tuig

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Cindy+Uniek

tuig

Bericht door Cindy+Uniek » ma 14 apr 2008, 15:13

ik wil uniek ook s voor de kar hebben hahahaha
dus zit rond te kijken naar tuigen...

nou hebben wij helaas nog steeds geen geldboom
dus zoek wel in de wat goedkopere klasse

nou zijn er zowel nylontuigen als lederen tuigen te koop al onder de 150,- en ik vraag me dan dus af wat beter is?

ik wil uiteindelijk haar een keer de menproef laten lopen (trekproef niet, want dat is in mijn ogen te zwaar voor haar ielie-lijfje :+ )

en qua karretje wil ik zowiezo met 4 wielen, maar wat is nou lichter van die hele dunnen wielen of juist meer die dikke banden? en handiger qua terrein enzo?

ow en uniek is maar 1.41 en erg fijn, zou ik dan nog pony moeten? of cob? aangezien die grens wordt aangegeven op 1.40 :+
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » ma 14 apr 2008, 15:45

Ik zou zeker geen leren tuig kopen van 150 euro.. Heb het zelf ook gedaan, maar waardeloos.. Echt, dan kun je beter even investeren in een goede.. Je vraagt je de hele tijd af of e rniet iets gaat knappen..
Ik heb een 2e hands voor 400 euro gekocht en die is prima!!

Goedkoop is vaak duurkoop!!!

En een karretje, tja..
Een met dunne bandjes is lichter, maar dat hangt ook van het terrein af, als de bandjes weg zakken is het weer zwaarder..
Met autobanden is wel makkelijker te vervangen als dat een keer nodig is..

Jeskim is 1.36 en die past in een cob maat, heb ik het wel bijna op zijn kleinst geloof ik..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 14 apr 2008, 15:47

De meeste fjorden hebben toch wel minstens een cob-maat.
Brede luchtbanden lopen soepeler door allerlei terrein dan dunne wieltjes en lijken me ook wel wat steviger. Een rem is ook aan te bevelen.
Bij de goedkope tuigen zou ik liever voor nylon gaan (en evt onderleggers erbij kopen) dan leer want voor dat geld heb je echt slecht leer.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Daphne

Bericht door Daphne » ma 14 apr 2008, 15:48

Ik ben voor mijn Yannes ook op zoek naar een tuig maar voor haar heb ik echt wel een maat full nodig! En Yannes is ook niet groot, zo rond de 1.42/1.43 denk ik. Voor Uniek zou ik dan ook maar uitgaan van een maat Cob.

Ik heb zelf laatst gemend met een tuig van Zadelmarkt, om te proberen. Persoonlijk vond ik er weinig aan: slecht en stug leer, vreemde pasvorm, niet handig met optuigen, loslatende passanten. Zelfde kwaliteit als hun zadels dus.... Ik heb besloten om uit te kijken naar een gebruikt (kwaliteits)tuig. Maar die zijn lastiger te vinden dan je denkt! Ligt ook aan je budget natuurlijk.

Qua karretje kan ik je niet helpen, daar heb ik weinig verstand van :)
Vera

Bericht door Vera » ma 14 apr 2008, 16:31

koop dan maar liever een 2e hands goede, dan zo'n goedkope.

Ik heb ze wel gezien. paard voor de kar, lopen maar, paard loopt, kan blijft staan, strengen opeens 5 meter lang.....

Of het is gewoon niet sterk genoeg, levensgevaarlijk gewoon.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Lisa

Bericht door Lisa » ma 14 apr 2008, 17:04

Ik heb geluk gehad met tuig. Mijn portomonnee is was ook niet zo groot, maar ik heb nu een tweedehands tuig van Ideal (eqstrian uitvoering) en die ziet eruit als nieuw en heeft me 225 euro gekost. Dat is dus niet veel voor een in zulke goede staat tuig. Een karretje: Tsjah ik had eerst een sulky echt heel mooi, maar die hebben ze niet netjes aangeleverd allemaal deuken en enorme krassen dus die is weer terug. Nu ben ik nog steeds op zoek. Wil graag een degelijke kleine 4 wieler waar een fjordje goed voor past.

Kunststof tuig lijkt mij eerlijk gezegd niks. Het lijkt mij als er veel druk op komt te staan dat het toch niet sterk genoeg is. (toch heel ander doeleinde dan een kunststof zadel)
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Charret

Bericht door Charret » ma 14 apr 2008, 20:37

Alies is 1,42m gok ik zo en ook wat luxer. Ze heeft maat cob.
Ik vraag me af hoe die tuigen van Zilco zijn.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 15 apr 2008, 05:38

okee dus beter geen kunstof, maar 2e hands leer

welke merken zijn dan goed? waar hebben jullie ervaring mee?
ik hoor ideal - zilco

edit: http://www.xcellentrider.com/index.php? ... cPath=4_62

hier staan wat tuigen op niet zo duur, zou dat echt zulke slechte kwaliteit zijn? bijvoorbeeld die van 250,-?
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 15 apr 2008, 06:54

Je zou ook eens naar een tuig van Imperial Riding kunnen kijken (niet de goedkoopste maar die erna) Die heb ik ook voor RB. Goed tuig en ook nog redelijk betaalbaar.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 15 apr 2008, 06:55

even wat links van mp
misschien willen de kenners hun meningen even uitten :D

http://link.marktplaats.nl/162254421 bruin 370,- nieuw

http://link.marktplaats.nl/162086657 zwart 400,- nieuw

http://link.marktplaats.nl/160966549 leder/nylon 180,- nieuw

http://link.marktplaats.nl/159664418 bruin 295,- nieuw

http://link.marktplaats.nl/159162223 zwart 250,- zgan

http://link.marktplaats.nl/158806450 bruin nieuw

http://link.marktplaats.nl/154937985 hongaars bruin 325,- maat full nieuw

http://link.marktplaats.nl/150014384 zwart kunstof (zico) izgs
Laatst gewijzigd door Cindy+Uniek op di 15 apr 2008, 07:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 15 apr 2008, 06:58

DeeDee schreef:Je zou ook eens naar een tuig van Imperial Riding kunnen kijken (niet de goedkoopste maar die erna) Die heb ik ook voor RB. Goed tuig en ook nog redelijk betaalbaar.
okee! is dat hetzelfde als ideal? want als je op hun site dealers in utrecht klikt komt de paardenschuur erop en bij hun op de staat staat 'delaen in ideal en zilco'
Lolly

Bericht door Lolly » di 15 apr 2008, 06:59

Een moeilijk maatje heeft jou fjord mijn fjord heeft hetzelfde probleem.
Ik was ook op zoek naar een tuig voor mijn fjord en ik heb een degelijk tuig maatje cob besteld maar het is haar te groot, mijn fjord gaat toch in een groot ponytuig vallen ben ik bang.
Ik had het via internet besteld en moest het te grote tuig terugsturen gelukkig had ik binnen 2 dagen wel een goed passend tuig teruggestuurd gekregen.
Maar het kosste me wel extra verzendkosten om het terug te sturen.
Misschien kan je beter je fjord op de trailer zetten en naar een goede ruitershop o.i.d. gaan kunnen ze een passend tuig voor je uitzoeken en krijg je advies hoe het tuig moet zitten.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Claudje

Bericht door Claudje » di 15 apr 2008, 07:20

Het eerste bruine tuig en het bruine tuig met de Fjord springen er duidelijk uit :j
Het laatste tuig is een Zilco tuig, dat is ook kunststof, maar van veel betere kwaliteit als bijvoorbeeld het derde tuig.

Imperial Riding is een ander merk dat Ideal.
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 15 apr 2008, 07:31

@ lolly ja uniek is zoo fijn en maar 1.41
ze heeft van hoofdstel maat cob, maar alles op z'n kleinst behalve de keelriem :+ ze zou pony passen.... vandaar ook de twijfel bij het tuig....
maar bij cob kun je eventueel nog gaatjes bijprikken en bij pony niet voor groter....

@ claudje welke met de fjord, er zijn er 2 en ik zag net pas dat de laatste een maatje full is dus valt zowiezo af dan.....

en die zico zou dan dus wel weer een goede zijn?
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 15 apr 2008, 11:08

@ Lisa: kunststof is juist veel sterker. Ten minste wel als het nylon is (meeste tuigen). Dit wordt namelijk ook gebruikt om een lederen tuig mee te versterken.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Charret

Bericht door Charret » di 15 apr 2008, 12:50

Wij zijn destijds bij zo'n kraampje geweest van Zilco en daar hing een tuig dat intensief was gebruikt. Je zag het wat aan de gaatjes, maar voor de rest nog een top gaaf tuig.
Van veraf toont het ook leer vind ik. Makkelijk in onderhoud, maar hier dus niemand ervaringen mee?

Ik geloof dat Eshter zo'n IR tuig heeft gehad en dat het een grote miskoop was..
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 15 apr 2008, 13:39

dat kunstof spreekt me op zich ook best aan! ik ben al niet zo'n poetser :D

dit is nog een leren http://link.marktplaats.nl/161223616 bij mij in de buurt ga ff vragen of het een merk is en wat de vraagprijs is!
Jowien

Bericht door Jowien » di 15 apr 2008, 14:17

Ik heb vorig jaar ook rond gekeken om een tuig te kopen.
Zilco is erg goed, maar boven mijn budget. Ideal en IR zijn ook geod heb ik gehoord, maar ook prijzig.
Een goedkoop nylon tuig zou ik niet zomaar doen. Hoewel die dingen die je voor 100 euro ziet wel een goed beginnerstuig kunnen zijn, voor licht werk.

Ik heb zelf uiteindelijk een tuig van nylon op maat laten maken (cob). Kostte 450 euro exclusief hoofdstel en leidsels (die had ik al). Gaat heel lang mee en is precies op maat. En kunststof betekent dat je veeeeel minder onderhoud hebt (alleen de delen waar gespen in gaan zijn van leer). En het is heel licht van gewicht. Moet je even googelen op Co Pater tuigmakerij. Is een fijne vent, doet alles naar je eigen wensen. Ik ben er
echt helemaal blij mee. Ik kan je een foto pb-en als je wilt.

Mijn tweede optie was een nieuw leren tuig van rond de 380 euro als ik het me goed herinner. Dat vond ik bij Van den Dorpel. Moet je ook even voor googlelen.

Of een tweedehands kopen. Maar dan wel kritisch zijn. Goed naar de stiksels kijken, naar de passanten, naar de soepelheid, of de gespgaten niet uitgelubberd of uitgescheurd zijn en of het genoeg verstelbaar is. In ieder geval niet zomaar geloven als iemand zegt dat het nog een heel goed tuig is. Maar je kunt het treffen, een kennis van mij heeft laatst voor 150 euro een leuk en goed tweedehands tuig gevonden (paard) waar ze mee vooruit kan voor een paar jaar.
Lisa

Bericht door Lisa » di 15 apr 2008, 15:21

Jeempie: Kan wel hoor, tegen mij zeiden ze dat als ze super veel kracht eropzet dat het niet echt super was, maar dat dan een cominatie beter is! Maarja mensen zeggen wel meer. Mijn gevoel zegt ook gewoon een leren tuig met evt wat kunstoffen stukjes is sterker dan een helemaal nylon. Degene die ik gezien heb vond ik ook best soft heel buigzaam enzo en dat leeuk mij gewoon niet stevig!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Esther

Bericht door Esther » di 15 apr 2008, 15:49

Mijn miskoop was de Economic van IP!! Was echt prut..
Is ook niet soepel genoeg en liep Jeskim op stuk op de singel..

Ik vind dat bruine eerlijk gezegd ook niets..
Ik zou echt gaan voor een gebruikte en niet een goedkope nieuwe..
Eentje die al wel vaker gebruikt is, maar nog wel goed is..

Het mijne heb ik van iemand overgenomen op Bokt, een donkerbruine van het merk Lessingh, is Duits. Ik ben er erg blij mee en zowel Annabel als Bart vonden het een goede aankoop!!

Maar het heeft geen haast toch?? Gewoon wachten tot je er tegenaan loopt, is beter dan nu een slechte te kopen..

Een goed punt is ook om te kijken of het deel dat voor de borst langs gaat breed genoeg is, anders is het niet zo fijn trekken..
Verder vind ik een staartriem met los culleron het fijnst, dus eentje waar je gewoon bij het culleron de gespjes los kunt maken, je hebt ze ook in één geheel.
De strengen moeten ook lang genoeg zijn voor het karretje, die van mij zijn wat aan de korte kant, ik heb er geen last van, maar dat kan wel..
Ik heb ook heel veel plezier van mijn marathon sluitingen, moet je strengen hebben met zo'n metalen oog eraan.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie