Ongebroken

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Amber_

Ongebroken

Bericht door Amber_ » zo 27 jul 2008, 21:35

Ik heb zaterdag Fjordy op een 'normaal' enkel gebroken bitje gereden, gewoon is om te proberen. :D Ik rij normaal met pessoa bit op de laatste ring, aangezien te oefen was kon ik het wel is proberen.

Het ging zeker prima, misschien net ietsjes te sterk. Dus ik wil net iets meer te zeggen hebben. Marijke (en nog meer) kwamen met een ongebroken trens, maar nu werd mij net gezegt dat het juist zachter kan zijn dan een enkel (omdat die kan 'steken').

En is deze wel toegestaan in de wedstrijden ?

En anders werd mij dit bitje aangeraden, wie heeft hier ervaring mee ?
Afbeelding
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Viv

Bericht door Viv » ma 28 jul 2008, 04:25

Ik heb met beide ervaring (naja een gewone dubbel gebroken dan) en vind beide lekker rijden. Zijn ook beide toegestaan op wedstrijden.
Een ongebroken is idd zachter omdat er idd geen schaar/knijp beweging in zit. Ik vond het superfijn rijden.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » ma 28 jul 2008, 05:21

Ik rijd Zortin met een dubbelgebroken en die doet het daar lekker op en Alco heb ik een hele tijd met een correctiebitje gereden, niet gebroken met een lichte tongboog.
Daar liep hij weer lekker op.

Beide toegestaan om mee te rijden.

Het is gewoon een kwestie van uitproberen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 28 jul 2008, 05:38

Hmm, maar als het iets zachter is, dan blijft ik houden dat Fjordy zeg maar er door heen trekt. Met enkel ging goed, had alleen net voor de hindernis iets te weinig te vertellen. Met een ongebroken, als het zachter is, zal het net zo zijn denk ik ?

Claudia, Hoe werkt zon correctiebitje ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Daphne

Bericht door Daphne » ma 28 jul 2008, 06:19

Lastig he zo'n drukke poonie :j Gekke vraag, maar heb je wel eens in Fjordy zijn mond gekeken? Toen ik namelijk eens goed naar/in Yannes haar mond keek viel me op dat er echt héél weinig ruimte is. Dus het scharen van een enkelgebroken bit had ze gewoon haast geen ruimte voor waardoor ze erg onrustig was in haar mond. Ook heb ik een tijdje met een dubbelgebroken bit gereden met zo'n bol middenstukje. Terwijl ik dus dacht, hoe dikker het bit, hoe zachter voor het paard. Niet dus als je paard weinig ruimte in zijn/haar mond heeft.

Nu rijdt ik Yannes al een tijdje op een dun ongebroken watertrens met kleine tongboog. Ze accepteert dit bit 10x beter, dus daardoor heb ik direct veel meer te vertellen, geen verzet meer. Alleen het mooie is, is dat ik het nu dus niet meer nódig heb om meer te vertellen te hebben, omdat ze nu veel constanter loopt en niet meer door het bit en mijn hand heen dendert. Ik ga na mijn vakantie een dun gebroken bitje kopen, kijken hoe ze daar op reageert. Ik merk namelijk wel dat het sturen met een ongebroken bit lastiger is. Of hoe zeg je dat, je kunt iets minder fijn (als in de zin van precies) sturen op alleen een ongebroken bit. Wat dat betreft is een gebroken bit in een cross wellicht fijner omdat je met minder stuurhulpen meer effect hebt.

Lang verhaal, maar mijn advies is dus: kijk eens goed naar de ruimte in Fjordy zijn mond. Ik zou de oplossing eerder zoeken in een dunner bitje dan speciaal in een gebroken/ongebroken bitje. Succes, ben benieuwd wat het gaat worden!
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » ma 28 jul 2008, 06:53

Ik rijd met een ongebroken trens of busstang, Svenna luisterd daar beter op en is rustiger met haar hoofd. Ik heb ook een pessoa bit maar daar blijft ze onrustig van in me hand.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 28 jul 2008, 09:57

hmm kan je er verder niet in raden, maar jij had toch ook zo'n danger bit?

(voor degene die niet weten wat dat is: dubbel gebroken watertrens die maar iets kan 'inbuigen' dus als ze erg sterk worden werkt ie min of meer als stangetje)

doet ie het daar niet goed op dan?
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 28 jul 2008, 10:06

Maar dan is dat dangerbit dus een stangetje zonder de hefboomwerking? Dan kan je volgens mij net zo goed met een ongebroken trens rijden. Het is juist die hefboomwerking die zorgt voor de scherpere inwerking met name door middel van de druk achter de oren.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 28 jul 2008, 10:08

Marijke&Rosco schreef:Maar dan is dat dangerbit dus een stangetje zonder de hefboomwerking? Dan kan je volgens mij net zo goed met een ongebroken trens rijden. Het is juist die hefboomwerking die zorgt voor de scherpere inwerking met name door middel van de druk achter de oren.
8)7 lees nog is goed :D
(voor degene die niet weten wat dat is: dubbel gebroken watertrens die maar iets kan 'inbuigen' dus als ze erg sterk worden werkt ie min of meer als stangetje)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 28 jul 2008, 10:09

heb plaatje gevonden:
http://www.bandiri.com/pictures/hm/20500l.jpg
hij kan niet verder 'inbuigen/knikken' dan wat je ziet
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 28 jul 2008, 10:18

Een ongebroken trens heeft geen hefboom werking toch ?

@ Daphne: Daar hebb ik nog nooit naar gekeken eigenlijk, zal het is doen ! Ik hebb zelf wel heel veel gebroken bitjes, dun en dik. Zal is proberen !
Cindy+Uniek schreef:hmm kan je er verder niet in raden, maar jij had toch ook zo'n danger bit?

doet ie het daar niet goed op dan?
Ja heb ik nog steeds, maar dat werkt nog minder dan een enkel :? Zo apart
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » ma 28 jul 2008, 10:39

Als ik dat zo hoor, zou ik zeker zo'n busstang proberen! Zo duur zijn die ook niet, volgens mij!
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
dc

Bericht door dc » ma 28 jul 2008, 11:40

ik heb zo'n bit als op de foto, alleen enkel gebroken. ik vindt het zeer fijn rijden als ze echt anders te sterk zijn voor een normaal bit. het is wel niet zo inwerkend als jou pessoa.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 28 jul 2008, 11:50

amber als je een ongebroken wil uitproberen, ik heb een bus van 12,5, en een watertrens van 13 cm. Mag je voor een klien prijsje overnemen.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Vera

Bericht door Vera » ma 28 jul 2008, 13:50

Amber_ schreef:Hmm, maar als het iets zachter is, dan blijft ik houden dat Fjordy zeg maar er door heen trekt. Met enkel ging goed, had alleen net voor de hindernis iets te weinig te vertellen. Met een ongebroken, als het zachter is, zal het net zo zijn denk ik ?

?
dat hoeft helemaal niet, vera gaat juist minder trekken op een zachter bit.
Bij het mennen kan ik met haar echt niet meer een liverpool stang met kinketting rijden, dan trekt ze als een gek. Juist met iets minder scherp bit loopt ze veel fijner.
Het is een kwestie van uitproberen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 28 jul 2008, 18:29

Ik heb namelijk vorig jaar alles geprobeert met Fjordy, dubbel gebroken, enkel gebroken, dik en dun, en stang, pelham.. Alles. Maar in enkel, dubbel en dik of dun zat geen verschil toen.

Ik zal is even kijken of ik iemand kan vinden van wie ik het kan lenen !
Evaliensvenna schreef:Als ik dat zo hoor, zou ik zeker zo'n busstang proberen! Zo duur zijn die ook niet, volgens mij!
Ja een Busstang ? Wat is het verschil dan weer met een ongebroken trens ?
Tamara schreef:amber als je een ongebroken wil uitproberen, ik heb een bus van 12,5, en een watertrens van 13 cm. Mag je voor een klien prijsje overnemen.
Oeh ! Alleen 12,5 is te klein.. 13 gaat misschien nog wel passen !
Maar dat is dus een ongebroken water trens ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 28 jul 2008, 18:41

yep! een watertrens
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Esther

Bericht door Esther » ma 28 jul 2008, 20:44

Ik heb zo'n dangerbit voor Jeskim, bevalt erg goed..
Geloof eigenlijk dat ik hem niet meer nodig ben, nu ik er zo over nadenk.. Ze is nu echt zo braaf..
Misschien kan ik wel een keer een gewone proberen..

Ik weet niet wat voor maat je moet hebben amders zou je hem wel mogen proberen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 28 jul 2008, 20:55

Ik heb ook een dangerbit, maar helaas werkt dat niet zo als gehoopt O:)
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
colunder

Bericht door colunder » di 29 jul 2008, 12:44

onze shetlander was niet goed te rijden met een gebroken bit, maar met een ongebroken bitje liep ze heel fijn!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Plaats reactie