Hoe werkt bestgaand?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ilonka

Hoe werkt bestgaand?

Bericht door Ilonka » wo 09 jul 2008, 17:24

Naya de titel zegt het al, hoe werkt bestgaand?

Ik ga naar de keuring in Hardenberg (als Ilonk haar buik weer netjes eruit ziet, niet zo mottig als dat ze nu lijkt) en wil daar graag meedoen aan bestgaand recreatie. Heb alleen geen flauw idee hoe het werkt.

Neem aan dat je de drie basisgangen laat zien. Letten ze ook op hoe dressuurmatig je het paard rijdt? Ben geen held in dressuur en Ilonk loopt als ze aan de teugel loopt te diep.
Rijdt je tussen hekjes oid? (Ik wil Ilonk nog wel eens kwijtraken na het galopperen in de bak, in het bos is het geen probleem maar als ik er de stempel dressuur op druk...)

Er zal neem ik aan ook wel naar de verzorging gekeken worden maar maakt het uit als je niet geheel in 'dressuur tenue' komt?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 09 jul 2008, 18:42

Je rijd in Hardenberg tussen in een ring die doormiddel van dranghekken gemaakt is.
Hierbij moet je inderdaad de basisgangen laten zien. Hierbij wordt het paard beoordeeld.
Volgensmij gaat het zo, tenminste was afgelopen jaren wel zo maar of het dit jaar ook zo is weet ik natuurlijk niet.
Maar het gaat erom dat je de gangen van je paard naar voren laat komen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
claudia

Bericht door claudia » wo 09 jul 2008, 18:48

De laatste keer in hoenderloo werd er juist heel sterk gelet op het dressuurmatige.

Gelet werd op de houding en zeker op de wendbaarheid en de nageeflijkheid.

Vroeger was het echt de drie gangen en dat was het, nu wordt er dus veel meer op de combinatie gelet.

Het maakt niet uit wat je aan hebt.
(vorige keer in hoederloo was ik er zo ook niet op voorbereid.)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Suus

Bericht door Suus » wo 09 jul 2008, 20:09

Bestgaand zegt het al; welk paard gaat het best. Dat zijn de gangen, maar ook een stukje houding en wendbaarheid. Maar ik reed zelf meestal te dressuurmatig waardoor ik opmerkingen kreeg bij de galop dat ik hem meer moest laten doorspringen. Dat is dus wel een verschil met dressuur. Een beetje door de hals is beter, maar de gangen moeten er wel optimaal uitkomen (bij dressuur ook wel natuurlijk haha!).

Ik heb er al een paar jaar niet aan meegedaan, maar vond dat er vaak te weinig naar het geheel werd gekeken en te veel naar leuke gangen. Dus een paard dat totaal niet bij elkaar werd gereden, maar kon strekken won dan. Dat vind ik niet kloppen (dit paard kon bv. geen normale dressuurproef lopen). Maar volgens Claudia is dat nu anders, ik hoop het!
Morris, mijn superfjord!
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 09 jul 2008, 20:28

Ik ging ook naar Hoenderloo met het idee "Zolang ze maar lekker voorwaarts loopt zal het wel goed zijn" maar dat hadden ze dus veranderd.

Het paard moet wel correct worden gereden, mooie aanleuning, los door het lijf met soepele gangen.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 09 jul 2008, 21:28

Mooie aanleuning en los door het lijf...
Laten we zeggen dat als je paard 7 maanden heeft staan neuspeuteren wegens blessure en nu al 5 1/2 maand alleen op rechte lijnen aan losse teugel wordt gereden je niet veel kans maakt op de titel bestgaand? :o?
Maar leuk wordt het vast wel!

Bedankt voor de reacties, van de week heb ik wat met Ilonk gewerkt aan nageven (dat doe ik trouwens ook wel als ik alleen op de lange lijnen aan het stappen ben) en wat inbuigen. Hopelijk kan ik haar een beetje goed voorstellen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie