Een tip voor een mooi grasmat

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tanja

Een tip voor een mooi grasmat

Bericht door Tanja » di 26 feb 2008, 16:05

Op stal heb een stukje land ter beschikking voor komende zomer.
Nou kan dat land wel een oppepper gebruiken,ik heb het al in tweeen gedaan zodat de andere helft nu kan groeien.
Iemand gaf het advies om koeienmestkorrels erop te strooien.
Maar hoelang mag ze daar dan niet op lopen en het belangrijkste kan het geen kwaad omdat ze een eczeempaard is.
Of hebben jullie en andere tip?
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 26 feb 2008, 16:29

Om het gras schraal te houden zou ik er geen mest op gooien (iig geen kunstmest en geen varkensmest). Maar staat er nu wel gras of is het meer onkruid e.d?

Om een mooie grasmat te krijgen zou ik heel regelmatig maaien, is het een groot stuk & heb je de beschikking over een grasmaaier?
Wat je er ook op kunt strooien is kalk als de grond dat nodig heeft, krijgt het gras een donkergroene kleur van.

Verder heb ik er niet zoveel verstand van!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 26 feb 2008, 16:49

Stripbegrazing. Draadje met stekpaaltjes overdwars zetten en steeds een stukje erbij geven (en aan de andere kant innemen desnoods). Dan kun je het beter in de hand houden. Afhankelijk van de grootte moet je misschien dan wel bijvoeren.

Daarnaast bij slechte grasgroei zorgen voor een keer doorzaaien en het liefst ingezaaid met paardengraszaad (kan korter afgetrokken worden, tov koeienmixen en is minder energierijk)

En weer afgezette stukken in het begin even met de weidesleep overheen, zodat drollen verspreid worden.

Qua bemesting zou ik gaan voor drijfmest (koeienmest) indien mogelijk.
Geluk is de vrucht van intens werk
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » wo 27 feb 2008, 18:18

Als je kunstmest wil strooien zou ik het doen als je weet dat het gaat regenen dan neemt het gras het snel op. En kunnen de paarden en eigenlijk zo weer op, Maar als het kan ff 2 weken tot en maand wachten als het wat gegroeid is. Zorg er ook voor dat het gras voldoende voorzien is van kalk, dan groeit het ook beter.
Wodan en ik M1+10
Vera

Bericht door Vera » wo 27 feb 2008, 19:03

een tijdje schapen er op krijg je ook een mooie gras mat van, maar stripbegrazing werkt inderdaad ook heel goed.
kunstmest zou ik bij een eczemer niet gebruiken.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie