Lastig he zo'n drukke poonie

Gekke vraag, maar heb je wel eens in Fjordy zijn mond gekeken? Toen ik namelijk eens goed naar/in Yannes haar mond keek viel me op dat er echt héél weinig ruimte is. Dus het scharen van een enkelgebroken bit had ze gewoon haast geen ruimte voor waardoor ze erg onrustig was in haar mond. Ook heb ik een tijdje met een dubbelgebroken bit gereden met zo'n bol middenstukje. Terwijl ik dus dacht, hoe dikker het bit, hoe zachter voor het paard. Niet dus als je paard weinig ruimte in zijn/haar mond heeft.
Nu rijdt ik Yannes al een tijdje op een dun ongebroken watertrens met kleine tongboog. Ze accepteert dit bit 10x beter, dus daardoor heb ik direct veel meer te vertellen, geen verzet meer. Alleen het mooie is, is dat ik het nu dus niet meer nódig heb om meer te vertellen te hebben, omdat ze nu veel constanter loopt en niet meer door het bit en mijn hand heen dendert. Ik ga na mijn vakantie een dun gebroken bitje kopen, kijken hoe ze daar op reageert. Ik merk namelijk wel dat het sturen met een ongebroken bit lastiger is. Of hoe zeg je dat, je kunt iets minder fijn (als in de zin van precies) sturen op alleen een ongebroken bit. Wat dat betreft is een gebroken bit in een cross wellicht fijner omdat je met minder stuurhulpen meer effect hebt.
Lang verhaal, maar mijn advies is dus: kijk eens goed naar de ruimte in Fjordy zijn mond. Ik zou de oplossing eerder zoeken in een dunner bitje dan speciaal in een gebroken/ongebroken bitje. Succes, ben benieuwd wat het gaat worden!