natuurlijk bekappen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
jolita

natuurlijk bekappen

Bericht door jolita » ma 21 jul 2008, 14:59

Jolita wordt binnenkort natuurlijk bekapt

We krijgen één van dezelfde hoefsmeden die mijn instructrice heeft, dus ik hoop echt dat ik het nu kan vertrouwen en dat ik eindelijk eens zelf bij mijn paardje kan zijn als ze wordt bekapt (mocht eerst nooit).

Maar, nu hoor je véél mensen zeuren dat het niet goed is? waarom zou het niet goed zijn? ik heb gezien bij de paardjes van mijn instructrice hoe het wordt als ze bekapt zijn en bij haar paarden is alleen het uiteinde van de hoef een beetje bol gemaakt.

:wave:

Gael
Laatst gewijzigd door jolita op di 22 jul 2008, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jolita
Kelly

Bericht door Kelly » ma 21 jul 2008, 15:07

GA je haar ook natuurlijk houden?
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 21 jul 2008, 15:07

Waarom mocht je er nooit bij zijn van je vorige smid dan? En hoe liep ze toen?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
yvette

Bericht door yvette » ma 21 jul 2008, 15:08

Wat ik begrepen heb is dat de verzenen van het paard heel kort gemaakt worden. De beenstand van je paard wordt dan drastisch veranderd. Ik heb wel eens een fysiotherapeut gehoord die er geen goed woord voor over had (paarden gaan compenseren op een andere plek in hun lijf en dat geeft veel blessures/slijtage).
Na alle horrorverhalen die ik erover gehoord en gelezen heb, kan ik met overtuiging zeggen:
Aan mijn paarden NOOIT een natuurlijk bekapper!!! _-:(
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 21 jul 2008, 15:12

ik zou dit eerst even gaan lezen als ik jou was:
http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html

bij die van mij ook geen natuurlijke bekappers :n
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Viv

Bericht door Viv » ma 21 jul 2008, 15:22

Ik hoef ook nooit geen NBer meer bij mn paarden. Heb er hele slechte ervaringen mee met als gevolg dat Tjo op ijzers kon en er niet meer af omdat de zool naar de filestijnen was geholpen terwijl ze daarvoor 6 jaar op blote voeten heeft gelopen. Dr hoeven zijn nooit meer zo geworden als ze waren helaas.

Gewoon bekappen volstaat ook prima om ze op blote voeten te houden hoor. Zelf een vijl kopen en het randje netjes bijhouden om schilfertjes te voorkomen et voila.

En als je zoveel negative verhalen hoort moet je misschien toch eens gaan denken hoe die verhalen er komen. Vaak zijn het toch mensen met ervaringen, ernaar luisteren en er je voordeel mee doen kan geen kwaad als de hoeven van je paard je lief zijn.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
yvette

Bericht door yvette » ma 21 jul 2008, 16:31

Trouwens, ik vind het wel een vaag verhaal dat je er bij je vorige smid niet bij mocht zijn. Dan zou ik me wel afvragen wat die in mijn afwezigheid deed... :?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
saskia
Moderator

Bericht door saskia » ma 21 jul 2008, 17:23

Ik zou ook even googlen. Wat je allemaal ziet...hier komt geen natuurlijk bekapper de deur binnen hoor :n

En er zijn genoeg smeden te vinden waarbij je er gewoon bij mag zijn mocht je dat willen. :j
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Leentje

Bericht door Leentje » ma 21 jul 2008, 17:43

Cindy+Uniek schreef:ik zou dit eerst even gaan lezen als ik jou was:
http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html

bij die van mij ook geen natuurlijke bekappers :n
wat een verhaal zeg!
ik heb nog nooit kennis gemaakt met een NB-aanhanger, of een paard die op deze manier bekapt is.
maar ik dnek altijd maar zo:een hoefsmidopleiding bij Deurne bijvoorbeeld,duurt jaren,en daar gaat een groot deel technische en medische kenni aan vooraf. dat is neit voor niks!

ik kan me wel voorstellen dat jij geen vertrouwen hebt in je huidige smid,als je daar niet bij aanwezig mag zijn :?
zoek anders eerst eens een reguliere hoefsmid,die de tijd neemt, om jou eens goed uit te legggen,en laat zien hoe en wat.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Daphne

Bericht door Daphne » ma 21 jul 2008, 18:16

Ik heb (gelukkig) zelf geen ervaring met natuurlijk bekappen maar alle verhalen die ik er over hoor vind ik drie keer niks. Oh trouwens, ik weet wel 1 verhaal een oud-stalgenoot van me. Zij liet haar 26-jarige merrie op die wijze bekappen omdat (?) ze artrose had en anders niet goed meer liep. Daarna liep ze ook voor geen meter, maargoed die eigenaresse was daar een beetje blind voor helaas.

Moet ook wel eerlijk zeggen dat ik niet helemaal openminded ben over dit onderwerp, want alle andere soorten hoefbeslag/bekapping zoals NB en cytek etc die ik voorbij heb zien komen liepen alle paarden flink beroerd op. Daarnaast nog al die ellendige verhalen...die komen ook ergens vandaan. Voor mij iig altijd een normale hoefsmid die zijn studie goed heeft afgemaakt en niet zo'n NB'er/Cytekker die met een 2-daags cursusje zijn diploma heeft gehaald :n

Volgens mij zijn er in onze regio genoeg goede smeden hoor Gael! Ben eigenlijk ook wel benieuwd van welke smid je niet bij het bekappen aanwezig mocht zijn...mag ook via pb :)
Krista

Bericht door Krista » ma 21 jul 2008, 20:07

Om even heel kort door de bocht te reageren, als je de hoeven van je paard naar de knoppen wilt helpen zou ik zulke lieden in huis halen.
Als je paard je lief is, en je wilt graag lekker met haar blijven rijden, zou ik per direct op zoek gaan naar een goede, normale, GEDIPLOMEERDE hoefsmid.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ilona

Bericht door Ilona » ma 21 jul 2008, 20:24

Het is tegenwoordig lastig om een goed opgeleide hoefsmit te vinden tussen alle anderen... Hoefsmit is een vrij beroep en iedereen die bijvoorbeeld een LOI cursusje bekappen heeft gevolgd mag zich al een hoefsmit noemen..
Ik hoor ook niet veel goede verhalen over natuurlijk bekappen, maar ook hierbij zul je wel echt goede smeden hebben.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar misschien zijn er mensen van het forum bij jou uit de buurt die je een goede smit aan kunnen bevelen.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 21 jul 2008, 20:53

Gelukkig ben ik niet de enige die over mn nek gaat van natuurlijk bekappers en de id***en die erin trappen om hun paard zo naar de kl0te te laten helpen. Mijn haren staan meer dan omhoog van het woord NB-er alleen al en ik word er serieus een soort van agressief van :D 8)7

De enige natuurlijk bekapper die er bij mij in komt is een dode.

NOOIT maar dan ook NOOIT dus!!!

Ten eerste krijg je een kwakzalver die na 1 dagje cursus zichzelf NB mag noemen. Hoefsmeden moeten jaren naar school. Waar zou dat voor zijn?

Jouw paard wordt niet natuurlijk gehouden op de verschillende soorten ondergrond waarop de natuurlijke wilde paarden leven.

Ooit wel is van slijtage van gewrichten gehoord of het woord athrose? Moet je vooral op deze leeftijd verandering van de beenstanden door gaan voeren. Is je paard zo :Y)
(En ja ze veranderen de beenstand extreem drastisch, desnoods door de voeten tot bloedens toe open te snijden. Zal je paard een lol van hebben _-:( ).

Als je paard je lief is maak je je er niet zo makkelijk vanaf en zoek je naar een goede gediplomeerde normale smid en laat je haar niet verpesten door zo'n kwakzalver. Er zijn zat goede smeden in jouw omgeving.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Esther

Bericht door Esther » di 22 jul 2008, 04:49

Hmm, krijg het gevoel dat FW niet echt positief tegenover NB staat, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » di 22 jul 2008, 05:17

mijn smid heeft er ook geen goed woord voor over en ik had het al niet.

Eentje die bij ons komt wilde Nan ook wel doen. Die heeft alles in amerika geleerd enzo.
Maar Nan heeft dus een steile hoef en een "normale" zeg maar. Hij wilde dus bij een paard van 14! die steile hoef helemaal veranderen....

die is gek haha.

Mijn smid zei ook. als je die aan je paard laat zitten kom ik niet meer....

Dus voor mij geen ander aan mijn peerd dan mijn eigen goede smid :)!
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 22 jul 2008, 10:35

Hier gaan ook nekharen rechtop staan als ik hoor van NB'ers. Never nooit aan mijn paard!
Heb er, gelukkig niet bij Ilonk, erg slechte ervaringen mee. Paard was echt naar de filistijnen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
druppeltje

Bericht door druppeltje » di 22 jul 2008, 10:39

Brrr mijn nekharen ook. Er gaan zoveel verhalen in de ronde erover, ik vertrouw het voor geen meter. Mensen na 1 cursus doen het al, en vaak heel radicaal.

En dan denk ik altijd, wat is er zo 'natuurlijk' aan bekappen?
Dressuur: L1+2
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 22 jul 2008, 11:11

Ik heb helaas gezien bij mijn eigen paard wat het teweeg brengt. Gelukkig heeft mijn eigen hoefsmid het weer kunnen corrigeren. Vorig jaar is Ros een keer door een natuurlijk bekapper gedaan, we hadden een keuringsclinic en hij moest bekapt worden maar mijn eigen smid zei af. Smid van een stalgenootje kwam s morgens en wilde hem wel doen. Uit ijdelheid (mijn paard gaat mee op pad dus ik wil dat hij nette voeten heeeft) heb ik niet die paar dagen gewacht dat mijn eigen smid kon. Ros liep na het bekappen harstikke onregelmatig en gevoelig. Toen mijn eigen smid kwam heb ik hem moeten beloven dit nooit meer te doen, was gewoon zielig voor mijn paard. Ik moest het vergelijken met iemand die altijd op naaldhakken loopt waar ineens de hakken onder vandaan getrapt worden. Alle spieren en pezen in de benen werden opgerekt ik had door dit geintje mijn paard behoorlijke blijvende schade kunnen bezorgen volgens mijn smid. Waarschijnlijk heeft die andere smid hem te rigoreus bekapt, zoiets schijnt geleidelijk aan te moeten gebeuren.

Maar ook aan mijn paard geen natuurlijk bekapper meer. Mijn paard leeft niet in het wild, loopt niet de km die een mustang (die pakken ze steeds als voorbeeld) in het wild loopt en is hoe dan ook niet natuurlijk want hij is gedomesticeerd. Bij mij wordt hij gewoon op de normale manier bekapt door een smid die er voor naar school geweest is en niet een 2 daagse bekapcursus heeft gevolgd en een dag nascholing om er mooie natuurlijke ijzers (op basis van het lopen van de mustang ontwikkeld...) koud onder te slaan. Hoe halen ze het in hun hoofd om het zelfs natuurlijke ijzers te noemen :? . Bekappen is al niet natuurlijk laat staan er ijzers onder slaan.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Daphne

Bericht door Daphne » di 22 jul 2008, 11:37

Natuurlijke ijzers? :o? Haha... Als het niet zo sneu voor de paarden zou zijn zou het toch net 1 grote grap kunnen zijn.
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » di 22 jul 2008, 11:43

Ook ik heb er geen goed woord voorover!! :n
Zo een komt never nooit aan mijn paarden!
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Plaats reactie