ruiterbewijs
ruiterbewijs
wie heeft hem, en wie niet. Waarom wel/niet?
ik heb hem niet, en heb me er eigenlijk nog nooit echt in verdiept wat het precies inhoud..
ik heb hem niet, en heb me er eigenlijk nog nooit echt in verdiept wat het precies inhoud..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
-
Ik heb hem wel.
Destijds werd het aangeraden om hem te halen.
Ik heb net de 2-jaarlijkse betaling de deur uit gedaan voor verlenging.
Heb hem tot nu toe nergens voor nodig gehad (in bepaalde natuurgebieden mag je alleen rijden met ruiterrijbewijs).
Verder ben je WA verzekert mocht er iets gebeuren als je buiten aan het rijden bent met je paard.
Destijds werd het aangeraden om hem te halen.
Ik heb net de 2-jaarlijkse betaling de deur uit gedaan voor verlenging.
Heb hem tot nu toe nergens voor nodig gehad (in bepaalde natuurgebieden mag je alleen rijden met ruiterrijbewijs).
Verder ben je WA verzekert mocht er iets gebeuren als je buiten aan het rijden bent met je paard.
- nancy imka
Hey,
Ik heb hem niet, mijn ouders hebben toen ik Imka kreeg het uitgezocht en je bent zoiezo verzekerd met je paardje als je schade maakt. Je mag geloof ik grof gezegt alleen meer schade maken.
Ook heb ik mijn koetsiersbewijs niet en rij tegenwoordig met Imka ook voor de wagen. Ook hier geld dat je met koetsiersbewijs meer schade mag maken. Maar nu vind ik het koetsiersbewijs eigenlijk belangrijker als een ruiterbewijs. Met een grote kar rij je toch meer in het verkeer als met een paard alleen omdat ik dan altijd op het fietspad rij in de polder. En als ik in het dorp reedt dan liep ik op drukke stukken op de stoep
(schopte wel altijd netjes de poep de weg op als ze dit deed
)
Ik heb hem niet, mijn ouders hebben toen ik Imka kreeg het uitgezocht en je bent zoiezo verzekerd met je paardje als je schade maakt. Je mag geloof ik grof gezegt alleen meer schade maken.
Ook heb ik mijn koetsiersbewijs niet en rij tegenwoordig met Imka ook voor de wagen. Ook hier geld dat je met koetsiersbewijs meer schade mag maken. Maar nu vind ik het koetsiersbewijs eigenlijk belangrijker als een ruiterbewijs. Met een grote kar rij je toch meer in het verkeer als met een paard alleen omdat ik dan altijd op het fietspad rij in de polder. En als ik in het dorp reedt dan liep ik op drukke stukken op de stoep
(schopte wel altijd netjes de poep de weg op als ze dit deed

- Cindy+Uniek
Ik heb het niet, en ik wil het ook niet halen
Ik vind het echt geldklopperij. Je kan op een kuikenmak manegepaard je ruiterbewijs halen (en daarmee zeg ik niet dat er iets mis is met een manegepaard). En dan vervolgens met een paard dat alle kanten op stuitert de weg op gaan, want je hebt immers je ruiterbewijs dus je kan rijden
.
Dat papiertje zegt dus in mijn ogen helemaal niets over de veiligheid. Viv zei volgens mij ook in een ander topic dat je zoiets niet kan vergelijken met bijvoorbeeld een rijbewijs omdat je op een dier zit en de situatie iedere keer kan verschillen en een dier vaak onvoorspelbaarder reageert dan een auto. Als het combinatie gebonden zou zijn zou ik er wellicht anders over denken.
Of er moet veel veranderd zijn in de loop der jaren zodat het papiertje wel meerwaarde heeft. En inderdaad voor de verzekering hoef je het niet te doen want je paard valt onder de huisdieren.

Ik vind het echt geldklopperij. Je kan op een kuikenmak manegepaard je ruiterbewijs halen (en daarmee zeg ik niet dat er iets mis is met een manegepaard). En dan vervolgens met een paard dat alle kanten op stuitert de weg op gaan, want je hebt immers je ruiterbewijs dus je kan rijden

Dat papiertje zegt dus in mijn ogen helemaal niets over de veiligheid. Viv zei volgens mij ook in een ander topic dat je zoiets niet kan vergelijken met bijvoorbeeld een rijbewijs omdat je op een dier zit en de situatie iedere keer kan verschillen en een dier vaak onvoorspelbaarder reageert dan een auto. Als het combinatie gebonden zou zijn zou ik er wellicht anders over denken.
Of er moet veel veranderd zijn in de loop der jaren zodat het papiertje wel meerwaarde heeft. En inderdaad voor de verzekering hoef je het niet te doen want je paard valt onder de huisdieren.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
ik heb hem wel, gewoon omdat er toen de periode was dat hij verplicht zou worden. Dus toch maar gehaald. Niet ooit nodig gehad tot nu toe. maar is toch handig als je hem op zak hebt.
Ben overigens van plan om in mijn 4e periode dit jaar een koetsiersbewijs te gaan halen in oenkerk. Dit kan als ik daar stage ga lopen. wel makkelijk zo, zit bij de stage in.
Ben overigens van plan om in mijn 4e periode dit jaar een koetsiersbewijs te gaan halen in oenkerk. Dit kan als ik daar stage ga lopen. wel makkelijk zo, zit bij de stage in.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
ik heb hem ook en ik moet zeggen ik vond 10 jaar geleden het examen best pittig (wij moesten al echt een buitenrit maken van een uur met alles erop en eraan en dan ook nog springen etc.) En ik ben blij dat ik het toen gehaald heb.
Mn koetsiersbewijs wil ik ook nog graag halen, maar daar moet ik nog een geschikte cursus voor vinden
Mn koetsiersbewijs wil ik ook nog graag halen, maar daar moet ik nog een geschikte cursus voor vinden
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
D-Gaefur (DrafurxInco)
- Brittlover
ruiterbewijs heb ik al 28 jaar.
Koetsiersbewijs enkelspan een jaar of 15 en meerspan 10 jaar.
We hebben al wel profijt gehad van het feit dat we het koetsiersbewijs hadden. Je verzekering hoort dan wel uit te betalen, maar ze kunnen best een moeilijk doen, bij ons zeiden ze gelijk: Oh u bent in het bezit van het koestiersbewijs, dan betalen we gelijk uit. (het verhaal erachter was iets ingewikkelder als hoe ik het opschrijf, maar daar kwam het kort door de bocht wel op neer)
En of het echt nodig is, tja toen ik 12 was zeiden ze al dat het ooit verplicht zou worden, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren. ALhoewel het natuurlijk bezopen is dat een kind van 14 niet op een brommer de weg op mag, maar wel met een vierspan paarden.......
Als je in bepaalde gebieden wilt rijden moet je het ruiter/koetsiersbewijs hebben, maar je kan er ook voor kiezen daar niet te gaan rijden natuurlijk.
Koetsiersbewijs enkelspan een jaar of 15 en meerspan 10 jaar.
We hebben al wel profijt gehad van het feit dat we het koetsiersbewijs hadden. Je verzekering hoort dan wel uit te betalen, maar ze kunnen best een moeilijk doen, bij ons zeiden ze gelijk: Oh u bent in het bezit van het koestiersbewijs, dan betalen we gelijk uit. (het verhaal erachter was iets ingewikkelder als hoe ik het opschrijf, maar daar kwam het kort door de bocht wel op neer)
En of het echt nodig is, tja toen ik 12 was zeiden ze al dat het ooit verplicht zou worden, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren. ALhoewel het natuurlijk bezopen is dat een kind van 14 niet op een brommer de weg op mag, maar wel met een vierspan paarden.......
Als je in bepaalde gebieden wilt rijden moet je het ruiter/koetsiersbewijs hebben, maar je kan er ook voor kiezen daar niet te gaan rijden natuurlijk.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ik heb hem iets van 6 jaar ofzo. Het enige wat ik ervan merk is dat ik elke 2 jaar moet dokken. Verder heb ik me er ook nooit in verdiept. Ik ben gewoon WA verzekerd, dus het nut zie ik er niet echt van in. Tis dat we hem toen op de manege bij ons konden halen en Orion zich toen wist te gedragen 
Wat wel grappig is:
Ik hoor sommige mensen wel is roepen dat hun kinderen niet naar buiten mogen tenzij ze een ruiterbewijs hebben, want dan pas kan je goed rijden, anders haal je hem niet.
Het grappige daaraan vind ik dat veel mensen hun ruiterbewijs halen op een oude Toyota en de ouders dan denken dat ze direct met een gloednieuwe Ferrari de weg op kunnen

Wat wel grappig is:
Ik hoor sommige mensen wel is roepen dat hun kinderen niet naar buiten mogen tenzij ze een ruiterbewijs hebben, want dan pas kan je goed rijden, anders haal je hem niet.

Het grappige daaraan vind ik dat veel mensen hun ruiterbewijs halen op een oude Toyota en de ouders dan denken dat ze direct met een gloednieuwe Ferrari de weg op kunnen

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Het is niet zozeer dat je kunt rijden als je je ruiterbewijs hebt gehaal, maar dan kunnen die kinderen in elk geval de verkeersregels met/op het paard en dat is in heel veel gevallen al een heel stuk in de goede richting. Als ouders een kind toch naar buiten laten gaan op een niet betrouwbaar paard of een paard dat ze (nog) niet aankunnen heeft dat natuurlijk niets met het wel of niet hebben van zo;n bewijs te maken. Het is gewoon de verantwoordelijk heid van de ouders of zo;n kind naar buiten mag met zo'n dier.
Hier op stal staat ook zo'n meisje dat na 10 lessen een eigen pony kreeg en daar ook op naar buiten mocht van haar ouders. Ze kon toch rijden vonden die. Nou die heb ik dus wel gezegd dat ze dat maar moest laten zien door het ruiter bewijs te halen, na het lezen van het boek, vonden haar ouders het ook verstandiger om haar maar in de bak te houden. Dus als je op die manier bekijkt heeft zo;n bewijs echt wel zin.
Hier op stal staat ook zo'n meisje dat na 10 lessen een eigen pony kreeg en daar ook op naar buiten mocht van haar ouders. Ze kon toch rijden vonden die. Nou die heb ik dus wel gezegd dat ze dat maar moest laten zien door het ruiter bewijs te halen, na het lezen van het boek, vonden haar ouders het ook verstandiger om haar maar in de bak te houden. Dus als je op die manier bekijkt heeft zo;n bewijs echt wel zin.
Muis Keurmerrie!
-
ik heb wel het koetsiersbewijs, maar niet het ruiterbewijs. Heb het willen halen, kort nadat ik mijn koetsiersbewijs had gehaald, wilde ik dat eigenlijk wel doen. Ik had toen nog veel theorie in mijn hoofd zitten. Ben er niet achteraan gehaald, dus helaas...
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
tja,Viv
dat is mooie stof voor een discussie,want ik ken meerdere mensne ,die Mnivo en hoger rijden,maar die ik niet graag met hun paard op de weg tegen zou komen!
waarom zouden zij ontheffing moeten krijgen,
terwijl,er genoeg zijn,waaronder ik,nooit een wedstrijd rijden,maar ondertussen meer dan 20 jaar rijervaring hebben.
waar zit het vershil in,volgens jou?
dat is mooie stof voor een discussie,want ik ken meerdere mensne ,die Mnivo en hoger rijden,maar die ik niet graag met hun paard op de weg tegen zou komen!
terwijl,er genoeg zijn,waaronder ik,nooit een wedstrijd rijden,maar ondertussen meer dan 20 jaar rijervaring hebben.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Ik heb het ook niet over dressuur maar met name over enduranceruiters die alleen maar buitenrijden (naast enige training in de bak) en dus genoeg km in de benen hebben om te bewijzen dat ze zich buiten de bak prima kunnen redden in verschillend terrein, op de weg en onder druk.Wikke schreef:tja,Viv
Dressuurruiters op M niveau kunnen zich ook prima redden al dan niet met het paard waar ze M mee rijden (die weten iig hoe zo'n dier werkt). Of jij ze mee naar buiten neemt is een 2e.
De niet wedstrijdruiters hebben helaas geen aantoonbare ervaring dus die zullen dan een examentje af moeten leggen wat er imo heel anders uit moet zien dan nu gevraagd wordt (houwel de FNRS al in de goede richting aan het denken is met obstakel-examen en verplichte buitenritten).