We zijn eruit, maar...

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
nina1993

We zijn eruit, maar...

Bericht door nina1993 » zo 30 mar 2008, 14:38

Een heel verhaal voor de eigenlijke vraag, ook om wat duidelijkheid te scheppen voor de mensen die op de hoogte zijn van de twijfels. De echte vraag is niet schuin gezet.

Kventin had mijn voorkeur om mee te dekken. Nu hij helemaal naar Zeeland is verhuisd heeft het de beslissing om Nina wel of niet meer te dekken wel een stuk gemakkelijker gemaakt. Om midden in het hotelseizoen van mijn ouders met een trailer 4 uur onderweg te zijn (en dan ook nog terug te moeten) is voor ons simpelweg niet op te brengen en vinden we ook teveel van het goede. Mede daarom wordt Nina niet meer gedekt.

Maar ja wat dan?

We wilden via Nina het fjordenbestand uitbreiden. Dat lukt dus niet meer. Kopen? Bij dat woord steigerde mijn vader :+.

Hij wilde het dan maar zo laten met de shetten en 1 fjord. En dat terwijl er verregaande plannen zijn om de meeste shetten te verkopen en we daar ook al mee gestart zijn. Dit allemaal om in totaal naar wat minder werk en kosten toe te komen. De hoefsmid is voor een shet immers net zo duur als voor een fjord.

Maar ja, als de shetten allemaal weg zijn, heb je dus te weinig grazers, maar wel een budget :D.

Dus ja, van dat budget komt er een fjord bij *o/*

Waarschijnlijk komen we uit op iets wat nog erg jong is omdat we wel iets willen hebben wat kwalitatief goed is en bovendien een merrie.

Aan de ene kant zou ik graag een Orsta erbij willen hebben, aan de andere kant zou iets wat onder het zadel makkelijker zou zijn ook erg prettig zijn.
Nu weet ik wel dat je van een jaarling oid niet kunt zeggen dat deze inderdaad makkelijk is onder het zadel, maar algemeen bekend is bijvoorbeeld dat je met Orsta niet de gemakkelijkste dieren fokt.

Zo zijn er ook van andere hengsten wel dingen die kenmerkend zijn voor de nakomelingen.

Heeft iemand leuke richtingen als ik het volgende zoek?:

* Lief karakter
* Zonder Halsneas bloed
* Sterke benen
* Makkelijk in een groep te rijden (weet niet of daar nog veel verschil in zit en dat valt ook te trainen, maar Nina wil altijd 5 meter voor de ander uitlopen en dat is zo vervelend dat ik maar niet meer samen rijdt met iemand anders)
* Niet exceemgevoelig
* Ik val voor sprekende koppies met een mooie voorpluk dus dat zou echt een pluspunt zijn
* Goede gangen met een goed motortje
* Hoeft geen reus te zijn

Nogmaals, ik weet dat het uiteindelijk toch afwachten is of je de goede treft of niet, maar dit zijn wel oriënterende voorkeuren. Zal wel najaar worden voordat daarin echt actie wordt ondernomen met kijken e.d.

Iemand leuke suggesties?
Laatst gewijzigd door nina1993 op zo 30 mar 2008, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Lisa

Bericht door Lisa » zo 30 mar 2008, 14:48

Wat bedoel je met jong?? Iets dat nog geboren moet worden? hihi ik wil heel graag dekken met vera, maar dan zal het wel waarschijnlijk weer weg moeten. In fokkerij en bloedlijnen heb ik een topic, maar je zal wel een iets oudere willen, misschien eens bij bart vd berg gaan kijken?? gr lisa
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 30 mar 2008, 14:57

het is een beetje afhankelijk van het budget wat we gaan krijgen hoe oud het dier mag zijn. Voor een beleerde enz. betaal je simpelweg meer.

Het kan vanaf een veulen van dit jaar tot een jaar of 3/4 denk ik.

Het is nu ook echt nog puur oriënterend en misschien kom ik uiteindelijk met iets heel anders thuis dan in eerste instantie de opzet was, maar behoorlijk inlichtingen inwinnen is nooit verkeerd natuurlijk.
Zhellie Orsta x Briggen
Lisa

Bericht door Lisa » zo 30 mar 2008, 15:00

tsjah dan zou ik gewoon idd bij bart gaan kijken di heeft vast wel wat staan en marktplaats enzo!
Alinde mijn ster!!

Esther

Bericht door Esther » zo 30 mar 2008, 15:00

Ik kan niet voldoen aan de Halsnaes vrij en de grote voorpluk.. Ze is ook nog niet beleerd, maar gaat beleerd pas weg..

Verder zit er wel een Halsnaes vrije in Jeskim, maar die is er nog niet eens..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lisa

Bericht door Lisa » zo 30 mar 2008, 15:01

en esther als het een grijze is wil je hem vast houden of niet??
Alinde mijn ster!!

Mieke

Bericht door Mieke » zo 30 mar 2008, 16:15

Tja.. bart heeft er iig genoeg staan.. je kunt altijd vrijblijvend komen kijken..
Ctje :)
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 30 mar 2008, 17:05

Ik ben nu niet echt op zoek naar een speciaal dier, meer naar hengsten waarvan je op basis van de nakomelingen mag verwachten dat ze aan de genoemde punten zouden kunnen voldoen.
Zhellie Orsta x Briggen
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 30 mar 2008, 17:12

Dan zeg ik Reitze en Sverre :D
En de betere Bjorkmanns ook...maar daar zul je niet zo snel een jong dier van vinden vrees ik!
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 30 mar 2008, 17:34

sverre's zijn toch vaak hete paarden?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 30 mar 2008, 17:36

Orsta's moeilijk ?? :D
Fjordy is makkelijk :))
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Mieke

Bericht door Mieke » zo 30 mar 2008, 17:40

Bjorkmans zijn over het algemeen ook niet al te makkelijk volgens mij

Ik ben misschien wat bevooroordeeld ;) maar ik vind Reinars echt top karakter paarden.

Over het algemeen mooie koppies (alleen ontbreekt daar dan die mooie voorpluk nog wel eens ;) ) Zeer braaf in omgang, zeer goede gangen, sterke benen, rustig, maar wel voorwaarts en mooie types..
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » zo 30 mar 2008, 17:41

Waarom geen Halsneas bloed?

Ik denk dat je ter zijner tijd gewoon het beste kunt gaan rondkijken.. Niet alle veulens van een bepaalde hengst hoeven hetzelfde te zijn.. Zelfs volle broers en zussen kunnen heel anders zijn! Misschien dat je van de zomer eens bij verschillende keuringen kunt gaan kijken of er qua veulens of jong spul iets bij zit dat je aanspreekt :) Dan kun je ook meteen peilen of daar veel bijzit van een bepaalde afstamming/hengst :)
:L Vuran :L
Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
Mieke

Bericht door Mieke » zo 30 mar 2008, 17:43

Het gaat haar volgens mij meer over het algemeen van welke hengsten dat soort nakomelingen komen. Ik vind het juist wel goed dat ze zich zo orienteert aangezien iedereen andere ideeen en ervaringen heeft met bepaalde hengsten. Verder kun je op een keuring zeer weinig zeggen over het karakter van de veulens..
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 30 mar 2008, 17:44

ik weet trouwens nog wel een te koop. weet niet of Karev je aanspreekt? haar volle jaarling zusje staat ook te koop. sebastian x kalypso. hebben vaak een goede uitstraling, met een lange kuif(de mijne tenminste)
wat ik je kan vertellen over een sebastian: kalm, werklustig,aanhankelijk,makkelijk in de omgang, en makkelijk karakter, jan en alleman zou er mee weg kunnen lopen, lief dier.Karev heeft geen exceem, ze komt uit een bosrijke omgeving, en geen problemen daarmee. Benen zijn goed, ik ervaar geen problemen(ze is wel eens kreupel geweest, maar dat was meer mijn schuld)

in een groep is ze goed te rijden, ze hoeft niet voorop, en ook niet achterop, ze loopt lekker mee.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 30 mar 2008, 18:07

@ Joske: Omdat ik er in de toekomst ook wel graag een veulentje van zou willen hebben en Halsneasbloed in heel veel lijnen zit. Ik vind het dan zelf prettiger om er 1 zonder te hebben.

@ Mieke: Je slaat inderdaad de spijker op zijn kop!
Qua model wat ik mooi vind weet ik het wel behoorlijk en ik weet ook wel wat ik in het karakter zoek, alleen is het karakter vrijwel niet in te schatten bij de eerste kennismaking. Daarom ben ik benieuwd wat ik van welke hengst kan verwachten.
En natuurlijk zijn daar ook weer buitenbeentjes in, maar er is wel een algemeen beeld bekend.

En daarom wil ik wat inzicht krijgen in de karakters van nakomelingen.

Kopen zal niet a la minute gebeuren. Eerst verkopen, daarna kopen. Ik ga zeker naar een aantal keuringen toe, dat had ik al uitgedacht, maar qua karakter heb je dan maar weinig beeld.
Zhellie Orsta x Briggen
Mieke

Bericht door Mieke » zo 30 mar 2008, 18:12

Juist.. op keuringen kun je meer het type beoordelen en dan is het fijn om van te voren alvast te weten wat voor karakter daar eventueel achter kan zitten ;)
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 30 mar 2008, 19:03

Ja, inderdaad.

Ik heb inmiddels een selectie gemaakt van Halsneasvrije hengsten en hengsten waarvan nakomelingen zijn.
(Misschien ook handig voor een sticky op fokkerij? Karakters van nakomelingen?)

Balony: Makkelijk, gemoedelijk
Bjorgard:
Briggen:
Drange Rolv:
Faun Tor:
Gnist:
Havik:
Hermansen:
Inco:
Manus:
Orsta:
Reinar: Heel braaf, rustig, wel voorwaarts.
Reitze:
Sebastian: Kalm, werklustig, aanhankelijk, lief, allemansvriend,makkelijk in omgang
Sverre: vaak hete paarden.
Timor:
Tsjerk:
Vlin:
Zizoran:
Zhellie Orsta x Briggen
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 31 mar 2008, 09:06

Reinars: Sensibel
Sverres en heet? (dan hadden wij uitzondering staan, kan altijd natuurlijk)
Timors: Niet snel bang
Geluk is de vrucht van intens werk
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 31 mar 2008, 10:37

Reitze: prettig karakter, geen dooie, maar fijn om mee te werken.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Plaats reactie