Fjord is in het bos niet te houden...

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
klavertje

Fjord is in het bos niet te houden...

Bericht door klavertje » zo 27 jan 2008, 19:19

Vandaag voor het eerst met Ranu naar het bos geweest. Na een hele tijd oefenen in de bak ( ik heb hem nu 3 maanden ) gaat het al stukken beter. Daar heb ik hem nu goed onder controle dankzij priveles. In het begin was hij zelfs in de bak niet te stoppen, hij wilde maar 1 ding en dat was heel hard gaan !

Vandaag dus maar gestapt in het bos en dat ging prima.Aan het eind dacht ik even te kunnen draven maar dat ging goed fout. Mijnheertje kletterde er vandoor en dan zijn bochten in de crossbaan heel scherp...ha ha ha . Uit nood heb ik hem de bosjes ingestuurd zodat hij wel moest stoppen.

Wie heeft er ook zo'n race monster ? En hoe ga ik dit onder controle krijgen ? HELP !!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 27 jan 2008, 19:34

Mijn racemonster loopt buiten altijd met een stang. Anders is hij gewoon te sterk.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Leentje

Bericht door Leentje » zo 27 jan 2008, 19:45

ik rijd met een pessoabit buiten,met 2 teugels,de 2e teugel op de onderste ring,die pak ik erbij,wanneer nodig.
of misschien is een martingaal wat,dan kan hij zn hoofd niet te ver omhoog gooien,en zo die dikke fjordennek niet zo in de strijd gooien.
wanner hij braaf loopt,werkt hij verder ook niet in,dus wel zo eerlijk.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » zo 27 jan 2008, 19:49

ik ken het probleem, veer deed dat ook altijd. ik reed haar dan eerst moe in de bak om daarna het bos in te gaan, maar zodra we het bos in gingen was madame weer vol energie! ga het bos niet meer in
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 27 jan 2008, 20:40

Hier is het ook gek en gekker (ook al lijken ze in het begin nog zo relaxt), maar zodra ik teveel spanning voel aankomen als ze er écht vandoor willen, draai ik Sas om of zet r stil. Verder komt er ook nog wel eens een lichtelijk grove ophouding tussendoor als ze er niet over peinst te reageren.
Ook draven begin ik altijd heel langzaam, zodat ik controle blijf houden.

Moet wel zeggen: Hoe vaker je het doet, hoe beter ze reageren, maar druk? Dat blijven ze geregeld houden.

Eventueel als begin een hulpteugel of scherper bitje is wel handig, om even te kunnen stellen dat er vandoor gaan niet de bedoeling is.
Geluk is de vrucht van intens werk
Krista

Bericht door Krista » zo 27 jan 2008, 20:54

Even een pittig bitje erin hangen. Ik heb dit probleem ook gehad, Oos is voor ik hem kocht als bos cros pony gebruikt. Heb toen op een rit een keer een K&K correctietstang erin gehangen. Na een kwartier was ie klaar met trekken en rennen. Zal wel pijn in zn mond hebben gehad. Jammer voor hem dan, hij heeft het nooit meer gedaan. Hij is nog altijd fel in het bos en trekt best maar nooit mee zo erg als voor dat ritje. Gelukkig.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
fjordido

Bericht door fjordido » zo 27 jan 2008, 21:05

ik neem altijd mijn anker mee, als hij niet meer wil stoppen gooi ik mijn anker uit.

vroeger reed ik wel eens met remparachute maar het anker werkt toch prettiger. dat opvouwen van die parachute na het gebruik ging me wat tegenstaan
klavertje

Bericht door klavertje » ma 28 jan 2008, 07:16

ha ha ha ha....bedankt voor jullie reacties. gedeelde smart is halve smart !

Ga alle tips meenemen, jullie horen nog vast wel van me.
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 28 jan 2008, 07:18

brendaatjuh schreef:ik ken het probleem, veer deed dat ook altijd. ik reed haar dan eerst moe in de bak om daarna het bos in te gaan, maar zodra we het bos in gingen was madame weer vol energie! ga het bos niet meer in
Oo, vind je dat dan niet heel jammer dat je nooit meer in het bos rijdt? En heb je geen martingaal of ander bit wat je net iets meer controle geeft?

Nisko reageert als ik alleen rijd prima op haar dubbel gebroken bit en Anka rijd ik daar tot nu toe ook gewoon mee buiten. In grote groepen rijd ik Nisko wel een smet Pelham bit, gewoon omdat ze dan niet ophoudt met druk doen en trekken. De Pelham stang accepteert ze altijd meteen en het gedoe is direct over, ze weet dan gewoon hoe de zaken er voor staan. Pelham trouwens al wel jaar niet meer gebruikt denk ik.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » ma 28 jan 2008, 09:31

Poeh, zo te lezen mag ik blij zijn met Zico... Hij is buiten wel snel, sterk en kijkerig, maar een ander bit en hulpteugels heb ik toch echt niet nodig gelukkig!
Mijn oplossingen zijn:
- eerst in de bak (de brand eraf) rijden, daarna nog een rondje in het bos
- niet naar buiten gaan aan het einde van de middag, als alle andere paarden op stal worden gezet en eten krijgen (dan ben je nl heeeel snel thuis :D )
- in het begin echt alleen maar stappen
- alleen draven van huis af
- onder weg af en toe even halthouden en pas weer verder gaan als ie ontspannen staat (meestal zucht ie dan een keer heel diep)
- ook op de rem als ie zelf het tempo gaat bepalen!
- niet constant tegenhouden, want dan gaat ie juist trekken en steeds harder lopen
- op de terugweg eens een bochtje maken en weer doodleuk van huis af gaan, hij moet maar leren dat ik degene ben die zegt waar we naartoe gaan

Gelukkig hoef ik deze strategieen niet allemaal in 1 ritje te gebruiken O:)
Je paard op een bloedhete benauwde dag eerst in het zweet rijden in de bak, en dan nog het bos in, helpt ook goed 8-) Moet je wel nog een paar maanden wachten :+
Misschien kun je ook eens met een ander uber-sloom paard mee gaan?
Afbeelding
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 28 jan 2008, 13:45

Pablo gaat er overigens nooit vandoor hoor, maar hij loopt gewoon hard.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » ma 28 jan 2008, 15:33

Volte draaien tot hij weer langzaam wordt paar rondjes dan weer vooruit als hij dan weer te snel wordt herhalen, jij bepaalt het tempo! Volte kleiner maken tot hij jouw tempo loopt.
Heb het eens een uur met Senna moeten doen toen was het daarna een hele tijd goed. Heel belangrijk niet boos worden :D
Of omdraaien de andere richting weer op is hij braaf en luisterd dan draai je weer om enz tot hij jouw tempo loopt.
Esther

Bericht door Esther » ma 28 jan 2008, 18:57

Ik ben de eerste tijd ook hard naar huis gegaan met Jeskim, hihi.. Toendertijd was het trouwens minder grappig, ze heeft me tot wanhoop gedreven!!
Wat ze deed als ze het zat was, of eng vond, kaak vast, nek vast en gaan en pas bij huis weer stoppen..

Ik heb na veel peinzen er een thiedemannteugel aan gehangen. In het begin best kort, maar ze kon haar hoofd dus niet meer zover omhoog gooien dat ik alle controle kwijt was. Toen ze dat doorhad heb ik tijdens het rijden nog gewisseld met rijden, dus op rustige stukken langer en op de terugweg en lastige stukken weer iets strakker. Het heeft even geduurd, maar ik kan nu overal zonder Thiedemann rijden..

Ik merkte ook wel aan haar dat ze haar koppie niet echt vaak liet zakken. Ik heb toen een ander bit gekocht, dubbelgebroken i.p.v. enkelgebroken en toen liet ze haar koppie ook wel meer zakken, het prikte blijkbaar in haar gehemelte..

Ik heb er nu nog wel een danger bot in hangen, een dubbelgebroken trens die op slot schiet als het nodig is en dan inwerkt als een stang, maar dat was later eigenlijk ook niet meer nodig, loopt ze lekker aan de losse teugel naar huis..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
klavertje

Bericht door klavertje » ma 28 jan 2008, 20:07

Denk je alles gehad te hebben , schiet mijnheertje vandaag met enorme rengalop door de bak omdat ik iets teveel van hem vroeg......dit doet hij nou zo vaak !!

Bij angst of verzet gaat hij acuut op hol. Begin december ( had hem net anderhalve maand ) flikte hij het met longeren, gevolg 5 weken gips aan mijn been omdat hij me omver trok.

Ben geen bange ruiter en laat me niet kisten , maar ik baal zo van dit gedrag.Hij is gewoonweg niet te stoppen, heeft geen rem.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 29 jan 2008, 21:39

klavertje schreef: Bij angst of verzet gaat hij acuut op hol. Begin december ( had hem net anderhalve maand ) flikte hij het met longeren, gevolg 5 weken gips aan mijn been omdat hij me omver trok.

Ben geen bange ruiter en laat me niet kisten , maar ik baal zo van dit gedrag.Hij is gewoonweg niet te stoppen, heeft geen rem.
Van dit stukje gaan mijn haren eigenlijk een beetje omhoog staan... Angst en verzet bij het rijden.

Misschien eerst vertrouwen op gaan bouwen in de bak voor je met scherpe bitten aan de gang gaat? Ik verzeker je dat als je dier angstig is of zich tegen jou verzet je het alleen maar erger maakt door te gaan rotzooien met scherpe bitten en hulpteugels.
Je zal dus bij jezelf moeten beginnen en hem vertrouwen geven, desnoods met hulp. Jij baalt van zijn gedrag, hij is kennelijk angstig voor iets wat jij doet.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Plaats reactie