Mok

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
anika

Mok

Bericht door anika » wo 23 jan 2008, 16:28

Hoi!

Regelmatig controleer in de pony's hier op mok. Ze staan op dit moment in een onwijze blubber zooi. Grotendeels staan ze in/bij de stal waar de grond 'droog' is.
Nu voelde ik bij Murphy wat korstjes (beide voorbenen), niet extreem, maar misschien beginnend?
Hij zit fiks in zijn wintervacht en de sokken zijn behoorlijk dik/lang.

Hij heeft het nooit eerder gehad. Wel paarden op het werk meegemaakt, maar die hadden geen sokken en stonden 24/7 op stal, dus dat was makkelijk..

Wat kan ik het beste doen?
Murphy :+: Ysha
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 23 jan 2008, 16:49

Mok is goed te behandelen door te wassen met betadineshampoo, heel goed te drogen en dan zinkzalf (babybillencreme) erop te doen.
Bij ons op stal zien we eigenlijk alleen mok bij de paarden die heel smerig zijn en in hun eigen mest en urine staan te soppen, niet bij de paarden op het land.
Mijn eigen moddertor loopt dagelijk tot over haar knieen de slootdrap in en heeft niks.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
ujord

Bericht door ujord » wo 23 jan 2008, 17:18

bij mn oude pony behandelde ik het altijd met betandine shampoo en vervolgens met mokzalf
en het goed droog houden is idd erg belangrijk
Ujord (v. Tunar) :+:
M1 + 12 eindstand

Dessa (v. Kventin) :+:
L1+ 6

Eefje :+:
Onze kleine grote draak
anika

Bericht door anika » wo 23 jan 2008, 17:57

Maar moet ik hem op stal houden tot dat het over is of iets?

Ysha heeft tot nu toe nergens last van gehad *afkloppen* maar het is vragen om problemen in zo'n modderpoel.
Mir

Bericht door Mir » wo 23 jan 2008, 18:14

Eerst maar eens vaststellen of het echt mok is lijkt me. Een paard opstallen terwijl je het niet zeker weet lijkt me ook zonde. Kun je niet eens in goed licht desnoods met een loep kijken of het echte korsten zijn of blubberkorstjes? Je hebt ook paarden die erg gevoelig zijn voor schimmels (door slechte weerstand bijv.) en zo'n schimmel kan in de grond zitten (in de blubber).
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 23 jan 2008, 18:26

Sas heeft nu ook mok, nog heel licht. Ben begonnen met het uitknippen van de kootholte. Want als ze mok gekregen heeft, bleef de nattigheid dus in dr sok hangen...beetje jammer, maargoed. Vervolgens om de paar dagen flink ingesmeerd met mokcreme.

Momenteel staan ze nu ook echt in drek her en der. Gister dus dr benen met betadineshampoo gewassen en daarna met zonnebloemolie (had geen andere olie/vettigheid zo snel) ingesmeerd, zodat het vettig blijft.

Ze was er ook bijna vanaf, dus hoop dat ik het zo ook houdt.
Geluk is de vrucht van intens werk
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 23 jan 2008, 18:28

Karev heeft ook een klein plekje, dat ik lekker vet hou. Met dit weer is het haast niet te 'genezen'.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Esther

Bericht door Esther » wo 23 jan 2008, 18:35

Jeskim heeft het waarschijnlijk ook een keer beginnend gehad. Ik heb haar buiten op het beton gehouden, af en toe even in het gras en 's nachts op stal en echt een hele kwats mokzalf erop gestreken, in de hele koot en een flinke laag. Het was echt snel weg, heb het in de kiem gesmoord..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » do 24 jan 2008, 10:44

Om mok te voorkomen moet je dus het behang[ o.a de sok] laten zitten, het water kan dan niet in de kootholte lopen. Een zeer vieze stal tast het beschermde laagje van de huid aan[net als poep en pies op babybilletjes zullen we maar even zeggen]. Modder is geen punt maar als je paard in de modder staat waar veel mest doorheen getrap zit heb je hetzelfde effect als een vieze stal . De fjorden staan hier ook enkele uren in een paddock die 2 keer per dag mestvrij gemaakt wordt, en op stal die elke dag gemest wordt. Plus in een grote wei. Nog nooit geen mok gehad
Laatst gewijzigd door Aurora op do 24 jan 2008, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
anika

Bericht door anika » do 24 jan 2008, 16:24

Ok, dus de sokken laten zitten en gewoon wassen met betadine en insmeren met mokzalf.
Hier lopen ze 24/7 buiten en de mest opruimen is onbegonnen werk, dan zou ik er haast met een emmer achterna moeten lopen. De mest zakt gelijk weg in de modder.
Stal is nooit zo vies, dus daar kan het niet aan liggen gelukkig.
Dierenarts komt volgende week, dan bespreek ik het nog wel, want meneertje heeft nog een probleempje. Het zal ook eens niet 8)7

Bedankt!
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » do 24 jan 2008, 20:39

Wodan heeft nu ook lichte mok. Hij heeft dit nooit eerder gehad, maar stond een paar weken overdag in de klei blubber en het was raak. Nu staat hij in de rijbak en 'savonds maak ik zijn benen goed droog en smeer er dan sudo creme op( tegen rode billetjes voor babys :D .
Wodan en ik M1+10
Hedwig

Bericht door Hedwig » do 24 jan 2008, 20:51

Wij hebben pilletjes tegen mok. Het werkt erg goed bij ons :j Volgens mij hadden we het gekocht bij www.paardendrogist.nl.

Gevonden:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25451

De dosis kan aangepast worden aan hoe erg de mok is .
Yinka ( Blinken x Arin) :+:
DaphneT

Bericht door DaphneT » vr 25 jan 2008, 13:06

Als je ze gaat behandelen (oftwel als ze al mok hebben) dan de sokken er af! En droog houden, dat is het allerbelangrijkste, maar dat zal lastig worden als ik het zo lees. Verder inderdaad wassen met betadineshamppo en afhankelijk van de soort mok zijn er verschillende therapieen. Wat ik uit jouw verhaal aflees zou dat nu bijvoorbeeld nog met honingzalf kunnen zijn,maar als het erger wordt bijvoorbeeld met hydrocortiderm.
Viv

Bericht door Viv » za 26 jan 2008, 09:23

Ik gebruik gewoon acederm tegen mok, superhandig. IIg zo min mogelijk gaan tutten aan mokvoetjes (eerst goed kijken of het wel mok is). Koten heb ik bij Tjo nooit geborsteld en die heeft ook nooit mok gehad. Soken zitten er ok de kootholte te beschermen, das een heel dun velletje, dus daar moet je gewoon vanaf blijven.

Spuitbusje acederm doet dus wonderen bij ons, mocht het ooit eens voorkomen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 26 jan 2008, 11:22

Imka heeft nog nooit echt mok gehad. Wel korstjes van die rotschoenen die ik toen had. Je weet wel hoefschoenen die pasten bij Imka gewoon niet goed ook nieuwe niet na toch altijd netjes bekappen!

Toen die tijd heb ik Imka dr koten altijd wat vettig gemaakt met vaseline of uierzalf zodat die huid niet nat zou worden. Ze heeft nooit mok gekregen erna! Als het wel nat word kan je misschien dit drogen door middel van talkpoeder. Deed een vrouw bij ons op stal altijd zo bleef die huid mooi droog en droogde de mok uit!

Het paard van een vriendin heeft rap (of rasp ik weet niet hoe het heet eigenlijk) vreselijk ze komt er niet vanaf. De artsen hebben het al op kweek gezet ze heeft al heel wat antibiotica zalf erop gesmeerd maar niks... Nu doet ze er minder aan want je zag geen verschil. Ze doet het nu om de twee drie dagen schoonmaken en zij zegt dat het langzaam nu weggaat. Ik heb het natuurlijk al een tijdje niet gezien. Maar idd wat ik zag was wel dat die benen daar korstvrij waren! Ze heeft het namelijk al meer als 6mnd! Het enige is alleen als de ene plek mokvrij is begint net op een andere plek weer...
Dit is wel een trekpaard die zijn er natuurlijk al gevoelig voor met die sokken. Die heeft ze heel lang laten zitten, maar dit hielp niet. Ze heeft ze eraf gehaald ook dit hielp niet. Het paard sterft van de jeuk ze heeft het gewassen tegen beestjes ook dit helpt NIET :(
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Viv

Bericht door Viv » za 26 jan 2008, 13:09

Rasp is hetzelfde als mok. Vaak maken mensen de huid juist te week waardoor de bacterie alleen maar meer kans krijgt om te irriteren. Zo droog mogelijk houden werkt beter.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 26 jan 2008, 15:46

Viv schreef:Rasp is hetzelfde als mok. Vaak maken mensen de huid juist te week waardoor de bacterie alleen maar meer kans krijgt om te irriteren. Zo droog mogelijk houden werkt beter.
Ze moest het juist wassen van de dierenarts...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Lisa

Bericht door Lisa » za 26 jan 2008, 17:05

Vera heeft hoge mok net onde de knieholtes zeg maar. Ze had er eerst ook nooit echt last van. Vorig jaar is het eigenlijk begonnen en dit jaar heeft ze het ook wat erger. Ik was het af en toe met betadine shampoo en elke keer als ik bij haar ben dan smeer ik er ijerzalf op om het vet te houden. Het wordt niet minder en ook niet erger. In de zomer is het vaak snel over. Zolang het niet erger word en ze er geen last van heeft vind ik het prima zo
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
fjordido

Bericht door fjordido » za 26 jan 2008, 17:23

mok moet je maar 1x wassen, daarna goed afdrogen en drooghouden.

het allerbeste werken droogzetters voor koeien
gewoon die kopen en dat erop smeren.
Vera

Bericht door Vera » zo 27 jan 2008, 07:57

is het niet handig om voordat je welke behandeling of wat dan ook gaat doen, even zeker te weten dat het om mok gaat?
De kans is natuurlijk wel heel reeel, maar het is een beetje stom om te behandelen tegen mok, terwijl het later misschien iets anders blijkt te zijn.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie