Hoever gaan in bijdrage?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Amber_

Hoever gaan in bijdrage?

Bericht door Amber_ » vr 07 mar 2008, 08:27

Zoals meeste wel gelezen hebben is Fjordy momenteel erg dun :j. Nu heb ik de DA erbij gehad en wordt er mest onderzoek gedaan en staat hij op vitamines. Maar dit gaat aardig op lopen zo.

Natuurlijk laat ik hem niet uithongeren, dus zodoende heb ik toch maar de DA gehaald. Boerlief betaald hier niet aan mee. Gewoonweg omdat hij het nut er niet van in ziet. Gewoon iets meer voeren.

Mijn ouders zijn er niet blij mee dat ik nu de DA erbij heb gehaald, omdat ik zelf gewoon weg geen geld genoeg heb.

Okeh, ik rij Fjordy dus ik betaal ook dingen zoals zijn krachtvoer, hoefijzers, spullen. Maar dingetjes zoals Wormenkuren, entingen, bekappen, hooi vind ik toch zaken van eigenaar. Hij had ook alwel gezien dat Fjordy dunner werd, maar om 4 kilo per dag te voeren gaat het erg aantikken in mijn portemonnee. Ik heb Toot immers ook nog !

Nu heb ik dan zelf de DA gehaald, en dit betaal ik ook gewoon. Maar wat als er iets uit het onderzoek komt ? Ik vind dat toch een taak voor de eigenaar...

Anders moet ik toch gaan stoppen met het rijden van Fjordy, dan hoef ik geen bijdrages meer te leveren. Maar we gaan het zo goed, en ik vind het heerlijk om te doen. Fjordy ook, dat merk je. Maar Toot zou ik niet weg willen, die is gewoon echt mijn paardje. :j En is nog jong.

Hoe kijken jullie er tegen aan ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 07 mar 2008, 08:52

Jeetje Amber ik vind dat je al erg veel betaald! Ik heb aan mijn verzorg paardjes nooit iets betaald. Ja een keer een halster ofzo of muslie omdat ik dat graag wilde voeren na het rijden. Maar verder echt niks.

Enerzijds denk ik met die ijzers enz ja ok jij wilt idd rijden en als hij zonder kan... Maar aan de andere kant denk ik dat hij toch ook blij is dat je hem doet...?

Ik vind de dierenarts helemaal iets voor hem eigenlijk. Je zit een beetje in een rot situatie... Heel dubbel allemaal!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 07 mar 2008, 08:56

Moeilijk hoor, ik snap dat je het allemaal doet omdat je zo gek bent met Fjordy.

In principe vind ik dat de eigenaar zorgt voor stalling, eten, hoefverzorging, enting en wormenkuren. Maar er zijn zat paardeneigenaren als jouw boertje die het allemaal wel best vinden.

Als je het kan bekostigen en je wil graag verder met Fjordy kan je overwegen om het te accepteren en anders houdt het helaas op. Maar nalatig ben je absoluut niet, dat is zijn eigenaar.
Wanja

Bericht door Wanja » vr 07 mar 2008, 09:26

Jeetje je betaald echt veel mee, maar ik ben het met ellebel eens dat de eigenaar in principe verantwoordelijk is voor de kosten van het onderhoud van het paard. Daar horen dus ook kosten van voer, da, ontwormen, bekappen etc bij. Dat jij daar dan een bijdrage in levert qua kosten is normaal, maar je hoeft er m.i. niet voor op te draaien als er een dierenarts bij moet worden gehaald.
Snap aan de andere kant ook wel dat je erg gek bent Fjordy en er alles aan wilt doen om hem gezond te houden en dat het zeer doet als je merkt dat die boer er eigenlijk niets mee wil (in ieder geval geen da erbij).

Moeilijk hoor! Maar zou wel grenzen gaan stellen inderdaad, kan me voorstellen dat je ouders er niet zo blij mee zijn. Heb je er al eens met die boer over gepraat?
yvette

Bericht door yvette » vr 07 mar 2008, 09:39

Tsja (speel even advocaat van de duivel hier), als hij gewoon in het land zou staan en niet zou werken, dan had hij al dat voer ook niet nodig. Wat ik bedoel is eigenlijk: het feit dat jij met Fjordy kan doen wat je wil is natuurlijk super van die boer. Maar je kan niet verwachten dat hij vervolgens meebeltaalt aan de kosten die daaruit voortkomen.
Denk dat je zelf niet zoveel te eisen hebt. Enige wat je zou kunnen proberen is nog eens met hem te praten.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 07 mar 2008, 09:45

@ Wanja, De boer stond gistern erbij, toen de DA kwam. Maar die zei niks. Ook niet toen ze over het mestonderzoek begonnen en de medicijnen. Wel heeft hij gehoord dat hij onbeperkt hooit moet..

Ik zou toch binnekort moeten gaan praten :j.
Ellebel schreef:Moeilijk hoor, ik snap dat je het allemaal doet omdat je zo gek bent met Fjordy.

In principe vind ik dat de eigenaar zorgt voor stalling, eten, hoefverzorging, enting en wormenkuren. Maar er zijn zat paardeneigenaren als jouw boertje die het allemaal wel best vinden.

Als je het kan bekostigen en je wil graag verder met Fjordy kan je overwegen om het te accepteren en anders houdt het helaas op. Maar nalatig ben je absoluut niet, dat is zijn eigenaar.
Gelukkig dat ik in igg niet nalatig ben, zo voelt het af en toe wel. Maar ik kan niet alles ophoesten zo.
yvette schreef:Tsja (speel even advocaat van de duivel hier), als hij gewoon in het land zou staan en niet zou werken, dan had hij al dat voer ook niet nodig. Wat ik bedoel is eigenlijk: het feit dat jij met Fjordy kan doen wat je wil is natuurlijk super van die boer. Maar je kan niet verwachten dat hij vervolgens meebeltaalt aan de kosten die daaruit voortkomen.
Denk dat je zelf niet zoveel te eisen hebt. Enige wat je zou kunnen proberen is nog eens met hem te praten.
Nee daarom betaal ik ook dus idd ijzers, omdat hij het nodig heeft voor rijden. Krachtvoer, spullen enzo.. :j Maar het is toch normaal dat je paard genoeg hooi krijgt ? Zijn wormenkuren en entingen ? En dat als je paard ziek is, al is het door het rijden.. de DA laat komen, Dat je dat dan samen deelt.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Krista

Bericht door Krista » vr 07 mar 2008, 09:47

Ik ben het geheel met Yvette eens.
De boer heeft er niet om gevraagd dat Fjordy in de sport uitgebracht wordt. Vanuit zijn standpunt gezien dan. Als dat niet zo was waren al deze kosten er niet. Dus hij zal zo redeneren. Wel vind ik basisvoer, entingen en wormkuren idd voor zijn rekening.
Aan de andere kant vindt ik het ook wel logisch als iemand je een paard ter beschikking stelt dat je zelf opdraait voor de kosten die jouw activiteiten met zich meebrengen, zoals spullen en ijzers en extra voer. Ik vind de kosten die je maakt op zich dus helemaal niet onredelijk. Kan me voorstellen dat de extra da en voerkosten nu voor jou wel veel zijn en je misschien wel heel ongelegen komen. Tsja, welkom in de wereld die paarden houden heet! Als je Toot heel erg ziek hebt oid moet je die kosten toch ook op kunnen brengen?
Een lastige situatie. En 2 paarden kosten gewoon veel geld. Heb je geen mogelijkheden om aan wat extra inkomen te komen?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 07 mar 2008, 09:49

Op msn viel je weg, maar wat ik je daar zei: Zolang het een paard van iemand anders is, hang je ook af van zijn keuzes. Wil je iets anders, dan zul je het zelf moeten bekostigen.
Wat er nu uit een DA bezoek kan komen, kun je naar hem projecteren en vragen om zijn reactie, wat hij er van vindt en of hij er wat aan wil doen. Zo niet, dan zul je een alternatief moeten zoeken, het zelf moeten betalen of links laten liggen (met misschien gevolgen, maar misschien ook niet).

Ga desnoods eens om te tafel zitten om het over de financiele kant te hebben. Geef dan aan naar hem wat je zelf wél kunt betalen en waar je geen geld voor hebt en leg dan open wat onbekostigd blijft, maar wel noodzakelijk en geef realistische gevolgen aan dus niet meteen: anders gaat ie dood, maar...niet ontwormen = wormbesmetting door kleine opp. NL, xx keer per jaar minimaal ontwormen, schoont op. Wormbesmetting doet het volgende met je paard *blablabla*. (en gooi minder noodzakelijke dingen op het 'af en toe of bij geld over-lijstje'.)

Maar vooral dat alternatief...ga daar naar opzoek. Ipv 4 kilo brok, kun je ook opzoek gaan naar een goedkoper maar goed rantsoen. En de smid, komt die standaard of alleen als ie nodig is? Die test kan je al mooi aangeven, hoeveel er ontwormd moet worden, misschien kun je daar ook al op bekostigen.

Enerzijds moet je respecteren dat de eigenaar een andere zienswijze heeft, maar probeer ook naar elkaar duidelijk te krijgen wáárom je die zienswijze hebt. Je hoeft het daarom helemaal niet met elkaar eens te zijn, maar geeft wel duidelijkheid in waarom bepaalde keuzes gemaakt worden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 07 mar 2008, 09:55

Klopt MSN deed nogal raar !

Trouwens, Fjordy heeft geen wormen. Er kwam niks uit het mestonderzoek...

Ik moet die medicijnen doen en dat conditievoer. Ze willen over 2 weken terug komen.

Krista schreef:Ik ben het geheel met Yvette eens.
De boer heeft er niet om gevraagd dat Fjordy in de sport uitgebracht wordt. Vanuit zijn standpunt gezien dan. Als dat niet zo was waren al deze kosten er niet. Dus hij zal zo redeneren. Wel vind ik basisvoer, entingen en wormkuren idd voor zijn rekening.
Aan de andere kant vindt ik het ook wel logisch als iemand je een paard ter beschikking stelt dat je zelf opdraait voor de kosten die jouw activiteiten met zich meebrengen, zoals spullen en ijzers en extra voer. Ik vind de kosten die je maakt op zich dus helemaal niet onredelijk. Kan me voorstellen dat de extra da en voerkosten nu voor jou wel veel zijn en je misschien wel heel ongelegen komen. Tsja, welkom in de wereld die paarden houden heet! Als je Toot heel erg ziek hebt oid moet je die kosten toch ook op kunnen brengen?
Een lastige situatie. En 2 paarden kosten gewoon veel geld. Heb je geen mogelijkheden om aan wat extra inkomen te komen?
Maar ik maak ook geen problemen van de dingen zoals ijzers, brok, spullen enzo toch ? Maar ik vind idd bijv. wormen kuren zijn ding :j. Ik heb geld van Toot, maar dat is van Toot.. Fjordy is niet van mij. Ik kan geen 2 potjes achter houden in de zin van als ze allebei ziek zijn.

Ik ga volledig werken, maar ja. .geen studie dan meer. Alleen Toot kan ik makkelijk betalen.. Of allebei als alles goed gaat. Maar dan wordt het een keuze.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Krista

Bericht door Krista » vr 07 mar 2008, 10:12

Nee Amber ik zeg ook niet dat je zeurt in tegendeel!
Maar... veel van zulke eigenaren maken gewoon geen kosten. die vinden wormen en enten al onzin... dus als dat zijn standpunt is verandert daar weinig aan. Alles is te duur bij wijze van spreken.
En dan zit er niks anders op dan dat zelf te betalen. Vandaar dat ik zei welkom in de wereld van paarden houden. Was dus niet vervelend bedoeld hoor maar zo is het nou eenmaal. Die 3 kostgangers van ons kosten ook een ****vermogen iedere maand, zo is dat nou eenmaal.
Ik zou er een open en goed gesprek aan wagen met de eigenaar en anders inderdaad keuzes maken. En logisch dat je dat voor je eigen paard kiest, Toot is tenslotte van jou.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 07 mar 2008, 10:43

Ik weet niet of je anders mss de da kosten kunt delen? het blijft een moeilijk iets. Ik denk dat wat de anderen zeggen, dat je Fjordy uitbrengt, daardoor ook andere kosten maakt, die de boer anders niet had als hij hem op de wei hield. Maar aan de andere kant (is niet leuk, wat ik nu ga typen) mocht hij hem willen verkopen, kan hij er meer voor krijgen, omdat jij hem altijd zo gereden hebt en eigenlijk 'reclame' voor hem hebt gemaakt.
Succes ermee.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 07 mar 2008, 11:03

Het enige wat ik zelf moest betalen aan mijn verzorgpony waren mijn eigen wedstrijden en die spullen die ik ervoor nodig had.
Ik vind dat jij echt al genoeg betaald als je dat ook doet. Basis dingen zoals enten, wormkuren en DA zijn gewoon voor de rekening van de eigenaar lijkt mij.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 07 mar 2008, 11:16

Tuurlijk is het waar dat als je wedstrijden rijdt je dat zelf betaald en regelt, daar hoor je Amber ook niet over.

Volgensmij vind ze de extra brokken ook geen wereldramp maar de boer verzorgt de basiszaken ervoor gewoon niet voldoende. Het feit dat de DA nu moet komen hangt niet samen met het feit dat Amber erop rijdt.

Hopelijk is de boer toch een beetje redelijk en luisterd hij naar je.
yvette

Bericht door yvette » vr 07 mar 2008, 11:19

Ellebel schreef:Het feit dat de DA nu moet komen hangt niet samen met het feit dat Amber erop rijdt.
Daar ben ik het dus niet per se mee eens. De dierenarts moest komen, omdat hij zo mager werd. Als ik even vanuit het oogpunt van de boer redeneer dan zou je kunnen verdedigen dat als hij gewoon in het land had gestaan, zonder dat hij prestaties zou moeten leveren, hij niet zo mager was geworden.
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 07 mar 2008, 11:23

yvette schreef:
Ellebel schreef:Het feit dat de DA nu moet komen hangt niet samen met het feit dat Amber erop rijdt.
Daar ben ik het dus niet per se mee eens. De dierenarts moest komen, omdat hij zo mager werd. Als ik even vanuit het oogpunt van de boer redeneer dan zou je kunnen verdedigen dat als hij gewoon in het land had gestaan, zonder dat hij prestaties zou moeten leveren, hij niet zo mager was geworden.
Dat zou kunnen inderdaad, maar het kan net zo goed iets anders zijn. De boer zal eerder naar het eerste neigen denk ik.
Kortom, het is gewoon niet zo eenvoudig als je een paard van een ander rijdt. Ik vind het toch wel sneu dan voor zo'n jong meisje, maar dat terzijde :)

Wat ik in mijn eerdere post al zei, het waarschijnlijk een kwestie van accepteren of stoppen..
yvette

Bericht door yvette » vr 07 mar 2008, 12:01

Tuurlijk vind ik het sneu voor Amber (ik was ook advocaat van de duivel even)
colunder

Bericht door colunder » vr 07 mar 2008, 12:06

als de dierenarts niks heeft gevonden waarom dan over 2 weken weer komen??
is het dan niet verstandiger om van dat geld de tandarts te laten komen?
als die niks vind betaal je ook niks en anders 50 euro.
als hij geen wormen heeft kan hij ook zo mager zijn omdat er misschien iets met zijn tanden is.
of heeft de dierenarts daar al naar gekeken??
ik heb vroeger ook vaak paarden van boeren gedaan en liep dan tegen dezelfde problemen op.
ik denk dat er verder weinig aan te doen is.
inderdaad: accepteren of stoppen.
maar het blijft lastig!!!!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 07 mar 2008, 12:15

yvette schreef:Tuurlijk vind ik het sneu voor Amber (ik was ook advocaat van de duivel even)
Daar twijfelde ik niet aan ;)
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » vr 07 mar 2008, 12:34

Ik ben net zoals jouw afhankelijk van iemand anders z'n paard.
Als ik het zo bekijk maak ik ook veel kosten, maar daar kies ik zelf voor. Vaak vragen mensen om me heen van "Maar moet de eigenaar dat niet betalen?!" en dat zeg ik "Oh dat weet ik niet, maar IK ben degende die wil dat de Tandarts komt, dus ik betaal dat"

En zo is dat dus met de tandarts, maar ook met de fysio, zadel, hoofdstellen en alle andere spullen.
Ik ben degende die dat graag wil, nou dan vind ik dat ik ook degene moet zijn die dat wil betalen.

Overigens ben ik het wel met je eens dat de boer zelf moet betalen voor het bekappen, ontwormen en inenten. Dat moet gewoon, ook als jij er niet zou zijn.

De boer van mijn fjorden betaald dat ook allemaal, hoewel ik het wel altijd moet aangeven dat het weer tijd is :D

Maar ik ben echt ontzettend blij met deze situatie, ondanks dat het niet m'n eigen paarden zijn :)
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Tanja

Bericht door Tanja » vr 07 mar 2008, 12:47

Miischien toch maar om de tafel zitten met die boer,wormenkuur en brokken ,bekappen zijn voor de boer
Bij die boeren zijn altijd bang dat het geld kost.
Ik vraag me af als jij er niet was geweest zou Fjordy dan wel een wormenkuur zou krijgen?
Laatst gewijzigd door Tanja op vr 07 mar 2008, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Plaats reactie