Africhtingsneusriem

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Hedwig

Africhtingsneusriem

Bericht door Hedwig » ma 05 mei 2008, 10:03

Na aanleiding van een opmerking van Yvette in een rijtopic. Vroeg ik me af wat nou het verschil is tussen een africhtingsneusriem en een gecombineerde neusriem. Dan bedoel ik niet de manier van vast maken, maar de werking.

Is de een 'zachter' dan de andere? Of is de andere juist makkelijker om mee te rijden?

Wie o wie kan mij het uitleggen O:) ?
Yinka ( Blinken x Arin) :+:
yvette

Bericht door yvette » ma 05 mei 2008, 10:16

Een africhtingsneusriem is precies wat het zegt.
Je gebruikt hem bij een jong paard als eerste kennismaking met het hoofdstel. Het bit ligt er mooi stil in en er is geen sterke inwerking op de neus.
Gecombineerde neusriem is echt een modeverschijnsel. Het staat bij veel paarden ook wel mooi, helaas maakt niet iedereen ze op de juiste manier vast. Bit heeft er onlangs een artikel aan gewijd.
Bij mijn fjord past een gecombineerde neusriem echt niet en de aanleuning is veel mooier en stiller met de africhtingsneusriem dan met een Engelse (alleen hoge) neusriem, dus vandaar mijn keuze.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » ma 05 mei 2008, 11:06

Ukie is ook fijner in de aanleuning met een africhtingsneusriem.
Eerst reed ik wel altijd met hoge neusriem, maar door een wondje op de plek waar de neusriem zat, ben ik met lage neusriem gaan rijden. En dat beviel eigenlijk een stuk beter. Alhoewel ik een hoge toch net wat mooier vind O:)
yvette

Bericht door yvette » ma 05 mei 2008, 11:24

Ukie schreef:Alhoewel ik een hoge toch net wat mooier vind O:)
Ik ook hoor, maar ook bij mij gaat functionaliteit voor het plaatje :D
Hedwig

Bericht door Hedwig » ma 05 mei 2008, 11:29

Ik wist niet dat het echt een verschil in het rijden kon maken!
Hmmm misschien ga ik het ook maar een keer proberen bij Yinka. Kijken hoe zij er op loopt.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 05 mei 2008, 12:13

het is ook fijn voor een paard omdat bij een africhtingsneusriem de neusriem óver het bit gaat.....
op de wildkamp hadden in mijn tijd alle fjordjes zo'n hoofdstel... lijkt me ook prettiger dan al die kindjes die het bit door de mond trekken :j

een gecombineerde neusriem wordt vaak veel te strak getrokken...
dat een paard nog net kan ademen 8)7
daar hoor je makkelijk 2 vingers tussen te kunnen schuiven en de sperriem is eigenlijk alleen maar om de mond dicht te houden 8)7 oftewel diegene die die strak trekken snoeren het paard letterlijk de mond...
als je een onrustige hand hebt, of een paard wat niet fijn op het bit loopt gaat namelijk zijn mond open doen en dit voorkom je met een sperriem, maar is dus eigenlijk niet de bedoeling, want het paard geeft dan al aan dat er iets mis gaat.......

ik vind een gecombineerde idd ook mooier staan, maar haal ook regelmatig mijn sperriem eraf en heb mijn neusriem vrij loshangen.... (sperriem is zelfs wel eens over de mond gezakt :+ )
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Jilly

Bericht door Jilly » ma 05 mei 2008, 12:15

Ik gebruik hem eigenlijk vooral omdat een gecombineerde altijd scheef trekt bij die van mij..

Vind dit veel fijner :j
Heb er trouwens wel lang achter moeten zoeken hoor... Heb nu een HH hoofdstel van 15 euro, want verder vond ik hier enkel zo eentje van stubben, maar vond 50 euro voor enkel neusriem vond ik wel wat veel...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » ma 05 mei 2008, 12:37

Naar een bruine heb ik ook lang moeten zoeken.
Ik vroeg bij het ruiterhuis naar een lage neusriem, kijkt die man me zo raar aan van wat moet je dáár nou mee :?
Ik heb er nu een van Döbert, niet goedkoop maar wel heel zacht.
yvette

Bericht door yvette » ma 05 mei 2008, 13:44

Ukie schreef:Naar een bruine heb ik ook lang moeten zoeken.
Ik vroeg bij het ruiterhuis naar een lage neusriem, kijkt die man me zo raar aan van wat moet je dáár nou mee :?
Echt lastig om een mooie te vinden. Dankzij Claudia kan ik nu met een hele mooie Kiefer rijden :)*
Cindy+Uniek schreef:een gecombineerde neusriem wordt vaak veel te strak getrokken...
dat een paard nog net kan ademen 8)7
daar hoor je makkelijk 2 vingers tussen te kunnen schuiven en de sperriem is eigenlijk alleen maar om de mond dicht te houden 8)7 oftewel diegene die die strak trekken snoeren het paard letterlijk de mond...
Dat was dus precies waar dat artikel in het Bit over ging...
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 05 mei 2008, 14:21

@ yvette ah okee :)*
ja ik heb geen bit dus wist niet wat erin stond....

maar ik vind het erg sneu.... als ik alleen al naar de manegepony's bij ons kijk... die worden vaak ook flink aangesnoerd :n
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Hedwig

Bericht door Hedwig » ma 05 mei 2008, 15:13

Ukie schreef:Naar een bruine heb ik ook lang moeten zoeken.
Nou als Yinka er goed op loopt, heb ik er best wel wat geld voor over. Dan verkoop ik m'n oude hoofdstel zo!

Op dit moment begint Yinka eindelijk een beetje te ontspannen. Maar om nou te zeggen dat ze lekker loopt.. Dus ik ik ga maar een beetje rondt kijken naar een lage neuriem. Misschien helpt dat.

Mag ik vragen waar je die van Döbert ( online) kan kopen?
yvette

Bericht door yvette » ma 05 mei 2008, 15:14

Als je het nog moet uitproberen of het wel fijn is voor jouw paard zou ik eerst een goedkope kopen. Bij Divoza hebben ze er een voor ik geloof 15 euro.
Hedwig

Bericht door Hedwig » ma 05 mei 2008, 15:20

Was ik ook van plan hoor :Y) Maar als het werkt wil ik wel een goede.

Zo'n goedkope is wel te vinden, maar een van goede kwaliteit gaat denk ik een stuk moeilijker worden :=
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 05 mei 2008, 18:13

ik had in het begin ook een dubbele b=neusriem, en merkte naar verloop van tijd dat karev er niet prettig op liep/ heb een lage genomen, en sindsdien loopt ze vele malen lekkerder(en ik dacht dat het van het bit kwam)
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Charret

Bericht door Charret » ma 05 mei 2008, 21:31

Ik rij Alies ook met een lage neusriem. Een fijne van Kieffier.
Jouke rij ik met een gecombineerde, gewoon omdat die op het hoofdstel zat. Tegenwoordig zie je bijna nergens meer een lage neusriem. Moet wel zeggen dat een lage neusriem vast zijn hoofd langer doet lijken. Maar nog nooit geprobeerd dus..
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 05 mei 2008, 22:15

Mijn paarden lopen thuis ook op een lage neusriem. Op wedstrijden hebben we wel een gecombineerde of Engelse. Ik merk weinig verschil,maar ik doe de neusriem ooknooit strak (net als mijn singel)
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » di 06 mei 2008, 03:55

Ik rij met een gecombineerde, maar eigenlijk alleen omdat ik dat hoofdstel zo tweedehands heb gekocht ;)
Gaandeweg ben ik de bovenste neusriem steeds wat losser gaan doen, heb er wat mee geexperimenteerd en hier loopt Zico prettig op. Hij moet nog wel z'n kaken en tong kunnen bewegen vind ik :+
Als je idd soms ziet hoe mensen de neusriem 'aansingelen' zeker zo'n Bonfire variant... Echt schandalig gewoon. Volgens mij knijp je daar de bloedtoevoer compleet mee af... Dat kan toch niet de bedoeling zijn!

Toevallig stond ik dit weekend nog naar een bruin hoofdstel met lage neusriem te kijken. M'n moeder en ik kwamen tot de conclusie dat Zico er wel erg dom mee zou uitzien :D
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » di 06 mei 2008, 09:04

vroeger had elk paard bijna een africhtings neusriem er waren bijna geen gecombineerde te koop.
Nu moet je juist zoeken als je een africhtingsneusriem wilt.
De meeste paarden lopen er prima op (en je kunt je sperriem niet kwijtraken)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » di 06 mei 2008, 09:44

Hihi, ik heb ook zo'm bonfire neusriem.. Ik vond zo'n brede mooi omdat Tea zo'n groot hoofd heeft en dat kleedt wat af..
Ik snoer hem aan, hij zit als een normale neusriem..
Maar ja, als je zo'n ding een aansnoerneusriem noemt gaan daar mensen aan sjorren..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jilly

Bericht door Jilly » di 06 mei 2008, 09:45

Hedwig schreef:Zo'n goedkope is wel te vinden, maar een van goede kwaliteit gaat denk ik een stuk moeilijker worden :=
Ik heb nu een heel hoofdstel van HH voor 15 euro 8)7
Dat is qua kwaliteit natuurlijk niet te vergelijken met een Döbert of Kieffer oid, maar 't is niet slecht hoor, riempjes zijn lekker soepel enz.

Hier heb je dus naast de hele dure (+50 euro voor neusriem) enkel van die harde die je zo door kan breken :n dan heb ik maar zo'n hoofdstel besteld bij saartje.

En ik kom natuurlijk ook nergens, thuis ziet niemand met wat voor rare combinaties ik soms rijd O:)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Plaats reactie