

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 18:29
door Amber_
Ik heb namelijk vorig jaar alles geprobeert met Fjordy, dubbel gebroken, enkel gebroken, dik en dun, en stang, pelham.. Alles. Maar in enkel, dubbel en dik of dun zat geen verschil toen.

Ik zal is even kijken of ik iemand kan vinden van wie ik het kan lenen !
Evaliensvenna schreef:Als ik dat zo hoor, zou ik zeker zo'n busstang proberen! Zo duur zijn die ook niet, volgens mij!
Ja een Busstang ? Wat is het verschil dan weer met een ongebroken trens ?
Tamara schreef:amber als je een ongebroken wil uitproberen, ik heb een bus van 12,5, en een watertrens van 13 cm. Mag je voor een klien prijsje overnemen.
Oeh ! Alleen 12,5 is te klein.. 13 gaat misschien nog wel passen !
Maar dat is dus een ongebroken water trens ?

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 18:41
door Tamara
yep! een watertrens

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 20:44
door Esther
Ik heb zo'n dangerbit voor Jeskim, bevalt erg goed..
Geloof eigenlijk dat ik hem niet meer nodig ben, nu ik er zo over nadenk.. Ze is nu echt zo braaf..
Misschien kan ik wel een keer een gewone proberen..

Ik weet niet wat voor maat je moet hebben amders zou je hem wel mogen proberen..

Geplaatst: ma 28 jul 2008, 20:55
door Amber_
Ik heb ook een dangerbit, maar helaas werkt dat niet zo als gehoopt O:)

Geplaatst: di 29 jul 2008, 12:44
door colunder
onze shetlander was niet goed te rijden met een gebroken bit, maar met een ongebroken bitje liep ze heel fijn!