2 hengsten, gaat dat ?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Amber_

2 hengsten, gaat dat ?

Bericht door Amber_ » zo 30 dec 2007, 14:58

Ik ga met Fjordy en Toot in januari 2 dagen op een stal staan vanwege oefenen met Springen, en foto's.

Nu heeft vriendin van mij daar ook een 2,5 jarige hengst staan. Had ze het idee om Toot bij hem in de bak te doen (hij staat normaal bij ruinen). Gaat dit volgens jullie, of wordt dit vechten ?

Toot zie ik niet als vecher, die is wel onderdanig, maar hoe gaat dat bij een andere hengst ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
claudia

Bericht door claudia » zo 30 dec 2007, 15:20

Niet doen.

Dat wordt geheid vechten.
Zeker met een 2.5 jarige.

Geen risico's gaan nemen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 30 dec 2007, 15:36

Duidelijk :j.

Hoe zit dat dan moet Opfok ? Daar lopen ze toch ook altijd samen ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
claudia

Bericht door claudia » zo 30 dec 2007, 15:41

Ja, maar daar lopen meestal leeftijdgenoten bijelkaar en daar hebben ze de ruimte.

In een bak drijven ze elkaar in een hoek en kunnen ze blijven slaan. En is er altijd eentje die dan niet weg kan.

Op een weiland (meestal zijn dat hele grote stukken) hebben ze de ruimte om weg te kunnen.

Ik heb vandaag bv Coen eens bij de schetlander van de buren gezet(in de bak)
Bram is dus heel dominant en dat moest Coen in het begin ook echt wel ervaren.
Hij heeft hem echt meerdere malen tegen zijn benen geslagen.
Later begon hij het door te krijgen hoe hij bram moest aanpakken.

Coen gaat in het voorjaar ook de opfok in maar dan op een heel groot weiland. Opzich zie ik er best tegen op maar voor hem is het wel goed en ik hou hem thuis niet in de wei met al die merrie's om hem heen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 30 dec 2007, 15:52

Ja dat is zo. :j
Tja heb er niks meer op te zeggen haha. Snap het helemaal.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Vera

Bericht door Vera » zo 30 dec 2007, 16:37

ik zou het zo ie zo niet doen als het maar voor een paar dagen is. ook niet met 2 merries of ruinen waarom ellende aan de hand halen als dat niet nodig is?
Als ze nou voor langere tijd bij elkaar zouden moeten is het wat anders (maar hengsten boven het jaar zou ik nooit zomaar bij elkaar gooien, in de opfok lopen ze van jongs af aan bij elkaar en dan gaat het lang goed)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Krista

Bericht door Krista » zo 30 dec 2007, 16:56

Claudia heeft het al gezegd: niet doen. Kan even goed gaan maar er komt geheid narigheid van, zeker in een kleine ruimte!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 30 dec 2007, 17:43

Vechten of zeer grof spelen wordt het sowieso.
Ze zullen proberen elkaar zo snel mogelijk op de grond proberen te krijgen. Afhankelijk van de hengsten zelf is het hoe grof dit gaat. (slaan zie ik eigenlijk alleen bij paarden die zelf ook wel afstand nemen)
Meestal wordt het vechten toch echt steigeren, bijten in knieen en sprongen en de ander op de meest zwakke locatie krijgen (op de grond).

Sommige hengsten geven dit snel op, anderen weten niet van ophouden. Verder denk ik ook wel afhankelijk van hoe ze opgevoed zijn. Hebben ze altijd al in een groep gelopen en weten ze wat onderdanigheid is of zijn ze altijd alleen geweest of altijd dominant?

Maargoed, afhankelijk van wat voor paard het is enz. weet ik eigenlijk niet of ik het er op zou wagen. (ik zeg in ieder geval niet niet...maar dat heeft ook weer te maken met dit beeld op mn netvlies, danwel met afscheiding er tussen, maar die twee in 1 bak zou me ook niet meteen de moed in de schoenen zakken: http://i237.photobucket.com/albums/ff20 ... 006AMP.jpg
http://s237.photobucket.com/albums/ff20 ... 025AMP.jpg
Die kunnen ook echt spelend 'vechten' ipv elkaar afmaken en op gegeven moment loopt de een gewoon weg. (maar dit doen we ook niet bij allemaal O:) ))
Geluk is de vrucht van intens werk
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 30 dec 2007, 22:05

Ik snap jullie ook :j.

Maar het leuk me juist leuk voor Toot om een keer te ravotten met een andere jonge hengst. Ik ken die van haar, nou die is in zijn hoofd ook nog echt kleuter haha. En aangezien Fjordy niks van Toot wil weten als hij een speelbui heeft O:).
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
yvette

Bericht door yvette » zo 30 dec 2007, 23:19

Het probleem is dat het waarschijnlijk niet bij ravotten blijft. Jonge hengsten kunnen mak lijken, maar je weet niet wat er gebeurt als je ze bij elkaar zet. Is toch een hormonaal iets.
Als het nou voor langere tijd is, dan is het nog wel de moeite (maar dan op een heeeeel groot stuk land), maar voor twee dagen...? Het is wel een groot risico wat je neemt.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Jilly

Bericht door Jilly » ma 31 dec 2007, 09:19

Bij ons worden de groepjes van hengsten verdeeld als ze veulen of jaarling zijn. Maar nadien blijven die groepjes ook wel hetzelfde (kan wel apart in de stal 's winters).
Vreemde hengsten van die leeftijd gooien we eigenlijk nooit meer samen, zeker voor die paar dagen vind ik het niet de moeite...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Plaats reactie