Lyme

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ilonka

Lyme

Bericht door Ilonka » wo 25 jun 2008, 12:25

Steeds vaker hoor je dat mensen een paard hebben met de ziekte van Lyme.

Is er iemand met een Fjord waarbij de diagnose Lyme gesteld is?

Heeft iemand toevallig een bloedonderzoek gedaan waarbij wel op Lyme is getest, antistoffen tegen de Borrelia Burgdorferi bacterie zijn gevonden maar waarbij het paard verder vrolijk en blij was?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 25 jun 2008, 13:00

Dit vraag ik me dus ook af. Had deze week voor het eerst een teek zien hangen aan Nisko. Had geen tang bij me. Toen ik de andere dag weerkwam gewapend met tekentang, was ie er al afgevallen. Ik heb nu ook wel zoiets van ja en wat merk ik nou als ze Lyme mocht hebben?? :?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Claudje

Bericht door Claudje » wo 25 jun 2008, 13:02

Volgens mij had Sandra van Lauraatje het? Weet het niet zeker meer... :?
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Wia80
Contacteer:

Bericht door Wia80 » wo 25 jun 2008, 13:03

Misschien hebben jullie hier wat aan?
http://www.keerhoeve.nl/Lyme.htm
Contessa
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 25 jun 2008, 13:04

Meestal merk je het wel doordat het dier wat suffer wordt, sneller vermoeid etc. Maar goed ik weet dat ook niet precies. Mijn hond (Duitse Dog), kat (asbakkie) en Ilonk hebben heel vaak teken maar of ze dan ook Lyme hebben. Ze zijn alledrie heel vrolijk en fit dus dan denk ik zal wel niet.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
lauraatje

Bericht door lauraatje » wo 25 jun 2008, 15:11

Claudje schreef:Volgens mij had Sandra van Lauraatje het? Weet het niet zeker meer... :?
:j Klopt!

San heeft/had het. Zat bomvol mini-teken... Zoveel mogelijk eruit gehaald en gelijk de DA gebeld. Maar volgend hem kon een paard geen Lyme krijgen (is inmiddels bijna 4 jaar geleden). Okee, gelukkig, dachten we...
Tot San wat stijf werd. Wel vrolijk en alert; geen koorts en goede eetlust. Maar gewoon stijvig. Op rust gezet; hielp niet. DA geweest; eigenlijk niks te zien. Toen zijn we naar Kesteren geweest. Benen op de foto, niks te zien (zelfs geen artrose wat we wel dachten). Bloed onderzocht op van alles en nog wat; allemaal okee.
Dus maar weer naar huis en dubben wat we moesten doen. Een ander paard van stal kreeg vergelijkbare klachten; ook stijf. Hij werd wel echt ziekig en San nog steeds niet. Die eigenaar is naar Duitsland gegaan met hem en daar is als eerste getest op Borrelia. Want paarden kunnen het dus wel degelijk krijgen :j En in Duitsland testen ze daar als eerst op bij dit soort klachten. En ja hoor, positief. Zij heeft toen ons gebeld en wij hebben een buisje bloed op laten sturen. En ja, ook San torenhoog positief. Toen heeft ze alsnog een antibioticakuur gehad, maar dat heeft niet veel meer goeds gedaan.
Ze heeft nu blijvende gewrichtsschade opgelopen. Dat wil zeggen dat ze perioden goed loopt en dan weer een tijd niet. Ze mag niet te zwaar aan het werk en de volgende dag niks. En ze krijgt Primeval Gelatinaat om toch de gewrichten te ondersteunen. Gaat prima nu eigenlijk.

Als we toen gelijk begonnen waren met een antibioticakuur, had de schade zeker beperkt kunnen worden. Maar goed, toen wist men het hier nog niet. Volgens mij zijn de klinieken in Nederland nu veel beter op de hoogte wat betreft Lyme bij paarden.
Jilly

Bericht door Jilly » wo 25 jun 2008, 17:13

Volgens mij had Louis dat ook gevonden bij Ukie van Marloes...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » wo 25 jun 2008, 18:27

Erna is vorig jaar in Frankrijk ernstig ziek geweest na een tekenbeet. Ik kan me niet herinneren dat dit toen ging om de ziekte van lyme maar iets anders besmettelijks wat vooral in Frankrijk voorkomt.

Ze kreeg van de één op de andere dag hoge koorts + 40 graden. Wat er dan door je heen gaat.. Geluk was met ons want waar ik mee samen woonde was een dierenarts. Die heeft vervolgens een kuur gegeven van sterke steroïden. Normaal met deze ziekte is een paard twee weken uit running. Erna stond na twee dagen helder uit haar ogen de buitenwereld in te kijken. Op de derde dag graasde ze alweer in het weiland *o/* . Dat was toen even flink schrikken en een hele opluchting dat ze zo snel opknapte. Ik kan als je het interresant vindt voor je nagaan om welke besmetting dit ging. Een grote pluspunt is dat deze ziekte nog relatief weinig voorkomt in Nederland vergeleken met Frankrijk.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Plaats reactie