Artrose?!?!?!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Cindy+Uniek

Artrose?!?!?!

Bericht door Cindy+Uniek » di 15 jan 2008, 17:25

zoals sommige van jullie misschien weten liep uniek al vrij vroeg in de dracht al niet meer goed.... hierdoor was ikal snel gestopt met 'echt' rijden en hebben we rustig aan gedaan....

na de dracht foto's van het desbetreffende voorbeen gemaakt, was goed.

nou heeft sinds de bevalling niet helemaal lekker gelopen... iedere keer leek het weer beter te gaan...

soms begon ze slecht, maar werd het naarmate ze bewoog, of goed ontspannen werd gereden, ging het beter waardoor ik zoiets had van 'het zullen wel spieren zijn, het gaat steeds beter!'

nu gaat het nog steeds niet 100% en heb ik 3 weken geleden de fysio gebeld en volgende week donderdag komt ze....

máár nu was er onlangs iemand die zei 'is het geen artrose?' :?

dus ik lopen zoeken en kwam helaas ook voorbeelden tegen als 'sinds de dracht..... niet lekker lopen.....'

dus mijn vraag was eigenlijk:
wie weet er veel van artrose?
zou dit het kunnen zijn?

naar mijn idee kwam het eigenlijk uit haar rug, waardoor ze achter niet helemaal zuiver loopt.... het is niet echt kreupel (hooguit de eerste paar rondjes draf) en het lijkt soms de ene kant op erger dan de andere kant en aan haar voorbenen zie ik eigenlijk weinig......

ik hoop ook dat de fysio mij volgende week wat meer duidelijkheid kan geven!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 15 jan 2008, 17:43

Als ik jou was zou ik niet meteen uitgaan van wat iemand zegt. Het zou heel goed artrose kunnen zijn hoor ik loop ook na een tijdje beter als meteen als ik uit bed kom. Maar er zijn natuurlijk ook zat andere dingen waardoor je stijver loopt... Je zegt het zelf al ik dacht dat het uit de rug zou komen...

Succes met je fysio ik hoop dat die je een beetje kunt helpen :(:)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 15 jan 2008, 18:24

Op basis van je verhaal kan ik artrose niet uitsluiten, maar ik vind haar eerlijk gezegd wel wat jong daarvoor.
Belangrijkste is in dit geval een goed onderzoek, bij voorkeur door een goede dierenarts, maar misschien kan je fysio je ook al een eind op weg helpen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 15 jan 2008, 18:33

Atrose geeft progressieve opstartstijfheid/pijn en komt met buigproeven vaak aan het licht. Als je er 'doorheen' loopt gaat het vaak iets beter, maar naarmate de slijtage erger wordt gaat het bewegen steeds minder makkelijk. Mensen met atrose gaan minder en anders bewegen om de pijn te ontlopen, ik neem aan dat dieren dat ook doen (zal Ilonka wel weten)

Ik weet dat bij mensen overgewicht een trigger kan zijn waardoor gewrichten sneller slijten (in de dracht zijn paarden zwaarder, misschien is dat een oorzaak). Ook overbelasting kan de oorzaak zijn. Als ze idd atrose heeft en de gewrichten aan het slijten zijn kan je je voorstellen dat het dus steeds vaker/sneller overbelast raakt. Fotos geven vaak goed uitsluitsel, aangezien het kraakbeen verdwijnt en er uiteindelijk zelfs uitsteeksels op de x foto te zien zijn. Buigproeven geven dacht ik bij paarden ook aan of ze artrose kunnen hebben of niet. In een heel laat stadium zie je ook dat ze vaak struikelen.

Edit: Even de humane boekjes uit de kast gehaald.

Bij mensen kunnen stofwisselingsstoornis, erfelijke factoren, beschadigingen, zwangerschap of verkeerde voeding met als gevolg een tekort aan bepaalde voedingsstoffen waardoor stoornissen in de ontwikkeling van het bewegingsapparaat kunnen ontstaan een aanleiding geven tot atrose. Misschien kan dit bij paarden ook dan.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
yvette

Bericht door yvette » di 15 jan 2008, 19:21

Eerst laten kijken door de dierenarts en je dan pas zorgen gaan maken!
Er staat zoveel op het internet, je zou er haast bang van worden.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » di 15 jan 2008, 19:39

Als je al foto's hebt laten maken van het been en toen niks te zien was, lijkt het me sterk dat ze artrose in haar been heeft.. Heb je alle benen op de foto gezet of alleen dat ene? Het kan zijn dat ze onregelmatig loopt met het ene been, doordat ze vanwege artrose dr andere been ontlast.
Maar ik zou gewoon even afwachten van fysio te zeggen heeft, er kan vanalles aan de hand zijn, maar het kan net zo goed niks zijn
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 16 jan 2008, 06:58

bedankt voor jullie berichtjes!

ja natuurlijk wacht ik ook eerst de fysio af, maar een aantal symptomen komen zo overeen...... dat ik toch wat meer info zocht....

_*iDj*_
Als je al foto's hebt laten maken van het been en toen niks te zien was, lijkt het me sterk dat ze artrose in haar been heeft.. Heb je alle benen op de foto gezet of alleen dat ene? Het kan zijn dat ze onregelmatig loopt met het ene been, doordat ze vanwege artrose dr andere been ontlast.
Maar ik zou gewoon even afwachten van fysio te zeggen heeft, er kan vanalles aan de hand zijn, maar het kan net zo goed niks zijn
misschien nog een keertje lezen :D ik heb toen één VOORBEEN op de foto gehad en op dit moment mankeert ze imo niks aan haar voorbenen en denk ik dat het uit haar rug of achterhand komt ;)

@ orion tja al die dingen kloppen dan helaas weer wel....

-sinds de dracht (dat ik al zo vroeg niks meer kon omdat ze het zo zwaar had)
-eerste paar rondjes het ergste, daarna minder of lijkt helemaa weg zelfs, maar komt met vlagen dan weer erger terug lijkt het (door kou en wind e.d.)
-stofwisselingsproblemen (ze is luchtzuiger?!?!)
-erfelijkheid, nu ik dat lees denk ik 'Juna is ingeslapen (terwijl ze alweer drachtig was!) omdat er naar mijn weten kraakbeen verdween uit haar benen en daar was niks meer aan te doen, was continue kreupel...... ik was 13 toen (bijna 9 jaar geleden) en ze zeiden toen dat het niet erfelijk was.... (misschien nog niet bekend?!?!)

nou ja volgende week eerst de fysio en als zij het ook niet uit durft te sluiten ga ik direct overal foto's van maken....... één ding scheelt haar vriend is dierenarts dus wie weet kan ze al iets meer over uniek haar toestand vertellen dan een andere fysio.....

t zit me helemaal niet lekker in ieder geval......

ik heb al 2 x eerder een wedstrijd af moeten zeggen voor mijn verzorgstertje (ze is pas 14) en ze doet zaterdag ook mee..... de fysio zei toen ik haar belde voor de afspraak al gelijk 'rust=roest' gewoon lekker blijven bewegen en eva rijdt haar absoluut niet intensief dus heb nu maar gezegd dat ze zaterdag gewoon mee mag doen, maar dat we daarna niet meer rijden (alleen longeren en los laten rennen) tot ik meer weet......

bah mijn beestje.... wordt dit jaar alweer 9, zijn we alweer 9 jaar samen....
Mir

Bericht door Mir » wo 16 jan 2008, 07:13

Als je naar de klachten kijkt, daar kun je echt veel meer kanten mee op dan alleen artrose. Snap dat je je erin wilt verdiepen, maar het kan best allemaal makkelijk te verhelpen zijn ook. ben wel benieuwd eigenlijk wat de fysio zegt.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » wo 16 jan 2008, 10:18

Jeempie schreef:Op basis van je verhaal kan ik artrose niet uitsluiten, maar ik vind haar eerlijk gezegd wel wat jong daarvoor.
Belangrijkste is in dit geval een goed onderzoek, bij voorkeur door een goede dierenarts, maar misschien kan je fysio je ook al een eind op weg helpen.
De klachten herken ik ook. Ook hier werd in de 1e instantie bij Ukie niet aan arthrose gedacht omdat ze te jong was.
Na 3 mnd weiderust was er nog geen verbetering en ook hier werd de fysio ingeschakeld. Na uitgebreid kreupelheidsonderzoek constateerde
hij dat we de oorzaak in haar linkeronderbeen moesten zoeken.
Foto's laten maken, conclusie arthrose in het spronggewricht, oftewel spat. Haar andere benen zagen er perfect uit op de foto's.
Na nogal wat behandelingen van de zomer (even afkloppen)gaat het hier nog steeds goed.
Maar ja dat wil niet zeggen dat het bij Uniek ook zo moet zijn, hopelijk kom je gauw achter de oorzaak. Sterkte
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 16 jan 2008, 10:57

Atrose hoeft niet gelijk het einde te betekenen. Als je maar zorgt voor een hele goede warming up/cooling down kan je er best mee rijden. Zet haar niet stil nu, maar dat zei jouw fysio ook al. 15 min instappen voor je gaat rijden is zeker niet verkeerd, bij geeneen paard.
Laat haar eerst maar nakijken door de dierenarts/fysio voor je je vreselijk druk maakt. Wij zien haar ook niet lopen hier, dus kunnen wel roepen het is dit of dat.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Vera

Bericht door Vera » wo 16 jan 2008, 14:26

Vera heeft artrose.

Bij artrose zie je vaak dat ze bij in het begin niet lekker lopen en gaandeweg je training dus na een kwartier/ 20 minuten steeds lekkerder gaan lopen. Verder zijn ze niet van de ene dag op de andere kreupel maar gaat het heel geleidelijk. Normaal gesproken krijgen paarden van deze leeftijd het niet zomaar. Vera had een ongelukje gehad waarbij ze dus een beschadiging aan het botvlies had opgelopen en heeft dus artrose na een trauma, je hebt het ook in de erfelijke vorm, maar daar krijgen ze meestal pas last van rond een jaar of 15.

Als de foto's goed waren kan het bijna geen artrose zijn waar ze kreupel van is.
Vera heeft nu ijzers van rob van nasau (break over) en toen ze daar eenmaal aan gewend was heeft ze geen last meer van de artrose gehad.

Je kan eens op de site van Hoofcare kijken daar vind je erg veel informatie over alle soorten been en hoef problemen. misschien heb je er iets aan.

OP de site van Huppa paardensport stond ook een leuk stuk over artrose. Met heel duidelijke foto's van de botten ed.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ootje

Bericht door Ootje » wo 16 jan 2008, 14:31

Hoi Cindy
Misschien heeft ze last van de spieren in d'r achterhand? Odette heeft dat ook (wordt met koud weer erger)en de da adviseerde vitamine E. Longeren aan de dubbele longe werkt ook goed.
Juna had inderdaad verbening van het hoefkraakbeen, maar die was er echt goed kreupel van. Niet dat ze dan alleen maar stijf liep.
Succes ermee!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 16 jan 2008, 15:32

@ vera er is maar één voorbeen op de foto gezet!!!! en het komt nu absoluut niet van de voorkant....
en het is dus ook niet van de een op de andere dag het is al sinds haar dracht (wat dan dus ook gelijk een oorzaak zou kunnen zijn ;) )

@ marjon ja ik denk/hoop nog steeds dat het door de bevalling komt, want sindsdien heeft ze achter niet helemaal lekker meer gelopen... maar omdat het iedere keer weer beter leek te gaan (en dus ook na een kwartiertje lopen) dacht ik steeds 'oh het gaat weer beter dus ik kijk het nog even aan'

ah dat was het wat juna had ja! (ach ja ik was 13 :oo weet dat niet zo heel goed meer)

dus ik hoop idd nog steeds op de spieren! maar helaas waren er ook zoveel overeenkomsten dat het je wel gelijk aan het denken zet....

want ze staat iedere dag in de paddock en dan denk ik 'als het dan enkel en alleen stijf is, waarom dan maar de eerste 10/20 minuten ondanks dat ze ook 5 tot 8 uur buiten staat.....

en echt kreupel is het ook niet, want dan zou het ook niet verbeteren en kan ook niet echt specifiek één been noemen... de achterbenen lopen gewoon niet zoals het hoort.... de ene hand lijkt het erger dan de andere....

nougoed ik hoop dat de fysio me al wat meer duidelijkheid kan geven volgende week!
karleylover

Bericht door karleylover » vr 18 jan 2008, 12:21

Ik heb verder niet heel veel verstand van artrose, maar een vriendin van mij haar paard heeft ook artrose. Dit weet ze denk ik nu een half jaar/3kwart jaar.
Het paard is daarvoor behandeld en ze kon er echt weer veel mee doen. Bewegen bewegen bewegen is tegen haar gezegd.
Natuurlijk had het paardje zijn ups en downs. Soms liep ze een week slecht en dan bouwde ze gewoon weer op met veel stappen en een beetje draven. Maar ze had ook tijden dat ze gewoon maanden buitenritten kon rijden van ruim een uur zonder last te hebben.
Helaas heeft het paardje er nu een peesblessure bij dus mag nu bijna niks doen, weet dus niet hoe het nu verder gaat met de artrose.
Succes en sterkte!
..::* Tjelle *::.. & ..::* Karley *::..
Vera

Bericht door Vera » vr 18 jan 2008, 13:54

tegen artrose bestaat geen behandeling.
Je kan hooguit proberen om met bv speciaal beslag te kijken of het paard er minder last van heeft. Of misschien zelfs te stoppen door een andere stand van de voeten, maar het is een onomkeerbare slijtage. Het gaat dus niet meer over.

Sommige mensen geven allerlei aavullingen door het voer en zeggen dat het helpt. Het zou kunnen, alleen is het nog niet bewezen dat het echt werkt. Uitproberen kan nooit kwaad.

Vera loopt met haar speciale beslag weer perfect.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » za 19 jan 2008, 15:22

Als je 100% zeker wilt weten of er wel of geen artrose meespeelt moet je foto's laten maken van beide benen.
Artrose kan zeker ook op jongere leeftijd voorkomen. Skreia was 8 toen het geconstateerd werd dmv foto's. Ik weet natuurlijk niet vanaf welke leeftijd ze het had. Skreia heeft lichte artrose in haar beide kogels en linker knie (voorbenen).
Ik rijd haar nu al zo'n 2,5 jaar vooral recreatief en heel af en toe in de bak of longeren.
Vooral recht uit en veel beweging is het beste wanneer een paard artrose heeft. Van veel stil staan worden ze toch stijver.
Skreia struikelt wel met enige regelmaat, maar dit komt ook omdat ze vaak op andere dingen let dan op zichzelf :D
Dit jaar ga ik wel beginnen met westernlessen en wil ik haar ook echt dit jaar voor de wagen zetten.
Dit jaar of volgend jaar wil ik ook controlefoto's laten maken om te kijken of het hetzelfde is gebleven of niet.
Skeia krijgt elke dag een spuit primeval met appelmoes en heb wel het idee dat het werkt, kwaad kan het in ieder geval niet
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
karleylover

Bericht door karleylover » za 19 jan 2008, 21:36

Vera schreef:tegen artrose bestaat geen behandeling.
Je kan hooguit proberen om met bv speciaal beslag te kijken of het paard er minder last van heeft. Of misschien zelfs te stoppen door een andere stand van de voeten, maar het is een onomkeerbare slijtage. Het gaat dus niet meer over.

Sommige mensen geven allerlei aavullingen door het voer en zeggen dat het helpt. Het zou kunnen, alleen is het nog niet bewezen dat het echt werkt. Uitproberen kan nooit kwaad.

Vera loopt met haar speciale beslag weer perfect.
Ik weet dat artrose nooit meer weggaat.
Maar dat paardje kreeg spuiten in haar been dat haar botten meer gesmeerd werden. Nu krijgt ze die spuit 1x in het half jaar.. Hiermee bedoelde ik behandelen..:) en bij dat paardje werkte het blijkbaar wel goed..
..::* Tjelle *::.. & ..::* Karley *::..
Plaats reactie