verschil voor paard twee of vier wieler

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nancy imka

verschil voor paard twee of vier wieler

Bericht door nancy imka » di 08 jul 2008, 08:02

Hoi,

Zoals jullie wel weten heb ik Imka nu sinds een jaartje voor de kar lopen (ze kon dit al wel hoor ik deed het alleen nooit)
Ik ben gaan mennen uit "nood" zeg maar omdat het rijden gewoon niet lekker meer ging. En nog steeds heb ik niet echt zin of drang om erop te gaan zitten. Misschien ook omdat ik het gewoon weer eens moet doen en dan langzaam opbouwen ofzo...
Maar met dat mennen heb ik het wel helemaal naar mn zin. Het gaat steeds beter! Ik heb niet echt momenten meer dat ik het eng vind dus dat gaat natuurlijk ook steeds beter!

Nou had ik van de week foto's van mijn hond op het karretje bij pp neergezet. Er zit daar een poedel bij maar ik heb zeg maar nog een engelsebulldog. Ze gaan allebij graag mee op de kar (wie wil dat nou niet rond touren en niet moe worden onder de bullen :D )
Nou ben ik zelf niet een van de lichtste en mn honden wegen samen ook al snel net zo veel als een persoon. Daar is mijn karretje niet op gemaakt en mijn bandjes al helemaal niet 8)7 . Ze zijn al eens allebij geklapt en toen zaten er ook wel slechte binnen bandjes in dat wel. Maar nu zat ik op marktplaats te kijken en heb daar echt een onwijs leuk karretje zien staan.

Maar.... Wat is nou het verschil in rijden met een 2 of 4 wieler. Ik heb verder geen ervaring met mennen.
Imka loopt als ze stil moet staan nog wel eens paniekerig achteruit en dan kan hij natuurlijk scharen. Maar waar rijden jullie nou liever mee?

En is het echt zo dat een vier wieler beter voor je paard zou zijn of zou dat niet zo heel veel moeten uitmaken omdat je toch in evenwicht hoort te hangen (mits hij goed hangt natuurlijk)

Brand los want heb er geen ervaring mee...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Viv

Bericht door Viv » di 08 jul 2008, 08:34

Ik ben absoluut een voorstander van een 4 wieler!
Voor het paard minder druk op zn schoft (een 2 wieler legt dara toch meer druk op) en toch wat stabieler in mijn beleving.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
colunder

Bericht door colunder » di 08 jul 2008, 10:51

ik rijd ook veel liever met en vierwieler, hobbelt ook minder.
ik dacht dat twee wielers hoofdzakelijk gebruikt werden voor het beleren omdat die inderdaad niet scharen als je pony achteruit loopt.
een vierwieler lijkt me voor de pony ook veel lichter,omdat het gewicht op de wielen rust en niet gedeeltelijk op de schoft.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Esther

Bericht door Esther » di 08 jul 2008, 15:00

Ik men ook meestal met een 4 wieler. Bij Bart geloof ik wel eens op de tweewieler gezeten.. Het fijne ervan is dat hij niet schaart bij het achterwaarts lopen. Maar zoals gezegd, het geeft meer druk op de schoft.

Heb zelf gewoon een 4 wielige wagen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Vera

Bericht door Vera » di 08 jul 2008, 15:50

een twee wieler valt minder snel om, maar drukt inderdaad meer op de rug als de wagen niet goed is afgesteld. Het zit ook wat minder comfortabel. maar het stuurt wel weer makkelijker.

bij een vierwieler hoeft het paard de wagen niet te dragen, dus alleen het lamoen drukt op de schoft (soms zit er een zwaar lamoen aan de kar, dan maakt het niet zoveel uit. bv de remwagen van het stamboek, die til ik niet op met één hand) maar ga er maar van uit dat er normaal gesproken een lichter lamoen op een vierwielige wagen zit.

bij een paard dat (nog) veel achteruit wil lopen, gaat een vier wieler makkelijk scharen en kan dan omvallen. Het zit prettiger, maar stuurt weer wat lastiger. (wen je ook snel aan hoor)

ik heb zowel een vier als een twee wieler, maar de vierwieler vind ik persoonlijk het fijnste rijden. De tweewieler is echt voor shows en ringsteken en dat soort dingen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 08 jul 2008, 19:20

Ik ben vandaag even tussen de buien door gaan rijden. En dat heeft mij toch wel weer aan het denken gezet. We reden door het dorp omdat het rondje nou eenmaal zo is daar en andere rondjes zijn er niet echt. Maar we moesten wachten op een auto en Imka ging meteen weer staken en achteruit. In dit karretje raak ik niet meer zo in paniek maar weet niet hoe dat met een vier wieler zou zijn...

Heb trouwens wel een super brave pony hoor! We reden een viaduct over waar rood/wit lint over de weg slingerde door de wint nou geen probleem ze liep er zo overheen. En toen op de weg waar we die tegenligger passeerde reden we langs een cementwagen die zn cement weg liet lopen in zo'n soort trechter nou ook nul reacktie (zonder oogkleppen) ze ziet graag alles wat ze hoort.
Ik was wel even super trots op dr :L
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » wo 09 jul 2008, 03:22

Bij het achteruit lopen heb ik gewoon graag een rem op de kar..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Leentje

Bericht door Leentje » wo 09 jul 2008, 06:10

mischien een idee om nu met je 2wieler het staken en achteruitlopen af te leren,het mag eigenlijk gewoon niet,dus gewoon dat stukje ff opvoeden.
dan heb je er straks ook geen last meer van.
ik ben een scheiterd wat mennen betreft,zou zonder rem nooit op pad gaan.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Wiesje

Bericht door Wiesje » wo 09 jul 2008, 06:48

Wij gaan dan weer nooit alleen op pad.
Oliver is een hele brave jongen voor de kar. Echt een supermenpaard. En als wij stil staan voor een kruising of splitsing, dan stap ik af en ga bij Ollie staan. Daarmee voorkom je dan ook weer dat hij in z'n achteruit gaat (niet dat Ollie dat wil, maar voor het geval dat). Dorothea blijft ALTIJD op de bok zitten (zolang Ollie voor de kar staat :D ).
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 09 jul 2008, 09:02

Werkt dat met achteruit lopen echt? Ik heb altijd het idee dat ze erzo doorheen lopen...
mischien een idee om nu met je 2wieler het staken en achteruitlopen af te leren,het mag eigenlijk gewoon niet,dus gewoon dat stukje ff opvoeden.
Dat is idd een idee om dat af te leren alleen helaas onbegonnen werk. Ze is nu 20 jaar en ik heb haar vanaf dr elfde jaar en ze heeft dit vanaf dag een bij mij gedaan. Ze doet het ook lopend en onder het zadel en nu dus ook voor de kar.
Ze is echt super braaf maar stil staan is een ramp de enige remedie ertegen is met dr neus richting van huis af gaan staan maar ja kan dr moeilijk altijd omdraaien met de kar erachter! En de rem... ja wat ik hierboven al vroeg helpt dat echt als ze aan de haal gaan? Of achteruit willen lopen?
Oliver is een hele brave jongen voor de kar. Echt een supermenpaard. En als wij stil staan voor een kruising of splitsing, dan stap ik af en ga bij Ollie staan. Daarmee voorkom je dan ook weer dat hij in z'n achteruit gaat (niet dat Ollie dat wil, maar voor het geval dat). Dorothea blijft ALTIJD op de bok zitten (zolang Ollie voor de kar staat ).
Ik ga zelf ook nooit op pad. Tuurlijk schiet het wel eens door mijn hoofd als ik weer eens alleen ben bij Imka en ik wil graag rijden maar nee ik doe het gewoon niet. Wel in het weiland ofzo dan pak ik het karretje nog wel eens. Maar daar is stil staan ook gewoon stil staan en is er niks aan de hand, buiten is het een heel ander verhaal helaas. Ze loopt gewoon ontzettend graag en het liefst zo hard mogenlijk!
Ik ben met mijn reuma en mn twee kunstknieen zoiezo niet in staan om zomaar van de kar af te springen dus ik heb altijd iemand mee die ervanaf kan om dr vast te pakken.

Het is gewoon vervelend in het verkeer dat mensen nul,nul rekening houden met een paard! Gister wilde er een zo'n dwaas gaan inhalen op een weg met opstakels (waar je omheen moet zigzaggen) met allemaal tegenliggers. Ik ben wat meer in het midden blijven rijden want had geen zin in een snijpartij van zo'n gek... Dat is wel erg jammer hoor dat ze altijd zo'n haast hebben. Is het nou rustig op de weg dan ga ik natuurlijk heel netjes aan de kant rijden zodat ze erdoor kunnen maar nu vond ik dit een veiliger idee...
Toen is hij de hele weg in een te lage versnelling blijven rijden en gaan zitten gassen heel irritand. Maar daar reageerd Imka dan gelukkig weer niet op![/quote]
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 09 jul 2008, 09:03

Werkt dat met achteruit lopen echt? Ik heb altijd het idee dat ze erzo doorheen lopen...
Dat is idd een idee om dat af te leren alleen helaas onbegonnen werk. Ze is nu 20 jaar en ik heb haar vanaf dr elfde jaar en ze heeft dit vanaf dag een bij mij gedaan. Ze doet het ook lopend en onder het zadel en nu dus ook voor de kar.
Ze is echt super braaf maar stil staan is een ramp de enige remedie ertegen is met dr neus richting van huis af gaan staan maar ja kan dr moeilijk altijd omdraaien met de kar erachter! En de rem... ja wat ik hierboven al vroeg helpt dat echt als ze aan de haal gaan? Of achteruit willen lopen?
Oliver is een hele brave jongen voor de kar. Echt een supermenpaard. En als wij stil staan voor een kruising of splitsing, dan stap ik af en ga bij Ollie staan. Daarmee voorkom je dan ook weer dat hij in z'n achteruit gaat (niet dat Ollie dat wil, maar voor het geval dat). Dorothea blijft ALTIJD op de bok zitten (zolang Ollie voor de kar staat ).
Ik ga zelf ook nooit op pad. Tuurlijk schiet het wel eens door mijn hoofd als ik weer eens alleen ben bij Imka en ik wil graag rijden maar nee ik doe het gewoon niet. Wel in het weiland ofzo dan pak ik het karretje nog wel eens. Maar daar is stil staan ook gewoon stil staan en is er niks aan de hand, buiten is het een heel ander verhaal helaas. Ze loopt gewoon ontzettend graag en het liefst zo hard mogenlijk!
Ik ben met mijn reuma en mn twee kunstknieen zoiezo niet in staan om zomaar van de kar af te springen dus ik heb altijd iemand mee die ervanaf kan om dr vast te pakken.

Het is gewoon vervelend in het verkeer dat mensen nul,nul rekening houden met een paard! Gister wilde er een zo'n dwaas gaan inhalen op een weg met opstakels (waar je omheen moet zigzaggen) met allemaal tegenliggers. Ik ben wat meer in het midden blijven rijden want had geen zin in een snijpartij van zo'n gek... Dat is wel erg jammer hoor dat ze altijd zo'n haast hebben. Is het nou rustig op de weg dan ga ik natuurlijk heel netjes aan de kant rijden zodat ze erdoor kunnen maar nu vond ik dit een veiliger idee...
Toen is hij de hele weg in een te lage versnelling blijven rijden en gaan zitten gassen heel irritand. Maar daar reageerd Imka dan gelukkig weer niet op!
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Vera

Bericht door Vera » wo 09 jul 2008, 09:13

een rem op een kar is alleen maar om de kar bij het stiltstaan op een helling niet tegen het paard aan te laten lopen of om te zorgen dat de kar het paard niet achteruit trekt (bij een helling de andere kant op)

verder is een rem onzin, een paard en zeker een fjord loopt daar gewoon doorheen als ie daar zin in heeft en zeker in een paniek situatie.
Heb zelf meegemaakt met een paard aan de ren (niet eens aan de kletter) ik heb de rem tot de bodem ingetrapt, de wielen stonden echt stil. Het resultaat was dat alle wielen een platte kant hadden. (het was een marathon wagen met rubber banden, zonder binnnen band bedoeld voor 4-span met maar één fjord ervoor, dus je kan wel nagaan dat die met 4 man erop zwaar genoeg was.

Veel mensen gebruiken de rem nu ook om te stoppen, maar dat moet je helemaal niet doen, dan krijgt het paard elke keer een klap op zijn borst en dat vind ie niet zo fijn.
Muis Keurmerrie!
Vera

Bericht door Vera » wo 09 jul 2008, 09:14

een rem op een kar is alleen maar om de kar bij het stiltstaan op een helling niet tegen het paard aan te laten lopen of om te zorgen dat de kar het paard niet achteruit trekt (bij een helling de andere kant op)

voor de rest is een rem onzin, een paard en zeker een fjord loopt daar gewoon doorheen als ie daar zin in heeft en zeker in een paniek situatie.
Heb zelf meegemaakt met een paard aan de ren (niet eens aan de kletter) ik heb de rem tot de bodem ingetrapt, de wielen stonden echt stil. Het resultaat was dat alle wielen een platte kant hadden. (het was een marathon wagen met rubber banden, zonder binnnen band bedoeld voor 4-span met maar één fjord ervoor, dus je kan wel nagaan dat die met 4 man erop zwaar genoeg was.

Veel mensen gebruiken de rem nu ook om te stoppen, maar dat moet je helemaal niet doen, dan krijgt het paard elke keer een klap op zijn borst en dat vind ie niet zo fijn.
Muis Keurmerrie!
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 09 jul 2008, 09:23

Vera schreef:een rem op een kar is alleen maar om de kar bij het stiltstaan op een helling niet tegen het paard aan te laten lopen of om te zorgen dat de kar het paard niet achteruit trekt (bij een helling de andere kant op)

voor de rest is een rem onzin, een paard en zeker een fjord loopt daar gewoon doorheen als ie daar zin in heeft en zeker in een paniek situatie.

Dat idee had ik dus ook al. Daar trekken ze zo doorheen het is niet bedoeld om hem tegen te houden en als ze bij de trekproef die zware kar mee trekken is die kar waar wij overstraat mee rijden een eitje...
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Vera

Bericht door Vera » wo 09 jul 2008, 09:34

nancy imka schreef:
Vera schreef:een rem op een kar is alleen maar om de kar bij het stiltstaan op een helling niet tegen het paard aan te laten lopen of om te zorgen dat de kar het paard niet achteruit trekt (bij een helling de andere kant op)

Dat idee had ik dus ook al. Daar trekken ze zo doorheen het is niet bedoeld om hem tegen te houden en als ze bij de trekproef die zware kar mee trekken is die kar waar wij overstraat mee rijden een eitje...
zeker weten ;)

om het stilstaan te oefenen kun je steeds iemand meenemen. en heel vaak stil gaan staan. laat dan iemand bij het hoofd staan en belonen als het goed gaat. het stilstaan in het begin heel kort doen en naarmate het beter gaat steeds langer. Op een gegeven moment gaat het steeds beter en dan pas belonen als ze al even stil staat. Het ene paard zal liever stilstaan dan de ander dat is een beetje een karaktertrek, maar even wachten moeten ze allemaal kunnen leren.

ALs jij je lekker voelt met je 2 wieler moet je daar lekker mee blijven rijden, die wagentjes zijn niet zo heel zwaar voor je paard, dat drukken op de schoft valt dan ook wel mee.

je mag tegenwoordig zelfs wedstrijden rijden met een 2-wieler
Muis Keurmerrie!
Leentje

Bericht door Leentje » wo 09 jul 2008, 11:43

ik denk wel dat rem voldoende is,in het geval die jij omschrijft.
vaak is het gevoel van de weerstand van de rem al voldoende bij het achteruit willen gaan.
ze gaat toch niet in volle vaart,of paniek achteruit?

als ze echt in blinde paniek gaan,doe je rem niks meer,maar als begrenzer zeker wel,dat zou al voldoende moeten zijn,in het geval dat jij met imka omschrijft.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Esther

Bericht door Esther » do 10 jul 2008, 03:20

Ik bedoelde ook niet als het paard er vandoor gaat o.i.d. Maar als ze een paar passen achteruit willen doen, gaat het toch moeilijker. Dan heb ik het over ongeduld en niet over schriken o.i.d.
Heb bij Bart ook vaak genoeg een paard door de rem heen zien trekken..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie