Niet goed reageren op het bit, wel zonder..
Niet goed reageren op het bit, wel zonder..
dinsdag heb ik met Jolita een half uur gereden. Aan het eind had ik ontzettend pijn aan mijn handen, dat is nog wel even gebleven. Dat komt, omdat ze totaál niet goed reageerde op het bit. Ik heb al twee andere bitten geprobeerd, maar ze reageerd gewoon niet goed op een bit. Voor twee weken terug heb ik weer bitloos gereden, dat ging eigenlijk wel erg goed. Zou het nou zo zijn dat ze een bit niet fijn vind? en dat het bitloze beter voor haar is? ze was ook écht niet te houden, ze had namenlijk weer een aantal "kuren".. en ik wil niet steeds met dat bit in haar mond trekken..
Wat denken jullie? In April vorrig jaar is de tandarts geweest en heeft hij haar kiezen geslepen en alles nagekeken.
Groetjes Gael
Wat denken jullie? In April vorrig jaar is de tandarts geweest en heeft hij haar kiezen geslepen en alles nagekeken.
Groetjes Gael
Jolita
Bedankt voor de reacties. Ik heb eén keer in de week les van mijn instructrice, zij helpt mij goed maar zodra ik "alleen" aan het werk ga lukt het maar niet. V.a volgende week donderdag komt er iemand anders bij, die met mij elke donderdag naar Jolita gaat. Zij heeft zelf ook paarden en heeft dan ook wel de nodige ervaring, om mij te helpen. Ik ga eens even met mijn ouders praten, voor de tandarts. Heb ergens gelezen dat die eéns in het jaar moet komen, klopt dat? Met dat "niet goed op het bit reageren" bedoelde ik te zeggen, dat ze bitloos wel goed te houden is, en met bit niet.
Jolita
Wellicht hangt het bit te hoog of te laag, knijpt het teveel of is de maat niet goed. Een andere neusriem wil ook nog wel eens helpen, een hoge dressuurneusriem ipv een lage met sperriem. dat geeft ook meer vrijheid in de mond.
Tandarts is ook een optie dat die weer eens langskomt voor controle.
Qua les moet je voor jezelf bedenken wat je in je les anders doet dan als je voor jezelf aan het rijden bent. Wordt je meer aan het werk gezet, krijg je preciezere aanwijzigen, krijg je huiswerk mee enz enz.
Als ze bitloos (ga uit van een goed bitloos hoofdstel) wel goed te houden is dan is het aannemelijk dat het probleem in de mond ligt. Omdat rijtechnische problemen vrij snel naar voren komen met een bitloos hoofdstel.
Tandarts is ook een optie dat die weer eens langskomt voor controle.
Qua les moet je voor jezelf bedenken wat je in je les anders doet dan als je voor jezelf aan het rijden bent. Wordt je meer aan het werk gezet, krijg je preciezere aanwijzigen, krijg je huiswerk mee enz enz.
Als ze bitloos (ga uit van een goed bitloos hoofdstel) wel goed te houden is dan is het aannemelijk dat het probleem in de mond ligt. Omdat rijtechnische problemen vrij snel naar voren komen met een bitloos hoofdstel.
Ik ben laatst overgestapt op een véél dunner bit dan waar ik voorheen mee reed en dat is echt een wereld van verschil. Op de dikke(re) bitten die ik had was mevrouw drammerig, dribbelig en altijd in gevecht. Nu dramt en dribbelt ze niet meer en rijden we volgens mij allebei een stuk prettiger. Ik kan me nu op andere zaken concentreren dan alléén maar bezig zijn met haar bij me te houden. Het bleek dus zo te zijn dat mijn fjord gewoon geen ruimte in haar mond heeft voor een dik/normaal bit. Logisch dat ze daar dan niet fijn mee kan lopen. Misschien is dat bij Jolita ook wel zo, dat zou je evt na kunnen vragen aan de tandarts als die binnenkort weer komt.
Maar als het bitloos rijden je ook goed bevalt zou je daar natuurlijk ook mee door kunnen gaan
Maar als het bitloos rijden je ook goed bevalt zou je daar natuurlijk ook mee door kunnen gaan