mexicaanse neusriem en springschoenen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Lisa

mexicaanse neusriem en springschoenen

Bericht door Lisa » vr 27 jun 2008, 14:15

Heyy

Ik had een vraagje. Aangezien ik veel meer aan het springen ben zit ik te denken aan een stel springschoenen aangezien vera nu ook op ijzers staat en ik ze vaak hoor als ze neer komt (echt zo'n klats!) Wie rijden er allemaal met spring schoenen en vinden jullie dat fijn?
Wat ik ontzettend mooi vind is een mexicaanse neusriem. Er zijn verschillende meningen over: Dat hij sterker inwerkt (wat opzich niet zo heel erg is met springen, hete vera :D ), dat hij heel snel het neusbotje kan breken en nog veel meer! Wat is jullie ervaring ermee?

gr lisa
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Mieke

Bericht door Mieke » vr 27 jun 2008, 14:19

Springschoenen kan altijd..

mexicaanse neusriem, tja als het alleen is omdat je hem mooi vind, zou ik er niet mee gaan rijden. Ze werken best pittig in, je kan er het neusbotje niet mee breken (tenminste, heb ik nog nooit van gehoord)
Ctje :)
yvette

Bericht door yvette » vr 27 jun 2008, 14:26

Tsja, je weet eigenlijk het antwoord al wel wat je hierop gaat krijgen...zucht...wanneer kijken mensen nou eens naar de functionaliteit in plaats van het plaatje...

EDIT: sorry, het komt botter over dan ik het bedoel ;) het is niet persoonlijk naar jou gericht, maar zal wel komen door wat ik bij mij op stal regelmatig voorbij zie schuiven.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Lisa

Bericht door Lisa » vr 27 jun 2008, 15:43

Nou mijn eerste punt is zeker wel dat ik het gewoon super mooi vind, maar voordat ik er echt eentje aanschaf wil ik natuurlijk wel weten wat de voor en nadelen zijn, want ik wil natuurlijk niet alleen maar in de negatieve zin gebruiken, want dan koop ik er gewoon geen. En yvette: maakt niet uit hoor ik hoor graag meningen die gewoon echt van jezelf zijn!
Alinde mijn ster!!

Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 27 jun 2008, 16:01

Ik heb een mexicaan en gebruikte hem alleen in de periode dat Orion echt heeeel irri was met rijden en dan hooguit 2 dagen icm een dubbel gebroken sprenger bitje. Tegenwoordig gaat mn aansnoerneusriem gewoon een gaatje strakker en heb ik eigenlijk geen echte problemen meer met rijden.
Zodra ik het 2e gespje vastmaakte merk ik al dat hij het niet echt prettig vond en haalde die met rijden niks meer in zijn kop. Hij kauwde echter ook direct niet meer op zijn bit. Kortom, naar mijn idee een behoorlijke inwerking dus, vooral als ze hun mond open doen.

Ik heb meer inwerking van een mexicaanse neusriem ondervonden bij hem dan van een stang in zijn mond.
Dat je soms mensen aan een stang ziet hangen en dan ook een mexicaan erom...tja das in mijn ogen echt heel erg teveel van het 'goeie'.

Voor de sier zou ik het NIET doen. Je gaat neem ik aan ook niet met een men-stang rijden omdat het er zo mooi uitziet.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 27 jun 2008, 19:48

Ja Fjordy rij ik nu ook met springschoenen, ik hoor hem ook vaak aantikken tegenwoordig. Dus ik heb van die open springschoenen zeg maar. Ze doen in igg nooit kwaad :D!

En ik rij met Mexicaanse neusriem, (en tegenwoordig pessoabitje op 1 ring hoger) en dit bevalt met Fjordy erg goed. Fijner dan een 'normale'.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 27 jun 2008, 21:34

Ik heb zelf de ervaring dat ik geen enkel verschil merk bij mijn paarden met verschillende neusriemen, maarja, ik doe ze ook nooit echt strak vast.
Springschoenen beschermen vooral de kroonrand en evt de takken van je ijzer. Als je het nuttig lijkt gewoon doen dus.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » za 28 jun 2008, 06:18

Springschoenen gewoon doen, maar een mexicaanse neusriem.. En mooi, als ik iets lelijk vind bij fjorden is dat t wel, maar ja ieder zijn ding :P
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Amber_

Bericht door Amber_ » za 28 jun 2008, 09:11

Pablo schreef:Springschoenen gewoon doen, maar een mexicaanse neusriem.. En mooi, als ik iets lelijk vind bij fjorden is dat t wel, maar ja ieder zijn ding :P
Ik vind die van mij juist wel mooi haha, :P
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Krista

Bericht door Krista » za 28 jun 2008, 09:19

Een paar peeskappen lijkt me nog nuttiger dan een paar schoenen als je gaat springen met ijzers, maar dat terzijde.
Schoenen zijn zeker ook nuttig, ook voor bescherming van de takken van je ijzers. Let er wel op dat je fijne, functionele schoenen koopt, van bv neoprene, en niet van die modieuze dingen met bont erin, daar komt namelijk een verzameling zand in te zitten wat dan goed schuurt langs het been van je paard.
Een mexicaanse neusriem, ik vind het niks. Heb ook meer het idee dat het een modegril aan het worden is. Wij gebruiken altijd gewone neusriemen, ook niet te strak, net als Jeempie zegt. Zelfs bij de heetste paarden, niks aan de hand.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Lisa

Bericht door Lisa » za 28 jun 2008, 19:45

Amber! Gebruik jij hem echt omdat fjordy ''heet''(of minder in de hand is) of dat je het gewoon idd mooi vind. En ik vind hem ook super staan bij fjordy hooor!!! (heeft hij trouwens een klein hoofdje of een wat groter hoofd, kan ik beetje inschatten of het bij vera ook zal staan)

Spring schoenen zijn inmiddels onderweg, ik heb neopreen en dan maatje s/m want vera heeft geen grote voeten! (die ijzertjes zijn echt maat welshje ofz0)
Mexicaanse neusriem twijfel ik nog heel erg over. Vera is met springen vooral voor de sprong niet heel goed te houden. Als ze te hard gaat en ze komt niet goed uit springt ze ook niet, maar als het wat gecontroleerder gaat dan springt ze eigenlijk altijd, maar wat ik merk is dat ze gewoon heel graag wil, maar wil precies moet weten hoe hard ze mag. Verder heb ik het idee dat als je hem niet te strak doet en niet te laag dat er verder niet echt een heel erg verschil is tussen de ''gewone'' neusriem en de mexicaanse, want de mond open doet ze toch bijna nooit.
Alinde mijn ster!!

Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 30 jun 2008, 09:34

Mocht je het verschil willen proberen Lisa. Mieke heeft er nog eentje in Wanneperveen liggen.

Tja en het blijft een feit: Alle materialen om te rijden zijn zo scherp als wij mensen ze maken/laten inwerken.
Geluk is de vrucht van intens werk
Lisa

Bericht door Lisa » di 01 jul 2008, 13:17

oehww oke is goed!! lijkt me goed om het een keer te proberen weten we ook meteen hoe het staat! Moet toch binnenkort naar wanneperveen voor stageovereenkomst! Bart weet hem te liggen?
Alinde mijn ster!!

Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 01 jul 2008, 13:40

Ik denk het niet, maar je kunt het hem altijd vragen. Hij ligt iig in het bureau linksboven in de lade ergens tussen alle hoofdstelonderdelen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Mieke

Bericht door Mieke » do 03 jul 2008, 10:15

Succes met zoeken O:) misschien makkelijker om m even klaar te leggen, wanneer ga je die kant op?/
Ctje :)
Plaats reactie