Exceemdeken alweer op?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Klijntje
Contacteer:

Exceemdeken alweer op?

Bericht door Klijntje » do 10 apr 2008, 09:13

Vanmorgen heb ik Zico voor 't eerst zijn exceemdeken weer op gedaan. Het wordt hier vandaag een graad of 12 en windstil, en gisteren was ie al wat aan het schudden en zwiepen, dus ik neem geen risico. Nu zijn z'n manen en staart iig nog mooi en heel.
Vind dat ik het nog best lang heb uitgesteld eigenlijk 8-) Nu krijgen we dus weer het riedeltje van deken op, deken af...

Wie van jullie moet er ook al aan geloven?
Afbeelding
Ingele

Bericht door Ingele » do 10 apr 2008, 10:44

Gisteravond zag ik ook gewoon weer kleine mugjes vliegen op stal.. Gelukkig heb ik een exceem vrij paard, maar kan me voorstellen dat je de deken weer op hebt gedaan hoor :j
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » do 10 apr 2008, 10:53

Heb ook geen exceemer maar je hebt gelijk beter er vroeg bij dan net te laat!
Tanja

Bericht door Tanja » do 10 apr 2008, 15:09

Ik heb Tika ook de d'r kriebeldeken sinds dinsdagavond weer om. :j
We hebben alweer een extra jeukvrijemaand langer gewonnen vergeleken met vorig jaar, dankzij het koude weer.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Jilly

Bericht door Jilly » do 10 apr 2008, 15:11

Louis krijgt alweer volop meldingen binnen van het schuren, dus de hel is weer losgebarsten vrees ik...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 10 apr 2008, 15:51

Die van mij heeft de deken ook alweer een week op. Die had alweer wat geschuurd aan zijn staart dus ik heb hem weer in zijn pyjama gehesen :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
saskia
Moderator

Bericht door saskia » do 10 apr 2008, 16:55

Sjors heeft nog even uitstel, maar het zit er idd alweer aan te komen. _-:(
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » do 10 apr 2008, 16:56

Ja er vliegt al weer aardig wat rond in de lucht
Beter te vroeg dan te laat :j
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Bernice

Bericht door Bernice » do 10 apr 2008, 21:19

Die van mij heeft hem al een maand opliggen ofzoiets :D Ik was vorig jaar te laat en dat laat ik niet weer gebeuren :P
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 11 apr 2008, 04:31

Ilonk staat ook alweer een aantal weken met de deken op (een aantal dagen is die ook af geweest wegens koud weer.) Liever te vroeg dan te laat.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Viv

Bericht door Viv » vr 11 apr 2008, 08:38

Ik hoop dat Cees nu zn staartje schuurt omdattie ff binnen staat en toch best nog wel wat vacht heeft (en een keer wassen kan ook geen kwaad). Hoop niet dattie ook veroordeeld is tot een exceemdeken (vraag me nl af hoe lang die heel blijft in een wei met voornamelijk bijtgrage ruinen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Tanja

Bericht door Tanja » vr 11 apr 2008, 10:06

Hopelijk komt het door zijn wintervacht,en er zijn bij ons ook paarden die schuren hun staart maar, hebben geen eczeem.

Als de temperatuur hoog genoeg is wil ik Tika ook wel een goeie wasbeurt geven. :D
Geboren op 14-05-2001

DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 11 apr 2008, 10:49

Ik ga al weer snel RB zijn masker op doen. Hij heeft geen exceem maar wel altijd last van die kleine vliegjes die in zijn oren gaan zitten.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 11 apr 2008, 11:09

Yep sinds dinsdag (na enkele dagen scheve plukjes in manen en staart te hebben gezien)
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Jowien

Bericht door Jowien » vr 11 apr 2008, 12:04

Orlinde heeft vorig jaar ook aardig lopen schuren aan haar manen en staart. en ook een plekje op de hals achter haar oren, vlakbij de manenkam. Met dat plekje begon het, later ging ze in de manenkam en staart schuren. Maar verder op haar lichaam niet.
Hoe weet ik of het echt zomereczeem is?
Kan het ook te maken hebben met gras (gevoeligheid voor rijk gras? ... ze lopen op koeien-gras; wel pas nadat er gemaaid is of de koeien het 'kaal' hadden)?

Ze schuurt nu ook aan dat ene plekje achter haar oren op de hals, maar dat kan ook van het verharen zijn misschien?
(Ik heb ook al weer mugjes en vliegjes gezien dus die zouden de oorzaak kunnen zijn.)

Enne... als Orlinde aan een eczeemdeken moet, welk merk raden jullie aan? Gaan de manen dan plat?
Of eerst smeerseltjes proberen? (Vorig jaar al een paar verschillende dingen geprobeerd maar geen van alle echt duidelijk resultaat.)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 11 apr 2008, 12:31

Als het echt eczeem is dan is mijn ervaring dat de deken tot nu het beste resultaat heeft. Maar ik ben er ook van overtuigd dat veel door voeding komt, teveel suikers, fructaangehalte in het gras en teveel zetmeel.
Het smeerseltje dat bij Rosco tot nu het beste werkt (voor zover ik het zo kan noemen) is bio huidolie van leovet. Ook hoor je tegenwoordig veel goed berichten over het bijvoeren van magnesium en dat paarden jeuk krijgen van een magnesium tekort. Dit zou je door een bloedtest kunnen achterhalen. Maar of het ook echt werkt durf ik je niet te zeggen. Bij die van mij heeft eigenlijk niets resultaat gehad behalve de deken. Ik ben begonnen met een boettdeken maar koop nu al een aantal jaar de ezceemdeken van pagony. Hij verslijt zo'n 2 a 3 dekens per jaar en dat werd met boett wel een heel duur grapje (225 euro versus 70 euro per deken). De boett heb je nu ook in een hele lichte kleur en ik zit er wel over te denken om die te bestellen het is toch een ander soort stof dan de pagony.
Tanja

Bericht door Tanja » vr 11 apr 2008, 14:59

@Jowien,ik heb drie eczeemdekens van Pagony en eentje gaat nu het vierde seizoen in.
Ik ben er zeer tevereden over persoonlijk vind ik de boet erg dik van stof.

@Marijke,dat van dat magnesium heb ik ook al eens gehoord,en de leovet olie daar ben ik met je eens die geeft goede resultaten.

Nou nog een vraag,
Ik wil Tika straks in de paddock 's nachts zodat ze niet 24 uur op het gras loopt.
De paddock is 16 m2 maar, het algemeen bekent dat paarden met eczeem veel heen er weer lopen,is dat dan wel fair tegenover Tika?
Geboren op 14-05-2001

Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 11 apr 2008, 16:03

Ik denk dat het altijd nog beter is dan in een stal van 3 bij 3. Je zal moeten kijken hoe ze het doet, als ze echt kriegel wordt van jeuk of ander soortige frustratie heb je dan een keuze voor eventueel op stal?
Ik kan je wel aanraden als ze op het zand staat wat lijnzaad door het voer te doen voor eventueel afvoeren van binnengekregen zand. Je kan het ook testen door een mestbal in water te leggen en kijken hoeveel zand er bezinkt en dan maatregelen treffen.
Tanja

Bericht door Tanja » vr 11 apr 2008, 16:11

Lijnzaad krijgt ze nu al 3 x keer in de week,dat voer ik gewoon het hele jaar door.
Ze staat nu nog op stal tot eind april daarna gaat ze 24/7 naar buiten. Straks ze gaat gegarandeerd schuren en,
dan kan ze niet op stal en in de paddock staat er stroom rondom.
Geboren op 14-05-2001

Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » vr 11 apr 2008, 17:30

@Jowien:
Ik heb de HH Fly Protection set maat 175 en die bevalt super goed. Is ook niet zo belachelijk duur, maar wel van zeer sterk materiaal gemaakt. De hals (kan er ook af) is lekker wijd en dus gaan Zico's manen totaal niet plat. Borstdeel is van gladde stof aan de binnenkant dus geeft geen plekken.
Ik moet wel zeggen dat mijn lieve mams er enige aanpassingen aan heeft gedaan O:) zo heeft ze de buikflap aan de kruissingels vastgenaaid en tussen de staartflap en achterkant vd deken extra stukken stof gezet.
Zico heeft nu dus een soort plooirokje aan :P Wij noemen het altijd z'n bruidsjurkje...

Met smeersels ben ik niet bekend, ik ben er zelf niet voor, geeft alleen maar plakzooi waar zand enzo in blijft hangen wat m.i. alleen maar voor meer irritatie kan zorgen.
Ik hou ook niet van veel wassen met wat voor shampoo dan ook, vorig jaar heb ik voor de keuring Zico's maantop gewassen waarna ie hem er half af schuurde ondanks goed uitspoelen :( Een ander paard op stal deed hetzelfde met z'n staart toen de eigenaar dacht de schilfers op de staartwortel er eens fijn uit te wassen... Ik was dus de manen nooit meer, en staart alleen tot aan de wortel, niet hoger.

@Tanja, ik zou het wel weten, lekker buiten laten 's nachts :j Zico loopt trouwens helemaal niet extra veel omdat ie exceem heeft hoor...
Afbeelding
Plaats reactie