hoeveel land is nodig voor 1 paard?
hoeveel land is nodig voor 1 paard?
jaja, de verhuis plannen liggen er. Maar nu vraag ik me af hoeveel grond heb je per fjord nodig om ze te kunnen onderhouden? We willen kijken naar een huisje met grond erbij, zodat Karev achter het huis kan. Maar ik heb totaal geen idee hoeveel grond je nou moet hebben, wil je je paard in een beetje fatsoenlijke wei kunnen dumpen, en er ook nog ergens een leuk stalletje en bak bij kan bouwen?
Dus aan iedereen die ze thuis heeft, hoeveel m2 bedraagt jullie perceel?
Dus aan iedereen die ze thuis heeft, hoeveel m2 bedraagt jullie perceel?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Rosantjuh(L)banjer
Ik heb mijn paarden ook thuis staan.
En we hebben 2004 m2 grond hier staat het huis ook nog op.
Maar we hebben een redelijk groot weiland en krijg binnen kort een bak.
Dit zal niet in de officieele maten zijn.
We proberen het eerst zo maar als het echt niet lukt kunnen we nog een weiland van de buurman van z'n 1500 m2 bij huren of kopen.
Ik heb op dit stukje mijn kruising friesXfjord staan en een shetlander.
groetjes rosanna
En we hebben 2004 m2 grond hier staat het huis ook nog op.
Maar we hebben een redelijk groot weiland en krijg binnen kort een bak.
Dit zal niet in de officieele maten zijn.
We proberen het eerst zo maar als het echt niet lukt kunnen we nog een weiland van de buurman van z'n 1500 m2 bij huren of kopen.
Ik heb op dit stukje mijn kruising friesXfjord staan en een shetlander.
groetjes rosanna
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Tot een kleine BellaX Winser G
R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.

Tot een kleine BellaX Winser G
R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
-
Wij hebben nu een stal gehuurd met wei. De wei is 0.4 ha (als ik het goed heb, snap niets van die maten).
We hebben dit stuk onderverdeeld in kleinere weitjes. Anca loopt nu in wat wij de bak noemen 20x40 meter. Daarnaast ligt een stuk wat een klein stukje langer, maar wel wat breder is.
Dan hebben we een klein stukje van zo'n 25x13 meter en nog een gedeelte van zo'n 45 x 18 meter.
Ik gok dit hoor, maar wij voeren ze wel bij. Meestal komen ze bij ons 's nachts binnen. En daar krijgen ze nog brok en hooi.
We zijn hier nog niet zo lang mee bezig, maar gaan straks wel gedeeltes opnieuw inzaaien ed. We zullen in ieder geval niet kunnen hooien van ons stukje grond.
In ieder geval succes met zoeken. Wij zijn ook al jaren bezig, maar tot nu toe zijn we met het huren van deze wei en stal het dichtste bij onze droom gekomen. Het huisje achteraf hopen we nog ooit te kunnen kopen.
We hebben dit stuk onderverdeeld in kleinere weitjes. Anca loopt nu in wat wij de bak noemen 20x40 meter. Daarnaast ligt een stuk wat een klein stukje langer, maar wel wat breder is.
Dan hebben we een klein stukje van zo'n 25x13 meter en nog een gedeelte van zo'n 45 x 18 meter.
Ik gok dit hoor, maar wij voeren ze wel bij. Meestal komen ze bij ons 's nachts binnen. En daar krijgen ze nog brok en hooi.
We zijn hier nog niet zo lang mee bezig, maar gaan straks wel gedeeltes opnieuw inzaaien ed. We zullen in ieder geval niet kunnen hooien van ons stukje grond.
In ieder geval succes met zoeken. Wij zijn ook al jaren bezig, maar tot nu toe zijn we met het huren van deze wei en stal het dichtste bij onze droom gekomen. Het huisje achteraf hopen we nog ooit te kunnen kopen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ooo, dat leek ons ook zo mooi, paard bij huis. Maar In Gieten en Eext niet te betalen. Waar ga je kijken (doe anders maar via PB)?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
-
We hebben een eigen wei, net geen 1 hectare. Daar hebben we 3 weiden van gemaakt, rijbak en een paddock met stallen. Momenteel staan er 4 paarden op, in de zomer zou je daar aardig mee uit de voeten kunnen voor gras als je alleen gras zou willen voeren.
Maar wil je een weiland dat zo groot is dat je ze alleen op het gras hoeft te zetten en niet bijvoeren? Of gewoon voor beweging & wat gras?
1600 m2 is wel heel erg weinig, dat is 0.16 hectare.
Ik heb wel eens gehoord dat je voor 1 paard zo'n halve hectare moet rekenen (dus 5000 m2). Maar dat ligt er ook helemaal aan hoe je je paard wilt houden. We hebben dan een kleine hectare en daar hebben ze meer dan genoeg bewegingsvrijheid (en zomers en swinters op de wei kunnen door afwisseling van de weides).
Maar wil je een weiland dat zo groot is dat je ze alleen op het gras hoeft te zetten en niet bijvoeren? Of gewoon voor beweging & wat gras?
1600 m2 is wel heel erg weinig, dat is 0.16 hectare.
Ik heb wel eens gehoord dat je voor 1 paard zo'n halve hectare moet rekenen (dus 5000 m2). Maar dat ligt er ook helemaal aan hoe je je paard wilt houden. We hebben dan een kleine hectare en daar hebben ze meer dan genoeg bewegingsvrijheid (en zomers en swinters op de wei kunnen door afwisseling van de weides).
was het maar waar!Tamara schreef:1600 m2 is dan 1.6 ha toch?
dan is het 16000 m2!
1600 m2 is net 2x een bak van 20x40, dus dan kan je een bak maken en heb je nog ongeveer hetzelfde stukje over om gras te laten groeien, zodat je paard een paar uurtjes per dag op het gras kan.
Niet hele dagen en niet als het te nat is, anders houd je niets over.
Maar ben je dan van plan één paard te houden? dat vind ik best sneu voor zo'n dier
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- Ilonka
Wij hebben 3 paarden lopen op 1.4 ha (14000 m2) dan houden we dus genoeg gras over om wat te hooien.
Ik zou een paard nooit houden op 1600 m2 en zeker niet in zijn uppie. Dan heeft hij én bijna geen ruimte én geen gezelschap. Als je je paard echt bij je huis wil hebben zou ik even verder zoeken. En als dit je droomhuis is dan een andere wei zoeken voor je paard.
Ik zou een paard nooit houden op 1600 m2 en zeker niet in zijn uppie. Dan heeft hij én bijna geen ruimte én geen gezelschap. Als je je paard echt bij je huis wil hebben zou ik even verder zoeken. En als dit je droomhuis is dan een andere wei zoeken voor je paard.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
ik heb bij elkaar ong, 40 bij 90 a100meter.
dat is verdeelt in 4 weitjes en een paddock.
ik heb er een fjord en een draver in staan en dan kan ik ze vanaf half april /begin mei tot ong. eind oktober in de wei.
ze staan er dan 24 uur in maar ik doe aan strookbegrazing.
'swinters staan ze op het zandstuk (15 bij 20 meter)
ik vind het zo goed te doen,ik denk dat het voor 3 pony,s krap zou worden.
dat is verdeelt in 4 weitjes en een paddock.
ik heb er een fjord en een draver in staan en dan kan ik ze vanaf half april /begin mei tot ong. eind oktober in de wei.
ze staan er dan 24 uur in maar ik doe aan strookbegrazing.
'swinters staan ze op het zandstuk (15 bij 20 meter)
ik vind het zo goed te doen,ik denk dat het voor 3 pony,s krap zou worden.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Ik heb voor San een stuk van 80*120m ongeveer; verdeeld in 2 weitjes van 40*60. Stal en mesthoop zijn er niet bijgeteld. (Stal is in een gedeelte van een schuur en is 4*4; mesthoop is aan de aachterkant van de schuur.) Ik heb geen bak bij huis; maar de buren van 500m verderop wel en daar mag ik in. Scheelt mij dus heel veel ruimte.
San staat 's zomers en 's winters overdag zo lang mogelijk buiten. Ik wissel altijd per weitje af en ze krijgt altijd hooi bijgevoerd.
Tis niet heel veel ruimte, maar ze kan er lekker lopen en lijkt er heel happy te zijn. Ze staat alleen, maar haar weitje grenst aan dat van de buren waar 2 shetten en een paard lopen. Ik vind het een prima locatie en San voelt zich beter op haar plek dan op de pensionstal waar we eerst stonden.
San staat 's zomers en 's winters overdag zo lang mogelijk buiten. Ik wissel altijd per weitje af en ze krijgt altijd hooi bijgevoerd.
Tis niet heel veel ruimte, maar ze kan er lekker lopen en lijkt er heel happy te zijn. Ze staat alleen, maar haar weitje grenst aan dat van de buren waar 2 shetten en een paard lopen. Ik vind het een prima locatie en San voelt zich beter op haar plek dan op de pensionstal waar we eerst stonden.
nee ik vraag hoeveel land je voor 1 paard nodig hebt, ik zeg niet dat er dan maar 1 paard komt, ik snap ook wel dat ze een maatje nodig heeft. was even benieuwd wat je per één paard moet rekenen.Vera schreef:Tamara schreef:1600 m2 is dan 1.6 ha toch?
Maar ben je dan van plan één paard te houden? dat vind ik best sneu voor zo'n dier
Maar dan ik 1600 m2 niet veel idd.
- Ilonka
Ik houd de stel regel van in elk geval een kwart hectare per paard (2500) maar dan moet je al flink bijvoeren in de winter. Optimaal vind ik een halve ha (5000) per paard.
Wij hebben dus een halve hectare per paard en dat is heel prettig, kan je lekker veel gras voeren, heb je ook de mogelijkheid een stukje kapot te laten lopen in de natte periode en het andere stuk af te zetten zodat het goed blijft.
Wij hebben dus een halve hectare per paard en dat is heel prettig, kan je lekker veel gras voeren, heb je ook de mogelijkheid een stukje kapot te laten lopen in de natte periode en het andere stuk af te zetten zodat het goed blijft.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ik heb 9 paarden op 3ha lopen.
Een gedeelte daarvan is rijbak en een gedeelte paddocks [met plaatzand] De rest is weiland. Ze lopen bij mij een aantal uren per dag in de wei en de rest in de paddock[evnt op stal]. Ook haal ik nog hooi en kuilgras van die 3 ha af.
Ik heb zandgrond met een leemlaag eronder ideaal voor grasland dus en door goed weidebeheer een optimale opbrengst. Ik laat mijn fjorden dus niet 24 uur in de wei i.v.m evnt te dik worden en als het nat is of vriest dan vreten ze meer met hun hoeven dan met hun mond , paddocks zijn dan ideaal . Ik voer altijd hooi/kuil bij het jaar rond.....
Een gedeelte daarvan is rijbak en een gedeelte paddocks [met plaatzand] De rest is weiland. Ze lopen bij mij een aantal uren per dag in de wei en de rest in de paddock[evnt op stal]. Ook haal ik nog hooi en kuilgras van die 3 ha af.
Ik heb zandgrond met een leemlaag eronder ideaal voor grasland dus en door goed weidebeheer een optimale opbrengst. Ik laat mijn fjorden dus niet 24 uur in de wei i.v.m evnt te dik worden en als het nat is of vriest dan vreten ze meer met hun hoeven dan met hun mond , paddocks zijn dan ideaal . Ik voer altijd hooi/kuil bij het jaar rond.....
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Wij hebben pas een wei gekocht van 90x60. Dat lijkt heel wat maar aangezien mijn paarden 24 uur per dag zomer en winter buiten staan moet ik wel iets meer hebben dan dat. Ik ben dan ook blij met het stuk van bijna 1 ha. wat wij al ruim 5 jaar mogen gebruiken van een boer.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Ik had ook zelf gedacht dat het wel bijvoeren werd, een stuk land kopen waar mijn paard het hele jaar op kan zonder/weinig bij voer dat is niet te betalen in de maand aan hypotheek. Dus was ik er sowiezo al vanuit gegaan dat het bijvoeren werd. En als ik dan een wei heb, en een bak(die niet direct 20x40 hoeft te zijn, 15 x30 bijv redden we ons ook in), Kan ze een paar uur op de wei, en dan in de bak/paddock. Als Karev de hele dag op de wei mag wordt ze te dik, dat is ze nu al van 6 uur wei per dag en bijna geen bijvoer.