Deuk in manenboog na deken: hoe knippen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Daphne

Deuk in manenboog na deken: hoe knippen?

Bericht door Daphne » wo 21 mei 2008, 09:49

Vraagje aan alle mensen die afgelopen winter een deken op hun fjord hebben gehad: hoe knippen jullie de manen van je fjord nu er een deuk in de manen zit? En wat doen jullie met de pluk die achter de manenboog is ontstaan? Ik die pluk afgelopen winter laten groeien omdat dat me het prettigst leek zitten "prik"technisch gezien. Ik heb alleen niet het idee dat ik die pluk of de deuk ooit nog omhoog krijg. Dat houdt dus in dat de boog zeker een centimeter of 5 à 8 korter is dan eerst. Opzich maakt dat niet heel veel uit, maar elke centimeter is natuurlijk meegenomen bij een korte speknek :D

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en evt oplossingen!
yvette

Bericht door yvette » wo 21 mei 2008, 10:29

Oh, echt heel irritant, bij Iza is het haar bijna helemaal weg bij de schoft. En aangezien zij wat lang in haar rug is heb ik dat stukje manen echt nodig. Ik doe dus maar alsof de boog daar begint en hoop dat er tegen de tijd van de keuring weer wat haar bij is gekomen...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 21 mei 2008, 12:15

Weg of kort knippen...of lang laten.
Geluk is de vrucht van intens werk
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » wo 21 mei 2008, 12:49

Ha herkenbaar, Zico had vorig jaar van die sneue verfrommelde haartjes bij de schoft, het leek mij ook helemaal niet prettig, dus ik heb sinds eind vorige zomer een pluk laten groeien bij hem... De hals wordt er idd optisch iets korter van, maar dat geprik van die haartjes lijkt me alles behalve comfie. Dus ja dan maar zo. Vind het wel fijn dat ik het nu mooi glad weg kan strijken onder de deken.
(die pluk groeit trouwens voor geen meter natuurlijk, onder z'n exceemdeken... maar ja boeie)

Misschien kun je de boog dan wat minder hoog maken in het midden, meer zo'n flauw bochtje, ter compensatie...
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 21 mei 2008, 13:04

Als je trouwens goede boog knipt met hengstenpluk er in, hoeft de hals niet per definitie korter te ogen, tenzij de manen stijf op de schoft blijven liggen. Dan laat je zeg maar het laagste punt van de boog overlopen in de hengstenpluk ipv de boog compleet eindigen en dan nog een pluk.
Geluk is de vrucht van intens werk
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 21 mei 2008, 13:40

Karev had ook een plukje hengstenpluk, maar na het dekenseizoen, en een hapgrage soortgenoot was het nog een zielig stukje haar. Daar waar de deken op lag was het helemaal weg. Ik heb de hengstenpluk weggeknipt, en het bij de boog in bedacht zegmaar, zodat het alleen hoeft te groeien.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 21 mei 2008, 13:40

Ik knipte bij Rian altijd dat stukje manen kort en onder de deken op de schoft heb ik een schuimrubbertje met een inkeping bij de manen. Zodra de deken eraf is, staan ze vaak weer erg snel mooi recht omhoog :j

Hengstenpluk aaarchhhh iel, en ook niet altijd handig als je ene deken op wil in de winter.
Esther

Bericht door Esther » do 22 mei 2008, 09:51

Ik ga het er nu denkbeeldig laten zitten en hopelijk is het met de keuring weer goed, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne

Bericht door Daphne » do 22 mei 2008, 10:08

Ok, verschillende manieren dus. Ik denk dat ik ook maar voor de denkbeeldig doorlopende boog ga. Maar dan knippen jullie de pluk dus af?
Esther

Bericht door Esther » do 22 mei 2008, 10:09

Ik heb nooit een pluk gehad.. Maar die zou er bij mij wel af gaan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie