Kventin had mijn voorkeur om mee te dekken. Nu hij helemaal naar Zeeland is verhuisd heeft het de beslissing om Nina wel of niet meer te dekken wel een stuk gemakkelijker gemaakt. Om midden in het hotelseizoen van mijn ouders met een trailer 4 uur onderweg te zijn (en dan ook nog terug te moeten) is voor ons simpelweg niet op te brengen en vinden we ook teveel van het goede. Mede daarom wordt Nina niet meer gedekt.
Maar ja wat dan?
We wilden via Nina het fjordenbestand uitbreiden. Dat lukt dus niet meer. Kopen? Bij dat woord steigerde mijn vader

Hij wilde het dan maar zo laten met de shetten en 1 fjord. En dat terwijl er verregaande plannen zijn om de meeste shetten te verkopen en we daar ook al mee gestart zijn. Dit allemaal om in totaal naar wat minder werk en kosten toe te komen. De hoefsmid is voor een shet immers net zo duur als voor een fjord.
Maar ja, als de shetten allemaal weg zijn, heb je dus te weinig grazers, maar wel een budget

Dus ja, van dat budget komt er een fjord bij

Waarschijnlijk komen we uit op iets wat nog erg jong is omdat we wel iets willen hebben wat kwalitatief goed is en bovendien een merrie.
Aan de ene kant zou ik graag een Orsta erbij willen hebben, aan de andere kant zou iets wat onder het zadel makkelijker zou zijn ook erg prettig zijn.
Nu weet ik wel dat je van een jaarling oid niet kunt zeggen dat deze inderdaad makkelijk is onder het zadel, maar algemeen bekend is bijvoorbeeld dat je met Orsta niet de gemakkelijkste dieren fokt.
Zo zijn er ook van andere hengsten wel dingen die kenmerkend zijn voor de nakomelingen.
Heeft iemand leuke richtingen als ik het volgende zoek?:
* Lief karakter
* Zonder Halsneas bloed
* Sterke benen
* Makkelijk in een groep te rijden (weet niet of daar nog veel verschil in zit en dat valt ook te trainen, maar Nina wil altijd 5 meter voor de ander uitlopen en dat is zo vervelend dat ik maar niet meer samen rijdt met iemand anders)
* Niet exceemgevoelig
* Ik val voor sprekende koppies met een mooie voorpluk dus dat zou echt een pluspunt zijn
* Goede gangen met een goed motortje
* Hoeft geen reus te zijn
Nogmaals, ik weet dat het uiteindelijk toch afwachten is of je de goede treft of niet, maar dit zijn wel oriënterende voorkeuren. Zal wel najaar worden voordat daarin echt actie wordt ondernomen met kijken e.d.
Iemand leuke suggesties?