dekens??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

dekens??

Bericht door Esther » za 05 jan 2008, 19:32

Jaha, ik weer..
Met een nieuwe dekenvraag!!

Toen het zo hard vroor had Tea een deken op van 270 grams, ze is ook niet geheel geschoren, lange niet, hihi... Ze heeft het niet koud gehad, dat heb ik wel in de gaten gehouden. Ze ging toen snachts op stal met een 220 deken.

Met oud en nieuw heeft ze een paar dagen dag en nacht in het land gelopen met de 270 op.

Nu is het zachter weer en heeft ze het warm genoeg met een 150 grams buiten.. Ik had de 270 grams afgedaan omdat ze er toch wat schuurplekken van krijgt op haar borst. Heb uiteraard goed in de gaten gehouden of ze het niet koud kreeg, maar ze bleef lekker warm onder de deken. Tot nu toe heeft ze binnen gestaan met de 220 op, maar het is nu zo zacht dat ik hem vannacht af heb gelaten, ze staat nu dus zonder deken op stal. Het is niet koud en ik heb het idee dat ze het wel even fijn vindt zonder deken.

Ben ik nu slecht bezig, of kan dat wel..
Als het weer kouder wordt doe ik wel een deken op in de stal, en buiten blijft ze gewoon een deken ophouden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 05 jan 2008, 19:49

Zizoran staat sinds vandaag ook weer naakt en had niet de indruk dat ie daar bezwaar tegen had O:) (heb m tijd niet zó vrolijk gezien, maargoed deken zat m ook niet goed, zijn schouderpartij was te breed)
Maar binnen bij jullie is er geen tocht/afkoelende lucht, dus volgens mij kan het geen kwaad, aangezien het nu ineens behoorlijk zacht is.
Misschien kun je eens termometertje ophangen in de stal en s avonds laat eens kijken hoe warm het er dan is.
Geluk is de vrucht van intens werk
Mir

Bericht door Mir » za 05 jan 2008, 19:55

Ik denk ook niet dat het kwaad kan hoor. Je voelt zelf al snel wat kan of niet kan en ook de gedeeltelijk geschoren paarden maken tussendoor weer veel vacht aan.
Krista

Bericht door Krista » za 05 jan 2008, 20:17

Wij rommelen nooit met dekens. Deken op is deken op, deken af, dan blijven ze af. Je went je paard namelijk wel ergens aan en steeds deken op en af betekent wel dat ze zich steeds moeten aanpassen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
lauraatje

Bericht door lauraatje » za 05 jan 2008, 20:35

Dat vind ik ook Krista... Bij San gaat de deken niet meer af als ie eenmaal op ligt. Ook al is het een paar dagen wat zachter weer. Pas in de lente gaan we weer afbouwen.
yvette

Bericht door yvette » za 05 jan 2008, 20:52

Krista schreef:Wij rommelen nooit met dekens. Deken op is deken op, deken af, dan blijven ze af. Je went je paard namelijk wel ergens aan en steeds deken op en af betekent wel dat ze zich steeds moeten aanpassen.
Bedankt voor het typen.
Deken op is niet meer af. Met ernstige vorst komt er wel eens een onderdeken bij, maar die gaat er dan pas weer in de lente af. Pas dan ga ik afbouwen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Esther

Bericht door Esther » zo 06 jan 2008, 11:38

Normaal zou ik ze ook ophouden, maar Tea heeft dus schuurplekken op haar borst en die wil ik zoveel mogelijk met rust laten.. Het is niet ernstig, maar heeft toch even niet lekker gezeten..
Ik weet het wel deken op is niet meer af, maar ik wist het niet zo goed meer en omdat het weer zo zacht was vroeg ik mij af of het kwaad kon..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
yvette

Bericht door yvette » zo 06 jan 2008, 11:42

Past je deken wel goed dan?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Esther

Bericht door Esther » zo 06 jan 2008, 11:51

Ik heb er niet eerder last van gehad, of nou ja, Tea dan.. Misschien dat hij op de borst iets te strak zit.. Het is de deken op de foto's van Tea..
Maar normaal wisselde ik telkens van overdag deken naar staldeken in de box. Maar ze heeft hem dus dag en nacht op gehad toen ik op Ameland zat.

Hij zit al op het langste. Hij blijft wel heel mooi zitten en ik heb ook niet het idee dat ze een hekel heeft aan de deken..
Hij trekt ook niet bij de schoft zeg maar, hij snijdt ook niet daar..
Het zit net waar ze beweegt, dus met de voorbenen langs de deken gaat als ze loopt of rent..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ellebel

Bericht door Ellebel » zo 06 jan 2008, 15:04

Ik doe de deken ook niet meer af tot het voorjaar, wel als er overdag een warm zonnetje is gaat ie even in z'n blootje de paddock in om te rollen( als het windstil is)

Vorig jaar had Tim schuurplekken van de deken die hij nu ook omheeft, alleen nu heeft hij helemaal niks geen plekje omdat ik de deken vorig jaar veels te ruim had zitten! Misschien is je deken te beweeglijk op de ruime stand?
Brittlover

Bericht door Brittlover » zo 06 jan 2008, 16:45

waarom pak je geen borstbeschermer?
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » zo 06 jan 2008, 20:52

borstbeschermers veroorzaken soms nog meer schuurplekken dan de dekens zelf is mijn ervaring. _-:(

En wat mij betreft mogen er speciale dekens bedacht worden voor brede paarden want ik zie hier ook regelmatig foto's van fjorden met schuurplekken en ben ik niet de enige die DE perfecte deken niet kan vinden. :(
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Brittlover

Bericht door Brittlover » zo 06 jan 2008, 21:01

JoyceNan schreef:borstbeschermers veroorzaken soms nog meer schuurplekken dan de dekens zelf is mijn ervaring. _-:(

En wat mij betreft mogen er speciale dekens bedacht worden voor brede paarden want ik zie hier ook regelmatig foto's van fjorden met schuurplekken en ben ik niet de enige die DE perfecte deken niet kan vinden. :(
ik heb 1 van excellent rider en die zit perfect
baseline zat ook wel goed maar die heb alleen nog maar gepast.
Brittje is een topper
knhs Z+1
Esther

Bericht door Esther » zo 06 jan 2008, 21:06

hmmm, te los.. daar had ik niet aan gedacht, maar ik denk ook niet dat dat het is, als ik hem strakker doe lijkt hij mij knellen.. Deze deken zit strakker dan de andere, bij de borst dan..

Ik heb een stal deken van Piaffe, het huismerk zeg maar, de blauw met oranje en bruin, die zit van voren erg goed, maar 's ochtend hangt hij zo'n 10 cm naar een kant..
De HH die ik heb zit ook veel ruimer bij de borst net als de pagony.

Tea heeft natuurlijk ook wel veel front..

Een borstbeschermer lijkt me niets, ziet er gewoon niet lekker uit, en snijden die niet snel??
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Brittlover

Bericht door Brittlover » ma 07 jan 2008, 06:31

ja ze kunnen wel snel insnijdn
maar je kunt altijd en stuk bij de schoft wegknippen on desnoods even met naald en draad erbij.
Brittje is een topper
knhs Z+1
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » di 08 jan 2008, 15:44

Esther schreef:hmmm, te los.. daar had ik niet aan gedacht, maar ik denk ook niet dat dat het is, als ik hem strakker doe lijkt hij mij knellen.. Deze deken zit strakker dan de andere, bij de borst dan..

Ik heb een stal deken van Piaffe, het huismerk zeg maar, de blauw met oranje en bruin, die zit van voren erg goed, maar 's ochtend hangt hij zo'n 10 cm naar een kant..
De HH die ik heb zit ook veel ruimer bij de borst net als de pagony.

Tea heeft natuurlijk ook wel veel front..

Een borstbeschermer lijkt me niets, ziet er gewoon niet lekker uit, en snijden die niet snel??
Skreia heeft ook een borstbeschermer en die zit perfect.
Skreia heeft ook een brede schouderpartij en daardoor hebben alle dekens wel wat.
Ik heb nu een borstbeschermer van BR maat L.
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » di 08 jan 2008, 16:17

waarom heb je eigenlijk een deken op als ze toch niet helemaal geschoren is?
zolang er haar zit op de plek waar normaal een deken zit en ze staat 's nachts op een binnenstal hoef je helemaal geen deken op te doen. Ze zijn prima in staat om hun vacht al gelang de temperatuur plat of uitgezet (weet even geen goede benaming) te dragen. als je een deken op doet gaat dat effect weg en kunnen ze hun vacht alleen plat dragen. Dus vandaar een deken op doen en op laten of geen deken op doen.

Een iets dunnere deken als het erg warm is is natuurlijk wel een optie. Maar ik vind een 270 grams deken best dik hoor. Die van ons krijgen hooguit een 300 grams op, maar dan zijn ze helemaal kaal en ze hebben het nooit koud ook niet als ze in de paddock op op het land staan.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » di 08 jan 2008, 16:45

Zonder deken leek mij weer te fris, ze hebben ook geen schuilplaats in de wei. Ze heeft het ook niet te warm onder deken, nooit bezweet, maar ook nooit koud, dus dit leek me redelijk. Heb van te voren zoveel mogelijk info ingewonnen en dit leek mij het beste.

Tja, binnenstal/buitenstal. Ze heeft een boxdeur naar buiten en een naar binnen, zullen we het een semistal noemen.. De waterbakken bevriezen wel met koud weer.. Heb wel het liefste de deuren open als de paarden binnen staan.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 09 jan 2008, 13:07

Esther schreef:Zonder deken leek mij weer te fris,
Hallo - Fjord :? Sorry kon het niet laten ;)
De huid van de mens en de paard is heel verschillend.
Weetje: een ideale temperatuur voor paarden is rond de 10ºC terwijl dit voor veel mensen fris is ;)
Esther

Bericht door Esther » wo 09 jan 2008, 18:49

Ja, ik weet wel dat ze het niet snel koud hebben en vorig jaar stond ze ook lekker zonder deken, maar ze was nu meer geschoren en zo'n koude wind lijkt me niet altijd even goed.. Voorkomen is beter dan genezen toch..

Ik moet het ook allemaal nog leren met die dekens, probeer het zo goed mogelijk te doen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie