Hengstenshow
Hengstenshow
Wat willen jullie nou graag zien op een hengstenshow? Wat zou je echt bij blijven en waarvoor zou je absoluut naar een hengstenshow willen?
Ctje 

- nobbygaard
Mieke bedoeld het meer als algemene vraag, dus niet zozeer als "wat willen wij verbeteren". Meer als, welke insteek zouden jullie graag willen zien op zo'n dag? (of wat wil je juist wel zien en waar zit je absoluut niet op te wachten, wat vindt je belangrijk en wat niet)Charret schreef:Wat hadden jullie er voorheen zoal in? [ben nog nooit wezen kijken]
Geluk is de vrucht van intens werk
Ik zou willen zien hoe de hengsten zich gedragen tijdens het voorbrengen en opstellen.
Daarna zou ik ze willen zien bewegen in vrijheid.
Ook zou ik ze willen zien werken, of dat nu voor de wagen is of onder het zadel, maar dat je de werkwilligheid goed kan zien.
En eventuele nakomelingen vind ik ook belangrijk om te zien.
Ook zou ik ze willen zien werken, of dat nu voor de wagen is of onder het zadel, maar dat je de werkwilligheid goed kan zien.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! 
Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
De hengsten aan de hand en onder het zadel/aan het werk. Evt. enkele nakomelingen. En wat denk ik ook wel interesseert : een soort van overzichtsboeken van hengst zelf, zijn prestaties, foto's van veel nakomelingen en hun prestaties en evt. foto's en prestaties van ouders van de betreffende hengst.
Los laten showen van de hengst is ook niet verkeerd, evt. met een sprongetje erbij.
Los laten showen van de hengst is ook niet verkeerd, evt. met een sprongetje erbij.
Wat ik bij vd AA altijd fijn vind is om de hengsten aan de hand en los te zien bewegen, evt losspringen indien mogelijk en nakomelingen in alle leeftijdsklassen is ook fijn (van veulen tot bv 5 jarige) om te kijken welke kenmerken de hengst doorfokt (daardoor zijn er bv al hengsten afgevallen bij mij destijds toen ik voor Tjo aan het kijken was).
Shows hoeven ook niet zo nodig.
Shows hoeven ook niet zo nodig.
Hier ga ik in mee! Wanneer is jullie hengstenshow (we komen natuurlijk Ansgar even opnieuw bewonderenEvy schreef:Ik zou willen zien hoe de hengsten zich gedragen tijdens het voorbrengen en opstellen.

Dat begrijp ik welBella schreef: Mieke bedoeld het meer als algemene vraag, dus niet zozeer als "wat willen wij verbeteren". Meer als, welke insteek zouden jullie graag willen zien op zo'n dag? (of wat wil je juist wel zien en waar zit je absoluut niet op te wachten, wat vindt je belangrijk en wat niet)

Ik zou de hengst zelf graag vrij willen zien bewegen. Wat nakomelingen willen zien en dan wat Viv zegt daar ook een oudere tussen zien. Dus niet alleen veulens. En daar zou ik dan ook graag kenmerken willen zien die echt van dié hengst afkomstig zijn. Dus wat hij doorfokt.
Een act is leuk, maar de show hoeft er niet vol mee te zitten denk ik.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
-
Bij vd Aa begonnen we altijd met een 4tal, in het begin alleen fjorden, maar later ook met friezen erbij. Het was eigenlijk de bedoeling om dit in het midden ongeveer te doen, zodat er wat afwisseling in zat, maar dat was nooit makkelijk omdat ik altijd mee in de stallen moest helpen met de hengsten en afstammelingen klaar te maken. Dus vandaar in het begin. Nu hebben we geen 4tal meer, dus doen we ook niets.
Bij 'ons' laten we de hengsten als eerste zien. altijd aan de hand of een eigenaar van een hengst wil hem anders laten zien, onder het zadel of zo. Maar ik dacht dat ze altijd nog een keer aan de hand worden geshowd. De nakomelingen is ook verschillend. Ik weet bij onze Anca en Aafke (v. Manus) werden die om de beurt geshowd en daarna werden ze met 2en losgelaten. Maar die kenden elkaar ook erg goed.
Ik zou het op zich ook erg leuk vinden om ze te laten vrij springen, maar ik denk dat hier erg veel tijd in gaat zitten.
Mss dat wij ook wel komen kijken.
Bij 'ons' laten we de hengsten als eerste zien. altijd aan de hand of een eigenaar van een hengst wil hem anders laten zien, onder het zadel of zo. Maar ik dacht dat ze altijd nog een keer aan de hand worden geshowd. De nakomelingen is ook verschillend. Ik weet bij onze Anca en Aafke (v. Manus) werden die om de beurt geshowd en daarna werden ze met 2en losgelaten. Maar die kenden elkaar ook erg goed.
Ik zou het op zich ook erg leuk vinden om ze te laten vrij springen, maar ik denk dat hier erg veel tijd in gaat zitten.
Mss dat wij ook wel komen kijken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ik vind het altijd leuk als ze het 'extraatje' van het paard laten zien dus bijv werk voor de wagen of onder het zadel. Mijn buurman liet bijv ook wel eens kindertjes op de rug van zijn Friese hengst zitten ( onder begeleiding en het dier moet echt geschikt zijn) om zijn goede karakter te benadrukken, dat leverde echt bonuspunten op 

Idem!Evy schreef:Ik zou willen zien hoe de hengsten zich gedragen tijdens het voorbrengen en opstellen.
Acts vind ik niks

Los, aan de hand en onder het zadel/aangespannen bv en idd nakomelingen. Ik heb nog wel een Reinar x Anton staan 
Ennuh shows kan je idd doen, maar iedereen heeft al een hoop gezien op dat gebied. Denk dat het leuker is dan de hengsten in een cirkeltje te zetten en iedereen voor een euro per rondje erop ze zetten
maar of het echt meerwaarde geeft weet ik niet

Ennuh shows kan je idd doen, maar iedereen heeft al een hoop gezien op dat gebied. Denk dat het leuker is dan de hengsten in een cirkeltje te zetten en iedereen voor een euro per rondje erop ze zetten

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
ja idd twee zizoran veulens. Omdat het toen een van de eerste veulens waren.
Daarnaast hadden we ansgar als primeur. aan de longe en los.
Anton en Rein allebei onder het zadel, en ook los.
Timor alleen los.
De hengsten zijn voor het loslaten dan wel eerst op stand gezet en aan de hand laten stappen.
Verder zijn er dit jaar ook wel meerdere nakomelingen die we hebben die op zich wel geshowed zouden kunnen worden. Als ze er een beetje fatsoenlijk bij staan.
Maar niet van alle hengsten is dat mogelijk, bijvoorbeeld de enige Ansgar in Ned. is Iza. Meerdere leeftijden zijn er niet, daarnaast zijn er van zizoran ook alleen nog maar D-tjes.
Daarnaast hadden we ansgar als primeur. aan de longe en los.
Anton en Rein allebei onder het zadel, en ook los.
Timor alleen los.
De hengsten zijn voor het loslaten dan wel eerst op stand gezet en aan de hand laten stappen.
Verder zijn er dit jaar ook wel meerdere nakomelingen die we hebben die op zich wel geshowed zouden kunnen worden. Als ze er een beetje fatsoenlijk bij staan.
Maar niet van alle hengsten is dat mogelijk, bijvoorbeeld de enige Ansgar in Ned. is Iza. Meerdere leeftijden zijn er niet, daarnaast zijn er van zizoran ook alleen nog maar D-tjes.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)