hoe herken je een spierbevangenheid?
hoe herken je een spierbevangenheid?
niet dat Karev het heeft hoor, maar ik zou de sympthomen niet weten, dus herken ik het niet.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Brittlover
Dat hoeft niet altijd......Brittlover schreef:ze gaan zweten en vooral de kontspieren gaan trillen. sommige willen niet meer lopen of eten en ze kunnen koorts hebben.
de volgende dag zijn ze vaak erg stijf doordat de spieren zo aan het trillen waren.
Diëgo is ook spierbevangen. Hij is niet accuut bevangen geworden, dan heb je idd de verschijnselen die jij beschtijft. Diëgo werd erg stijf en viel kilo's af, ondanks dat hij goed at.
Jackie heeft eens de accute vorm gehad. Hij ging in plashouding staan, zweten, overal schuim en hij wilde geen stap meer zetten. Dat mag in zo'n geval ook niet, liefst met de trailer naar huis als je onderwge bent.
Kijk anders maar eens bij mijn topics over spierbevangenheid bij Diëgo. Staat ergens bij ziekenboeg.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Het is bekend dat het meestal voorkomt na een dagje stilstaan, terwijl het normale portie hardvoer word verstrekt. De andere naam is maandagziekte omdat het vroeger vooral op maandag voorkwam. Paarden werkten de hele week hard op het land en op zondag stonden ze stil. Echt stil, dus ook niet een paar uur naar buiten, gewoon op stal, meestal nog aangebonden. Als ze dan toch veel krachtvoer (granen) kregen verzuurden de spieren, meestal binnen een half uurtje nadat ze weer aan het werk waren gegaan. Het paard kan bijna niet meer lopen, als ie plast is de urine heel donker, ze geen ook meestal heel plotseling zweten. (trillen komt voor als de bloedsuikerspiegel daalt, maar meestal niet bij maandagziekte)
Zelf heb ik wel eens een paard 2,5 uur gereden in de duinen en op het strand, we waren al aan het uitstappen met de trailer in zicht toen ik vond dat hij juist erger ging zweten ipv minder. (het was -10 ofzo) Eigenlijk moet je dan afstappen en de trailer naar het paard brengen, maar ik had absoluut niet aan maandagziekte gedacht. We zetten de paarden onder dekens en in de trailer en zijn toch maar even naar de dierenarts gereden. Hij bleek toch ook spierbevangen. Het kan dus ook voor komen als je paard niet stil heeft gestaan, maar doordat hij erg snel afkoelt na flink gezweet te hebben. Met een dik pak haar en -10 kan dat dus ook.
Verder misschien even googlen dan vind je er ook heel veel over.
Zelf heb ik wel eens een paard 2,5 uur gereden in de duinen en op het strand, we waren al aan het uitstappen met de trailer in zicht toen ik vond dat hij juist erger ging zweten ipv minder. (het was -10 ofzo) Eigenlijk moet je dan afstappen en de trailer naar het paard brengen, maar ik had absoluut niet aan maandagziekte gedacht. We zetten de paarden onder dekens en in de trailer en zijn toch maar even naar de dierenarts gereden. Hij bleek toch ook spierbevangen. Het kan dus ook voor komen als je paard niet stil heeft gestaan, maar doordat hij erg snel afkoelt na flink gezweet te hebben. Met een dik pak haar en -10 kan dat dus ook.
Verder misschien even googlen dan vind je er ook heel veel over.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Paarden met acute spierbevangenheid, scheiden ook een extreem zoetige geur uit via zweet en urine.
Spierbevangenheid kan door ondertraining (teveel energierijk voer naar de spieren, waardoor verzuring/verkramping van de spieren optreed, omdat ze deze energie kwijt moeten) of overtraining (overbelasting, waardoor afvalstoffen de spieren niet meer goed verlaten en hierdoor verzuring van de spieren plaatsvindt, dit kan ook bij zeer plotselinge overbelasting)
Spierbevangenheid komt ook vaker voor bij Engelse Volbloeden etc, dit zijn zeer actieve drukkere paarden, met een snelle verbranding. Deze hebben dus ook sneller overbelasting te pakken in hun drukke doen.
Een (beperkt) stuk uit een projectverslag over maandagziekte/tying up/spierbevangenheid:
Spierbevangenheid kan door ondertraining (teveel energierijk voer naar de spieren, waardoor verzuring/verkramping van de spieren optreed, omdat ze deze energie kwijt moeten) of overtraining (overbelasting, waardoor afvalstoffen de spieren niet meer goed verlaten en hierdoor verzuring van de spieren plaatsvindt, dit kan ook bij zeer plotselinge overbelasting)
Spierbevangenheid komt ook vaker voor bij Engelse Volbloeden etc, dit zijn zeer actieve drukkere paarden, met een snelle verbranding. Deze hebben dus ook sneller overbelasting te pakken in hun drukke doen.
Een (beperkt) stuk uit een projectverslag over maandagziekte/tying up/spierbevangenheid:
Er is een acute en een chronische vorm van tying up.
Acute vorm
De acute vorm wordt veroorzaakt door tijdens de training oefeningen uit te voeren die boven het huidige niveau van het paard liggen. De spieren zullen eerder stijf worden, wanneer het paard een ziekte heeft aan het ademhalingsstelsel. Een tekort aan Sodium, Calcium, Vitamine E en Selenium in de voeding zal bijdragen aan de beschadigingen van de spiercellen.
Chronische vorm
De chronische vorm wordt verder onderverdeeld in PSSM en RER. Er is er een verstoring van de zouten en hormonale balans, verhoogde melkzuur productie en een tekort van Vitamine E en Selenium.
PSSM, Polysaccharide Storage Myopathie, komt veel voor in Quarter horse gerelateerde rassen, warmbloeden en dravers.
Wanneer het paard veel stress heeft en geen routine dan zal dit paard gevoeliger zijn voor PSSM dan andere paarden.
RER, Recurrent Exertional Rhabdomyolysis, komt het meest voor in temperamentvolle paarden en het is overerfbaar. Nakomelingen zijn 50% gevoeliger voor RER wanneer een van beide ouders RER gehad heeft, dan andere nakomelingen waarvan de ouders het niet gehad hebben. RER hangt daarnaast af van de voeding, management en training.
Factoren die van invloed zijn op het vertonen van Tying up zijn:
· Voeding en training
Het teveel voeren van koolhydraten, lokaal zuurstof tekort, vitamine E en Selenium tekorten, hormonale verstoringen en een verstoring in de balans van elektrolyten zijn van invloed op het vertonen van Tying up.
Een paard neemt een te grote hoeveelheid energie op in het voer. Deze energie verbruikt het niet bij de verrichte arbeid. Het overtollige energie wordt opgeslagen in de spiercellen als “reserve” voor de volgende arbeid. Het rantsoen is niet goed afgestemd op de energiebehoefte voor onderhoud en arbeid. Ook is de doorbloeding in de spieren in rust minder, door de lagere bloeddruk en de daardoor minder grote zuurstofaanvoer.
· Weersomstandigheden
Kou heeft een negatieve invloed op de doorbloeding in de spieren en daarmee op de zuurstof toevoer voor de verbranding.
· Voorgeschiedenis
Als een paard al eerder spierbevangen is geweest, is de kans groter dat hij het weer krijgt, doordat spiercellen beschadiging ondervonden hebben.
· Nervositeit
De mate van temperament is even eens van invloed. Nerveuze paarden blijken vaker een aanval te krijgen, door plotselinge hoge inspanning en daarmee ineens een groot energieverbruik.
· Erfelijke aanleg
Ontstaanswijze
Tying up ontstaat in een paard, wanneer er zich problemen voordoen bij de omzetting van glycogeen in de spieren. De spiervezel wordt aangetast door melkzuur. Melkzuur ontstaat wanneer Glycogeen1 anaëroob wordt afgebroken. Als het melkzuur in grote hoeveelheden vrij komt, of het bloed het melkzuur niet snel genoeg kan afvoeren wordt de spiervezel aangetast. Er zijn enzymen die de spiercelwand stabiel houden en daardoor beschermen tegen giftige stoffen.
Tying up is onder te verdelen in 3 niveaus, afhankelijk van in hoeverre de spieren zijn aangetast:
- Niveau 1(licht): Het paard staat met een omhoog gebogen rug en is stijf in de achterhand. Deze vorm van Tying up kan erg verraderlijk zijn en wordt nogal eens verward met andere aandoeningen, zoals oververmoeidheid, kreupelheid en/of kolieksymptomen.
- Niveau 2 (middel): Hierbij wil het paard niet graag lopen, is stijf en de passen zijn sterk verkort, omdat het naar voren zetten van de achter benen pijnlijk is. Ook trilt het paard en knikt in de achterhand. De broek- en de lendenspieren zijn stijf, gezwollen en pijnlijk.
- Niveau 3 (zwaar): Het paard weigert om te lopen, is sterk bezweet van de pijn en als verdere pijnreactie staan ze vaak te schrapen met hun voorbenen terwijl ze verder doodstil op hun plaats blijven staan. Verder is het paard angstig en gestresst, kijkt naar zijn flanken, heeft wijde neusgaten, adem- en hartfrequentie zijn verhoogd, de broek- en de lendenspieren zijn gezwollen en pijnlijk en de urine is roodbruin, doordat er een verhoogde Myoglobine-afgifte van het lichaam is. Het paard wil graag liggen en komt liever niet overeind. In het ergste geval is het paard nauwelijks tot niet in staat nog overeind te komen.
Geluk is de vrucht van intens werk
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Vinga is momenteel spierbevangen.
Vorige week zondag tijdens het rijden gebeurde het. Onder het rijden merk je het aan je zit, doordat de spieren op de rug hard worden wordt je zadel omhoog gedrukt, ze lopen dan kort en stijf, willen liever helemaal niet meer lopen. Veel zweten en Vinga zette haar achterbenen helemaal onder haar lichaam. De spieren op dr rug waren zo goed te zien dat het langs haar rugwervel een gleuf vormde. Spierbevangen paarden moeten op acute boxrust en goed warm gehouden worden met dekens. Vinga heeft 4 dagen pijnstillers gehad en daar is ze nu vanaf, als je paard 2 dagen zonder pijnstilling gewoon door zn stal loopt, mag hij weer naar buiten (bak/weide). Daarna moet je weer heel rustig aan gaan opbouwen met rijden.
Vorige week zondag tijdens het rijden gebeurde het. Onder het rijden merk je het aan je zit, doordat de spieren op de rug hard worden wordt je zadel omhoog gedrukt, ze lopen dan kort en stijf, willen liever helemaal niet meer lopen. Veel zweten en Vinga zette haar achterbenen helemaal onder haar lichaam. De spieren op dr rug waren zo goed te zien dat het langs haar rugwervel een gleuf vormde. Spierbevangen paarden moeten op acute boxrust en goed warm gehouden worden met dekens. Vinga heeft 4 dagen pijnstillers gehad en daar is ze nu vanaf, als je paard 2 dagen zonder pijnstilling gewoon door zn stal loopt, mag hij weer naar buiten (bak/weide). Daarna moet je weer heel rustig aan gaan opbouwen met rijden.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Na 4 dagen alweer opbouwen? Ik zou in Vinga dr geval maar 4 maanden in acht nemen als je niet weer straks met hetzelfde wil zitten. Vitamine E en selenium bij gaan voeren als ze geen neutradex heeft gekregen van de VA en eerst maar eens paar weken gaan wandelen aan de hand voor je er weer op gaat.
Of accute boxrust en warmhouden nodig is hangt af van de mate van bevangenheid.
Verder verwijs ik naar Annabel dr stukje
Of accute boxrust en warmhouden nodig is hangt af van de mate van bevangenheid.
Verder verwijs ik naar Annabel dr stukje

- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Volgens mij zeg ik nergens dat ik met Vinga na 4 dagen weer ga opbouwenViv schreef:Na 4 dagen alweer opbouwen? Ik zou in Vinga dr geval maar 4 maanden in acht nemen als je niet weer straks met hetzelfde wil zitten. Vitamine E en selenium bij gaan voeren als ze geen neutradex heeft gekregen van de VA en eerst maar eens paar weken gaan wandelen aan de hand voor je er weer op gaat.

Vinga staat gewoon nog lekker braaf (sinds gisteren) in de paddock, daarvoor heeft ze gewoon boxrust gehad en er wordt inderdaad voorlopig nog niks met haar gedaan

Overigens is het op advies van mijn DA zodra de bloedwaarden weer goed zijn dat ik weer kan opbouwen, vorige keer was dit al na een week, na een week boxrust is er weer bloed geprikt en de uitslag daarvan was dat de enzymen weer normaal waren. De DA vond toen ook dat ze snel weer opgeknapt was, normaal duurt dit inderdaad veel langer, maar bloed liegt niet neem ik aan

Ik heb toen een schema mee gekregen, toevallig staat er ook een soort zelfde schema op de site van de Paardendrogist http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6342
† I'ts better to have loved and lost them...