Veranderd een merrie van karakter?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Charret

Veranderd een merrie van karakter?

Bericht door Charret » za 29 mar 2008, 23:04

En doen en laten wanneer ze een veulen heeft gehad?

Mij is eens verteld dat de jeugdigheid er dan vanaf gaat. De pit. Dat het echt een moedertje wordt.
Is dit het geval? Heb er zelf geen ervaringen mee vandaar dat ik het vraag. 8-)
Liefde is..Alies Dragan Jouke
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » zo 30 mar 2008, 04:38

Veer was in haar doen en laten precies alies. Maar zodra ze drachtig werd, werd ze ook wat rustiger en liever in haar doen en laten, eerst hield ze helemaal niet van knuffelen en toen ze drachtig was wilde ze ineens elke dag knuffelen.

ik heb eigenlijk geen idee, ik denk dat het per merrie verschilt.
Esther

Bericht door Esther » zo 30 mar 2008, 06:12

Jeskim is eigenlijk meestal wat afstandelijk, maar als ze drachtig is wordt ze echt knuffeliger.. Heeft ze daar meer behoefte aan...
Nu moet ze nog 2,5 week ofzo en nu neemt ze weer meer afstand, wordt een beetje kribbig en al shet veulen er net is scheurt ze het liefst je hoofd van je romp.. Maar dat duurt maar een paar dagen tot 2 weken ofzo..
Daarna is het weer prima..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » zo 30 mar 2008, 07:30

Niet altijd hoor, Tjo dr ma werd juist een (blijvende)frøken na dr veulens heb ik begrepen terwijl ze daarvoor nog een knuffelpoownie was.
Dat verschilt per merrie en kom je pas achter als je dr hebt laten dekken en veulenen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 30 mar 2008, 07:47

Anca is nu ook wat knuffeliger geworden. Ik heb ook het idee dat ze wat 'rustiger' in haar koppie is geworden. Met regelmaat staat ze met hele lieve oogjes een beetje te dromen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 30 mar 2008, 08:22

uniek is tijdens de dracht rustiger geworden op stal, maar in de omgang is ze nog hetzelfde!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 30 mar 2008, 08:44

:= Sas was tijdens dr dracht niet anders dan nu (gewoon zoals altijd maf).
Verder tja verschilt het hier. Maar over het algemeen valt het me mee hoe de merries veranderen. Ook de jonge dieren zie je soms nog wel donderjagen. En vooral als het veulen er af is, zijn ze weer in hun oude doen (en zie je ze soms echt weer als een jong ding door de wei knallen en klieren). Daar heb ik me wel eens over verbaasd, dat dat juist weer zo weinig impact om sommigen had.
Geluk is de vrucht van intens werk
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 30 mar 2008, 08:48

Vaak verschilt het in kleine dingetjes. Nina was altijd een grote knuffel. In de dracht werd dat wat minder. Op dit moment is het weer helemaal terug.

Ook het rijden was in de dracht wat bedachtzamer. De trukendoos ging wat minder vaak open had ik het idee. Ook daarin is ze nu weer helemaal de oude O:) .
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
yvette

Bericht door yvette » zo 30 mar 2008, 09:08

Iza was tijdens de dracht veel liever/knuffeliger.
En het hele proces heeft wel geholpen haar socialer te maken. Ze is volwassener geworden, maar zeker niet slomer of zo.
Karakter kan veranderen, maar niet 100% denk ik.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Daphne

Bericht door Daphne » zo 30 mar 2008, 09:46

Yanneke was niet echt anders tijdens of na haar dracht. Het enige wat echt veranderd is, is dat haar voorpluk een groeistuip heeft gekregen! Niet vervelend al zeg ik het zelf :D
DaphneT

Bericht door DaphneT » zo 30 mar 2008, 10:15

Paula was vijf toen ze Ynde kreeg. Tijdens de dracht was ze toen en nu ook wel wat chagrijniger dan voor de tijd. Toen het veulen er naast stond was het opeens of ik echt naar een moeder stond te kijken, terwijl ze voor mij altijd nog heel jong was. Maar dit werd naarmate Ynde wat ouder werd weer minder. Zie dit vaker bij jonge merries, dat ze opeens wijzer en verstandiger lijken.
Arwen is nu tijdens haar dracht absoluut niet veranderd. Is nog steeds lekker naief en aanhankelijk. Even afwachten hoe ze straks met een veulen aan haar voet is.
Charret

Bericht door Charret » ma 31 mar 2008, 07:58

Bijna niet blijvend dus. Goed om te horen :D Was er een beetje angstig van geworden.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Jilly

Bericht door Jilly » ma 31 mar 2008, 08:19

Kan het hier moeilijk vergelijken aangezien ze, als ze eenmaal drachtig zijn, als alles goed gaat, niet veel meer niet-drachtig zijn.

Wel merk ik bijna bij ieder paard dat ze wel 'volwassener' worden. Maar dat is altijd rond de leeftijd van 3, zou evengoed ook met de leeftijd kunnen te maken hebben.

Bidonja was veel aanhankelijker dan toen ze niet drachtig was. :j

Cil was echt nog een baby qua manieren, en dat werd echt een suffe, slome oma zonder haar gekke streken. Maar die zijn dubbel en dik teruggekomen nadat ze van het veulen 'verlost' was :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Plaats reactie